Baanplan Schäßburg an der Kokel

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door PaulRoman »

Hallo medespoorders,

Eindelijk wil ik hier mijn plan voor mijn modelbaan presenteren.
Eerder had ik een draadje gestart "Hoeveel weegt een modelbaan ?" met daarin de definitieve plattegrond. Het baanplan zou nog volgen.
Echter niets is zo veranderlijk als definitief. Dus nu komt de baan in een vaste opstelling in een andere ruimte. Met een ander baanplan.
De uitvoering zal nog wel een flinke tijd op zich laten wachten. Eerst moet de ruimte nog worden gerenoveerd. En wie weet wordt het straks toch weer een andere ruimte... Gelukkig heb ik ondertussen nog een klein baantje en een testbaan met wat elektronica waarmee ik rustig verder pruts.
Maar commentaar op mijn plannen hoor ik graag. Ik heb nog alle tijd om ze bij te stellen.

De baan wordt gebouwd in een U-vorm. Permanente opstelling, geen opklapbare delen meer. De baan wordt volledig DCC gestuurd. Zowel handmatig als automatisch bedrijf.
De setting is in principe Duits, tijdperk III / IV. Maar ik ben niet zo streng in de leer qua materieel. Als ik iets mooi vind rijdt het op de baan. Zo rijden er naast Duitse stoomloks ook een NS2200 en een RailChem Class66.
De hoogtes van de verschillende niveau's zijn indicatief. Alle hellingen zijn rond de 2%.
In principe bestaat de baan uit twee kopstations en een klein schaduwstation. Verder de nodige industrieaansluitingen. Beperkt rondrijden is mogelijk.

De baan bestaat uit drie niveau's:
  • Niveau 000: Zichtbaar: De Haven met opstelsporen. Een havenkraan bedient twee laadsporen. Overslag van bulkgoederen zoals kolen en zand en grind.
    Onzichtbaar: Schaduwstation Bistritz met vier opstelsporen en een doorgaand spoor. Vanaf hier geelektrificeerde lijn naaar station Schäßburg. Twee keerlussen (waarvan 1 op niveau -020).
  • Niveau 050: Zichtbaar: Station Schäßburg. Een kopstation met een BW voor stoom- en dieseltractie. Van hieruit vertrekken de lijnen naar (schaduw) station Bistritz (geelektrificeerd) en naar het hoger gelegen kleine kopstation Weißkirch (niet geelektrificeerd). Het station is dus gedeeltelijk geelektrificeerd. Station Schäßburg beschikt over een wat uitgebreidere goederenafhandeling. Inclusief een laadperron voor het laden van militaire transporten.
  • Niveau 075: Zichtbaar: Station Weißkirch. Een klein, niet geelektrificeerd kopstation. Kleine goederenloods en een laad/loskade. Het station beschikt over een segment draaischijf om kleine stoomloks om te laten lopen. Tevens heeft het station een klein kolendepot en twee lokloodsen. Aansluitingen van een kolenhandel, een hout/veeverlading en een aansluiting van een betonfabriek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag hoor ik jullie commentaar.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door Momfer »

Mooi baanplan, stevig uitgewerkt ook!

Ik volg.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door bpieters »

Ik vind het een mooi ontwerp.
Vooral de combinatie P2P-rijden met de keerlussen is goed uitgedokterd.
Mijn baan heeft dat principe ook en mijn ervaring is dat het aan-en loskoppelen en het draaien van de stoomloks in N wel een lastig karweitje is,vandaar dat ik blij ben met de keerlussen.
Laatst gewijzigd door bpieters op 23 feb 2023 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door PaulRoman »

Hallo Rico en Bert,

Bedankt voor jullie opmerkingen. Weet je Bert, ik heb jouw post over BertEmmeN uitgebreid gelezen. En er ook wat inspiratie uit gehaald. Ook uit een andere baan op een Duits forum. Al ben ik die link nu kwijt geraakt. Over het aan- en afkoppelen in spoor N is al het nodige geschreven. Maar ik wil het toch proberen. Maar om eenvoudig automatisch rond te kunnen rijden is niveau 000 uiteraard goed geschikt. En dan kan ik me op de actie in de kopstations concentreren.

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door bpieters »

Mooi Paul dat je uit mijn baan wat inspiratie hebt gekregen.
De grootste tekortkoming was wel het ontbreken van eerst 2 len later 1) keerlussen.
Het pendelen alleen en het daarbij koppelen en draaien van de stoomloks is op den duur niet altijd leuk.
Het rondrijden (ook met wat ander materieel) is toch wel een leuke toevoeging.
Dat heb je prima in je ontwerp verwerkt.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door bpieters »

De personentreinen laat ik zo veel mogelijk in een vaste samenstelling gekoppeld staan.
Alleen de lok hoeft dan maar om te lopen en eventueel gedraaid.
Dat scheelt al redelijk wat aan-en afgekoppel.
Voor goederentreinen zou dat ook misschien gedeeltelijk kunnen (bulktransport), maar dan is het rangeren en zorgen dat de juiste goederen van A naar B gaan juist weer een leuk spelelement.
De afwisseling tussen rondrijden en rangeren maakt het leuk.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door Arjuna »

Paul

Dat is wat je een doordacht plan ,ben wel heel erg verheugd dat je een 020 keerlus hebt
En er geen 010 ergens voorkomt .
Ben benieuwd naar het vervolg.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door PaulRoman »

Hallo,

@Bert: Dat is ook mijn idee. Personentreinen blijven voor het grootste deel in vaste samenstelling rijden. Alleen de stoom- of diesellok loopt om. Met eerst een verzorging van kolen, slakken en zand resp.het tanken van diesel. Eventueel een andere lok voorspannen en de binnenkomende stoomlok bij de lokloods achterlaten. Ook heb ik 2 ET85's en een ET88 die op het korte perron binnenkomen.
Goederentreinen worden eventueel gesplitst of anders samengesteld om de goederen op de juiste bestemming te bezorgen.
In mijn ontwerp moet ik in het BW nog een dieseltankstelle toevoegen. Ik puzzel nog waar precies. Een idee ?

@Arjuna: Het niveau van het haventerrein wordt waarschijnlijk iets lager. En waar anders dan op -010 :D

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door bpieters »

In mijn ontwerp moet ik in het BW nog een dieseltankstelle toevoegen. Ik puzzel nog waar precies. Een idee ?
Ik denk rechtsonder tpv van het kopspoortje langs een extra spoortje.
Dat is dan van bijna alle stationssporen bereikbaar,wat ook wel handig is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door PaulRoman »

Dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende plaats. Bereikbaar vanuit alle stationssporen. En vanaf de tankplaats kan de lok dan direct weer voor een stam wagons of rijtuigen worden gesteld.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door HST »

Interessant plan, met veel mogelijkheden.

Echter, als de hoogteverschillen in millimeter zijn, dan is de bereikbaarheid van schaduwstation en complexe wisselstraat op niveau 0 in het geding. De afstand tussen beide niveaus lijkt maar 75mm te zijn. Als onder het niveau 75 ook wisselmotoren of servos komen wordt het misschien problematisch.

Is de afstand in centimeters dan lijkt er daarentegen een probleem met de helling van niveau 0 naar 50 te zijn, dat is dan geen 2 procent.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door PaulRoman »

Hoi Erwin,

Alle hoogtematen zijn in millimeters. Dus ik heb inderdaad 7.5 cm vrije ruimte boven het schaduwstation. Niveau 075 en niveau 000 liggen qua rails zodanig boven elkaar dat er geen conflicten met servo's hoeven op te treden. De baan wordt met de open frame methode gebouwd. Het schaduwstation is dus van onderen af bereikbaar. De rijafstand van niveau 050 tot niveau 075 is zodanig groot dat niveau 075 ook tot niveau 100 kan worden opgetrokken zonder de 2% helling te overschrijden, zodat ik 10 cm vrije ruimte boven het schaduwstation heb.
Zie dit plaatje voor de sporen van niveau 075 (100) en niveau 000. Er hangen in principe geen servo's boven het schaduwstation.

Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door bpieters »

Die 2 blauwe wissels in het midden liggen wel boven de onderbaan.
Iets naar links opschuiven lijkt mij of helemaal weglaten
Het schaduwstation is zo te zien alleen om te stallen.
Samenstelllen gaat denk ik niet lukken.
Je zou een (afneembaar) stukje spoor voor het samenstellen van treinen aan de voorkant van het schaduwstation kunnen maken.
Laatst gewijzigd door bpieters op 24 feb 2023 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door HST »

Mooi Paul, ik vind 7,5 cm sowieso toch wat krap. Als je de dikte van de bovenplaat eraf haalt houdt je nog minder over.
Wel handig dat je de voor een open constructie gaat.

Ben benieuwd naar de bouw!

Erwin


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door bpieters »

Misschien een gek idee:
Je zou het schaduwstation in het rechte gedeelte bovenin kunnen maken en open laten achter een achtergrondplaat.
Het bovenliggende station komt dan wel iets anders te liggen.( met een afbuiging voor de plaat)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door PaulRoman »

@Bert: De twee blauwe wissels die je bedoelt liggen inderdaad boven het schaduwstation, maar de servo's komen een stukje naar links. Dus alleen de twee aandrijfstangetjes komen boven het station. Dat moet m.i. geen probleem geven.
Het schaduwstation is inderdaad alleen om treinen te stallen. Ik had er ueberhaupt nooit aan gedacht om daar treinen samen te stellen.
Wel denk ik er nog over na om vanaf niveau 000 of -010 een externe spooraansluiting te maken, waar ik een cassette met 8 sporen op aan kan sluiten. Ik heb niet genoeg ruimte op de baan om al het materieel gelijktijdig te gebruiken.

@Erwin: Ik denk dat ik het met maximaal 10 cm zal moeten doen. Met toegang van onderen zou dat moeten lukken. Maar voor ik ga bouwen doe ik eerst een testje om te zien of dat echt feasible is. Mijn vorige baan had maar 5 cm speelruimte, en dat was echt te weinig. Maar de bouw zal nog een aardige tijd op zich laten wachten...

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Baanplan Schäßburg an der Kokel

Bericht door PaulRoman »

bpieters schreef: 24 feb 2023 14:19 Misschien een gek idee:
Je zou het schaduwstation in het rechte gedeelte bovenin kunnen maken en open laten achter een achtergrondplaat.
Het bovenliggende station komt dan wel iets anders te liggen.( met een afbuiging voor de plaat)
Je bedoelt bovenin, langs de muur ? Ook al is het schaduwstation open dan nog vrees ik voor een matige bereikbaarheid. En ik verlies een deel van de Weißkirch stationsomgeving. En breder dan 60 cm wil ik deze poot ook niet maken. Fijn dat je ideeen aandraagt, maar Ik denk niet dat dit hem wordt.

Paul


Schäßburg an der Kokel
Plaats reactie