Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Wim H schreef:Hallo,
Ik zie dat je op een lager niveau een 3 sporig schaduwstation hebt gepland, wat bereikt wordt door een paar lange onzichtbare trajecten. Alleen is het niet nodig om dit station een niveau lager te leggen: je kunt het ook aan de achterzijde plaatsen, parallel aan het 2 sporige schaduwstation dat daar al ligt. Hierdoor komt al het spoor op hetzelfde niveau te liggen en wordt de baan eenvoudiger om te bouwen. Omdat alle sporen van dit ovaal onzichtbaar zijn, maakt het voor het uiteindelijke (visuele) resultaat niet uit.
Groet, Wim
Hoi Wim,

Dank voor je opmerking, ik ben aardig aan het puzzelen geweest met het schaduwstation, want het leek me nogal ingewikkeld zo 'ondergronds'. De oplossing die je voorstelt is natuurlijk veel simpeler en maakt de boel een stuk eenvoudiger. Ik ga hier zeker mee aan de slag! Dankjewel!
christiandomburg schreef:
rc.amsterdam schreef:begin bescheiden met digitaal..
Hier sta ik achter.
Bedankt voor je tip! Ik ben ook zeker van plan om het rustig aan uit te proberen / uit te breiden, ik vind het zelf alleen wel prettig om ergens naar toe te kunnen werken. Al s ik een ovaal neerleg, kan het wat mij betreft net zo goed een ovaal zijn die ik later in de uiteindelijke baan wil hebben.



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Na een hoop puzzelen en aardig wat tussenversies ben ik op een aangepast plan uitgekomen.
Uiteindelijk heb ik in de linkeronderhoek een stuk van 0.30 x 1.00 mtr van de baan gehaald. Hierdoor wordt alles nog beter bereikbaar.
Ook zijn de twee niveau's verwijderd en is het schaduwstation op hetzelfde niveau geplaatst.
Het industrie terrein is naar onder verplaatst, het dorp in het midden, de rails zorgt zo voor een soort logische barrière.

Wat betreft het industriespoor:
Mijn idee is om blok 1 te gebruiken als (ont)koppel punt. Een lok kan dan vervolgens omlopen via de perron sporen en de wagons blok 6 in trekken. Daarna zou de lok de trein dan naar blok r3, r4 of r5 kunnen duwen en eventueel weer ontkoppelen.
Blok r1 en r2 zijn bedoeld voor wat eenvoudig lok onderhoud of het (tijdelijk) parkeren van een loc.

Vraagje: in blok 6 heb ik een wissel opgenomen, dit heb ik bewust gedaan, om zo het blok wat meer lengte te geven en even lang te maken als blok 1. Normaal gesproken zit een wissel niet in een blok, maar zou ik dat zo wel op kunnen lossen? Op het moment dat er in blok 6 gerangeerd wordt, is de betreffende wissel toch niet te gebruiken voor ander verkeer.

Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door erik-n-fan »

Disclaimer, dit is wat IK denk, alle overige forumleden zullen waarschijnlijk wat anders vinden :)

1. GAAF plan! Zeker tov je eerste draft is dit eenvoudiger en denk ik veel leuker om te bouwen en rijden ipv alle uitdagingen zoals eerder genoemd.
2. Symmetrie van je baanplan voor en na het station zal je in de werkelijkheid niet zo snel vinden (wissels zijn hetzelfde opgesteld zowel voor als na het station). Mijn tip zou zijn om links en rechts de wissels anders te doen voor en na het station (Ik heb in paars omcirkeld welke ik bedoel).
3. De aftakking naar je industrie is wat rommelig door veel wissels op een hoop. Het kan best, de werkelijkheid is ook niet altijd mooi, maar goed ik heb hier ook weinig advies voor je, het is gewoon een gevoel wat ik heb bij het trosje wissels vooraan.

Bijgevoegd een schets van een idee hoe je met wat andere plaatsing misschien ook je korte lijntje links kan oplossen. Ik heb een engelsman gebruikt in het plan. Ik weet niet of die bij jou tijdperk past maar deze kan heel veel ruimteproblemen oplossen...

Succes ermee, je hebt mooi de ruimte en al een prima ruw idee in mijn ogen!
Bijlagen
img.jpg
img.jpg (98.09 KiB) 7890 keer bekeken


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Bedoelde je zoiets?

