Stuurstand ICR

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Ipio

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ipio »

Ziet er zeer goed uit Bouwe, mijn complimenten.

Mvg.
Marc

Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Bouwe »

In een vorige post had ik het over de nieuwe Minitrix Fyra ICRm set waar de banken wat gedetailleerder zijn. Een uurtje tekenen en de stoeltjes zijn aangepast. Tov het 1:1 model heb ik de middensteun van de banken weggelaten. De Preisertjes zouden anders in een te smalle zetel moeten reizen.

Afbeelding
De aangepaste stoelen

Afbeelding
Alle banken aangepast

Afbeelding
Beide stoelplaten. Voor de nieuwe versie, achter de oude versie

Tot zover deze update.

mvg,
Bouwe

3D geprinte modeltreinen en toebehoren: Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Bouwe »

Zo, het heeft even geduurd maar een testprintje van de nieuwe bankenplaat en bodemplaat zijn binnen. En ik ben tevreden.

Afbeelding

Afbeelding
Kapje past perfect

Afbeelding

Afbeelding
Met originele draaistellen en koppelingshouder van een Minitrix ICR

Afbeelding
Testprint van de geprinte draaistellen en scheenplaten.

Tot zover maar weer. To be continued

mvg,
Bouwe

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Dat zijn weer mooie voorveringen Bouwe :Thumb

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Riem

Bericht door Riem »

Ziet er idd erg goed uit. Ben erg onder de indruk van hoe netjes laag de bak op de draaistellen staat en hoe laag de baanruimer komt. Bij Phildie vind ik dit namelijk net iets te hoog. Complimenten hiervoor.
Even 2 vraagjes uit interesse, ik zie dat je de baanruimer met buffers, opstaptreden en loopplaat los hebt gemaakt en deze vast klikt aan de onderplaat (mooie oplossing trouwens), terwijl de buffers er aan de doorloopdeur zijde later ingestoken moeten worden. Past er in het gat bij de baanruimer ook nog een standaard steekkoppeling zodat er met een andere loc gekoppeld kan worden? Anders wordt het misschien een erg leeg gat, zeker bij de benelux Bs.
Bij de benelux Bs is de onderste baanruimer er niet, als je deze weghaalt blijft het geheel dan nog steeds stevig? Of ga je voor de Bs t.o.v. de BDs een andere onderplaat ontwikkelen en de opstaptrede aan de zijkant aan de kap maken?

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de complimenten!

De losse buffers aan de zijde van de doorloopdeur heb ik met opzet los gemaakt van de bodemplaat. Ik had ze eerst aan de bodemplaat vast getekend, echter leverde dit bij een tweetal testprintjes een afgebroken buffertje op bij Shapeways. Werd keurig opgelost door Shapeways maar om in de toekomst meer problemen te voorkomen heb ik er voor gekozen om de buffertjes los te printen en daarna te bevestigen op de bodemplaat met bijv. secondenlijm.
De reden dat de baanruimer los is en met een kliksysteem op de bodemplaat wordt gemonteerd is luiheid. Scheelt aardig wat afplakken. Zou ik de baanruimer aan de kap vastmaken dan is het vrij lastig om alles goed af te plakken.
Komt ook de baanruimer van de Benelux, ook deze heb ik getekend en wordt op dezelfde manier bevestigd. Scheelt ook weer afplakken. Voor de Bs ga ik geen nieuwe bodemplaat ontwikkelen. Deze is identiek aan de bodemplaat van de BDs en door het kliksysteem van de baanruimers is het simpel wisselen. Alleen de stoelplaten verschillen behoorlijk, daar heb ik wel de BDs en Bs variant getekend.

Dan de koppeling bij de baanruimer. Hier heb ik geen voorziening voor getekend. Een koppelingshouder zoals deze aan de andere zijde zit (originele Minitrix ICR) gaat hier net niet passen. Misschien dat een vaste koppelingshouder hier gaat passen. Echter kan ik dit niet testen omdat ik deze koppelingshoudertjes niet heb.
Ik heb wel even een normale koppeling gepakt en deze door de baanruimer van de BDs gestoken. Ik heb wel het idee dat de koppeling dan te hoog zit (baanruimer zit aardig in de weg). Zelf zou ik, als ik ooit de stuurstand achter een loc plaats, een soort van haakkoppeling maken wat de oersik en ook de Köf van Arnold heeft (met bijv een stuk staaldraad wat ik in een haakvorm buig). Bij de benelux zou er een vaste koppelingshouder kunnen worden gemonteerd. Echter hier heb ik geen voorziening voor getroffen.
Ik heb eens een koppelingshouder getekend en laten printen. WSF is dan helaas niet geschikt. Het is net iets te flexibel, de koppelingshouder houdt de koppeling in het begin goed vast maar na verloop van tijd wordt het toch iets te flexibel waardoor de koppeling eruit wordt getrokken.

mvg,
Bouwe

ns1200

Bericht door ns1200 »

Bouwe.
Zijn de draaistellen zo gemaakt als de tomix onderstellen of als de trix? Zoek nl nog een paar trix draaistellen voor mijn dummy koplopers.

Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Bouwe »

De onderstellen zijn helaas niet geschikt voor koplopers. Bij de bodemplaat ben ik uitgegaan van de originele Minitrix onderstellen van de ICR. De andere bodemplaat heeft een eigen constructie middels een schroefje en boutje.

Plaats reactie