wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Ik bouw een baan in een ikea kast (er zijn er meer hier).
Mijn kast heeft een "val-deurtje" waar een groot deel van mijn wisselstraat op ligt. Als de kast dicht is moet het er netjes uitzien. Ik heb dus voor de wissels op de deur geen mogelijkheid om een onderbouw wisselaandrijving voor mijn peco wissels toe te passen. Ik gebruik de 4024 wisseldecoder van digikeijs met de bekende bijbehorende blauwe servo's. Met een trek-duw stang door een buis kun je deze servo'sop enige afstand van het wissel plaatsen. Dit lukt echter niet overal zodat er zo lelijk blauw doosje tussen mijn rails komt te liggen. Daarom wil ik een kleinere micro-servomotor van Conrad proberen. Als test heb ik deze ingebouwd en ik ben benieuwd hoe deze motor zich op termijn houdt. Ze ogen nogal fragiel.

Dit is het motortje:
miniservo.jpg
miniservo.jpg (76.59 KiB) 7402 keer bekeken
vergelijk met de blauwe servo:
vergelijkservos.jpg
vergelijkservos.jpg (99.37 KiB) 7402 keer bekeken
in actie:
https://youtu.be/kx44cIaJi94

de afmetingen van de mini-servo zijn: 14x20x7mm (zonder arm)
de blauwe: 23x29x12 mm

Hoe zijn jullie ervaringen met kleinere servo's ?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Alro »

Hube schreef:Ik bouw een baan in een ikea kast (er zijn er meer hier).
Ja, ikke :D

Mijn plan is mijn baan zo'n 5-6 cm verhoogd aan te leggen zodat de servootjes eronder geplaatst kunnen worden, maar ik ga jou draadje zeker volgen voor mogelijke alternatieve oplossingen.
Zonder verhoging vind ik eigenlijk wel wat mooier.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door maarten »

Het fragiele uiterlijk is voor mij de reden om toch maar ondergrondse 'normale' servo's te willen toepassen. En natuurlijk het prijsverschil. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Als je de ruimte hebt dan is ondergronds altijd mooier en je hebt meer keuze in (goedkope) servo’s.
Deze micro-servo’s kosten bij conrad 15€, 2x zo duur dan die blauwe.
Ik haal trouwens wel de veer uit het Peco wissel zo dat de kracht voor het omleggen van het wissel niet zo groot is.

@Alro, ik denk dat je geen 6cm nodig hebt om een standaard servoaandrijving onder de baan toe te passen. Volgens mij kun je ook met minder. Ik leg de blauwe servo’s vlak op de basis plaat en bedien het wissel met een trek-druk stang. Als ik de mogelijk had zou ik ze dan 2cm verdiept leggen. Dus zo’n 2cm ruimte moet voldoende zijn.

De micro-servo is 6mm, de dikte van het Ikea kastdeurtje is 16mm. Ik zou de micro-servo in het deurtje kunnen laten verzinken. Eerst maar eens ervaren hoelang die meegaat.
Maar ja, met 10x schakelen per dag doe ik niet echt een levensduur test....

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hansepansje »

Die servootjes hoeven niet hard te werken zo te zien aan het filmpje. Dus zo snel zullen ze niet kapot gaan. En als er eens eentje sneuvelt: je kunt er makkelijk bij om te vervangen. Bij Ali...... koop je 10 stuks voor nog geen 34 euro.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Ik heb ze gezien bij Ali.. en ga er binnenkort 10 bestellen. Ben nog even op zoek naar de juiste connectoren en draad om meteen de bekabeling op de juiste lengte te maken. Aan de servo kant een mini JST male connector en aan de decoder kant een JR female connector. Maar ja, die bomen en het bos....

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Ik heb de 10 lineaire servo's voor 34 € van Ali binnen. Ik heb ze getest en zo doen het allemaal.
10-servo's.jpg
10-servo's.jpg (71.28 KiB) 6956 keer bekeken
Op het oog zie ik geen verschillen met de 15 € per stuk servo's van onze lokale leverancier.

Alleen de verpakking van onze lokale leverancier is luxer en er zit een verloop kabeltje bij van mini JST naar JR.
Voor de Ali servo's moet ik dus zelf een kabeltje maken of meer solderen.

Op de foto links 3,40 € en rechts 15 €:
2-servo's.jpg
2-servo's.jpg (123.12 KiB) 6956 keer bekeken
Ik wil nog een test opstelling maken om de Ali servo's te testen

met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door FidOo »

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het inschakelgedrag is van deze servo's? blijven ze rustig of gaan ze een stukje heen en weer als je de spanning op je baan gooit


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

AlcoPost
Berichten: 115
Lid geworden op: 06 okt 2012 21:15

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door AlcoPost »

Welke van Ali heb je precies ?


