Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Beste Michiel,
neudalhausenstadbahn schreef: 01 jan 2023 12:35 ik weet niet wat modeltrams kunnen maar bij echte trams en metro's zijn hellingen tot 8% heel normaal en er zijn nog zat steilere tramlijnen.
Als de Stadtbahn-expert dat al niet weet, wie ben ik dan :D ?

Het is toch een beetje all bets are off als het om N-spoor trams gaat; zo begrijp ik dat de Arnold Duewags niet eens een radius van 192mm aankunnen. Niet te veel risico lijkt me dus geen slecht idee.

Groetjes,

- Wil


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door neudalhausenstadbahn »

yah schreef: 01 jan 2023 19:15 Als de Stadtbahn-expert dat al niet weet, wie ben ik dan :D ?
Tja ik ben niet van het rijden met modeltreinen :mrgreen: :ugeek: maar van het bouwen van realistische dingen :geek: , en heb meer met het grote voorbeeld en de logstiek er achter :geek: .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door bpieters »

Je zou de stad inclusief trambaan lager kunnen maken zodat de tram onder het treinspoor door naar de andere kant kan rijden.



Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Beste allemaal,

Aan de hand van jullie opmerkingen en mijn eigen ergernissen, heb ik verder aan mijn baanplan gepuzzeld. Hier is de laatste versie:

Afbeelding

De belangrijkste verschillen zijn:
  • De tramremise is verplaatst naar de zuidwesthoek van de baan, waarbij drie korte sporen zijn vervangen door twee langere sporen. Hierdoor is er meer ruimte ontstaan in het stadscentrum, dat dan ook opnieuw is ingericht.
  • De schaduwrotonde is opnieuw ontworpen. De parkeersporen zijn, door ze te laten doorlopen in de bocht in de noordwesthoek, in lengte verdubbeld: ieder parkeerspoor kan nu twee treinen van de maximale lengte (ca 130 cm) aan. Het aantal parkeersporen is teruggebracht van acht naar vijf.
  • Er zit nu een knik in de schaduwrotonde, waardoor er een flinke hap uit de tafel kan worden gezaagd, om zo de bereikbaarheid van het midden van de baan te verbeteren.
Ik ben (alweer) benieuwd naar jullie commentaar, met name naar ervaringen met een tamelijk scherpe bocht in de parkeersporen van een schaduwstation.

Alvast bedankt!

- Wil


Plaats reactie