Piko NS2342 voorzien van knipperlichten

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Piko NS2342 voorzien van knipperlichten

Bericht door martindomburg »

Ola vrienden,

Zoals jullie wellicht al op facebook hebben gelezen heb ik mijn Piko 2300 omgebouwd. Ik had al een lange wens om er werkende knipperlichten op te bouwen en afgelopen week heb het project opgepakt.

Hierbij wil ik mijn ervaringen met jullie delen.

Afbeelding

Als eerste de decoder, velen hebben net als ik een Uhlenbrock decoder ingebouwd. Dit omdat deze een Plux12 aansluiting heeft. Standaard zitten op de printplaat van de loc de twee sluitlichten op AUX1 en AUX2 (F1 en F2) aangesloten. Dit houdt in dat de decoder geen ruimte over heeft om de klnipperlichten eraan toe te voegen. Daarnaast is er geen ruimte voor extra's zoals cabineverlichting. De conclusie was snel gemaakt, de Uhlenbrock moet eruit en er moet een Kuehn in!

De Kuehn N45 heeft naast front- en sluitverlichting (A/B) de beschikking over 2 versterkte (C/D) en 2 onversterkte (E/F) aansluitingen.
Als ik dan snel reken kan ik de twee versterkte uitgangen C en D gebruiken voor de twee knipperlichten.
Deze beide uitgangen geef je het effect "Blinken phase A" en de andere "Blinken Phase B". Hiervoor programmeer je in CV 51 de waarde 4 en in CV 52 de waarde 8. Als je dan vervolgens de beide uitgangen mapt op F1 dan krijg je afwisselnde knipperlichten. Hiervoor programmeer je CV 35 op 12.
Dan heb ik uitgang E nog over, deze wordt samen met uitgang F beschikbaar als je SUSI uitschakeld (CV56 bit 2 op 0). Hierop heb ik de cabine verlichting aangesloten.

Dan zit je nog met de sluitlichten, deze zaten voorheen op F1 en F2 (uitgang C en D) en die moets je via functoiemapping koppelen aan de Front- en sluitverlichtingen F0f en F0r. Ik heb ervoor gekozen om de linker rode lamp te koppelen aan het rechter witte licht en andersom. ZO doe je die functiemapping fysiek.
Je kan sluitlicht ook weglaten, echter heb je nog een uitgang F over en die kan je gebruiken om één van de zijde te kunnen schakelen in geval van sleep achter de loc. Dan zet je de voorkant op het witte licht van de achterzijde (gele draad) en zet je de rode licht van de achterzijde op uitgang F.

let wel dat de uitgangen E en F andersom worden geschakeld, dus de uitgang is positief ipv negatief zoals C en D.
In dat geval kan je beter het zwaailicht verplaatsen naar E en F, dan kan rood sluit op C en de cabineverlichting op D.
Maar goed ik wijdt weer teveel uit :)

Hoe heb ik het aangepakt?
Alleereerst wil ik Vincent Bogers en Joost van Dijk bedanken voor het meedenken en het geven van de gouden tip over de polarisatie en de uitgangen E en F!!! Ik liep er zelf op vast :lol: Aldoende leert men.

Als eerste heb ik de loc gestript en de Kuehn N45 decoder aagesloten op een Plux 12 voet. Even zoeken op google voor de pinbezetting van plux 12 maar dan is het inbouwen van de decoder een eitje. Aanraden om wel van te voren de V+ te voorzien van een blauwe draad en de uitgangen te voorzien van een smd weerstand 470 of 680 Ohm.

Daarna heb ik onder de bestaande rode knipperkapjes een gaatje 0,8 mm geboord, geloof me dat ik echt frutswerk bij de Piko, die kap is echt hard en dik..... :mrgreen:
De volgende stap het aanbrengen van de knipperled's en het doorvoeren van het draad. Om de LED vast te lijmen gebruik ik UV lijm, dat geeft geen witte vingers en word pas hard als jij dat wilt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is wel een kleine verassing in de cabine, want het plafond heeft een spouwdeel. Dus schuin boren naar beneden.
Direct aan de binnenkant een SMD ledje lijmen voor de cabine en natuurlijk een figuurtje op de stoel zetten!

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik geen scherpe foto kunnen krijgen van de inwendige bedrading :| Zal het de volgende keer weer eens proberen. maar met de kap dicht:

Afbeelding

Natuurlijk een filmpje: Klikkerdeklik filmpje
En ik heb er een uitbreidingskit op samengesteld voor de doe-het-zelvers: Klik hier voor de webshop

Het aansluiten ging best gemakkelijk. De uitgangen C en D halen hun V+ uit de decoder en komen terug op de AUX uitgang. De uitgangen E en F halen hun plus uit de AUX uitgangen op het SUSI vlak waar de Clock en data normaal op zitten, en komen terug op de GND aansluiting.

Nou ik zal hem in Houten zeker bij me hebben, dit wordt een vaste prik op mijn demobaan 8-)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko NS2342 voorzien van knipperlichten

Bericht door Marksintpancras »

Geweldig weer Martin.
Na een avondje solderen heb ik weer veel geleerd, helaas resultaat iets minder. Maar ja, heb de Escape nog niet gebruikt.
Maar als ik dit zie kom ik zeker een keertje naar Houten omdit geweldige kunstwerk te bewonderen. :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS2342 voorzien van knipperlichten

Bericht door nspoorkees »

Heel fraai! Ik heb hier ook wel eens aan zitten denken. Heb je een plaatje van hoe de N45 op de plux zit? Met een extra printje ofzo?
Ik vraag me af, kun je de front- en sluitverlichting nu nog wel apart schakelen? Ik bedoel, kun je bijv. de sluitverlichting nog apart uitzetten als je wagons trekt?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko NS2342 voorzien van knipperlichten

Bericht door martindomburg »

Hoi Kees,

Als hij weer open is zal ik een foto maken :)

Op je andere vraag heb ik in mijn verhaal uitgewijd:
Dan zit je nog met de sluitlichten, deze zaten voorheen op F1 en F2 (uitgang C en D) en die moets je via functiemapping koppelen aan de Front- en sluitverlichtingen F0f en F0r. Ik heb ervoor gekozen om de linker rode lamp te koppelen aan het rechter witte licht en andersom. ZO doe je die functiemapping fysiek.
Je kan sluitlicht ook weglaten, echter heb je nog een uitgang F over en die kan je gebruiken om één van de zijde te kunnen schakelen in geval van sleep achter de loc. Dan zet je de voorkant op het witte licht van de achterzijde (gele draad) en zet je de rode licht van de achterzijde op uitgang F.

let wel dat de uitgangen E en F andersom worden geschakeld, dus de uitgang is positief ipv negatief zoals C en D.
In dat geval kan je beter het zwaailicht verplaatsen naar E en F, dan kan rood sluit op C en de cabineverlichting op D.
Maar goed ik wijdt weer teveel uit :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie