Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Beste allemaal,

In de hoop op deskundig commentaar en kritiek van andere modelbouwers post ik hier mijn baanplan. Ik ben van plan een station van een niet
al te kleine stad te bouwen, waarbij het stadscentrum wordt bediend door een drukke tramlijn.

Er zullen voornamelijk reizigerstreinen rijden. Het meeste materieel is afkomstig uit tijdperk IV/V, maar vanwege een paar daarvan afwijkende
'juweeltjes' wil ik daar niet al te strikt in zijn. De (analoge) baan zal worden bestuurd met een computer, waarbij het mogelijk moet zijn
een enkele trein ook met de hand te bedienen.

Eerst maar eens een plaatje, met daaronder een korte toelichting:

Afbeelding

De tramlijn

De trambaan bestaat uit een dubbelsporige ringlijn door het stadscentrum. Vanaf het beginpunt op het Stationsplein gaan de trams
afwisselend linksaf om met de klok mee het buitenspoor van de ring te volgen, of rechtsaf om op het binnenspoor tegen de klok in te
rijden. Door een kronkel in de geschiedenis rijdt het wegverkeer in de stad links, en dat geldt ook voor de trams.

Stationsspoor 1 dient als aankomsthalte voor de trams; na aankomst maken de trams een half rondje om het stationsgebouw om dan aan de
voorkant nieuwe passagiers op te pikken en hun vertrektijd af te wachten.

Voor de tramlijn maak ik vanwege de benodigde krappe boogstralen in de stad gebruik van Tomix Fine Track. De binnenbochten hebben een radius
van 103mm; voor de buitenbochten is dat 140mm.

Het station

Naast het aankomstspoor voor de trams, beschikt het station over zes perronsporen aan drie eilandperrons.

De middelste perronsporen (4 en 5) zijn 133cm lang en dus geschikt voor treinstellen tot 7 bakken of getrokken treinen tot 6 rijtuigen.
Iets kortere treinen kunnen ook op de sporen 3 en 6 terecht; de kortste perronsporen (2 en 7) zijn bedoeld voor (kerende) korte
stoptreinstellen of trek/duw-eenheden. Op spoor 7 is de maximale treinlengte nog verder beperkt door een wissel waarlangs drie
opstel/goederensporen (8, 9 en 10) kunnen worden bereikt.

Het is de bedoeling dat de treinen op de dubbelsporige hoofdbaan rechts houden. In dat geval kunnen het station binnenrijdende treinen
kiezen uit drie van de zes perronsporen. Door een tweetal overloopwisselparen kan er vanaf elk perronspoor in beide richtingen vertrokken worden.

De schaduwrotonde

Ik heb lang gepuzzeld op pogingen om het schaduwstation onder de stad weg te werken, maar dat leidde steeds tot een toch al volle stad die
bijna volledig werd ingeklemd door de benodigde hellingbanen, waarbij het hellingspercentage telkens weer aan de (te?) hoge kant was (2.5
tot 2.7%).

Omdat ik aan de achterkant van de tafel nog wat ruimte overhad, heb ik uiteindelijk gekozen voor een schaduwrotonde op een tweede tafel die
achter de hoofdtafel geplaatst wordt. Er zijn daardoor geen hellingen meer nodig. Voor het zicht wordt er tussen de 'hoofdtafel' en de
'schaduwtafel' een niet al te hoge scheidingswand geplaatst. De beide tafels staan alleen aan de linkerkant tegen de muur; aan de andere
kanten kan ik er direct bij.

De dubbelsporige hoofdbaan komt aan beide kanten op de schaduwrotonde uit, die (bij rechts treinverkeer) tegen de klok in bereden wordt. Het
schaduwstation bestaat uit acht sporen met een lengte van 133cm.

Vanaf de schaduwrotonde kan het (stads)station zowel aan de west- als de oostkant worden binnengereden. Ook is het mogelijk een extra rondje
over de rotonde te maken, zodat ik een tweetal korte treinen achter elkaar in het schaduwstation kan parkeren zonder dat de voorste trein
per se als eerste in het (stads)station hoeft aan te komen.

Bedankt voor het lezen!

Met vriendelijke groet,

- Wil



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door Bert79 »

Hoi Wil,

Erg leuk om een groot station te combineren met een drukke binnenstad. Volgens mij erg sfeervol om zo'n stadscentrum te realiseren.
Wat een uitdaging kan worden is hoe de trambaan qua beeld realistisch weer te geven. Wat ik zo zie beslaat de lengte van de trambaan van links naar rechts ongeveer 1,4 meter. Dat is 240m in het echt. Het invloedsgebied van een tramhalte is ongeveer 400-500 meter. Misschien is het mogelijk ook de trams op een mooie manier uit het beeld te laten verdwijnen, tevens naar een schaduwstation of fiddleyard, waarna ze vervolgens weer terugkomen.
Daarnaast zie ik dat je schaduwstation in verhouding vrij veel ruimte inneemt. Zelf denk ik dat ruimte het kostbaarste is van de baan, aangezien je het maar een keer kan benutten. Daarentegen op jouw wijze krijg je denk ik wel een mooi afwisselend beeld qua treinen met veel mogelijkheden. Indien het qua treinen je niet uitmaakt of ze wel of geen rondjes rijden, dan zou je radicaal het schaduwstation kunnen verwijderen en 2 schaduwkopstations kunnen maken zodat je nog een deel in het midden vrijspeelt voor je stad.
Ben benieuwd naar je verdere uitwerking!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door bpieters »

Er zitten wel een paar keerdriehoeken in waar je hele trein in moet passen.
(bijv. rechtsboven is niet erg lang)
Verder een leuke opzet qua trein.
De tram vind ik een beetje benepen wat hierboven al is aangegeven.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door spoor65 »

afmeting 1.80 x 3,60 meter, zie ik dat goed?

Hoe lang zijn jouw armen, of heb je andere hulpmiddelen om in het midden van de baan te kunnen werken.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door BartenThomas »

Ik vind het persoonlijk niet zo reeel om de stadstram op spoor 1 te laten aankomen. Ik zou echt de tramhaltes aan de voorzijde van het station houden. B.v door een dubbelspoor kopstation.



Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

@Bert79: Ik ben met je eens dat de tramlijn eigenlijk veel te kort is om meerdere haltes te hebben. Er is wel meer niet realistisch in het stadscentrum: de straten liggen te dicht bij elkaar, de stoepen zijn te smal, er zijn te weinig parkeerplaatsen, er is geen ruimte voor fietsers, enz. enz... Modelbouw is schipperen tussen de beschikbare ruimte aan de ene kant en het grote voorbeeld aan de andere kant. Ik kies er bewust voor er een drukke bende van te maken door veel stedelijke elementen op een kleine oppervlakte te concentreren.

Aan de tekening is nog te zien dat het stadscentrum eerst ingeklemd lag tussen de benodigde hellingbanen. Door jouw opmerking realiseer ik me dat ik nu eigenlijk wat ruimte overheb om de boel iets ruimer op te zetten. Dat zal geen dramatisch verschil maken, maar alle beetjes helpen. Dank daarvoor!

@bpieters: Het ziet er rechtsboven inderdaad wat krap uit, en daarom heb ik de bloklengtes bij de keerdriehoek nog even nagerekend. De buitenbocht (van het station naar de rotonde) is 130cm lang, daar past dus net een hele trein op. De binnenbocht (van de rotonde naar het station) is 162cm. Het verbindingsspoor van de onderste naar de bovenste helft van de rotonde is maar 65cm lang, maar daar liggen twee langere blokken voor waar de treinen op hun beurt kunnen wachten als ze het schaduwstation willen binnenrijden.

@spoor65: De baan ligt op twee tafels (de 'stationstafel' en de 'schaduwtafel') die als het nodig is van elkaar af kunnen worden gerold/geschoven. Alles is dan, in mijn ogen, redelijk bereikbaar.

@BartenThomas: Een kopstation voor de trams gaat helaas niet lukken, omdat ik o.a. over een tweetal trams met aanhangwagen beschik die dus een rondje nodig hebben om te keren. Overigens zijn er in de echte wereld wel degelijk gevallen geweest waarbij de tram tot in het station kwam; ik denk dan bijvoorbeeld aan de eerste versie van station Amsterdam RAI.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties; ik houd jullie op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

- Wil



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door Arjuna »

Volgens mij Station Wtc / Zuid daar stopte tram 5 deze rijdt nu voorlangs en draaid de Beethoven straat in
Bij de Rai was het metro 51 wat nu ook zo is

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door BartenThomas »

