Hauptbahnhof bouwen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
LWtje

Hauptbahnhof bouwen

Bericht door LWtje » 26 mar 2019 01:49

Even mezelf eerst even beter voorstellen, mijn visie en sfeer uitleggen wat ik wil hebben voor mijn hbf (hoofdstation)
Ik ben zelf erg geïnteresseerd in modelbouw en treinen, en voor mijn (aankomende) baan wil ik graag een groot hoofdstation hebben. Maar omdat die niet te koop zijn zoals ik wil, probeer ik met mijn onervaren twee linker handen een eigen station te bouwen. Ik wil graag een station met een grote koepel, winkels binnen en aan de buitenkant met een ouderwets stationshal. Een station waar veel bedrijvigheid is en wat het hart van mijn baan moet worden. Het wordt een Duits station (vandaar hauptbahnhof...) die vooral geïnspireerd is vanuit Hamburg Hbf.

Hier zal ik wat fotootjes posten, mijn ideeën met jullie delen en misschien dat jullie wat inspiratie op kunnen doen (?) maar zoals ik zei ben ik erg onervaren in modelbouw. Daarom post ik hier mijn voortgang, zodat potentiële geïntereseerden hier jullie mening/tips/advies kunnen geven hoe ik het beter kan maken. Lijkt me erg leuk om jullie feedback te krijgen over wat ik beter kan doen op andere manieren.

Hier een paar fotootjes van wat ik tot zover gedaan heb:

Afbeelding

Dit is de tekening die ik heb gemaakt om de ideeën en sfeer te bepalen. Overigens worden de kloktorens hoogstwaarschijnlijk niet nagebouwd.

Afbeelding

Dit moet het stationshal worden. Dit heb ik gebouwd met oude dunne houten platen die ik gevonden heb in de garage. dit aan elkaar gelijmd met een lijm pistool. De buitenkant ga ik in de nabije toekomst bekleden met styrofoam, waar ik vervolgens stenen uit ga snijden. De binnenkant ga ik denk ik met uitgeprinte printjes bekleden er die erop lijmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de koepel, gezaagd uit hetzelfde hout als de stationshal. Dit heb ik geverfd om een beetje de illusie te krijgen alsof dit een metalen frame is.

Afbeelding

Afbeelding

Toen heb ik een begin gemaakt voor de winkeltjes aan de zijkant. De rechter opening is een doorgang naar het station. En de langer doorgang wordt een doorgang voor treinen die dwars door het station gaan om daar te kunnen halteren (dus twee verdiepingen van platformen, zoals bij berlin hbf waar ook twee platform verdiepingen dwars boven elkaar liggen). Het glas die ik er al in gezet heb ik van plastic. Er zit nog een blauwe folie over die later eraf gehaald wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het station hoe die er zover uitziet. Met verhogingen aan de zijkant van de koepel voor de winkeltjes, wat uiteindelijk de begane grond moet lijken. Dit moet een wandelaars straatje worden, waar je makkelijk het station binnen kan lopen. Om bij de onderste platformen te komen, worden er trappen gebouwd (ook zoals bij hamburg hbf).

Dus dat is het zover, heb je tips/advies/kritiek/opmerkingen laat het vooral weten. Voortgang en eventueel vraagjes zal ik hier ook posten (mits er genoeg interesse is uiteraard).

Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI

Nico Essers

Re: Hauptbahnhof bouwen

Bericht door Nico Essers » 26 mar 2019 02:50

En dan zegt hij dat ie onervaren is in de modelbouw :o . Dit ziet er echter nu al prachtig uit LWtje. Wat moet dit worden als je wel ervaring hebt opgedaan :lol: . Dit gaan we volgen.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

RogerB

Bericht door RogerB » 26 mar 2019 07:38

Dit ga ik zeer zeker ook volgen. Zelfbouw is altijd interessant. Succes met de bouw, het begin ziet er in iedergeval al goed uit!

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

sik234

Bericht door sik234 » 26 mar 2019 08:12

ziet er goed uit wort ooke voor decrest een grote baan? of wort het een pendal baan?

mvg ruud

FidOo

Bericht door FidOo » 26 mar 2019 09:44

Advies: vooral doorgaan zo. Man dit ziet er al heel goed uit zeg. Hamburg Hbf blijft een mooi Station. Ben er vaak geweest.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
LWtje

Bericht door LWtje » 26 mar 2019 12:26

sik234 schreef:
26 mar 2019 08:12
ziet er goed uit wort ooke voor decrest een grote baan? of wort het een pendal baan?

mvg ruud
Dankje👍🏻
Het wordt een vrij klein-middelmatig (ongeveer 3 vierkante meter) baan. Dus het station neemt wel vrij veel ruimte in beslag. Maar omdat ik het station een belangrijk onderdeel vind wat juist mijn interesse wekt, vind ik dat helemaal niet erg ;)

Chris83

Bericht door Chris83 » 28 mar 2019 20:25

Wow! wat een sjiek idee. En idd onervaren in modelbouw... je bent vast een handige doe het zelver.
Een stations gebouw als hoofd thema vind ik een geweldig leuk idee, die zie je niet zo vaak.

Zeker een draadje om te volgen.

Groeten Chris

Laurence

Bericht door Laurence » 08 jun 2019 10:02

Gaaf man! Ik heb ook zo'n station in gedachte, kun je mooi de treinen naar schaduwstation wegleiden. Basis ziet er goed uit!

Alro

Bericht door Alro » 11 jun 2019 10:19

Misschien had je ipv de spanten te verven er kunststof profieltjes op kunnen plakken voor een beter reliëfeffect. Maar als je dat niet doet kan ik dat ook wel begrijpen, je haalt je nog al wat werk op je nek en zo oogt t ook best.
Bovendien, ik doe het je niet na. Mooi stukje werk, Lars!

Onderwerp starter
LWtje

Bericht door LWtje » 30 jun 2019 21:16

Alro schreef:
11 jun 2019 10:19
Misschien had je ipv de spanten te verven er kunststof profieltjes op kunnen plakken voor een beter reliëfeffect. Maar als je dat niet doet kan ik dat ook wel begrijpen, je haalt je nog al wat werk op je nek en zo oogt t ook best.
Bovendien, ik doe het je niet na. Mooi stukje werk, Lars!
Bedankt voor de tip! maar waar kan ik zulke profieltjes halen?

Plaats reactie