Afbeelding



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Detlev »

Even wat mosterd na de maaltijd als je deze wijzigingen doorvoert:

Wissels(traten) zitten electrisch gezien niet in een blok. Maar een blok is ook geen 'afspiegeling' van waar de treinzich bevindt (?...!).
Wat bedoel ik daar mee: Als je het blok 6 gewoon ná de wissel zijn eerste bezetmelder geeft en aan het eind zijn stopmelder, maakt het (behoudens uitzonderlijke gevallen) niet uit waar precies het eind van de trein zich bevindt. Je moet wel instellen dat het wissel bezet blijft. Alleen als je met volledig gedetecteerde treinen rijdt kun je eventueel een extra melder toepassen die een vorig blok vrijgeeft. Maar als je loc spoor 6 oprijdt en de laatste wagon stopt ter hoogte van de tekst s3 werkt dat prima. Als je de wissel naar spoor r4/r5 maar kunt omzetten.



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Detlev schreef:Even wat mosterd na de maaltijd als je deze wijzigingen doorvoert
Er is nog niets definitief neergelegd hoor, dus zeker geen mosterd na de maaltijd :).
Als ik je goed begrijp kun je in de software (Koploper, itrain o.i.d.) dus aangeven dat een wissel niet bruikbaar is op het moment dat een blok bezet is?


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik neem aan dat blok 6 een uithaalspoor is voor het rangeergedeelte met de blokken 3, 4 en 5. Heb je ook bedacht dat deze blokken veel langer zijn dan blok 6. Je kunt die sporen dus niet in een keer leegtrekken. Dat betekend dat je dus in de blokken 3, 4 en 5 ontkoppelaars moet opnemen om de sleep eventueel te delen in delen die wel in blok 6 passen. Als je kortere slepen kwijt wil kun je die wissel opeenhoping uit elkaar trekken en de vertakking naar de drie sporen meer naar onderen leggen. Dat zou direct meer ruimte geven aan de locloods met bijbehorende sporen.



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Zaunkönigs Bahn schreef:Ik neem aan dat blok 6 een uithaalspoor is voor het rangeergedeelte met de blokken 3, 4 en 5. Heb je ook bedacht dat deze blokken veel langer zijn dan blok 6.
Goed punt, ik heb de boel wat opgeschoven, zodat ik minimaal 700mm ruimte heb (blok 6 + wissel + recht stuk) In de rest van mijn layout ben ik ook uitgegaan van treinen van max 700mm.

Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door shoven »

doniek schreef:Als ik je goed begrijp kun je in de software (Koploper, itrain o.i.d.) dus aangeven dat een wissel niet bruikbaar is op het moment dat een blok bezet is?
Je kunt in Koploper aangeven hoe lang elk blok is. je moet dan ook opgeven hoe lang elke trein is. Als een te lange trein het blok inridt houdt Koploper ook het blok ervoor, en evt wissels, bezet. Werkt prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Hoontje »

Hoihoi,

Ik ben erg gecharmeerd van je baanplan. Vindt het er speels en interessant uitzien.
Wat ik me afvroeg, met een budget van 1000,- euro voor rails, probeer je baan eens met Peco code 55 te leggen. De wisselstraat onderin kun je dan nog verder versmallen met een drie-weg wissel.
Daarnaast heeft een flexrail je wat meer vrijheid. Mogelijk wordt blij 6 dan nog wat langer. Zo kom je niet snel daar "in de knoop" met onverhoopt toch te lange treinen.
Even "vloeken in de kerk" maar de flexrail en wissels in 1x in de UK bestellen levert je aanzienlijk voordeel op.
Je schaduwstationgedeelte zou je in set track code 80 wissels uit kunnen voeren. Kleinere biografie naar meer ruimte. En gewoon te schakelen aan code 55. Zonder verloop ofzo. Zo maar een idee.

Groet en ik blijf volgen

Hoontje



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Hoontje schreef:Ik ben erg gecharmeerd van je baanplan. Vindt het er speels en interessant uitzien.
Thanks :D.
Hoontje schreef:probeer je baan eens met Peco code 55 te leggen.
Ik heb in principe gekozen voor piccolo rails. Hier zit al bedding in verwerkt en ik had uit een startset al wat rails liggen. Het meeste leg ik overigens met flexrail, op wat kleine stukjes na. Op mijn testbaantje heb ik inderdaad gezien dat het mooier en soepeler rijdt over flexrail, dan over 'gewone' losse railstukken.
shoven schreef:Als een te lange trein het blok inridt houdt Koploper ook het blok ervoor, en evt wissels, bezet. Werkt prima.
Nice, dat scheelt een hoop gepuzzel :).