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hoontje »

Hey die heb ik ook. Alleen is het me nog niet gelukt om ze aan te sluiten aan mijn DINAMO-systeem. Je hebt het over een verloopkabeltje? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik blijf je even volgen.

Groetjes

Hoontje



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door FidOo »

Hoontje. Die stekkers die aan deze servos zitten passen niet direct op de Sp04r. Er moet dus een verloopjes tussen. Of je soldeerd deze aan een normaal servo kabeltje (neem dan een verlengkabel en knip de stekkers er af en soldeer deze aan elkaar)
Er is geen verschil tussen deze servos of de normale. Dus je hebt gewoon een +, - en stuursignaal.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hoontje »

Mjah ik dacht, ik soldeer hem gewoon aan de SP04r, zal wel iets fout gedaan hebben...
Zal een haffeltje verlengkabels bestellen. Dank je.



Groetjes


Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

@Joost
FidOo schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het inschakelgedrag is van deze servo's? blijven ze rustig of gaan ze een stukje heen en weer als je de spanning op je baan gooit
Op mijn Arduino-Mardec test set#up bewoog de servo iets als ik spanning op de Arduino zette. Nu ik meer ingesteld heb en meerdere servo’s heb aangesloten constateer ik dat niet meer. Ik heb 1 Ali-servo ingebouwd op mijn baan. Daar wordt deze aangestuurd door een DR4024 van Digikeijs. Daar zie ik geen inschakelverschijnsel.

@Alco
AlcoPost schreef:Welke van Ali heb je precies ?
Zie foto
linservo.jpg
linservo.jpg (17.2 KiB) 6641 keer bekeken

@Hoontje
Hoontje schreef:Hey die heb ik ook. Alleen is het me nog niet gelukt om ze aan te sluiten aan mijn DINAMO-systeem. Je hebt het over een verloopkabeltje? Of begrijp ik het verkeerd?

Er zit bij de duurdere servo’s inderdaad een verloopkabeltje. Ik soldeer zelf een verlengkabel aan de servo’s. Minder stekkers = minder problemen. Evt zou je ook een servo kabel met een JR stekker direct aan de print van deze servo kunne solderen. Dat wil ik nog proberen.

Opmerking:
Ik pas deze servo’s toe bij Peco wissels waar ik de veer uitgehaald heb. De kracht die op de servo’s komt is dus laag. Alleen de aandrukkracht die de wisseltong tegen de rails aantrekt. De verbinding tussen de servo en de wissel tong is, afgezien van wat speling, star. Er zit bij mee geen veer tussen. Zie ook eerder foto’s en filmpje.
Voor grotere krachten lijkt me deze servo minder geschikt! :ugeek:


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

FidOo schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het inschakelgedrag is van deze servo's? blijven ze rustig of gaan ze een stukje heen en weer als je de spanning op je baan gooit
Toch nog een opmerking.
Nadat ik de opstelling wat langer stroomloos had laten staan zag ik bij 1 van de 4 servo’s dat deze even bewoog toen de spanning weer werd ingeschakeld. Vanochtend weer niet.
Ik denk dat het wel of niet optreden van inschakel verschijnselen pas echt duidelijk wordt als ik deze Ali-servo’s ga toepassen op mijn baan.
Wat is de oorzaak van dit inschakelgedrag? En is er wat aan te doen? Weerstandje?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Ik heb inmiddels 8 blauwe servo's vervangen door de lineaire servo's van Aliepress. Om ze netjes aan te sluiten op de DR4024 heb ik losse contacten pinnen, (Female Crimp Pins voor 0.1"), connectorhuisjes (2,54mm Crimp Connector behuizing: 1x3-Pin) en een krimptang (2,54mm Crimp Connector behuizing: 1x3-Pin) gekocht. De aansluitdraden van de servo's heb ik verlengd door er een draden aan te solderen en de verbinding van een krimpkous voorzien. Aan de kant van de decoder heb ik de draden voorzien van de contactpinnen en ze in de connectorhuisjes geschoven. Vervolgens deze connectoren op de contactpinnen van de DR4024 gedrukt. Alles werkt prima, de slag van de wissels is goed met de DR4024 af te stellen. Tot nu toe blijven alle servo's goed werken.

Vervolgens ben ik begonnen met het camoufleren van de servo's. Daarvoor wil ik laadbakken, containers, bosjes, railhuisjes, etc., gebruiken.
De 1e is een open laadbak van een wagon die ik omgekeerd over 3 naast elkaar liggende servo's heb geplaatst en met een hoop ballast er bovenop:
IMG_4198.jpg
IMG_4198.jpg (67.95 KiB) 6492 keer bekeken
IMG_4204.jpg
IMG_4204.jpg (122.02 KiB) 6492 keer bekeken
Deze servo's moeten nog een "omhulsel" krijgen:
IMG_4199.jpg
IMG_4199.jpg (76.39 KiB) 6492 keer bekeken

Opmerking die ik al eerder gemaakt heb:
Ik pas deze servo’s toe bij Peco wissels waar ik de veer uitgehaald heb. De kracht die op de servo’s komt is dus laag. Alleen de aandrukkracht die de wisseltong tegen de rails aantrekt. De verbinding tussen de servo en de wisseltong is, afgezien van wat speling, star. Er zit geen veer tussen.
Voor grotere krachten lijkt me deze servo minder geschikt! :ugeek:

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Ik gebruik deze lineaire servo's nu een paar weken.
Ze geven wat meer storingen dan de gewone blauwe. Af en toe lopen ze vast. Wat overigens wel weer snel te verhelpen is.
Je kunt ze ook met de hand via het kleine spindeltje weer vrij maken.
Bij mij wordt de polarisatie van het middenstuk met de wisseltongen gedaan. Dus de servo moeten ook de contactkracht leveren en de afstelling komt nauw.
Dit is met de dr4024 goed te doen.
Ondanks de (externe) mechanische overbelasting die soms op de servo komt en dat ze daardoor warm kunnen worden, is er nog geen servo kapot gegaan.
Ze zijn dus wel robuust,


met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Paul_DMV »

helaas heb ik nog geen verloopkabeltje op ali gevonden,

wel heb ik een tip hoe ik het heb aangepakt. Snij het plastic latje op de ministekker er af zodat je de losse draden met metalen hulsje er uit kunt trekken. De uitstekende lipjes knip je er met een tangetje af en dan kan je deze in de connector van een male male servo kabeltje steken. Blijft goed zitten en scheelt weer solderen.

mocht iemand een micro JST naar standaard servo verloop kabeltje vinden dan zie ik graag de link verschijnen

ik heb wel een setje JST kabeltjes besteld en 3 polige standaard servo stekkertjes om zelf aan te knijpen

https://nl.aliexpress.com/item/10-stks- ... 4c4dIQBavP

https://nl.aliexpress.com/item/50-stks- ... 4c4dIQBavP

https://nl.aliexpress.com/item/100pcs-2 ... 4c4d4fdUw6

https://nl.aliexpress.com/item/SN-28B-P ... 3722a50123


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Bij mij is inmiddels de 1e lineaire servo overleden.
Ik heb wat ballast bijgewerkt met alles lijm van bison.
Deze lijm is onder de servo gekropen en op het printplaatje van de servo terecht gekomen.
Blijkbaar heeft het wat aangetast en lekstroompjes en/of parasitaire capaciteit veroorzaakt.
De servo ging hierdoor ongecontroleerd bewegen. Gelukkig is deze servo niet sterk genoeg om het wissel te ontzetten.
Ik heb de servo vervangen en ben nu wat voorzichtiger met lijm.

Groetjes,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door BenQ »

Misschien wat tape op de onderkant plakken of afkitten.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Gisteren is de 2de servo overleden. Vervangen is een eitje en ik moet toch wat te doen hebben maar in een paar maanden tijd zijn dus 2 van de 10 lineaire servo’s, die ik ingebouwd heb, kapot gegaan. Voor de 1e had ik een verklaring, voor deze niet.
Ik begin dus wel te twijfelen aan de betrouwbaarheid.

Met vriendelijk groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

hvdkooij
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2023 20:18
Locatie: Hattem

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door hvdkooij »

En hoe is de score na enige jaren?


rocrail op PI400,
z21 start met diverse modules.,
FM Picolo rails.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: wisselaandrijving met een micro-servo, "bovengronds"

Bericht door Hube »

Ik heb inmiddels alle lineaire servo’s vervangen door “normale” onder de baan. Niet omdat ze kapot zijn gegaan maar omdat ik de baan uit de kast gehaald heb en op een hoog-laag tafel van IKEA heb geplaatst. De baan is nu aan de onderkant goed bereikbaar. De baan is nu ook flink uitgebreid.
Ik was best tevreden met de lineaire servo’s. Je moet wel uitkijken met lijm, ballast, enz. En je moet ze camoufleren.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie