1ste modelspoorbaan na 42 jaar...

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RobMenkveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:14
Locatie: Katwijk

1ste modelspoorbaan na 42 jaar...

Bericht door RobMenkveld »

Beste allemaal,

Eindelijk ben ik in de gelegenheid om eens serieus te gaan nadenken over een modelspoorbaan.
Reeds jaren speelt dat idee al in mijn achterhoofd, maar door gebrek aan tijd, ruimte en soms ook budget, is het er tot nog toe niet van gekomen.
Na enkele weken onder andere dit forum te hebben doorgepluist, lijkt het nu tijd om eens wat te gaan doen met modelspoor.

Ik ben op zoek naar een interessant baanplan (uiteraard in N), waarbinnen ik leuk kan rijden, ook wat rangeren en vooral veel scenery en bewegende/verlichte onderdelen kan bouwen. De bedoeling is dat er een afwisselend treinenverloop zal plaatsvinden, dat automatisch gestuurd wordt.

De maximaal beschikbare ruimte is een U-vorm: linker deel 140 cm (l) x 80 cm (d), middendeel 180 cm (l) x 90 cm (d), rechter deel 150 cm (l) x 80 cm (d).
Dus eigenlijk een n-vorm (past mooi bij de schaal): je kunt in de n staan, waarbij de linker poot van de n iets korter is dan de rechter.
De baan komt wel vast aan de muur (niet verrijdbaar). Lange achterzijde is dus 340 cm met diepte 90 cm (of tot 110 cm, indien nodig) met links en rechts een mogelijke aanbouw van 80 cm diep tot 140/150 cm gemeten vanuit de achterzijde. Ik zal zo een foto/tekening proberen te uploaden.

Hoogte is geen beperking, is een kelderruimte (verwarmd en betegeld), met stahoogte 235 cm.

Mijn kennis en kunde ligt op het electronica-vlak en programmeren.
Ik werk echter ook graag met mijn handen en denk verschillende onderdelen "from scratch" te willen gaan bouwen.
Een spiraal bouwen is geen probleem en lijkt mij zelfs wel leuk om te doen.
Tijdsduur voor de bouw: ongeveer 6-8 jaar, maar mag ook langer duren.
Kwaliteit en natuurgetrouwheid (zowel in aanzicht als aansturing) van het eindresultaat zijn voor mij minstens net zo belangrijk als het bouwen zelf.

Ik ga zeker rails van Peco, code 55, gebruiken.
Over het digitale gedeelte ben ik nog niet zeker welk merk/protocol/soort mij het meest aanspreekt. Ik denk wel dat de PC de controle gaat uitvoeren met behulp van Koploper en DCC als protocol.

Het tijdperk zal III/IV worden en het landschap zal een vrije variant op "middengebergte" zijn.
Beetje industrie, dorpje, veel details en bewegende cq verlichte delen zodat ik ook veel electronica kan toepassen :).

Totaal nog geen treinen, rails of ander (digi)materiaal in bezit, dus alle keuzes staan nog open :).
Wel denk ik aan dubbelsporig parade gedeelte en een relatief groot schaduwstation om tot 18 complete treinen (in mijn ogen loc+5-6 medium wagons, 80-90 cm?) te kunnen bergen.

En tips voor het digi-gedeelte kan ik zeker gebruiken. Ik kom nog niet helemaal uit de voor-en nadelen van de diverse merken hardware (en protocollen als S88-n) DCC.

Ik sta open voor suggesties/basis opzetten/info :)

vr gr

Rob M
Laatst gewijzigd door RobMenkveld op 29 apr 2016 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,

Rob


Dinamo iTrain Anyrail Peco55

Onderwerp starter
RobMenkveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:14
Locatie: Katwijk

Re: 1ste baan na 41 jaar...

Bericht door RobMenkveld »

Bij deze een png van de beschikbare afmetingen.
Bijlagen
Afmetingen beschikbare ruimte.PNG
Afmetingen beschikbare ruimte.PNG (13.07 KiB) 7412 keer bekeken


Groet,

Rob


Dinamo iTrain Anyrail Peco55

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: 1ste baan na 41 jaar...

