baan ontwerp Dirk

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Afbeelding

Afbeelding
via een parade baan omhoog naar het volgende nivo



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Als er tips of opmerkingen zijn hoor ik het graag


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door Wim H »

Hallo Dirk,
Dat is een "nogal" ongebruikelijke vorm... Ik begrijp dat dat door de ruimte komt waar de baan komt te staan. Kun je de muren ook in de tekening plaatsen? En de plaats van de deur en eventueel ramen die bereikbaar moeten zijn? Dat maakt het gemakkelijker voor ons om het te plaatsen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Wim H schreef: 16 dec 2019 21:47 Hallo Dirk,
Dat is een "nogal" ongebruikelijke vorm... Ik begrijp dat dat door de ruimte komt waar de baan komt te staan. Kun je de muren ook in de tekening plaatsen? En de plaats van de deur en eventueel ramen die bereikbaar moeten zijn? Dat maakt het gemakkelijker voor ons om het te plaatsen.
Groet, Wim


Hallo Wim, misschien dat een foto meer zegt.
In een later stadium de voorzijde dicht gezet, conform tekening.

Zijn losse modulen alles verrijdbaar.

Groet, Dirk
Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door Wim H »

Hallo Dirk,

Bedankt voor de foto. Die maakt het inderdaad duidelijker.
Als ik het dus goed begrijp, is de baan alleen vanaf de "zuidkant" bereikbaar (de 4 relatief korte stukken).
De 2 lange zijden van 2.5 en 3.3 meter staan langs de muren.

Ik zou me toch flink zorgen maken over de bereikbaarheid. Je schrijft wel dat de hele baan verrijdbaar is, maar dat is geen pretje met zo'n zware modelbaan. Als er net achter in de punt iets mis is gegaan, moet alles worden verschoven. En volgens de wet van Murphy zullen de treinen juist daar ontsporen....
Ook tijdens de bouw zal de lastige bereikbaarheid je denk ik tegen gaan staan. Zeker om kleine details aan te brengen.
En ja, dat betekent misschien dat je minder mogelijkheden hebt qua baanplan, maar wel een baan die meer voldoening geeft.

Persoonlijk zou ik proberen er toch meer een U-vormige baan van te maken met betere toegang in het midden. Dan is het ook niet nodig om de baan bij ieder wissewasje te verplaatsen. De hap in het midden (op je foto) wil je ook opvullen met landschap en sporen, maar dat zou ik niet doen. Ik zou de opening daar zelfs wat vergroten zodat je beter bij de punt linksachter kunt komen. Eigenlijk zou ik de opening doortrekken tot in het binnenste deel van het schaduwstation. Het schaduwstation zoals je dat nu hebt getekend, past dan nog net.
Het 3 sporige station dat nu aan de zuidkant ligt, zou ik dan verplaatsen. Eventueel kun je hem vervangen door een brug over het looppad.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door bpieters »

Hoi Dirk,
Ik sluit mee aan bij de opmerkingen van Wim betreffende de bereikbaarheid.
Beter is het om beide vleugels van 2 vakken te maken en evt een vleugel toevoegen zoals Wim al voorstelde.
Dan heb je ongeveer dezelfde oppervlakte.
Of de achterste vakken voorzien van mangaten,maar dan is het qua rails weer moeilijker.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Afbeelding
nivo 3



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Van nivo 3 is alleen het voorste gedeelte zichtbaar



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Afbeelding
nivo 4 is het "grote" station



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Afbeelding
nivo 5 op weg naar boven, een zijlijn met kopstation



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Afbeelding
nivo 6



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Afbeelding
nivo 7, het kopstation



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door tv_man »

Moest even puzzelen om te snappen hoe de baan in elkaar steekt maar ik geloof dat ik het door heb. Het plan zelf is erg indrukwekkend en gaat er geheid heel mooi uitzien met veel rijmogelijkheden wanneer het spoor er allemaal ligt, maar zoals al voorheen gezegd is ga je heel vaak het geheel moeten verrijden. Als ik kijk naar het soort wielen waar het gehele op staat en bedenk dat er naar schatting een stuk of dertig onder de baan zijn gaan er altijd een paar zijn die net niet goed willen draaien of iets dergelijks. En het geheel heeft heel wat massa door het gebruikte hout. Ik zou misschien minstens een gaatje openlaten in de hoek helemaal achter om onder de baan door naartoe te kruipen om ontspoorde treinen te redden etc. Lijkt me nog het beste te doen nu de constructie in een vergevorderd stadium is. Hoe gemakkelijk is de baan nu te verplaatsen?
Hopelijk gaat het allemaal lukken want dit zou best eens een van de banen kunnen worden waarvan men wacht op foto's van hoe het project vordert!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Ik ga voor de bouw een apart draadje openen, zodat ik ontwerp en bouw gescheiden houd. Ben nog aan het broeden voor een naam van de baan :).
Baan is in Duitsland gesitueerd. Alle tijdperken.
Zit te denken aan Durksheim of zoiets......????


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door Wim H »

Zo! Dat is wel heel veel spoor! Zou je nog een plaatje kunnen posten waarop alleen het zichtbare spoor te zien is?

Qua naam: je hebt 3 zichtbare stations dus je hebt denk ik 3 namen nodig :)

Groet, Wim

PS hoe ver ligt nivo 3 boven nivo 0?


Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door Prutsert »

Een naam voor je baan?
Dirkbach of Dirkkirche of Dirkdorf.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door Michiel »

Ingenieus sporenplan! Indrukwekkend, de baan ligt vol met sporen, opstelbundels en stations. Benieuwd hoe je dat overtuigend gaat uitbeelden. Ik heb toch een kleine opmerking betreffende de rijmogelijkheden in het grote station. Op het moment liggen de kopsporen en de opstelbundels opgesloten, en alleen bereikbaar via tegenspoor. Ik zou er twee oversteken bij plannen. Let ook op te korte bochten. Vermijdt die zoveel mogelijk want die brengen alleen maar ergernis. En hou de stijgingspercentages in bedwang. Blijf onder de 2%, anders krijg je spijt later.

En dan die engelse wissel in het schaduwstation. Daar heb ik een slecht gevoel bij, vooral diep in een schaduwstation. Die zijn nogal onsporingsgevoelig, en ze zal heel druk bereden worden. Dat loop slecht af. Ik zou het oversteekprobleem met gewone wissels oplossen. Daar heb je praktisch geen problemen mee.

edit:
En dan nog een laatste bedenking. Treinen die je kopstation met loc voorop het station verlaten, kunnen doorrijden tot het hoofdstation of schaduwstation, maar hebben nergens mogelijkheid om te keren. Deze trein moet dan achteruit met wagons vooruitduwend weer stijgen richting kopstation. Voor railbusjes, treinstellen en trek-duwcombinaries niet zo'n probleem, maar voor getrokken treinen niet zo leuk. 't Is maar een bedenking, je doet ermee wat je wilt. ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: baan ontwerp Dirk

Bericht door fiona »

Hallo Michel,

bedankt voor de input.
Deze had ik over het hoofd gezien.

Bedankt,
Dirk


Plaats reactie