Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

FidOo
Berichten: 4253
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door FidOo » 09 okt 2019 16:52

Ik heb gisteravond toevallig een v100 van flm gedigitaliseerd. En heb even gekeken of er een dh10c fatsoenlijk in de lengte richting in zou passen. Maar er blijft dan heel weinig pcb over aan weerszijden. Tevens zitten de lippen naar de motor behoorlijk in de weg. Als je deze met draad aan de print zou verbinden (waardoor je wel aan de koolborstelhouders moet solderen). Zou je wel meer ruimte krijgen. Tevens zou ik dan de gloeilampen vervangen voor 3mm LEDs die je dan met de pootjes aan de print kan solderen. Of als je het luxe wilt doen. Gelijk 2 printjes maken waar je smd LEDs op kan solderen waardoor je gelijk rood en wit verlichting kunt creëeren.

Mijn 2 centen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"


Onderwerp starter
Archer
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer » 10 okt 2019 11:30

Ronald2016 schreef:
07 okt 2019 08:41
Bij een fleischmann 1600 is het enkel nodig om een gat in de printplaat te maken en daar past een kuehn 45 in. Alleen de draden die je over de printplaat moet leggen zitten een beetje in de weg om het goed te doen. Vooral als je nog een digikeijs led verlichting erin gaat plaatsen.
Tevens vind ik dat ze niet lekker contact maken, elke keer als ze stil staan moet ik even de loc aanraken om hem te laten rijden.

Maar ziet er goed uit allemaal, dank je wel dat je door gaat en ook andere printplaten gaat maken.
Voor de loks met weinig ruimte heb ik het idee om op de vervangende print slechts een iets eenvoudigere bedrading mogelijk te maken. Dus de front en sluitverlichting als soldeer punten in plaats van een dradencircus heen en weer. Wat je precies bedoeld met dat ze slecht contact maken weet ik niet precies, ik heb drie 1600's van fleischmann die goed contact maken maar eigenlijk niet mooi rijden en onderhoud nodig hebben. Het digikeijs led setje heb ik liggen maar nog niet de tijd/zin gevonden om deze in te bouwen tot nu toe.

Dank je wel en graag gedaan. Het is zowel een uitdaging als een leer ervaring om zelf een printplaat ontwerp te maken. :D
Pjotr schreef:
09 okt 2019 15:42
Mooi hoor.

Kun je ook een printplaat voor een Minitrix NS1127 ontwerpen ?
En deze vervolgens voorzien van aansluitingen voor LED-verlichting. Sluitlichten en Frontlichten.

Ik denk dat als je daarnaast in het midden van de printplaat een gat creëert, er mogelijkheden zijn voor een platte decoder zoals een DH10C met een NEM651 aansluiting.
Dank je wel. Zelf ben ik geen fan van de NS1100 en heb deze dus niet in mijn verzameling, maar voor elk model is een printplaat te ontwerpen al gaat er wel erg veel tijd in zitten heb ik gemerkt. :lol: Een uitsparing in de printplaat lijkt inderdaad voor een aantal loks de oplossing en zelfs Arnold heeft dit gedaan met de Traxx. Het nadeel van deze methode is wel dat er aan de randen zeer weinig PCB ruimte overblijft om de printsporen te leggen langs de decoder. Al zal dat vaak alleen maar baanspanning en verlichting zijn natuurlijk en valt het wel mee misschien.
FidOo schreef:
09 okt 2019 16:52
Ik heb gisteravond toevallig een v100 van flm gedigitaliseerd. En heb even gekeken of er een dh10c fatsoenlijk in de lengte richting in zou passen. Maar er blijft dan heel weinig pcb over aan weerszijden. Tevens zitten de lippen naar de motor behoorlijk in de weg. Als je deze met draad aan de print zou verbinden (waardoor je wel aan de koolborstelhouders moet solderen). Zou je wel meer ruimte krijgen. Tevens zou ik dan de gloeilampen vervangen voor 3mm LEDs die je dan met de pootjes aan de print kan solderen. Of als je het luxe wilt doen. Gelijk 2 printjes maken waar je smd LEDs op kan solderen waardoor je gelijk rood en wit verlichting kunt creëeren.

Mijn 2 centen.
De motor plaatjes zitten inderdaad behoorlijk in de weg zelfs met mijn methode van de printplaat vervangen. Helaas zijn mijn beide fleischmann v100 in niet al te beste staat en waren het eigenlijk miskoopjes. Toch heb ik er een met solderen van draden digitaal gemaakt maar de decoder werdt na een paar minuten echt gloeiend heet! Nu weet ik dat het door de verlichting en de massa komt natuurlijk maar in die begin periode had ik dat nog niet door. :cry: . Ondanks dat werkt de decoder nog steeds maar durf ik hem niet te lang laten rijden, ook vanwege het slechte rijgedrag is het niet mijn favoriet op het moment. Ik heb nu een Minitrix V100 met sound die wel perfect rijdt maar die was dan ook helemaal nieuw ;)

Ik heb graag vervangbare decoders voor het geval het mis gaat, een ander merk wil proberen of later een geluidsdecoder wil plaatsen. Ik nogal in het ESU kamp beland en heb ik ook recent een LokProgrammer gekocht om met geluiden te experimenteren. In mijn ontwerpen houd ik dus vooral de ESU decoders in gedachten maar andere merken met dezelfde specs of afmetingen passen uiteraard ook gewoon. Ik ga de FLM V100 denk ik voorzien van een LokPilot nano die echt super klein is en hopelijk met een NEM651 socket geplaatst kan worden. Voor voor en achter verlichting heb ik al nagedacht om deze als onderdeel van de hoofdprint te maken die je kunt "afbreken". Hierdoor is het slechts 1 ontwerp met wat vreemde afmetingen die ik naar de PCB fabriek kan sturen en scheelt dat iets in de kosten. ;) Maar het kost wel weer tijd om dit aan een ontwerp toe te voegen.

Ik heb in mijn twee koplopers helaas een vervelende afwijking ontdekt in de stroom afname, de linker en rechter rail aansluiting zijn omgekeerd! Ik vergeet bij elke post dit hier na te vragen of anderen dit ook hebben. Ik had bij het nalopen met de multimeter hoe de verbindingen lopen per ongelijk de draaistellen door elkaar gehaald en elke keer kortsluiting op de baan. Hierdoor zit de "common" voor de verlichting die via het frame loopt bij de ene set aan de linker rail en bij de andere op de rechter rail. Hopelijk is het probleem duidelijk genoeg omschreven om herkenbaar te zijn ;)
Mijn oplossing was om dit via "solderjumpers" te configureren zodat het voor de decoders in elk geval correct verbonden kan woorden, maar dit neemt dan weer wel extra ruimte in op de PCB waardoor ik dus niet helemaal netjes uitkom. Mijn vraag is eigenlijk of dit nou echt heel belangrijk is dat links en rechts volgens de standaard aangesloten zijn...functioneel gezien dan. Ik denk zelf van niet maar houd me wel graag aan de juiste standaarden natuurlijk. :D

Ik heb even iets minder tijd te besteden aan deze ontwerpen helaas...maar heb wel een andere methode uitgeprobeerd van opmeten voor de wadloper. Ik heb de rijtuigen en de printplaten op ruitjes papier gelegd en meerdere foto's gemaakt. Dit zou in theorie voldoende moeten zijn voor een grove indicatie van de vorm en afmetingen die ik "sneller of makkelijker" in KiCAD kan importeren. Misschien is het ook volledig overbodig en meer werk dan gewoon met de schuifmaat opmeten ;)

Als ik wat meer resultaten heb om te delen laat ik het hier weer weten natuurlijk. :D


Groeten,
Pascal

Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 749
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Ronald2016 » 10 okt 2019 14:25

@Archer Ze rijden prima rondjes, maar eenmaal in het station stoppen en tijdje stil staan. Willen ze niet meer rijden, licht aanraken van de loc gaat ie weer rijden. Ik heb nog niet gevonden waar het probleem zit, maar ik denk dat ik er 2 ga verkopen en 2 minitrix 1855 ervoor ga omnummeren.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging


FidOo
Berichten: 4253
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door FidOo » 10 okt 2019 15:28

