verbinding tussen modules?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Ik heb en baan plan getekend voor op 4 modules!
Hoe kan ik het beste de rails doorverbinden?
Ik heb Fleischmann piccolo rails.

Ik dacht om 5,5 centimeter voor het einde van de module te stoppen en er dan de modules te verbinden met een halve (11 cm)!
Is dit een goed idee?


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door tv_man »

Spoor tot rand van module door laten gaan en bij volgende module verder laten gaan. Desnoods door middel van een stuk spoor door te zagen. Treinen kunnen prima een sprongetje van een millimeter of twee maken. De electrische verbinding doe je met aparte bekabeling, wat stukken betrouwbaarder is dan raillassen die je iedere keer losmaakt en vastmaakt, en de mechanische verbinding gaat bijvoorbeeld door een paar stevige bouten in het frame.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door spoor65 »

Een paar voorbeelden,

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 6&start=30

en

viewtopic.php?f=14&t=2780&start=20
vanaf einde pagina 3 word er over geschreven in beide topics.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door shoven »

Jaap (?),

De modulebakken kun je met scharnieren aan elkaar vastmaken.
Op elke bak een helft van het scharnier. Bij transport trek je de pen van het scharnier eruit, bij opbouw weer terug. Speling is minimaal.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Hier is de tekening van mijn baan plan! :!:

Lijkt dit ergens op :?: :!: :?:

Groeten, Jaap
Bijlagen
baan 1.JPG
baan 1.JPG (44.32 KiB) 6579 keer bekeken


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Ik ben bang dat als ik de rails tot de rand door laat lopen ze snel beschadigen/los gaan zitten!
De modules zullen regelmatig in en uit elkaar gehaald worden omdat ik niet de ruimte heb om de baan ergens voor vast kwijt te kunnen!

In de vakantie wil ik de 2 kop bakken in elkaar zetten!
Deze kunnen ook zonder de 2 tussenliggende modules aan elkaar gemaakt worden!

(ik heb een klein probleempje, de foto's op het forum komen niet door mijn filter heen :!: :?: , kan ik daar iets aan veranderen :?: )


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door martinb »

Zie http://www.nproject.org/nl/modelspoor/b ... dules.html

Scharnieren voor de bakken, koperplaatjes voor de rails.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door spoor65 »

Jaap,

Dat is een behoorlijk spoorrijk baanplan.
Zit er ook een verhaal achter dit plan?
wat wil je uitbeelden, welk tijdperk,

Maar om eerlijk te zijn, vind ik het wel een beetje erg vol voor z`n afmeting.
Erg veel opstel/rangeer sporen, een toch wel beetje in de verdrukking komende draaischijf/locdepot,
waardoor die mogelijk niet echt tot zijn recht kan komen.
Daarnaast in verhouding weinig echte rijlengte op de baan om een trein is lekker te laten doorrijden.
En als je ook nog iets aan scenery wilt doen, heb je daar zo te zien erg weinig ruimte voor.

ik zou zeggen, probeer eens al jouw wensen op een rijtje te zetten, wat je graag op jouw baan wilt zien.
Zet dit dan in prioriteit onder elkaar, met het belangrijkste bovenaan.

Ga vervolgens dit lijstje inplannen in jouw baan en naar gelang de ruimte die je hebt.
Er zullen misschien dingen gaan afvallen, omdat uiteindelijk de ruimte er niet groot genoeg voor is
om het echt geloofwaardig en mooi weer te kunnen geven. Maar neem van mij aan, daar hebben wij allemaal last van :(
Maar denk aan de woorden "Less is More" beter een deel van wat je graag zou willen naar volle tevredenheid op je baan,
dan alles op de baan, terwijl het net niet die sfeer kan geven als dat je graag had willen zien.
Van het eerste zul je veel langer plezier hebben.

En zeker nu je modulair gaat bouwen, hou een mogelijkheid op het gebouwde deel, om er later nog een extra deel bij te kunnen aansluiten.
Mss dat je ooit meer ruimte hebt om meerdere modules er bij te koppellen, dan kun je daar beter later de overige wensen op uitbeelden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Ha Freddy bedankt voor je reactie!

