Eindelijk wil ik hier mijn plan voor mijn modelbaan presenteren.
Eerder had ik een draadje gestart "Hoeveel weegt een modelbaan ?" met daarin de definitieve plattegrond. Het baanplan zou nog volgen.
Echter niets is zo veranderlijk als definitief. Dus nu komt de baan in een vaste opstelling in een andere ruimte. Met een ander baanplan.
De uitvoering zal nog wel een flinke tijd op zich laten wachten. Eerst moet de ruimte nog worden gerenoveerd. En wie weet wordt het straks toch weer een andere ruimte... Gelukkig heb ik ondertussen nog een klein baantje en een testbaan met wat elektronica waarmee ik rustig verder pruts.
Maar commentaar op mijn plannen hoor ik graag. Ik heb nog alle tijd om ze bij te stellen.
De baan wordt gebouwd in een U-vorm. Permanente opstelling, geen opklapbare delen meer. De baan wordt volledig DCC gestuurd. Zowel handmatig als automatisch bedrijf.
De setting is in principe Duits, tijdperk III / IV. Maar ik ben niet zo streng in de leer qua materieel. Als ik iets mooi vind rijdt het op de baan. Zo rijden er naast Duitse stoomloks ook een NS2200 en een RailChem Class66.
De hoogtes van de verschillende niveau's zijn indicatief. Alle hellingen zijn rond de 2%.
In principe bestaat de baan uit twee kopstations en een klein schaduwstation. Verder de nodige industrieaansluitingen. Beperkt rondrijden is mogelijk.
De baan bestaat uit drie niveau's:
- Niveau 000: Zichtbaar: De Haven met opstelsporen. Een havenkraan bedient twee laadsporen. Overslag van bulkgoederen zoals kolen en zand en grind.
Onzichtbaar: Schaduwstation Bistritz met vier opstelsporen en een doorgaand spoor. Vanaf hier geelektrificeerde lijn naaar station Schäßburg. Twee keerlussen (waarvan 1 op niveau -020).
- Niveau 050: Zichtbaar: Station Schäßburg. Een kopstation met een BW voor stoom- en dieseltractie. Van hieruit vertrekken de lijnen naar (schaduw) station Bistritz (geelektrificeerd) en naar het hoger gelegen kleine kopstation Weißkirch (niet geelektrificeerd). Het station is dus gedeeltelijk geelektrificeerd. Station Schäßburg beschikt over een wat uitgebreidere goederenafhandeling. Inclusief een laadperron voor het laden van militaire transporten.
- Niveau 075: Zichtbaar: Station Weißkirch. Een klein, niet geelektrificeerd kopstation. Kleine goederenloods en een laad/loskade. Het station beschikt over een segment draaischijf om kleine stoomloks om te laten lopen. Tevens heeft het station een klein kolendepot en twee lokloodsen. Aansluitingen van een kolenhandel, een hout/veeverlading en een aansluiting van een betonfabriek.

Graag hoor ik jullie commentaar.
Groet,
Paul