Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ilan
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2022 16:38

Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ilan »

Hoi, ik heb recent de Fleischmann 931706 gekocht. Daarmee heb ik het volgende (uitgerbeide) baanplan gemaakt
Afbeelding

Het idee van de baan is om de BR 80 met de personen wagons en nog een BR 80 of iets vergelijkbaars met een goederen treintje te hebben. Daarvoor heb ik de 8364 en de 8366. Ik zou graag dit of analoog in blokken willen hebben maar het liefst digitaliseren en daar mee uitproberen. Ik heb nog wel wat meer N dingen maar die kunnen er dan wel speciaal apart op tot dat ik een grote baan heb.

Ook zat ik te denken om er een soort kerst baantje van te maken met een winter thema, alleen staan dan de koeien natuurlijk op stal en groeit een niks op de akkers. Voor op de linker berg/heuvel zat ik te denken aan een villa/landhuis (als dat past) en aan de rechterkant een dorpje.

Ideeën of opmerkingen? Ik hoor ze graag

Groetjes Ilan


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ad_M »

Hoi Ilan,

Voor een eerste baantje om te testen en technieken uit te proberen, zeker doen!! :D
Als dit je vaste baan wordt, wees gewaarschuwd dat een ovaaltje heel snel gaat vervelen

mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Ilan
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2022 16:38

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ilan »

Hoi, het was inderdaad bedoeld als een test/eerste baantje.

Wat zou jij doen? In een winter/kerst thema van maken of in het voorjaar?
Zelf zat ik te denk om het eerst in het voorjaar te maken en als dat gelukt sneeuw er overheen doen. Dat leuk me wel leuk voor in de woonkamer tijdens kerst.

Groetjes Ilan


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Hube »

Om het baantje interessanter te maken zou ik 1 van de 4 wissels weglaten.
Zeker als je digitaal gaat rijden en met een computerprogramma zoals iTrain en 2 lokjes, 1 met een reizigers trein en 1 met een aantal goederen wagens.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Ilan
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2022 16:38

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ilan »

Zelf zat ik te denken om 2 locs tegelijker tijd tegen elkaar in de richting te laten rijden, daarom de 4 wissels.
Met 1 wissel minder ziet er wel leuker uit maar minder praktisch. Hoe zou jij het dan doen?

Groetjes


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ad_M »

Ilan schreef: 19 jan 2023 09:42 Zelf zat ik te denk om het eerst in het voorjaar te maken en als dat gelukt sneeuw er overheen doen. Dat leuk me wel leuk voor in de woonkamer tijdens kerst.

Groetjes Ilan
Ben niet zo voorstander van sneeuw op modelbanen, maar dat is erg persoonlijk Ilan :P
Je voorstel/gedachte is zeker leuk om te doen, twee vliegen in een klap qua ervaring!!

Was je van plan om echt analoog te gaan rijden (je huidige set) of later ook digitaal?
Je komt er wel

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Hube »

Ilan schreef: 19 jan 2023 13:31 Zelf zat ik te denken om 2 locs tegelijker tijd tegen elkaar in de richting te laten rijden, daarom de 4 wissels.
Met 1 wissel minder ziet er wel leuker uit maar minder praktisch. Hoe zou jij het dan doen?

Groetjes
Met jouw idee ben ik bang dat het simpel rondjes rijden wordt waarbij de 2 treinen elkaar 2x per rondje kunnen inhalen of passeren.
Ik denk dat het snel gaat vervelen.
As je 1 wissel weglaat bij het goederen spoor kun je met een goederen trein naar het zijspoor rangeren.
Je moet er dan weer achteruit steken naar het passeerspoor om weer op het rondje te komen en weer voorruit te kunen.
Volgens mij krijg je dan min of meer gedwongen een veel levendiger beeld.
Met de hand analoog maar ook digitaal en automatisch.
En met 1 passeerspoor en 1 zijspoor kun je nog steeds met 2 treinen rondjes rijden.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Ilan
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2022 16:38

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ilan »

Hoi Ad, het is inderdaad de bedoeling om de set te digitaliseren en daarmee ervaring op te doen (nog niet gedaan in N)

Groetjes



Onderwerp starter
Ilan
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2022 16:38

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ilan »

Hoi Gerard, ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat ik toch met de 4 wissels ga. Het is vooral bedoelt als een soort test/extra baantje dan een 'hoofd' baan. Met 4 wissels is het toch allemaal wat simpeler en kan alles vloeiender verlopen. Het is dan ook de bedoeling dat de baan aangaat en dat je er in principe niet naar hoeft om te kijken

Groetjes



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door walter »

Hoi Ilan,

Misschien nog een idee: Kan je het personenstation iets naar links plaatsen? Je kan dan de rechter berg ook iets aan de linkerkant vergroten, zodat je onder de rechter berg een schaduwstation kan maken. Je zou dan eventueel toch nog kunnen overwegen om het goederenstation als kopstation te maken. Of misschien wel het personenstation. Dan kan het schaduwstation het eindstation worden "ver weg".

Ik zou trouwens meteen voor digitaal gaan. Als dat in je hoofd speelt, dan maar meteen. ;)

Het komt goed.

Groeten,
Walter.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door FidOo »

Ik ben zelf erg fan van winterse baantjes. Er stond er ook 1 in Rijswijk op de beurs, simpel ovaal met 1 inhaalspoor. Wel in een gebogen vorm dus wat minder langs de randen zoals bij deze baan. Ik vond de aankleding echt goed geslaagd. Baan was ook digitaal maar dan met de hand gestuurd.

In dit geval leent dit baantje zich ook prima voor computergestuurd rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door bpieters »

Je zou bij beide of 1 van de stations ook nog een kopspoortje kunnen maken.
Kun je ook nog een wagonnetje stallen.
Dus in totaal 5 of 6 wissels.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door bpieters »

Ilan schreef: 19 jan 2023 09:42 Hoi, het was inderdaad bedoeld als een test/eerste baantje.

Wat zou jij doen? In een winter/kerst thema van maken of in het voorjaar?
Zelf zat ik te denk om het eerst in het voorjaar te maken en als dat gelukt sneeuw er overheen doen. Dat leuk me wel leuk voor in de woonkamer tijdens kerst.

Groetjes Ilan
Als je een afscheiding maakt halverwege in de lengte zou je het ene deel in het voorjaar kunnen doen en het andere deel de winter.
Dus tpv de weg in het midden.
Het dorpje wordt dan uiteraard ook gesplitst.
Ben je meteen het beeld van een ovaal kwijt en maakt de ligging van de beide stations (vrij dicht op elkaar) logischer.
Je zou dan van beide stations een volwaardig station kunnen maken voor zowel passagiers als ook wat goederen.(vandaar de kopspoortjes voor een goederenloodsje).
Maakt eea levendig.



Onderwerp starter
Ilan
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2022 16:38

Re: Kerstbaan of toch in het voorjaar?

Bericht door Ilan »

Hoi iedereen, bedankt voor jullie feedback

Na wat puzzelen ben ik op dit uitgekomen:
Afbeelding
(ik gebruik de gratis versie van scarm daar kan ik gratis 50 voorwerpen in plaatsen daarna moet ik betalen, daarom heb ik het dorp even weg gehaald)

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes


Plaats reactie