Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Hoontje schreef:Ik ben erg gecharmeerd van je baanplan. Vindt het er speels en interessant uitzien.
Thanks :D.
Hoontje schreef:probeer je baan eens met Peco code 55 te leggen.
Ik heb in principe gekozen voor piccolo rails. Hier zit al bedding in verwerkt en ik had uit een startset al wat rails liggen. Het meeste leg ik overigens met flexrail, op wat kleine stukjes na. Op mijn testbaantje heb ik inderdaad gezien dat het mooier en soepeler rijdt over flexrail, dan over 'gewone' losse railstukken.
shoven schreef:Als een te lange trein het blok inridt houdt Koploper ook het blok ervoor, en evt wissels, bezet. Werkt prima.
Nice, dat scheelt een hoop gepuzzel :).



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

De afgelopen tijd bezig geweest met een testbaantje en dat is aardig gelukt. Met de Rosoft bezetmelders en een servoswitch is dat zo gepiept. Om ook een beetje uitdaging erin te houden ook nog een arduino gebruikt voor de aansturing van de servo's, goed om het principe van DCC etc door te krijgen. Als je eenmaal wat aan de gang hebt, dan volgt de rest vanzelf :). Hetzelfde geldt voor Koploper, zo op het oog lijkt het allemaal erg complex, maar het zit goed logisch in elkaar.
Ik merkte wel dat ik het wat minder leuk vind dat ik in feitelijk alleen een ovaal heb en dat het dus allemaal erg voorspelbaar treinverkeer wordt. Daarnaast heb ik een meetfoutje gemaakt bij het opmeten van de kamer, ik dacht toch echt ruim 2 meter ruimte te hebben, maar dit bleek toch iets minder te zijn. Consequentie is dat de boekenkast die in de weg staat dan maar verplaatst gaat worden. Voordeel is dat er dus wat extra ruimte beschikbaar komt, zo'n 2.5 meter in totaal. Na een hoop gepuzzel ben ik tot dit baanplan gekomen:

Afbeelding

Een detail van niveau 0:
Afbeelding

En van niveau -1:
Afbeelding

Meeste spreekt voor zich denk ik, het station ligt nog steeds in het midden en een fabriekje rechtsonder. De route van het schaduwstation bevat nu ook een soort van paradespoor. Uiteindelijk blijft het natuurlijk nog steeds een ovaal, maar wel een met iets meer variatie en uitdaging.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties :).


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door maarten »

Ziet er leuk uit, niet te veel zichtbaar spoor en voldoende ruimte voor scenery. Alleen heb ik mijn bedenkingen over de bereikbaarheid van je schaduwstation.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Als ik je baanplan bekijk zie ik wel dat er stijgings en dalings percentages bij staan, maar geen hoogte. Vooral links krijg ik het idee dat je tegen een probleem aan loopt. Wel mooie percentages, maar is de ruimte tussen die lagen nog voldoende om er een trein te laten rijden? Het is wat moeilijk inschatten zo met de gegeven baanplannen.



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Zaunkönigs Bahn schreef:Als ik je baanplan bekijk zie ik wel dat er stijgings en dalings percentages bij staan.
Je moet inderdaad hele goede ogen hebben wil je de hoogtes kunnen zien :).
De kruising bovenin en het station zit op 0cm. De brug over het spoor zit op +6cm. Het schaduw station zit op -11cm. Dat zou voldoende moeten zijn toch?


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Andre de Ruiter »

Doniek, stel je eens voor de wissel rechtsonderin je schaduwstation raakt defect. Hoe ga je die vervangen met 11 cm ruimte er boven? Ik heb net een compleet schaduwstation vervangen en was blij dat de vrije ruimte boven het schaduwstation 28 cm was.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Hoi André,

Dat is inderdaad een krappe ruimte. Mijn idee was om het schaduwstation op één plaat te monteren, waarbij ik alleen de 'op-' en 'afrit' hoef aan te koppelen. Op deze manier kan ik het schaduwstation afkoppelen en onder de baan uit halen voor eventuele aanpassingen of onderhoud. Op de punten waar de 'op-' en 'afrit' zitten komt zit er nog een 'heuvel' overheen, waardoor de werkbare hoogte +- 26cm is, waarbij de achter- en zijkant ook open blijft.
Ik hoop dat dat het probleem oplost.



Maartenkr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 dec 2016 21:31

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door Maartenkr »

Super mooi ontwerp! dit inspireert mij wel! ga dit even volgen!



Onderwerp starter
doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 2.00 x 1.30 mtr

Bericht door doniek »

Maartenkr schreef:Super mooi ontwerp! dit inspireert mij wel! ga dit even volgen!
:) Thanks, leuk om te horen!

Dan is het misschien ook goed om de laatste versie even te laten zien ;). Ben op basis van de adviezen hier namelijk toch van plan om er een helix in te bouwen, zodat er wat meer ruimte boven het schaduwstation is.

Het eerste niveau ziet er momenteel zo uit. Belangrijkste wijzigingen zijn de kruising bij het station, zodat bijna alles vanuit beide richtingen berijdbaar is (met name het opstelterrein). Ook het opstelterrein is wat anders aangelegd zodat er wat meer mogelijkheden zijn om te rangeren. Ik ben over dat deel zelf nog niet helemaal tevreden, maar gelukkig ben ik daar nog lang niet :).
Afbeelding

Het schaduwdeel is dus voorzien van een helix, waardoor er ook een tweesporig paradespoor ontstaan is, daar ben ik dan weer wel tevreden over ;).
Afbeelding

Voor het idee nog een 3D weergave.
Afbeelding

Aanvullingen en tips zijn weer meer dan welkom!!


Plaats reactie