Ik heb in mijn twee koplopers helaas een vervelende afwijking ontdekt in de stroom afname, de linker en rechter rail aansluiting zijn omgekeerd! Ik vergeet bij elke post dit hier na te vragen of anderen dit ook hebben. Ik had bij het nalopen met de multimeter hoe de verbindingen lopen per ongelijk de draaistellen door elkaar gehaald en elke keer kortsluiting op de baan. Hierdoor zit de "common" voor de verlichting die via het frame loopt bij de ene set aan de linker rail en bij de andere op de rechter rail. Hopelijk is het probleem duidelijk genoeg omschreven om herkenbaar te zijn
Is dit niet gewoon een kwestie van je 2 assen in het draaistel 180 graden om te draaien. Volgens mij zitten die dan gewoon verkeerd om.
Ik ga de FLM V100 denk ik voorzien van een LokPilot nano die echt super klein is en hopelijk met een NEM651 socket geplaatst kan worden. Voor voor en achter verlichting heb ik al nagedacht om deze als onderdeel van de hoofdprint te maken die je kunt "afbreken". Hierdoor is het slechts 1 ontwerp met wat vreemde afmetingen die ik naar de PCB fabriek kan sturen en scheelt dat iets in de kosten. ;) Maar het kost wel weer tijd om dit aan een ontwerp toe te voegen
Ik zou voorzichtig zijn met uitgaan van een Loppilot Nano. Deze heeft een beperkte stroom die hij kan leveren en een beperkte spanning.
Die voor en achter verlichting zou natuurlijk wel echt een mooi upgrade punt zijn. Eventueel zou je er voor kunnen kiezen om deze zo te maken dat je de Witte en Rode verlichting via 1 uitgang kan aansturen of dat je een onderbreking maakt waardoor je de keuze hebt om deze via aparte uitgangen aan te sturen.
ik zelf heb ook overigens de Minitrix V100 (zonder geluid) ipv de FLM. Vind deze een stuk mooier rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"


Onderwerp starter
Archer
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer » 10 okt 2019 16:30

Ronald2016 schreef:
10 okt 2019 14:25
@Archer Ze rijden prima rondjes, maar eenmaal in het station stoppen en tijdje stil staan. Willen ze niet meer rijden, licht aanraken van de loc gaat ie weer rijden. Ik heb nog niet gevonden waar het probleem zit, maar ik denk dat ik er 2 ga verkopen en 2 minitrix 1855 ervoor ga omnummeren.
Ik heb een BR218 uit een digitale startset van fleischmann die zeer mooi langzaam kan rijden maar ook erg slecht contact maakt. Zelfs op schone nieuwe rails heeft ie constant een zetje nodig om verder te rijden wat best irritant is. Een van de 1600's was al digitaal gemaakt toen ik hem kocht en daar is een extra draad vanaf het draaistel gesoldeerd voor extra contact. Helaas is de decoder wat ouder en ga ik hem vervangen om gebruik te kunnen maken van RailCom detectie. De andere twee zijn nu nog analoog en heb ik nog niet lang genoeg om te kunnen zeggen of dit echt het verschil maakt.
FidOo schreef:
10 okt 2019 15:28
Is dit niet gewoon een kwestie van je 2 assen in het draaistel 180 graden om te draaien. Volgens mij zitten die dan gewoon verkeerd om.
De wielcontacten zitten nogal vreemd in elkaar en hebben aan een kant een lipje om de stroom door te geven aan een printplaat aan de onderkant met een schakkelaar voor bovenleiding of rails. Of het omdraaien van de wielen gaat helpen weet ik met deze constructie niet maar misschien wel als ik die nu voor zit omwissel met de achterste! Ben ik niet eens opgekomen maar als het werkt laat ik het direct weten!! :shock: :lol:
FidOo schreef:
10 okt 2019 15:28
Ik zou voorzichtig zijn met uitgaan van een Loppilot Nano. Deze heeft een beperkte stroom die hij kan leveren en een beperkte spanning.
Die voor en achter verlichting zou natuurlijk wel echt een mooi upgrade punt zijn. Eventueel zou je er voor kunnen kiezen om deze zo te maken dat je de Witte en Rode verlichting via 1 uitgang kan aansturen of dat je een onderbreking maakt waardoor je de keuze hebt om deze via aparte uitgangen aan te sturen.
ik zelf heb ook overigens de Minitrix V100 (zonder geluid) ipv de FLM. Vind deze een stuk mooier rijden.
Ik lees bijna elke keer dat N spoor motoren niet meer dan 200mA gebruiken en de nano kan 500mA motorstroom leveren dus in theorie zou het geen probleem moeten zijn. Eigenlijk was de nano voor een nog kleine lokje bedoeld bedacht ik me later, maar in elk geval wil ik een NEM651 connector proberen te gebruiken of Next18 als het in de cabine ruimte past.
Ik wil de aansluiting die bedraad moeten worden tot een minimum beperken en denk dat 3 draden voldoende is voor LED verlichting te laten wisselen met de rijrichting. Dus aan beide zijden van de printplaat zitten dan 3 aansluitingen voor de verlichting en die worden met printsporen verbonden aan de juiste uitgangen. Draden van voor naar achteren zijn dan niet meer nodig denk ik ;)


Groeten,
Pascal


FidOo
Berichten: 4253
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door FidOo » 10 okt 2019 18:48

Je moet niet de assen van het ene draaistel wisselen met de andere maar van 1 draaistel de assen beide gewoon andersom monteren. Juist vanwege die constructie. 1 wiel is geïsoleerd van de as door middel van een kunststof bus. Het andere wiel is koud op de as gedrukt en maakt dus verbinding met de as zelf. Het is zo dat het geïsoleerde wiel altijd aan de kant zit van de zijde waar de lipjes zitten. De andere wielen maken via de mechanische constructie verbinding met het chassis.
Dit doet minitrix met hun oude loks vrijwel altijd zo.

Wat betreft je v100. Ja motoren trekken normaal inderdaad niet zo veel stroom. Maar je gaf zelf al aan dat je een wat beroerder exemplaar had die heel warm werd. Dan is de vraag hoeveel stroom gaat er dan lopen. Als je decoder dat niet trekt is ie stuk. Daarom zou ik een nem651 connector nemen waar ruimte is om een normale decoder te plaatsen.

Wat betreft je verlichting. Ik doelde niet op draden van voor naar achter maar inderdaad 3 draden per verlichtingsprint naar de hoofd print. Op de hoofdprint zou je dan met jumpers (of juist onderbrekingen maken) er voor moeten kunnen kiezen of je wit voor aan rood achter verbind of de rode verlichting los maakt en deze door middel van 2 extra draden vanaf de decoder apart aan stuurt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 3510
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Ad_M » 11 okt 2019 03:26

Als je dan toch nieuwe printplaten maak, voor wat voor exemplaar dan ook, zou ik willen voorstellen de mogelijkheid in te bouwen dat je de front en sluit lichten altijd appart kan aansturen met je decoder
Wat meteen ook betekent dat je hiervoor een decoder moet kunnen plaatsen die ook het juiste aantal uitgangen hiervoor heeft om ze aan te kunnen sturen
Een minder uitgebreide decoder plaatsen is dan altijd een optie van de gebruiker, en is op te vangen met soldeer eilanden ofzo

Een nano, zou ik voorzichtig mee zijn, en alleen maar gebruiken in uiterste nood als je echt geen alternatief meer hebt (denk dat de voor en nadelen er toch goed inzitten bij jullie zo te lezen)
Maar zeker niet vanuit gaan in je basis ontwerp qua dimensies voor je pcb
Het is maar een mening en advies

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D


Onderwerp starter
Archer
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer » 18 okt 2019 22:00

Wegens omstandigheden heb ik helaas niet eerder de gelegenheid gehad om te kunnen antwoorden. Korte antwoorden zijn niet mijn sterke kant dus het is een lange post geworden :lol:

@FidOo : Wat ik zei over het wisselen van de draaistellen is inderdaad geen optie omdat de voorste de aangedreven assen heeft met tandwielen natuurlijk. Ik ga de constructie later nog eens in meer details bekijken maar ga er voor de eerste prototypen van mijn PCB's vanuit dat ik de rails aansluitingen zou willen omwisselen met soldeer jumpers. Het neemt wat ruimte in natuurlijk maar denk dat ik daar wel een plekje voor kan vinden ergens waar het niet in de weg zit uiteindelijk.

Bij mijn V100 is het vooral de decoder die erg heet werd maar weet niet zeker meer of de motor ook heet werd. Omdat deze zo slecht liep heb ik hem als "proef" in de wasbenzine laten weken om uit te proberen hoe dat in zijn werk gaat,. het schoonmaken en dan weer goed gesmeerd inbouwen....maar ligt nu al een paar weken na het badje in een doos te wachten tot ik er weer zin/tijd in heb.

Ondanks het lage aantal aansluitingen van een NEM651 aansluiting wil ik deze ook zo veel mogelijk als tweede optie op de PCB toevoegen. Dus zolang ik het voor elkaar krijg om zowel de NEM651 als een Next18 op de PCB te plaatsen zal ik dat zeker doen. De V100 en NS1600 zijn voor beide een grote uitdaging en denk dat ik voor deze loks naar een 4 lagen PCB zal moeten gaan om de boel netjes te routeren. Hoewel het vele voordelen heeft om 4 lagen te gebruiken is het voor kleine aantallen letterlijk 2 keer zo duur...maar deze PCB's zijn een stuk kleiner dan voor de koploper en wadloper wat het weer iets minder erg maakt. Of ik moet een andere fabrikant kiezen ;)

Ik had er nog niet over nagedacht dat het in sommige gevallen gewenst kan zijn om de rode sluitverlichting apart te kunnen schakelen. Ik moet nog beginnen aan het V100 ontwerp en heb nu alleen de PCB vorm getekend maar ga proberen hier rekening mee te houden. Al zou ik voor een 6 polige decoder niet weten hoe dit aangesloten moet worden eigenlijk, met een Next18 zijn er natuurlijk genoeg aansluitingen aanwezig om dit te kunnen doen en is het geen probleem.

@Ad_M : De LokPilot Nano was inderdaad ook bedoeld voor een extreem kleine Arnold Koff (die ik ga overschilderen in NS kleuren) waar nauwelijks ruimte is voor de motor die er al in zit eigenlijk :D. Maar ik waardeer de waarschuwing zeker want had het wel als mogelijke optie voor in de V100 wat misschien toch niet zo'n goed idee is.

Hoewel ik zeer graag een plux16 decoder aansluiting zou willen plaatsen is daar helaas in veel gevallen de ruimte niet voor in spoor N tenzij de lok echt heel ruim is of er in het ontwerp al rekening mee is gehouden zoals de Piko hondekop. Maar omdat ik bij een Duitse webshop voor bijna elke optie een connector gevonden had heb ik daar een bestelling geplaatst die hopelijk binnen een paar dagen geleverd zal worden :D.

Daarnaast ben ik begonnen ook voor de Fleischmann Wadloper een PCB te maken en daar wat nieuwe plaatsingsmogelijkheden uit te proberen. Helaas zal de decoder aan de onderkant geplaatst moeten worden omdat er tussen de kap boven de PCB nauwelijks ruimte voor is. Ik vermoed dat de decoder hierdoor wel zichtbaar is door de ramen bij gebruik van een Next18 decoder, en is de orginele PCB helaas te smal om er een opening in te maken voor een NEM651 tenzij er ruimte is om hem breder te maken. Wat ik dus eerst nog eens goed moet nameten en over nadenken of dit wel een goede keuze is. Net als bij de V100 blijft er weinig ruimte over naast dit gat om printsporen te leggen en door het formaat zal dit ook te duur worden voor een 4 lagen printplaat. Tot nu toe ziet het er als volgt uit maar ben ik er nog mee bezig: (dit is de onderzijde en de decoder zit achterin)

Afbeelding

Voor zowel de koploper als wadloper wil ik binnenverlichting op de PCB plaatsen en heb daarom in dezelfde bestelling als de connectors ook 50 rode en 50 warmwitte SMD leds besteld in een ZEER klein formaat. Uiteraard heb ik ook de vereiste 1k Ohm weerstand mee besteld in SMD formaat die ook ergens op de PCB moeten komen. Om te voorkomen dat de verlichting gaat knipperen of de lok stopt bij slecht contact of langzaam rijden wil ik eigenlijk ook nog buffercondensatoren toevoegen....en zoals ik al eens vertelde wil ik ook Next18 sounddecoders mogelijk maken en speaker aansluitingen plaatsen!