Ik denk dat als je gaat zoeken je altijd wel situaties vind die niet gebruikelijk zijn. We noemen dat uitzonderingen :mrgreen:
Dat betekent dat je in het klein ook alles kunt bouwen wat je wil. Want ofwel het heeft bestaan, het bestaat of zou kunnen bestaan. Lekker doen wat je leuk vind dus :D



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door Arjuna »

Gelijk ,lekker bouwen

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Heb nog even nagekeken of ik me wat betreft station Amsterdam RAI vergist heb. Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_RAI zegt:
Het eerste station RAI werd geopend in 1981, tegelijk met de Schiphollijn Schiphol – Leiden, en was het tijdelijke eindpunt van deze lijn. Dit eerste station had één perron, met één spoor en geen wissels. Men kon vanuit de trein direct overstappen op tramlijn 4, die zijn eindpunt had aan de overzijde van het perron.

In 1988 verviel het hooggelegen eindpunt van deze tram, in verband met de aanlegwerkzaamheden voor de Amstelveenlijn en kwam er een laaggelegen tramspoor onder de viaducten. Vervolgens werd een nieuw perron aangelegd voor deze metro/sneltramlijn 51, dat in 1990 in gebruik werd genomen.
:mrgreen:



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door piksov »

Hi,

je zult wel iets moeten verzinnen voor de keerdriehoeken (zoals al door Bert aangegeven) maar je hebt ook keerlussen

Guus



Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Hoi Guus,

Dank voor je reactie!
piksov schreef: 29 dec 2022 16:35 je zult wel iets moeten verzinnen voor de keerdriehoeken (zoals al door Bert aangegeven) maar je hebt ook keerlussen
Kun je misschien iets specifieker zijn? Heb ik misschien iets gemist wat betreft die keerdriehoeken? En waar zie jij keerlussen?

Met vriendelijke groet,

- Wil


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door WimC »

De in/uitgangen van het schaduwstation bevatten beide een keerdriehoek.

De trambaan lijkt er ook een te hebben (rechts van het station), maar ik denk dat het een kruising is en geen engels wissel.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door piksov »

Hier zijn er al 2 keerlussen

Afbeelding

nee ik was niet dronken ... ben alleen niet zo goed in strak de lijntjes volgen met de muis ... :-)

Guus



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door piksov »

en hier de keerdriehoeken


Afbeelding

Guus



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door piksov »

Hierbij een mogelijke oplossing, in je schaduwrotonde een echte kruising ipv 2 wissels, volgens mij ben je de keerdriehoeken dan al kwijt en voor je exploitatie maakt het niet uit, je kan alleen geen rondjes meer rijden alleen in je schadusstation, maar volgens mij is dat niet erg.

En ik zou de overloopwissels in je station ook weghalen, dan zijn is volgens mij je keerlus probleem ook gelijk weg.

Guus
Afbeelding



Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Beste Guus,

Alweer bedankt voor je reacties, en je tekenwerk.

Misschien vergis ik me, maar ik geloof niet dat er zo drastisch in het baanplan zou moeten worden ingegrepen.

Het gaat hier om een analoge baan. Op de dubbelsporige hoofdbaan wordt rechts gehouden, en de schaduwrotonde wordt dus tegen de klok in bereden. Volgens mij kan er dan op de 'keerdriehoeken' geen kortsluiting ontstaan. Ter illustratie even een schematisch plaatje:

Afbeelding

De sporen van de hoofdbaan, die hier van onderaf op de schaduwrotonde aantakt, hebben een tegengestelde polariteit. Als de beide railstaven op de wissels goed van elkaar geisoleerd zijn, is er nergens een punt waarop een positieve railstaaf een negatieve raakt.

Alle sporen in het bovenstaande plaatje worden maar in een enkele richting bereden (in het plaatje aangegeven met de zwarte pijlen). Er wordt niet gekeerd, en er is dus ook geen 'echte' keerdriehoek.

Dit verhaal gaat natuurlijk niet op voor de overloopwissels aan de beide uiteinden van het station, waar een kerende trein bij vertrek het tegenspoor van de hoofdbaan moet oversteken.

In dat geval zal daar inderdaad iets aan moeten worden gedaan: de sporen moeten hier zo van elkaar worden geisoleerd dat het vertrekspoor, inclusief de aansluitende wisselstraat naar het rechter spoor van de hoofdbaan, kan worden omgepoold.

