Kassenberg, NS in 1981-1982

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Kassenberg, NS in 1981-1982

Bericht door Mispoes »

Met het beschrijven van het modelbaanplan los ik eindelijk de belofte in die ik afgelopen zomer bij mijn introductie deed.

Thema
Het thema is station Kassenberg in het spoorjaar ’81-’82 waarbij de elektrificatie van Oldenzaal – Bad Bentheim nog niet is gerealiseerd. Afgezien van de hieruit voortvloeiende locwisseling, wat extra verkeer naar Duitsland en een enkelsporige verbinding naar het fictieve Boswinkel, doet het verdere treinverloop en de topografische ligging sterk denken aan Hengelo. Over het materieel en de inzet daarvan later meer, eerst wat over de ruimte en de mogelijkheden die dit geeft.

Afbeelding
Krap
Met netto 2570 x 2020 mm is de beschikbare ruimte niet echt royaal. Ik heb een sporenplan bedacht waarbij het net mogelijk is om met treinen van vier standaard sneltreinrijtuigen + een loc te rijden. Dit is toch wel de minimale samenstelling voor een IC-station. In die tijd buiten de spitsuren heel gewoon overigens. Ook de weinig aanwezige doorgaande goederentreinen (een lege PON-trein en een TEEM ) hebben ongeveer dezelfde lengte. Met radii 2+3 (Roco) is de beschikbare ruimte op en het is dan ook erg krap bemeten allemaal, ook in de schaduwstations. Dat maakt dat menig deskundige op het gebied van beveiliging en spoorontwerp in het grootbedrijf zijn wenkbrauwen zal fronsen. Ik gooi wat dat betreft meteen maar even de disclaimer er in: het is niet mijn bedoeling er een realistische sporenplan van te maken. Het is een speelplaats voor mijn materieel om lekker treintje te rijden met locwisselen en verder een dienstregeling die gebaseerd is op het spoorboekje ’81-’82. De treinsamenstellingen het tijdperk zullen wel wat meer natuurgetrouw aandoen.


Afbeelding
Het zichtbare deel van de modelbaan heb ik bedacht op een L-vormige plaat waarop het verkeer zich op drie niveau’s 0 (Kassenberg), 1 (Kassenberg Zuid ) en 2 (Boswinkel) afspeelt.

Afbeelding
Het schaduwstation West, tevens keerlus, bevindt zich op niveau -1 en wordt met een klimspiraal bereikt. Dit schaduwstation dient als parkeerruimte voor de treinen richting Zutphen, Zwolle en de Randstad. De rechthoekige plaat waarop West is gepland meet 555 x 1960 mm.

Afbeelding
Het schaduwstation Oost, is ook een keerlus en bevindt zich op niveau -2. Dit zeer uitgebreide schaduwstation wordt met een klimspiraal met meer windingen bereikt. Dit schaduwstation geeft ruimte aan de treinen richting Enschede, Oldenzaal en Duitsland. De rechthoekige plaat waarop Oost is geprojecteerd, meet 1665 x 900 mm en staat qua ligging haaks op dat van West.

Ik heb reeds het nodige materieel aangeschaft, ik had namelijk al snel door dat bepaald materieel voor een redelijke prijs niet voor het oprapen lag, zoals ICR-rijtuigen. Desondanks zit ik nog wel in de voorbereidende fase waarin ik onderzoek of het in de praktijk wel mogelijk is wat ik allemaal wil op zo’n beperkte ruimte.

Omdat de maximale reikwijdte (900 mm) boven de kritische grens van 800 mm uitkomt, zal ik de onderbouw op wielen moeten plaatsen om ook de achterste delen bereikbaar te houden voor bouw, reparatie, aanpassingen en (hopelijk een beperkt aantal) hersporingen. In het licht daarvan zou ik van de ervaren modelbaanbouwers graag adviezen krijgen v.w.b. de aan te houden hoogtes van de niveaus 0, -1 en -2.



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Kassenberg, NS in 1981-1982

Bericht door P Bender »

Welkom hier Mispoes

Veel van mijn opmerkingen zij al via een ander forum en PB verwerkt.

Ik ben benieuwd of het vervangen van een overloopwissel "op rechts" door een wisselkruis nog gaat lukken. Dat zou in mijn ogen de goederen / opstelsporen beter ontsluiten.


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kassenberg, NS in 1981-1982

Bericht door Mispoes »

Ha Paul,

Voorlopig nog niet, de kruiswissels van Peco en Kato komen niet overeen met de door mij gebruikte geometrie (Fleischmann en Roco). Zo heel veel last zal ik nog niet hebben van het ontbreken van de mogelijkheid van het overlopen in de andere richting.

De grensoverschrijdende goederentreinen (sowieso de lege PON en de TEEM) wisselen van loc op de plek (spr.4) als de buurlandtreinen en verdwijnen dan naar het oostelijke schaduwstation. De enkele keer dat de TEEM verandert in een buurtgoederentrein van dezelfde lengte komt deze ook weer op spr. 4 binnen met een E-loc of 216/2x 2200 (de huur-216 en 2x2200 komen in één omloop), deze loc(s) koppelt /koppelen af en een 2400 koppelt aan de staart van de trein en neemt deze via het door jou bedachte uithaalspoor (dat nog niet op de tekening met perrons staat) naar de goederensporen. Daar wordt de trein verder uitgerangeerd.
Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Kassenberg, NS in 1981-1982

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik kan bijna niet wachten tot je met de bouw van het zicht gedeelte van de baan gaat beginnen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Kassenberg, NS in 1981-1982

Bericht door P Bender »

Mocht je naar On traXS '23 komen, kom effe buurten bij Modulebaan. We staan in het hoofdgebouw bij de "buiten competitie"


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Kassenberg, NS in 1981-1982

Bericht door Mispoes »

Dank voor de uitnodiging, Paul, maar ik kom nooit op Ontrax...
neudalhausenstadbahn schreef: 10 mar 2023 17:28 Ik kan bijna niet wachten tot je met de bouw van het zicht gedeelte van de baan gaat beginnen.
Ik ook Michiel, het zal nog wel een paar jaar duren omdat op de plek waar de modelbaan straks komt, nog het e.e.a. ge- en verbouwd moet worden qua materieel. En voor ik aan niveau 0 toe ben zullen eerst -2 en -1 aangelegd moeten worden.

Iemand die mij kan adviseren v.w.b. de hoogtes van de niveau's -2, -1 en 0?


Plaats reactie