Ondanks deze wilde plannen is het wel mijn doel om deze maand de eerste opdrachten voor het maken van de printplaten te versturen naar een aantal fabrieken. Met name om de kwaliteit van de zeer goedkope opties te kunnen vergelijken maar ook voor andere kleuren dan OSHPARK paars ;)


Groeten,
Pascal


robert
Berichten: 664
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door robert » 18 okt 2019 22:09

Hoi Pascal,

Volg je printplaat plannen met veel interesse. Wat ik mij afvraag is waarom je 6 polig en next 18 op een print wilt. Als er genoeg ruimte is dan zou ik persoonlijk voor next 18 gaan omdat er dan veel meer mogelijk is en ook de next 18 sounddecoders qua formaat mooi compact zijn. Ik zou bij next 18 nog opteren voor 2 aansluitingen voor een speaker.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."


Onderwerp starter
Archer
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer » 19 okt 2019 17:55

robert schreef:
18 okt 2019 22:09
Hoi Pascal,

Volg je printplaat plannen met veel interesse. Wat ik mij afvraag is waarom je 6 polig en next 18 op een print wilt. Als er genoeg ruimte is dan zou ik persoonlijk voor next 18 gaan omdat er dan veel meer mogelijk is en ook de next 18 sounddecoders qua formaat mooi compact zijn. Ik zou bij next 18 nog opteren voor 2 aansluitingen voor een speaker.
Ik had in mijn originele ontwerp de 6 polige aansluiting zitten en de Next18 er eigenlijk alleen een beetje bij gezet om te zien of het zou passen na de tips vlak na mijn eerste bericht dat het misschien beter was vanwege meerdere functie uitgangen. In het Wadloper ontwerp heb ik dit zonder na te denken ook gedaan.....dus een echt goede reden heb ik niet eigenlijk. :oops:

Als ik er nu op terug kijk zit die aansluiting alleen maar gigantisch in de weg en maakt het de routering van de printsporen erg complex. Wat ik als voordeel zag in het begin is dat de 6 pin connector met wat geduld nog best handmatig te solderen is en een Next18 wordt toch wel erg moeilijk met die kleine pinnetjes. Plux16 zou een mogelijk alternatief zijn geweest maar deze is dan weer erg hoog en dus is er de ruimte niet in de meeste Loks die ik aan het ombouwen ben.

Ik heb een kleine twee jaar weinig tot niets met de treinen gedaan maar had wel al een voorraadje decoders gekocht waarvan een aantal 6 polige die ik alsnog wilde gebruiken. Maar dat zou altijd nog kunnen via een kleine adapter print die van Next18 naar 6 polig gaat natuurlijk. :lol: Een andere optie die ik ermee dacht te kunnen oplossen is in de stuurwagen een veel goedkopere functie decoder maar als ik de prijzen zie valt dat ook best nog tegen.

Daarom denk ik dat ik voor het gemak toch maar de 6 polige ga weglaten en daarnaast een adapterprint ontwerpen die van een 6 polige decoder een Next18 kan maken...uiteraard met minder aansluitingen maar dat spreekt voor zich. Ik wilde toch al een Next18 analoge "dummy" maken want ik kon ze niet kant en klaar ergens te kopen vinden tot nu toe. Dit lijkt me wel handig om de motor nog analoog te kunnen testen op die manier.

Een andere keuze die ik heb gemaakt is om toch naar een 4 lagen printplaat te gaan ondanks dat dit de kosten letterlijk verdubbeld! Dit geeft zoveel meer ruimte om de verbindingen mooi te laten lopen in de binnenste lagen van de print voor de verlichting en overige functie uitgangen. De railspanning en motor aansluiting wil ik wel aan de boven of onderkant houden vanwege de hoeveelheid stroom die erdoor heen kan lopen en dan kunnen die mooi "afkoelen" op die manier.

Als ik even een paar maanden in de toekomst kijk en de printen zijn als prototype helemaal goed dan kan ik misschien wel een heel paneel bestellen waar er dan een stuk of 50 op passen en dit brengt de kosten per printplaat aanzienlijk naar beneden. Zover ik weet hoeft het niet hetzelfde ontwerp te zijn en mag het ook 20 koplopers, 10 wadlopers, 8 V100, en 12 NS1600 ofzoiets zijn. Het gaat erom dat de volledige oppervlakte gevuld moet zijn op het paneel of in elk geval een minimaal aantal. Ik wil nog niet te veel zeggen over de uiteindelijke kosten als het zover komt maar ter indicatie zou ik zeggen dat het minder is dan wat een originele vervangende print van de fabrikant zou kosten. Dat is in elk geval mijn uitgangspunt. ;)


Groeten,
Pascal

Plaats reactie