Correct?

Met vriendelijke groet,

- Wil


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door WimC »

Je krijgt toch echt kortsluiting als je het zo aanlegt zonder een voorziening. Er zitten twee keerdriehoeken in, rood en groen ingekleurd (geen keerlus volgens mij, die zijn onderdeel van de keerdriehoeken).

Op zich eenvoudig op te lossen met een keerlusvoorziening (analoog of digitaal), of door de wissels in de cirkel weg te halen. Analoog kan het denk ik ook relatief eenvoudig met denkende wissels en een schakelaar (ev.t met relais, ben zelf niet zo bekend met analoog).

Andere oplossing is door waar de groene en rode keerdriehoek elkaar raken, de wisselverbinding weg te halen en daar dubbelspoor te maken. Dan krijg je zo te zien twee afzonderlijk rondgaande banen, maar kun je van de ene niet in het schaduwstation komen.
Bijlagen
flatscape keerdriehoek.jpg
flatscape keerdriehoek.jpg (107.57 KiB) 1649 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door bpieters »

Hierbij nog een optie met een echte rotonde.
Wel de overloop wissels in het station weglaten.
De industriesporen zou je met een kruising en een wissel kunnen doen ipv 2 wissels.
Dat zou dan ook de enige plaats zijn waar je dan moet schakelen tussen binnen en buitenbaan.

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door bpieters »

En dit dan als optie voor het rangeergedeelte.
(overige stationssporen gemakshalve weggelaten.
Afbeelding



Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie commentaar!

Koppig als ik ben, wil ik - ondanks jullie adviezen - niet van de overloopwisselparen bij het station af, omdat die me de mogelijkheid geven treinstellen en trek/duweenheden in het station te laten keren. Volgens mij hoeft dat niet per se tot kortsluiting te leiden. Om te laten zien hoe ik dat wil oplossen, heb ik het volgende plaatje gefabriceerd:

Afbeelding

Links en rechts zie je de hoofdbaan, en in het midden de perronsporen; voor het gemak heb ik de zijsporen maar even weggelaten. Elk van de vier overloopwissels is aan de stompe kant van vier geisoleerde raillassen voorzien, op de plaats waar in de tekening een stippellijn staat. De beide perronsporen kunnen onafhankelijk van elkaar, met behulp van een relais of een stukje digitale logica, worden omgepoold.

In de tekening is te zien, dat de polariteit van spoor 1 wordt bepaald door de stand van het linker overloopwisselpaar. Als die wissels rechtdoor staan, dan is de rijrichting naar rechts, in de kruisende stand is die naar links. Voor spoor 2 geldt iets soortgelijks: de polariteit wordt door het rechter overloopwisselpaar bepaald. In de rechtdoorstand is de rijrichting hier naar links, en in de kruisende stand naar rechts. De polariteit op de hoofdbaan wisselt nooit, en kan dus ook niet tot problemen leiden bij de pseudo-keerdriehoeken op de rotonde.

Is die redenering correct? Ik ben benieuwd!

Dank en met vriendelijke groet,

- Wil


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door bpieters »

Dit klopt wel denk ik.
Door de door jou aangegeven scheidingen is het kortsluit gevaar weg.
Je zou de hele baan kunnen nalopen met rood en blauw.
Waar rood en blauw bij elkaar komen zul je iets moeten doen.
Je schema doet me denken aan de dynamische rijstroomsturing .
Dus je zit wel op de goede weg.
Zie deze site:
http://k.f.geering.info/modellbahn/tech ... enkung.htm.



Onderwerp starter
yah
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2022 18:11
Locatie: Arnhem

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door yah »

Interessante link, Bert. Dank je!

Met vriendelijke groet,

- Wil


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Waarom heb je de tramlijnen tot een klein hoekje aan de voorkant beperkt. Het oogt veel realistischer als je het voor minder vol propt en de tramlijnen gewoon over je hele modelbaan laat lopen. Juist het grote stuk achter het station tot over het schaduwstation leent zich heel goed voor woonwijken met tramlijnen.

Ps; ik weet niet wat modeltrams kunnen maar bij echte trams en metro's zijn hellingen tot 8% heel normaal en er zijn nog zat steilere tramlijnen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde

Bericht door tv_man »

Een trambrug over het spoor zou niet misstaan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie