Wie kan er een mooie Benelux spoorbaan ontwerpen voor mij?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Wie kan er een mooie Benelux spoorbaan ontwerpen voor mi

Bericht door FidOo »

Hij heeft smaak gekregen! :mrgreen: :lol:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Wie kan er een mooie Benelux spoorbaan ontwerpen voor mi

Bericht door nspoorkees »

Tsja, ieder z'n afwijking :lol: ik vind het nogal een opvallende wending...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Koplopertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2012 13:15
Locatie: Montfort Limburg (NL)

Re: Wie kan er een mooie Benelux spoorbaan ontwerpen voor mi

Bericht door Koplopertje »

@ nspoorkees: Dit is een opzetje! Mijn baan krijgt een U-vorm waardoor er ook nog een hefbrug en 2 havens bijkomen. Het getekende geeft inderdaad niet het gewenste resultaat. Veel tijd ingestoken jammer dus.


Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

ZATERDAG 15 OKTOBER 2022 (10u-18u) & ZONDAG 16 OKTOBER 2022 (10u-17u)
10de Grote Modelspoor EXPO 2022
Brabanthal-Leuven-België
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wie kan er een mooie Benelux spoorbaan ontwerpen voor mi

Bericht door Michiel »

Het is inderdaad heel jammer van de tijd. Maar langs de andere kant, geeft het ook een plezier en voldoening om ermee bezig te zijn.

Maar mijn voorstel is om eerste met potlood en papier ideeën en ontwerpen uit te probreren. Je kan snel zo een hoop plannen schetsen, gommen, verfrommelen en opieuw beginnen. En deze schetsen mag je gerust hier voorleggen voor wat feedback. Zo schets je totdat je een concept hebt dat écht naar je zin is. Dit plan kan je dan met de computer verder uitwerken, en zien hoe alles precies past (wissels, bochten, vrije hoogten, hellingen,...). Op deze manier verlies je niet teveel tijd, en kom je ook tot een mooi resultaat. Oude technieken hebben dikwijls nog de voorkeur. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Wie kan er een mooie Benelux spoorbaan ontwerpen voor mi

Bericht door Wim H »

Koplopertje schreef:@ nspoorkees: Dit is een opzetje! Mijn baan krijgt een U-vorm waardoor er ook nog een hefbrug en 2 havens bijkomen. Het getekende geeft inderdaad niet het gewenste resultaat. Veel tijd ingestoken jammer dus.
Hallo Jan-Willem,
Eerlijk gezegd denk ik dat je (veel) te veel hooi op je vork neemt. Je gaf zelf eerder al aan dat je erg weinig tijd hebt. Dit baanplan topic ben je zo'n anderhalf jaar geleden begonnen. Daarbij is het dan meerdere maanden stil. Welliswaar heb je dan nu een ontwerp gepresenteerd, maar bedenk dat je het ook nog moet gaan bouwen. Waar ga je die tijd vandaan halen? Tenzij dit een project voor 20 jaar of zo is...
Ik probeer je trouwens niet te ontmoedigen hoor, maar juist te voorkomen dat je vastloopt in een veel te groot en uitgebreid ontwerp dat misschien nooit verder gaat komen dan de onderbouw. Grote kans dat het plezier in de hobby dan verdwijnt als sneeuw voor de zon...
Misschien dat het wat hard overkomt, maar ik denk dat je zelf veel meer plezier gaat beleven aan een veel simpeler ontwerp dat een stuk sneller te bouwen is. Uitbreiden kun je altijd nog. Je geeft al aan dat het huidige plan slechts 1 poot van een U vormige baan is. Aan ruimte ontbreekt het dus niet. Aan tijd wel vrees ik. Ik snap wel dat het heerlijk is om te dromen, ik doe het zelf ook erg vaak. Maar op een gegeven moment kun je niet om de realiteit heen.
Misschien kun je beter een modulebaan ontwerpen. Dan kun je klein beginnen en al vrij snel rijden. Later kun je altijd nog uitbreiden met extra modules om de thema's te bouwen die je ook nog kwijt wilt. En gaat het bouwen een stuk sneller dan verwacht, dan kun je altijd nog een grotere gecompliceerde uitbreiding ontwerpen als aanvulling op je modules.

Succes!
Groet, Wim


Laatst omhoog gehaald door Koplopertje op 10 jul 2017 04:35.


Plaats reactie