[quote="spoor65"]Jaap,

Dat is een behoorlijk spoorrijk baanplan.
Zit er ook een verhaal achter dit plan?
Ik heb geprobeerd om een baan te tekenen waar ik veel treinen op kwijt kan.
Het zijn eigenlijk 2 aparte banen, de buitenste baan is een dubbele lus waar ik een bloksysteem op aan wil sluiten. Dit gedeelte van de baan wil ik analoog gaan rijden. Hier is de draaischijf op aangesloten, ik heb onderaan een een paar inhaal sporen die ik handmatig wil bedienen, de sporen bovenaan in de tekening moeten een automatisch station worden!

De 2e baan is het ovaal in het midden met de rangeer en opstel sporen, dit gedeelte wil ik digitaal gaan rijden met goederen treinen!


wat wil je uitbeelden, welk tijdperk,

Ik wil zoveel mogelijk treinen kwijt kunnen op mijn baan: dat zijn er met dit ontwerp een stuk of 6 of 7, Vanwege de station sporen van minimaal 176 cm kan ik hier loc's met 10 rijtuigen kwijt!
(Ik weet alleen niet of mijn loc's zulke lange treinen wel door de bochten kunnen trekken :?: :?: )

Ik ga niet voor een speciaal tijdperk, Ik heb vooral NS materiaal: 1100 en 1200's, 1600's en 6400's en een paar stoomloc's. Verder wat Duitse stoomloc's en moderne Europese diesel en E loc's

Maar om eerlijk te zijn, vind ik het wel een beetje erg vol voor z`n afmeting.
Erg veel opstel/rangeer sporen, een toch wel beetje in de verdrukking komende draaischijf/locdepot,
waardoor die mogelijk niet echt tot zijn recht kan komen.
Daarnaast in verhouding weinig echte rijlengte op de baan om een trein is lekker te laten doorrijden.
En als je ook nog iets aan scenery wilt doen, heb je daar zo te zien erg weinig ruimte voor.


Ik ben niet echt van plan om veel aan scenery te doen, ik wil het geheel gewoon rustig afwerken met gras en bomen, bij de draaischijf een loc loods etc. en tussen de station sporen een perron (misschien dat ik later een apart station maak dat ik achter de baan kan plaatsen :idea: )

De regellengte van de baan kan ik altijd met een extra module van 120cm uitbreiden, dan krijg ik er voor de analoge baan 460cm en voor de digitale baan 240cm rij lengte bij :idea: .


Heb ik zo mijn idee een beetje zinnig onderbouwt :?: :?:


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door jeepney »

Voor iemand die juist veel wilt rijden en wat minder zijn lol haalt uit scenery is dit een prima banenplan en wordt het maximale er uit gehaald qua rijmogelijkheden.

Het is een ontwerp wat mij op de beschikbare ruimte ook zou aanspreken.

Het is wel goed vantevoren te bedenken dat wat Freddy aangeeft, namelijk weinig mogelijkheden tot scenery en daardoor wellicht wat minder realistisch, later je misschien zal gaan storen. En zoals je hier op het forum ziet, zijn de banen die getoond worden met de meeste waardering, juist de banen die vooral uitblinken in scenery. Aan de andere kant moet je wel bedenken dat je de baan vooral voor jezelf bouwt, waardering van anderen is mooi meegenomen, maar het belangrijkste is wat jezelf van je baan vindt. Daarbij is scenery ook een wetenschap op zich, die niet iedereen 1-2-3 in zijn vingers heeft en ik zie liever een drukke baan zonder scenery dan een baan met knullige scenery.

Overigens zit er m.i. tenminste 1 keerlus in je ontwerp. Was je je daar van bewust ?

Henk



Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Ha Henk!

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt!

Misschien dat ik op mijn 5e module een stukje Nederlands landschap na ga maken!
Maar ik ga nu eerst dit ontwerp uitwerken!
Het rollend materieel is voor mij denk ik het belangrijkste, daarnaast wil ik het geheel wel netjes en vooral glad/rustig afwerken!

De keerlus is er bewust in gebracht zodat ik eventueel treinen kan keren als dat nodig mocht wezen.

Groeten, Jaap


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door jeepney »

stejaap schreef: De keerlus is er bewust in gebracht zodat ik eventueel treinen kan keren als dat nodig mocht wezen.
Hi Jaap, je beseft wel dat een keerlus zonder aanvullende maatregelen kortsluiting geeft ?!

Henk



Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Ha Henk,

Dat stukje rails ga ik isoleren en de wissels komen op aparte schakelaars!
:arrow: Misschien moet ik er ook wel een aparte trafo op aansluiten? :?: :idea:
Of zijn er ander oplossingen voor :?: :?:

Ik wil mijn draaischijf ook op een aparte trafo aansluiten :!:


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door jeepney »

Ik heb zelf geen ervaringen met keerlussen.........althans bewust geplaatste keerlussen :(

Ik weet dat je van Fleischmann en/of Minitrix een kant-en klare oplossing kan kopen. Bij Fleischmann geloof ik in de vorm van 2 spoorwegovergangen waarin dan de electronica is weggewerkt. Maar wellicht zijn er op dit forum leden die een eigengemaakte oplossing voor handen hebben.

Henk


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door Hookies »

Kijk eens bij RoSoft, hier op deze site: viewforum.php?f=37. Ik weet niet of de keerlusschakeling er tussen staat, maar je vindt er vast wel een verwijzing naar de site van Wim Ros.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door spoor65 »

Hallo,

Om je even te helpen aan die link naar Wim Ros zijn site, Rosoft dus,
hoef je, bij deze, alleen even op de èèn na onderste link te klikken in mijn onderschrift.

Henk,

De betreffende overweg/keerlus stukkies van Fleischmann, artnr 9199, zijn alleen geschikt voor analoog gebruik.
en zo te zien zijn ze inmiddels ook al uit het assortiment van Fleischmann.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door martinb »

Hoi Henk,

Als je met een gekleurde pen je baan volgt op 1 railstaaf zul je zien dat je ergens de andere rail raakt = kortsluiting.

Analoog kun je inderdaad die overweggetjes nemen van fleischmann, digitaal zal dat niet gaan werken. Het principe en verschillen tussen de oplossingen heb ik ooit eens beschreven op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... lbaan.html daar staat ook een lenz oplossing op en dat ding van wim. Beide heb ik goede ervaringen mee.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door dwarsligger »

Mocht die schakeling van Rosoft je aanstaan dan heb ik nog een aantal gebouwde modules te koop. Ik heb mijn baan aangepast en deze zijn dus niet meer nodig.

Zie ook dit topic: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=28&t=3597


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Beste allemaal hoe werkt het als je die software aansluit op je baan?
Bedankt voor alle info! :!:

Er zitten in de baan 2 punten die kortsluiting zouden kunnen veroorzaken!
De 1e zit in het rood gekleurde gedeelte op de tekening en de 2e is geel!
Ik wilde het gewoon simpel houden, de rails tussen de wissels (waar ik de rails gekleurt heb!) isoleren en er dan een aparte regelaar op aansluiten! :!: :)
Is dit een afdoende oplossing :?: :idea:

:idea: Heeft er iemand een beschrijving of handleiding van die software voor keerlussen zodat ik weet wat ik eventueel aan ga schaffen! ;)
Bijlagen
baan 1a.JPG
baan 1a.JPG (42.53 KiB) 5155 keer bekeken


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door spoor65 »

Jaap,

Hier een link naar de xTreme Keerlus van Wim Ros oftewel rosoft.
Je vind er ook een omschrijving bij omtrent aansluiten.

http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

En mocht jer er nog vragen over hebben, kun je Wim altijd ff vragen om uitleg via zijn mail of eigen digitaalforum
waarvan je in mijn onderschrift de link ziet staan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door Hookies »

Dat met die Xtreme keerlus van Wim gaat op die twee punten van jou zeker niet lukken. Daar heb je veel te weinig ruimte voor.

Wat wil je eigenlijk gaan uitbeelden met dit baanplan? Zo te zien komt er behalve rails niets op je baan te liggen. Het principe less is more gaat hier zeker niet op, maar het is jouw baan.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door shoven »

Ik zie nog wel wat uitdagingen, zeker waar rood/geel een zwart spoor kruist. Hoe je dat wilt doen is me nog onduidelijk.
Ook het analoog/digitaal verhaal komt nog niet uit de verf voor mij.
Bij een keerlus moet je langste trein passen binnen de stukken waar wordt omgepoold. Check dat op de Rosoft site, hoe dat zit. En wat Martin al zei, dat ga je niet redden met de rode/gele stukken.

By the way, van mij mag je shift-1 wel minder gebruiken, dit komt erg lawaaiig over. 8-)
(=uitroeptekens voor de slechte verstaander)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door stejaap »

Ha Steven,

De rood/geel lijnen die de zwarte lijnen kruisen zijn gewone 15 graden kruisingen.
De rode lijn komt van de digitale baan, de goederen trein die van de digitale baan naar de analoge baan rijd gaat over de onderste wissel het bloksysteem in en kan via de wissel er boven weer terug komen op de digitale baan.
De gele lijn is een keerlus om de analoge treinen te keren, maar kan misschien wel worden weggelaten.
Want dat probleem is ook op te lossen met een inhaalspoor en een paar ontkopelrails.

Is er eventueel een andere oplossing voor de rode lijn?(om van de digitale baan naar de analoge baan te komen en omgekeerd.)

Ik heb vandaag de rails op de eerste en laatste module vastgespijkerd :)
Heb alleen de draaischijf een beetje moeten schuiven, wat wel jammer is want nu past de Fleischmann locloods niet meer. :!: :|
Weet er iemand een ander locloods die dichter naar de schijf toe te plaatsen is :?:


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door vantongeren »

Ik ben bang dat je hier weinig plezier aan zult beleven :roll:
Er van uitgaande dat de schaal overeenkomt zal de breedte van de modulebakken niet meer dan 40 cm bedragen en als ik dan naar de kleinste boogstralen kijk heb je veel te krappen bochten (of zie ik dat verkeerd?).
Verder zie ik heel beperkte mogelijkheden om te wisselen van kring en zo dus weinig treinbewegingen kunt maken omdat de treinen slechts in het midden kunnen passeren. Juist met een overkill aan sporen zou ik meer verwachten!

Van de ene module naar de andere zou ik de rails solderen op strookjes printplaat. Plaatje hout verticaal tegen uiteinde vastzetten met lijmtang en dan daar strak tegen aan de printplaat, waar je de nodige inkepingen ingemaakt hebt om kortsluiting te voorkomen, te verlijmen. Na verlijmen laatste stuk dwarsliggers wegsnijden van rails, sporen vast leggen en daarna zonder op de spoorstaven te drukken (printplaat is minder dik dan de dwarsleggers en je wilt geen schans) het geheel solderen. Gebruik bij voorkeur zo lang mogelijke printplaten zodat alle sporen altijd goed evenwijdig aan elkaar liggen en je ook na krimpen of uitzetten nog steeds een goede aansluiting hebt....

Goed 2012 en succes met je baan....


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Thieu
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2012 18:56

Re: verbinding tussen modules?

Bericht door Thieu »

Dit is een zogenaamde spaghettibaan: sporen, sporen, en nog eens sporen. Naar mijn smaak veeeeeeel te veel. In feite is het een groot rangeerterrein met daarin ultrascherpe bochtjes gepropt. Ik betwijfel zelfs of die bochten überhaupt mogelijk zijn. En mocht F*mann dit soort bochten verkopen, dan nog ziet het er niet uit: lange IC's die zich door scherpe trambochtjes persen... Dat doet je materieel echt geen eer aan!

Less is more, las ik in een andere reactie al. Inderdaad, met minder rails per vierkante centimeter krijg je een veel mooier ontwerp.

De modules zijn volgens mij ongeveer gelijk aan Ntrak: 120x60cm. Geloof me: een bocht in die 60cm proppen levert al geen geweldig resultaat op. Maar jij probeert er ook nog eens bochten in te verwerken die 40cm (of minder?) in doorsnee zijn. Daar zie ik echt geen 6-asser of stoomloc met een sliert rijtuigen doorheen rijden.

Een aanrader is een van de boeken over sporenplannen van het Amerikaanse bedrijf Kalmbach. Omdat de gemiddelde Amerikaan zijn baan ontwerpt vanuit de realiteit en vanuit operationeel oogpunt, zien deze banen er over het algemeen ook geloofwaardig uit. Een aardige optie die ze vaak gebruiken is de scenic divider: een achtergrondplaat in het midden van de modules, over de gehele lengte, waardoor je aan elke zijde een compleet verschillend landschap kan maken. Zo kun je de overkill aan sporen in ieder geval visueel opsplitsen.

Sorry als bovenstaande wat bot overkomt. Maar ik denk oprecht dat je ontwerp erg veel problemen gaat opleveren en je uiteindelijk weinig plezier brengt.


Plaats reactie