Bericht door EdwinB »

Rob,

Een prachtige ruimte voor een N-spoor baan maarrrrrrr.......daar schuilt nu ook juist het gevaar. Menig van ons heeft zich al eens verslikt, te groot, te ambitieus. Ja ook ik :lol: en daarom ben ik in 2007 mijn baan begonnen op een oppervlak van 230x 90 en heb daar dit jaar een L vorm van gemaakt. Zo hou je het overzichtelijk, werkbaar en...bovenal ook betaalbaar wat het spul is duuuuur. Probeer dus een soort modules te plannen in die 6-8 jaar.
Voorts moet je je zelf de vraag stellen ben ik een "rijder" of een "scenerybouwer" of een mix. Wil je zoveel mogelijk rails of een natuurgetrouw landschap. Ik merkte dat ik minder rij en meer bouw maar op dit forum zijn er ook die dat andersom hebben.

Stel zoveel mogelijk vragen hier er is een grote expertise aanwezig.

Suc6!


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: 1ste baan na 41 jaar...

Bericht door rc.amsterdam »

Ik val maar meteen met de deur in huis.
Vast aan de muur? Let wel op de bereikbaarheid van het achterste deel van de baan. Het valt te overwegen met een achterkant te beginnen en dan naar voren toe te werken. In elk geval veel succes en plezier.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: 1ste baan na 41 jaar...

Bericht door janiegein »

ik zou als de baan rondom aan de muren wordt bevestigd voor een dieptemaat van max 60cm gaan omdat de achterste hoeken onbereikbaar worden bij een diepere maat tenzij je mangaten gaat gebruiken waardoor bereikbaarheid groter wordt.

voor de rest ambitieus plan.

succes met het uitdenken van dit project.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: 1ste baan na 41 jaar...

Bericht door EdwinB »

Als alternatief de baan op stevige rubberwielen, dan kun je hem van de wand rijden. Mits e.e.a niet te zwaar wordt. Bij mijn baan in L vorm (230x130x90) lukt dat prima.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: 1ste modelspoorbaan na 42 jaar...

Bericht door Heiko »

Rob, heeft dit nog een vervolg gekregen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 1ste modelspoorbaan na 42 jaar...

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Rob, ga voor je droom, ook al is het groot etc. Als je wat anders doet blijft die droom maar knagen en spoken. Nu de maten van je baan. Denk even na hoe je dat gaat doen in de linker en de rechter bovenhoek met opbouw en later met ontsporingen etc.



Onderwerp starter
RobMenkveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:14
Locatie: Katwijk

Re: 1ste modelspoorbaan na 42 jaar...

Bericht door RobMenkveld »

@ Heiko: Dit heeft zeer zeker een vervolg gekregen; helaas tot nu toe alleen in mijn hoofd. Ik heb de suggesties van medeforumleden ter harte genomen en ben begonnen één en ander nog eens door te denken.
Helaas (of eigenlijk gelukkig) werd het daarna weer druk in de werkplanning en inmiddels ben ik volgepland tot half 2017. Daarbij ben ik veel in (onmogelijk) buitenland, zonder internet.
De plannen zijn er, HET plan nog niet. Maar in dit geval komt van uitstel geen afstel.
De keuze voor een digitaal of hybride systeem is vooralsnog op Dinamo gevallen en de eerste hardware hiervan is binnen.
Qua softwarebesturing ga ik eens experimenteren met iTrain.
Ook de eerste rails, wissels, treinen, Arduino's, servo's, geschikte laptop voor iTrain etc zijn binnen.
Nu nog een paar weken in de kalender vinden waarin ik in ieder geval 2 avonden in de week thuis ben, dan kan er met een experimenteerbaantje begonnen worden.

@Zaunkönigs Bahn,

Je hebt helemaal gelijk en ik ben niet anders van plan dan mijn reeds knagende droom volgen. De grote baan komt er, alleen wellicht nog iets langzamer dan ik gehoopt had.
Voor de bereikbaarheid van de hoeken zoek ik nog een oplossing/alternatief.
Ik ben geen groot fan van manluiken/gaten, dus dat zal anders opgelost moeten worden.
Komt tijd, komt raad! Als ik 42 jaar wachten kan, lukken die paar extra maanden ook nog wel :).


Groet,

Rob


Dinamo iTrain Anyrail Peco55
Plaats reactie