Mijn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Renealexander
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2023 13:25

Mijn baanplan

Bericht door Renealexander »

Beste forumleden

In mijn introductie had ik het al even over baanplan 18 uit het Marklin Gleisanlagen 0700 HO. Door omstandigheden ben ik niet verder gekomen dan het leggen van rails jaren geleden.
Ik heb hier eerder op het forum (bericht van 12 januari; Marklin baanplan in N schaal) het bericht gelezen dat er iemand ook hiervoor interesse had. Helaas voor mij :D is dit niet gekomen tot een baanplan in N schaal.

Ik heb geprobeerd diverse baanontwerp programma's (probeerversies) op de computer geprobeerd, maar helaas. Ik kom er niet uit :cry:
Zoals in de bijlage een ruwe schets van de ruimte. Ik wil de baan tegen de wand van 300 cm aanzetten en ongeveer (in verband met de uitstekende hoek) zo'n 50 cm van de muur af plaatsen. Dan kan ik er van achter eventueel nog bij. De tafel zal maximaal 70 cm hoog worden in verband met de raamkozijnen. Indien de tafel lager kan, dan is er geen belemmering voor wat betreft de raamkozijnen, de baan komt er dan onder.
Aan de andere kant (tegenover de ramen) heb ik nog een ruimte van maximaal 200 cm.

Ik houd van een baan met afwisseling in landschap en treinenloop.
Ik had bij het plan 18 het idee om bij het bovenste laad- en losspoor een stationnetje te plaatsen voor een pendeltrein tussen deze en het grote station.
Het linksonder geplaatste laad- en losspoor (bij het grote station) wil ik in de toekomst dan gebruiken als uitbreiding naar een andere (dan nog te plaatsen) gedeelte (ik denk hier bv aan locdepot oid)
Het grote station moet lang genoeg zijn voor wat lange treinen.

Ik wil uiteindelijk alles digitaal via de computer laten lopen.

Bij de toen geplaatste reactie werd er gewaarschuwd voor o.a. hellingpercentage. Omdat de baan nu langer wordt, denk ik dat ik dat probleem opgelost heb.
Ook werd er de opmerking geplaatst voor problemen met mogelijke keerlussen. Ik heb mij hierin verdiept, maar ik zie in mijn ogen geen keerlussen of iets wat dat op lijkt.
De weerwar aan wissels werd ook genoemd, maar dat vind ik lijkt mij net zo boeiend (divers treinverkeer mogelijk).

Ik heb op de diverse sites ook gekeken naar meer voorbeeldbanen, zoals Minitrix.
Het is het allemaal net niet.

Kan er iemand mij op weg helpen met een geschikt plan voor de beschikbare ruimte (Zwitsers landschap, tijdperk 3, divers personen en vrachtvervoer, divers landschap).
Ik ben bereid om mij persoonlijk om weg te laten helpen en bij een bereidwillige langs te komen (mits enigszins in de buurt, maar dat wordt dan wel duidelijk in een PB).

Een heel verhaal. Eigenlijk komt het er op neer dat de baan ontwerpprogramma's (nog) niet aan mij besteed zijn. Ik heb, volgens mij, genoeg ruimte. Misschien iets te lage tafel, maar dat is niet te verhelpen.

Met een vriendelijke groet,

René Huitema



Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Mijn baanplan

Bericht door WimC »

Renealexander schreef: 10 jan 2023 15:26
Ik heb hier eerder op het forum (bericht van 12 januari; Marklin baanplan in N schaal) het bericht gelezen dat er iemand ook hiervoor interesse had. Helaas voor mij :D is dit niet gekomen tot een baanplan in N schaal.
Linkje? Want ik zie 'm zo niet direct.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan

Bericht door bpieters »

https://www.moba-trickkiste.de/wie-mach ... laene.html

Je zou hier eens kunnen kijken.
Een heleboel uitgewerkte railplannen.



deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Mijn baanplan

Bericht door deBult »

bpieters schreef: 10 jan 2023 22:32 https://www.moba-trickkiste.de/wie-mach ... laene.html
…..
Een heleboel uitgewerkte railplannen.
Top, merci, een ware “Fundgrube”.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Onderwerp starter
Renealexander
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2023 13:25

Re: Mijn baanplan

Bericht door Renealexander »

bpieters schreef: 10 jan 2023 22:32 https://www.moba-trickkiste.de/wie-mach ... laene.html

Je zou hier eens kunnen kijken.
Een heleboel uitgewerkte railplannen.
Dank je wel voor de tip. Ga de site bekijken.

René Huitema



Onderwerp starter
Renealexander
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2023 13:25

Re: Mijn baanplan

Bericht door Renealexander »

WimC schreef: 10 jan 2023 16:38
Renealexander schreef: 10 jan 2023 15:26
Ik heb hier eerder op het forum (bericht van 12 januari; Marklin baanplan in N schaal) het bericht gelezen dat er iemand ook hiervoor interesse had. Helaas voor mij :D is dit niet gekomen tot een baanplan in N schaal.
Linkje? Want ik zie 'm zo niet direct.
Ik weet niet hoe ik een link kan maken/leggen met het bericht :?

Het betreft een bericht van "Pitje" en door hem geplaatst op 12 januari 2020. De titel van het bericht is "Marklin baanplan in N schaal".

Hopelijk heb je wat aan.

René



tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Mijn baanplan

Bericht door tv_man »



- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Renealexander
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2023 13:25

Re: Mijn baanplan

Bericht door Renealexander »

tv_man schreef: 11 jan 2023 14:20 Ik geloof dat dit bedoeld wordt.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 02#p216902
Ja inderdaad. Dit is wat ik bedoel.

Dank je wel voor het uitzoeken en delen.

René


Plaats reactie