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

De afgelopen tijd bezig geweest met een testbaantje en dat is aardig gelukt. Met de Rosoft bezetmelders en een servoswitch is dat zo gepiept. Om ook een beetje uitdaging erin te houden ook nog een arduino gebruikt voor de aansturing van de servo's, goed om het principe van DCC etc door te krijgen. Als je eenmaal wat aan de gang hebt, dan volgt de rest vanzelf :). Hetzelfde geldt voor Koploper, zo op het oog lijkt het allemaal erg complex, maar het zit goed logisch in elkaar.
Ik merkte wel dat ik het wat minder leuk vind dat ik in feitelijk alleen een ovaal heb en dat het dus allemaal erg voorspelbaar treinverkeer wordt. Daarnaast heb ik een meetfoutje gemaakt bij het opmeten van de kamer, ik dacht toch echt ruim 2 meter ruimte te hebben, maar dit bleek toch iets minder te zijn. Consequentie is dat de boekenkast die in de weg staat dan maar verplaatst gaat worden. Voordeel is dat er dus wat extra ruimte beschikbaar komt, zo'n 2.5 meter in totaal. Na een hoop gepuzzel ben ik tot dit baanplan gekomen:

Afbeelding

Een detail van niveau 0:
Afbeelding

En van niveau -1:
Afbeelding

Meeste spreekt voor zich denk ik, het station ligt nog steeds in het midden en een fabriekje rechtsonder. De route van het schaduwstation bevat nu ook een soort van paradespoor. Uiteindelijk blijft het natuurlijk nog steeds een ovaal, maar wel een met iets meer variatie en uitdaging.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties :).


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door maarten »

Ziet er leuk uit, niet te veel zichtbaar spoor en voldoende ruimte voor scenery. Alleen heb ik mijn bedenkingen over de bereikbaarheid van je schaduwstation.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Als ik je baanplan bekijk zie ik wel dat er stijgings en dalings percentages bij staan, maar geen hoogte. Vooral links krijg ik het idee dat je tegen een probleem aan loopt. Wel mooie percentages, maar is de ruimte tussen die lagen nog voldoende om er een trein te laten rijden? Het is wat moeilijk inschatten zo met de gegeven baanplannen.



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Zaunkönigs Bahn schreef:Als ik je baanplan bekijk zie ik wel dat er stijgings en dalings percentages bij staan.
Je moet inderdaad hele goede ogen hebben wil je de hoogtes kunnen zien :).
De kruising bovenin en het station zit op 0cm. De brug over het spoor zit op +6cm. Het schaduw station zit op -11cm. Dat zou voldoende moeten zijn toch?


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Andre de Ruiter »

Doniek, stel je eens voor de wissel rechtsonderin je schaduwstation raakt defect. Hoe ga je die vervangen met 11 cm ruimte er boven? Ik heb net een compleet schaduwstation vervangen en was blij dat de vrije ruimte boven het schaduwstation 28 cm was.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Hoi André,

Dat is inderdaad een krappe ruimte. Mijn idee was om het schaduwstation op één plaat te monteren, waarbij ik alleen de 'op-' en 'afrit' hoef aan te koppelen. Op deze manier kan ik het schaduwstation afkoppelen en onder de baan uit halen voor eventuele aanpassingen of onderhoud. Op de punten waar de 'op-' en 'afrit' zitten komt zit er nog een 'heuvel' overheen, waardoor de werkbare hoogte +- 26cm is, waarbij de achter- en zijkant ook open blijft.
Ik hoop dat dat het probleem oplost.



Maartenkr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 dec 2016 21:31

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Maartenkr »

Super mooi ontwerp! dit inspireert mij wel! ga dit even volgen!



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Maartenkr schreef:Super mooi ontwerp! dit inspireert mij wel! ga dit even volgen!
:) Thanks, leuk om te horen!

Dan is het misschien ook goed om de laatste versie even te laten zien ;). Ben op basis van de adviezen hier namelijk toch van plan om er een helix in te bouwen, zodat er wat meer ruimte boven het schaduwstation is.

Het eerste niveau ziet er momenteel zo uit. Belangrijkste wijzigingen zijn de kruising bij het station, zodat bijna alles vanuit beide richtingen berijdbaar is (met name het opstelterrein). Ook het opstelterrein is wat anders aangelegd zodat er wat meer mogelijkheden zijn om te rangeren. Ik ben over dat deel zelf nog niet helemaal tevreden, maar gelukkig ben ik daar nog lang niet :).
Afbeelding

Het schaduwdeel is dus voorzien van een helix, waardoor er ook een tweesporig paradespoor ontstaan is, daar ben ik dan weer wel tevreden over ;).
Afbeelding

Voor het idee nog een 3D weergave.
Afbeelding

Aanvullingen en tips zijn weer meer dan welkom!!


Plaats reactie