N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu ma aug 20, 2018 00:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 09, 2013 19:58 

Hier wil ik het baanplan gaan bespreken voor mijn project Polar Express. Eerst maar eens wat de vorm is:

Afbeelding
Rechts de hoofdmodule, daar wil ik mee beginnen. Uiterst rechts een (soort) schaalbalkje. Elk bolletje is 10 cm, het geheel is dus 120 cm. Binnencirkel (daar waar de kerstboom moet komen) is 60 cm in diameter, de breedte van de 'baan' is 30 cm.

Het idee is op de hoofdmodule een haven(tje) te maken met pakhuizen (aan het water). Op een rotsuitloper moet de vuurtoren maken die ik heb gebouwd (die gerestaureerd moet worden ivm een olifantenpotenactie :oops:). Misschien nog een locloodsje oid maar dat hoeft niet, zat ook te denken aan een watertoren maar dat wordt misschien snel te groot. Tegen de achterwand wilde ik een verhoging maken met stadshuizen (facades) waar het trammetje voorlangs rijdt. En dan geen stadshuizen van Pola maar eerder die van Kibri, die zijn wat kleiner. Of wellicht helemaal zelfbouw-facades.

Wat wil ik niet op de hoofdmodule: een station. Misschien dat er een kleintje komt op een van de twee macaroni-modules. Wat ik wel zou willen is een aftakking naar de pakhuizen voor een doodlopend goederenspoortje. Ook een no-no: verborgen sporen onder het landschap, ik kan er straks gewoonweg niet meer bij.

Oh ja, niet geheel onbelangrijk; ik ga Peco code 55 gebruiken. :mrgreen:

Het een en ander uitdenken voor deze gebogen vorm valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen. Ben al paar avonden aan het denken, passen en meten maar ben er nog niet helemaal uit.

Het begin. Blokjes rechts zijn pakhuizen aan het water, links naast het midden de vuurtoren.
Afbeelding

Met driewegwissel 2 sporen naar de pakhuizen. Een spoor laden/lossen en een spoor loc water/kolen?
Afbeelding

Slooprailsjes van vroegere baan. Railstukjes zijn R2.
Afbeelding

Of maar één spoor?
Afbeelding

Dan wel meer plaats voor watertoren oid...
Afbeelding

Even kijken met vuurtoren erbij en vissersboot.
Afbeelding

Vooralsnog niet ontevreden. Rechts komt een gemetselde (auto)brug over het spoor om de moduleovergang wat te maskeren. Tegen de achterwand zoals gezegd een huizenrij met straat en tram ervoor. Dit geheel een stuk hoger dan het gewone spoor. Deze module is doorgaand spoor enkelsporig om wat ruimte te behouden voor scenery.

Ik weet dat het ongewenst is een wissel recht tegen een moduleovergang te plaatsen maar ruimte is een beetje krapjes. Is het eigenlijk heel erg om daar tegen te zondigen?

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 10, 2013 07:08 

maarten schreef:
Ik weet dat het ongewenst is een wissel recht tegen een moduleovergang te plaatsen maar ruimte is een beetje krapjes. Is het eigenlijk heel erg om daar tegen te zondigen?
Het lijkt me niet zo'n drama, als je maar nagedacht hebt over de aandrijving.

Edwin

Lid van Modelspoorclub Maas & Waal

Laatste project: een kleine N baan

Dit is mijn vorige baan

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 12, 2013 21:27 

Voor mijn vakantie was dit de stand van zaken:
Afbeelding
Vooralsnog 2 sporen voor achter de pakhuizen (hoofdmodule, rechterkant) dus een driewegwissel. Plus nog een extra spoortje naar het haventje.
De 2e module krijgt een station met 2 sporen en 1 goederenspoortje.

Tijdens mijn vakantie veel nagedacht over het 'baanplan' en inmiddels wat nieuwe ideëen/inzichten gekregen.
- Misschien dat ik de huizenrij tegen de achtergrond een stuk minder hoog ga maken, dan krijg je een betere overgang met de scenery op de voorgrond. Levert wel weer wat andere probleempjes op maar dat lossen we wel weer op.
- Ik zou het wel leuk vinden om 2 passagiertreintjes tegen elkaar in rondjes te laten rijden. In principe is alles enkelspoor dus passeren op station(s). Daarnaast wel leuk (voor het speel-effect) om met een 3e (goederen)treintje op de hoofdmodule een beetje te rangeren. En dan natuurlijk een rondje rijden over de andere modules. Hiervoor zou ik een extra doorgaand spoor willen leggen op de hoofdmodule. Ik weet dat het meest stilstaan en wachten op elkaar wordt, maar dat vind ik niet zo'n bezwaar (dat zie je namelijk niet zo snel omdat de modules door een schot gescheiden zijn van elkaar). Maar is dit überhaupt wel te doen digitaal met secties en blokken? :?

