Baanplan 2

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Baanplan 2

Bericht door MrtAlways »

Hallo allemaal,

Nadat mijn eerste baan te groot werd heb ik een nieuw ontwerp gemaakt.
Vrije ruimte tussen schaduwstation (1) en laag 4 is 30 cm.
Voor zover ik kan zien heb ik, door Engelse wissels, drie keerlussen (rood).
Daar komt dus een keerlusmodule in.

Rails en wissels worden Peco code 55
Ik wil alles gaan aansturen met Digikijs of YaMorC.

Graag hoor ik het als ik beter dingen anders kan doen of waar ik niet aan denk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MrtAlways op 17 feb 2023 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 2

Bericht door bpieters »

De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.



Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Baanplan 2

Bericht door MrtAlways »

bpieters schreef: 09 feb 2023 20:24 De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.
Waarom denk je dat de kopsporen moeilijk bereikbaar zijn?


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 2

Bericht door bpieters »

MrtAlways schreef: 09 feb 2023 21:25
bpieters schreef: 09 feb 2023 20:24 De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.
Waarom denk je dat de kopsporen moeilijk bereikbaar zijn?
Omdat er aan de buitenzijde schaduwstations liggen zal je om het midden te bereiken over deze schaduwstation heen moeten reiken, al is het alleen maar bij calamiteiten.
Het was overigens maar een aanname. De praktijk zou mee kunnen vallen.



Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Baanplan 2

Bericht door MrtAlways »

bpieters schreef: 09 feb 2023 21:32
MrtAlways schreef: 09 feb 2023 21:25
bpieters schreef: 09 feb 2023 20:24 De kop sporen in het midden op plaatje 1 zouden wel eens moeilijk bereikbaar kunnen worden.
Voor de rest een aardig plan maar wel erg druk.
Waarom denk je dat de kopsporen moeilijk bereikbaar zijn?
Omdat er aan de buitenzijde schaduwstations liggen zal je om het midden te bereiken over deze schaduwstation heen moeten reiken, al is het alleen maar bij calamiteiten.
Het was overigens maar een aanname. De praktijk zou mee kunnen vallen.
Ah, die bereikbaarheid. Ik dacht dat je de bereikbaarheid voor de treinstellen bedoelde.
De treintafel komt op wielen te staan en ik kan er rondom bij. Dus dan heb ik max 60 cm om te overbruggen.
Als tijdens het bouwen blijkt dat het toch te krap is kan ik ze alsnog weglaten.


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 2

Bericht door bpieters »

De kop sporen zijn bij nader inzien maar vanaf 1 rijrichting bereikbaar.
Dat kun je oplossen door rechtsonder een wisselverbinding te maken. (t pv het einde van het rode gedeelte)
Voor de helix met zou ik per spoor 1 rijrichting aanhoudenanders wordt dat een bottleneck.



Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Baanplan 2

Bericht door MrtAlways »

bpieters schreef: 09 feb 2023 23:16 De kop sporen zijn bij nader inzien maar vanaf 1 rijrichting bereikbaar.
Dat kun je oplossen door rechtsonder een wisselverbinding te maken. (t pv het einde van het rode gedeelte)
Voor de helix met zou ik per spoor 1 rijrichting aanhoudenanders wordt dat een bottleneck.
De rijrichting op de kop sporen ga ik inbouwen. :Thumb
Ik wil sowieso zoveel mogelijk een richting aanhouden.


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 2

Bericht door bpieters »

MrtAlways schreef: 10 feb 2023 22:50
bpieters schreef: 09 feb 2023 23:16 De kop sporen zijn bij nader inzien maar vanaf 1 rijrichting bereikbaar.
Dat kun je oplossen door rechtsonder een wisselverbinding te maken. (t pv het einde van het rode gedeelte)
Voor de helix met zou ik per spoor 1 rijrichting aanhoudenanders wordt dat een bottleneck.
De rijrichting op de kop sporen ga ik inbouwen. :Thumb
Ik wil sowieso zoveel mogelijk een richting aanhouden.
Omdat het plan eigenlijk een langgerekt hondebot is is 1 richting aanhouden een goed idee.
Met wat opstelmogelijkheden en bijv. een blokindeling is er toch wel afwisselend treinverkeer mogelijk.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan 2

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je kan prima twee richtingen rijden op een enkelspoorsbaan, in de bergen is het spoor vaak enkelspoor omdat er stomweg niet meer ruimte is. Dit betekent dat treinen moeten wachten totdat het spoor leeg is, vroeger ging dat met een token in de vorm van een bal, sleutel, vlag, stok. Daar zijn hele machines om heen gebouwd die dan het spoor vrij geven. Met de huidige programma's is dat denk ik eenvoudig in te stellen. Dat geeft uiteindelijk leuke puzzels om op te lossen. Tenzij het je om het bouwen gaat om het daarna weer af te breken.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 2

Bericht door bpieters »

Zaunkönigs Bahn schreef: 11 feb 2023 17:02 Je kan prima twee richtingen rijden op een enkelspoorsbaan, in de bergen is het spoor vaak enkelspoor omdat er stomweg niet meer ruimte is. Dit betekent dat treinen moeten wachten totdat het spoor leeg is, vroeger ging dat met een token in de vorm van een bal, sleutel, vlag, stok. Daar zijn hele machines om heen gebouwd die dan het spoor vrij geven. Met de huidige programma's is dat denk ik eenvoudig in te stellen. Dat geeft uiteindelijk leuke puzzels om op te lossen. Tenzij het je om het bouwen gaat om het daarna weer af te breken.
Op zich heb je gelijk,maar aangezien dit als dubbelsporig is gepland lijkt me per spoor 1 rijrichting logischer.
Nog afgezien van de seinen en andere technische voorzieningen, langs de baan die je dan voor 2 richtingen moet hebben.
Eea maakt het vrij complex ook al is het qua programmering mogelijk.
Alleen tpv de stations zou je spoorwisseling kunnen maken.
In het echt zijn er vaak in het vrije traject ook overloop mogelijkheden maar dan meer voor calamiteiten,werkzaamheden,versperringen ed, maar dat lijkt me in dit plan niet echt nodig.



Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Baanplan 2

Bericht door MrtAlways »

Zaunkönigs Bahn schreef: 11 feb 2023 17:02 Je kan prima twee richtingen rijden op een enkelspoorsbaan, in de bergen is het spoor vaak enkelspoor omdat er stomweg niet meer ruimte is. Dit betekent dat treinen moeten wachten totdat het spoor leeg is, vroeger ging dat met een token in de vorm van een bal, sleutel, vlag, stok. Daar zijn hele machines om heen gebouwd die dan het spoor vrij geven. Met de huidige programma's is dat denk ik eenvoudig in te stellen. Dat geeft uiteindelijk leuke puzzels om op te lossen. Tenzij het je om het bouwen gaat om het daarna weer af te breken.
Hoofddoel is idd het bouwen en volledig digitaliseren en programmeren (iTrain).
Als alles technisch naar mijn zin is zal er misschien wat scenery bijkomen.
Maar dan zijn we wel een paar jaartjes verder.


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Plaats reactie