Vollmer 7601, beetje anders

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Vollmer 7601, beetje anders

Bericht door Sven »

Afbeelding

Vollmer levert (of leverde?) set nr 7601, een bouwpakket voor een seinhuis dat in Neurenberg staat. Op de verpakking staat een foto van het H0 model, deze ziet er een beetje anders uit dan de versie in N. Omdat ik alles naar Nederlands voorbeeld wil bouwen is iets Neurenbergs wat lastig te plaatsen. Zo ook dit pakket. Daarom werd de set eens goed bekeken. Het bleek dat er met een beetje fantasie, wat verf en wat extra stukjes plastic niet één, maar twee gebouwen in de doos zaten. Het bruine en witte gedeelte op de foto zijn namelijk losse muren. Je moet ze op elkaar lijmen om het seinhuis te bouwen.

Eerst de handleiding maar eens onder handen nemen. Het resultaat:

Afbeelding

Daar knapte de boel enorm van op. 't Is één van die kleine klusjes die snel klaar zijn, maar toch grote voldoening geven.

Vervolgens de twee gebouwen. Het onderste deel van het seinhuis bleek alleen wat verf en een dak nodig te hebben om voor een transformatorhuisje door te kunnen gaan. Omdat er bij dit soort gebouwtjes niet iedere week iemand langs komt om de buitenboel eens stevig schoon te schrobben mocht het in model ook wel wat smoezelig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens het bovenste deel. Door in één van de lange muren het stukje muur tussen twee ramen weg te halen ontstond er een grote opening. Met een luifeltje erboven zou het gebouwtje wel een soort snackbar kunnen worden. Dus ging ik kijken of ik wat snackbarkleurige verf in voorraad had. Dat had ik niet, dus ben ik zelf wat gaan mengen. Iets groenigs leek me wel wat. Houten gebouwtjes zijn wel vaker groen geschilderd. Het heeft een pannendak. Dat moest dus een oranje tint krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Na het spuiten leek het eigenlijk helemaal niet op een snackbar, maar meer op een receptiegebouwtje van een camping of een informatiehutje van staatsbosbeheer. Ook goed. Op een Nederlandse baan veel bruikbaarder dan een Neurenbergs seinhuis. Als Vollmer dit toch eens wist...


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vollmer 7601, beetje anders

Bericht door BenQ »

25 jaar geleden ook 3 entree huisje getekend, die van de Hoge Veluwe. De entree van Schaarsbergen heb ik niet veel aan hoeven doen, de andere twee des te meer. Vooral die in Hoenderloo was een moeilijke, de buitenhuid van CorTen staal. Ook met luiken die open moesten.
Misschien ga ik die nog eens maken. :(
Maar een goed idee om van een gebouw er twee te maken. Ziet er goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Vollmer 7601, beetje anders

Bericht door Wim H »

Leuk Sven! Ik heb hetzelfde seinhuis. Ik ga hem wel gebruiken als seinhuis, maar heb hem wel in andere kleuren geschilderd. De basis in vrijwel dezelfde kleuren als wat jij voor je transformatorhuisje hebt gebruikt. Van de bovenverdieping heb ik 2 muren vervangen door leistenen. Dit kwam in het Wetserwald / Bergisches Land vaak voor aan de zijde waar de meeste regen te verwachten was. Bij de andere 2 muren heb ik het houtprofiel gehouden zoals het al was. Alleen een likje verf om de plasticglans weg te halen. Het dak heb ik blauwgrijs geschilderd om het leien dak na te bootsen.
Het ding is nu half af. Ik moet er nog eens mee verder maar ben nu te druk met andere dingen. Uiteindelijk wil ik er ook een inrichting in aanbrengen.
Groet, Wim



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Vollmer 7601, beetje anders

Bericht door Peter Ruifrok »

Mooi gedaan! Overigens, het seinhuis van Auhagen, dat dus een Duits origineel als voorbeeld heeft, lijkt heel veel op het seinhuis in het spoowegmuseum in Utrecht.....dus ook behoorlijk Nederlands....


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Plaats reactie