@Edwin, nog bedankt voor je reactie! ;)

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 12, 2013 21:45 

Sorry, deze is duidelijker:
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 09:26 

Vertaald naar de realiteit:

Afbeelding
Eerlijk gezegd viel het me een beetje tegen. De Peco gebogen wissels zijn mooi slank, maar voor dit soort afwijkende baanplannen is dat juist weer een nadeel. Er is trouwens nergens een recht stuk rails te zien, flexrail all the way. :)

Ik sta open voor suggesties. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 09:47 

wat is de reden van het enkele spoortje tussen de twee wissels links boven?
Dit lijkt namelijk een dure complexe oplossing, mogelijk dat het een brug wordt die alleen enkel baans kan zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 21:13 

@Matthijs: In principe is het 'rondje' enkelspoor. Hier wat meer uitleg:
Afbeelding
De algemene setting is een fantasie winterbaan die rond de kerstboom gezet kan worden.
- Module 1 is de hoofdmodule, hier komt een haventje met 3 laad- en lossporen (A en B), spoor C is het doorgaande spoor. Aan sporen A komen pakhuizen te staan met aan de ene kant het water en de achterzijde de sporen. Hiervoor is wissel W1 in het leven geroepen.
- Module 2 heeft een stationnetje met 2 sporen voor personenvervoer (D) en 1 voor goederen (E). Spoor E ligt aan het stationsgebouw, passagiers moeten te voet dit spoor oversteken om bij de perrons te komen.
- Module 3 heeft nog niet echt een bestemming behalve dat er een soort (sprookjes?)kasteel moet komen. Wissel W4 is aangebracht om via spoor E en kruising K1 spoor B op module 1 te kunnen bereiken. Sporen F zijn inhaal/passeersporen.

Sporen F en D/E kunnen ge-/misbruikt worden om de goederenloc te laten omlopen om wagons op sporen A en B te parkeren. Op spoor E kan eigenlijk niets geparkeerd worden omdat dan spoor B geblokkeerd wordt. Nou ja, beetje dichterlijke vrijheid mag wel. ;)

Het oorspronkelijke idee was om 1 personentrein zijn rondjes te laten rijden en 1 goederentrein om wat mee te spelen. Tijdens mijn vakantie kwam het idee op om een 2e personentrein te laten rijden maar dan in tegengestelde richting. Hiervoor is het inhaalspoor F gedacht op module 3. Echter, als ik dan ook nog met een goederentrein wil rondcrossen, dan wordt het te druk vrees ik; dan staat alles op elkaar te wachten. :? Bovendien, zo van boven is alles goed te zien, maar straks dus niet, minstens 1 module is volledig uit beeld straks. Nog maar eens over nadenken dus...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 21:22 

duidelijk verhaal. Rondcrossen kan je ook doen als 1 personentrein geparkeerd staat.

Wat mogelijk een oplossing biedt:
maak van W6 een engelsewissel en W1 een normale wissel. dan kan je deze dichter naar elkaar toe brengen.
Hierdoor haal je het inhaalspoor iets meer opzij.

Dan kan je tussen W4 en W5 wat meer ruimte maken zodat je hier een diep ravijn kan maken waardoor het daar enkelzpoor is.
De rest van je baan is namelijk overal dubbel uitgevoerd, behalve in de haven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 21:54 

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Mijn insteek was eigenlijk om 'moeilijke' wissels te vermijden, vandaar ook kruising K1, anders had daar beter een Engelse wissel gekund en dan had ik W4 helemaal kunnen laten vervallen. De keuze voor 3-wegwissel W1 is voor mijn doen al op het randje, puur om daar een 2e los-/laadspoor te krijgen heb ik die daar opgenomen.

Ik kan ook alles dubbelspoor maken maar dat schiet een beetje zijn doel voorbij. Het idee is een illusie te creëren dat het een lokaal enkelsporig baantje is met 3 (losstaande) werelden (de modules). Insteek is dat je elke module apart bekijkt, vandaar ook de schotten tussen de modules.

Een diep ravijn is niet echt een mogelijkheid omdat de plaat waar straks de rails op komt maar 5 cm dik is (3 meter in N). In die 5 cm moet ik ook nog de aandrijvingen zien weg te werken ed. Gezien de beperkte ruimte en lengte op deze 'baan' blijft alles ook vlak, geen stijgende/dalende sporen.

Dit is overigens het passagierstreintje wat er moet gaan rijden (wel met iets andere loc, en ik hoop nog een keer ergens een extra passagiersrijtuig te vinden):
Afbeelding

En deze heb ik trouwens ook nog, misschien mag ie ook meespelen. ;)
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2013 17:46 

Soms krijg je ineens een idee in je hoofd en gaat het plan op de schop. Zie hier, versie 2.

Het idee om met 2 treinen tegen elkaar in te rijden heb ik losgelaten, nu wordt het 1 trein op het hoofdspoor (rood) en 1 trein op een 2e hogergelegen ovaaltje (cyaan). Plus op het hoofdspoor nog een 3e goederentreintje wat ik met de hand wil bedienen. Dit omdat ik graag een trestle bridge wil op het baantje waar de een onderdoor en de ander overheen moet rijden. Het inhaalspoor op segment 3 komt hiermee te vervallen. Wel wordt het door het 'gekronkel' wat aantrekkelijker hoop ik, minder statisch.

Afbeelding

Tevens heb ik de kruising weggehaald, die vond ik onnodig gecompliceerd. Betekent wel 1 spoor minder bij het stationnetje op segment 2. Zit nog een beetje te twijfelen over een draaischijfje op segment 3 om een loc te kunnen keren. Maar eigenlijk voegt dat niet zo veel toe aangezien het goederentreintje met een diesel bediend zal worden.

Het hogergelegen spoor is op segment 1 niet te zien, daar rijdt hij achter een huizenrij langs. Op segment 2 weet ik het nog niet, dat moet nog uitkristalliseren. Op segment 3 krijgt hij een beetje een hoofdrol.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur