Klein Zwitserland

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Victor
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Klein Zwitserland

Bericht door Victor »

Hallo,

Een aantal jaren geleden heb ik mezelf hier aangemeld op het forum. Ondertussen ben ik een opleiding, verhuizing, verbouwing en 2 kinderen verder. Door de verbouwing heb ik een groot deel van de zolder boven garage beschikbaar, maar wel onder een schuin dak. De andere helft staat ook vol met rails en 2 treinen, maar dat is schaal Lego.

Afgelopen tijd heb ik verschillende testbaantjes opgesteld om te prutsen met digitale aansturing. Toen ben ik begonnen met het bouwen van een baan maar gelukkig kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat dat plan niet ging werken imv beschikbare ruimte. De ogen waren duidelijk te groot. Treinen wil ik graag laten rijden dus spits me meer toe op langere stukken dan op rangeren.

Hieruit is Klein Zwitserland uit ontstaan. Hieronder het totaalplanuit RailModeller. Ik maak gebruik van Fleischmann rails met en zonder bedding. Verschillende bochten kunnen nog vervangen worden door flexrails. Ik rij voornamelijk modern Zwitsers materieel en probeer zoveel mogelijk trek/duw combinaties, zoals een BLS autotrein met stuurstand en een Zurcher S-Bahn van Fleischmann.

Afbeelding

Het onderniveau met schaduwstation, paradebaan en de oprit naar een klimspiraal. Hier is in de glooiende bocht nog ruimte voor een klein station aan een doorgaande lijn:

Afbeelding

Het bovenniveau met een station aan een doorgaande lijn, een aftakking naar een vrachtspoortje en een opstelplaats van BLS Autoverlad:

Afbeelding

En het zichtbare gedeelte:

Afbeelding

Over het station twijfel ik nog. Ietwat (behoorlijk) simpel, maar kreeg het niet beter op papier. Ik wil er ook geen megalomaan station van maken. Tips en ideeën zijn altijd welkom en uiteraard alvast bedankt voor commentaar en input.

Victor


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Klein Zwitserland

Bericht door bpieters »

Aardig plan zo


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Klein Zwitserland

Bericht door PaulRoman »

Victor,

Kijk nog eens naar je station ! Zoals het nu is heb je een perronlengte van bijna 0,0. Dat zou m.i. anders moeten. En je hebt in het zichtbare deel genoeg lengte. Zeker als je de perrons in een lichte boog legt.
Je hebt heel weinig railaansluitingen. Misschien zou je meer industrie zoals een brouwerij, o.i.d. in kunnen brengen. Dat geeft meer mogelijkheden tot variatie. Maar je schrijft zelf al dat je vooral treinen wil laten rijden, en niet zozeer wil rangeren.

Paul


Schäßburg an der Kokel

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Klein Zwitserland

Bericht door HTteG »

Paul kijk gewoon eens naar sporenplannen zwitserland. Kom je genoeg tegen ter inspiratie. Ben zelf bezig met oude station van Filisur.

Groet Henk



Onderwerp starter
Victor
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Re: Klein Zwitserland

Bericht door Victor »

PaulRoman schreef: 24 feb 2023 10:33 Victor,

Kijk nog eens naar je station ! Zoals het nu is heb je een perronlengte van bijna 0,0. Dat zou m.i. anders moeten. En je hebt in het zichtbare deel genoeg lengte. Zeker als je de perrons in een lichte boog legt.
Je hebt heel weinig railaansluitingen. Misschien zou je meer industrie zoals een brouwerij, o.i.d. in kunnen brengen. Dat geeft meer mogelijkheden tot variatie. Maar je schrijft zelf al dat je vooral treinen wil laten rijden, en niet zozeer wil rangeren.

Paul
Paul, je hebt helemaal gelijk. Ik was uitgegaan van noch perrondelen, maar ze zijn wel heel erg kort. Dank je wel!

Henk, ik zal eens op zoek gaan. Heb je toevallig nog handige sites hiervoor?

Victor



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Klein Zwitserland

Bericht door HTteG »

Hallo Paul.
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... uzern.html

En hier een stad dorp naar keuze aanklikken. Zie een schematische situatie van sporenplan.

Succes Henk


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Klein Zwitserland

Bericht door PaulRoman »

Henk,

Je richt je antwoorden en suggesties aan mij, maar je bedoelt ze voor topicstarter Victor denk ik.

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
Victor
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Re: Klein Zwitserland

Bericht door Victor »

Bovenstaande opmerkingen en commentaren heb ik meegenomen. Het bovenste niveau is aangepast naar het volgende ontwerp.


Afbeelding

Het station is langer geworden, en de autoverlad (blauw)is ernaast komen te liggen. Een doodlopend spoor maar door middel van trek/duw geen probleem.

Het vrachtgedeelte (bruin) is uitgebreid met een zijtak naar een loods voor bv houtoverslag. De overige 2 sporen leiden naar een overslag in tanks en naar een overslag van containers. Daarna sluiten ze weer aan op de hoofdlijn. Dit om terugrijden via het hoofdspoor te voorkomen.

Het originele schaduwstation wil ik nog wat verder aanpassen om wat langere treinen te kunnen herbergen. Bij voorkeur dezelfde lengte als in het station.

Groet,

Victor



scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Klein Zwitserland

Bericht door scighera »

Misschien even heel wat anders, maar heb je al gekeken wat het doet als je de klimspiraal omdraait, dus niet tegen de klok in omhoog maar met de klok mee.

Dit kan je meer ruimte voor het station geven (langere perrons) en mogelijk ook meer ruimte voor je schaduw station (langere opstelsporen)



Onderwerp starter
Victor
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Re: Klein Zwitserland

Bericht door Victor »

scighera schreef: 11 mar 2023 06:56 Misschien even heel wat anders, maar heb je al gekeken wat het doet als je de klimspiraal omdraait, dus niet tegen de klok in omhoog maar met de klok mee.

Dit kan je meer ruimte voor het station geven (langere perrons) en mogelijk ook meer ruimte voor je schaduw station (langere opstelsporen)
Goeie vraag. Helaas heb ik ooit een klimspiraal van iemand overgenomen, helemaal opgeknapt dus zit ik daar nu aan vast. ;)



scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Klein Zwitserland

Bericht door scighera »

Victor schreef: 11 mar 2023 20:27
scighera schreef: 11 mar 2023 06:56 Misschien even heel wat anders, maar heb je al gekeken wat het doet als je de klimspiraal omdraait, dus niet tegen de klok in omhoog maar met de klok mee.

Dit kan je meer ruimte voor het station geven (langere perrons) en mogelijk ook meer ruimte voor je schaduw station (langere opstelsporen)
Goeie vraag. Helaas heb ik ooit een klimspiraal van iemand overgenomen, helemaal opgeknapt dus zit ik daar nu aan vast. ;)
Goed punt!

En wat als je de klimspiraal 90 graden links om draait. Dan kun je 2 bochten eruit halen en de klimspiraal dichter naar de achterwand plaatsen: de parade baan kan dan zonder bocht gelijk naar de klimspiraal.

Het station kan dan ook iets verlengd worden en met een flauwere bocht worden aangesloten op de klim spiraal. Het stationterrein kan daardoor optisch groter en aantrekkelijker worden denk ik


Plaats reactie