Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door martindomburg »

Ola freunden,

Zoals jullie weten ben ik handig met electronica, echter met zelfbouwkits en andere scenery kitsmashbashing doe hetzelf met de snijbrander werk heb ik nog nihil ervaring.

Om mezelf dan maar eens flink in het diepe te pleuren ben ik voor de demobaan van DTS begonnen aan wat 3D bouwwerkjes van Bouwe. Je zou zeggen, peanuts, maar behalve het inbouwen van de LED vind ik het maar een lastig karwei.

Ik heb de volgende wensen op mijn wishlist:

1. AHOB
2. AKI
3. Verkeerlichten
4. Een hippel met mijn eigen reclame erop

Ik ga het ook in die volgorde afwerken, de hippel moet ik nog aanschaffen. De kit van Fred heb ik al wel liggen.

Ik ben van het weekend begonnen met de AHOB. Hier wil ik ook 3 led's schakelend op de boom hebben. Dankzij een skottky BAT54C diode kan ik met maar twee draadjes vanaf de OC32 de voorste en middelste led laten knipperen om en om, en de led op de punt continu laten branden.

Afbeelding

Al met al is me dat al best gelukt op 1 zijde, de tweede boom moet ik nog doen. Ik heb direct de AKI maar meegenomen in het hele geheel. Man wat een boel smd led's :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ging bij mij eigenlijk direct al helemaal verkeerd. Ik heb de tutorials gezien en gelezen over het reinigen en ontvetten van de modellen. Dus ik heb de stukjes een dag in warm water met dreft laten weken. Af en toe roeren en dan eruit halen. De plekken waar de wax heeft gezeten zijn nu helemaal wit uitgeslagen..... WTF daar was ik niet op voorbereid. Na hulp van Alwin leerde mij dat het zo hoort en je het na het schilderen niet meer ziet... pfffff

En dan is het leuke werk, ombouwen. De led's heb ik op hun plek gelijmd met 5 seconde UV fix. Super spul en geeft geen troep en witte vingers. Maar die draadjes........ er lopen langs de AHOB paal 10 draadjes naar beneden. 4 led's in de paal en 2 draden voor de boom. Het is iets waar je vrees ik maar voor lief moet nemen want echt een andere manier dan apathisch op de boom smd door te gaan solderen heb ik ook weer geen zin in. draadboom eromheen it is.

Vervolgens wilde ik gaan schilderen. Ik weet direct waarom je oude verf niet moet gebruiken, het was te dik en te klonterig. De eerste paal had ik dus al wat verziekt, Op zich niet erg want je schraaprt het overtollige er gewoon weer af. Ik heb nu aqua verf van revell besteld bij de conrad, en ga het geheel te lijf met de luchtbuks, al zal ik toch her en der wel de kwast nodig gaan hebben. Dat verven heb ik nog niet zo onder de knie :cry:

Anyways trial and error want als je geen fouten maakt word je nooit de beste zei mijn opa vroeger.

Ondertussen heeft Bouwe aan mijn wens voldaan en ervoor gezorgt dat er nu ook verkeerlichten op schaal in N te verkrijgen zijn. Lucky basterd als ik ben heb ik de eerste set aangeschaft en vandaag stond UPS weer eens op de deurmat met een kado voor mij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bouwe kerel bedankt!!!!!!

Nou, nu wachten op de verfjes en we gaan de eerste serie spuiten! o ja eerst nog die tweede slagboom afmaken....... 8-)

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Kijk, dit heb ik nu met elektronica.

Gewoon meteen in het diepen gaan, en zien hoe het gaat. Geweldig dat jij dit probeert!!! Ga dit zeker volgen.

Succes ermee :!: Ps als je plastic gaat spuiten / verfen eerst even goed ontvetten


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door Hoontje »

Ha Maatje,

Noest aan de arbeid zie ik! We plannen gauw weer een bouwweekendje. Helpen we elkaar ff. Heb nog een wat donkere NS 2300 liggen ;)

Wat betreft de draadboom aan de AHOB... kun je niet voor de paal alle anode's en kathodes aan elkaar knopen? Dan heb je nog maar 2 draadjes?

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door martindomburg »

Hoontje schreef:Ha Maatje,

Noest aan de arbeid zie ik! We plannen gauw weer een bouwweekendje. Helpen we elkaar ff. Heb nog een wat donkere NS 2300 liggen ;)

Wat betreft de draadboom aan de AHOB... kun je niet voor de paal alle anode's en kathodes aan elkaar knopen? Dan heb je nog maar 2 draadjes?

Groetjes,

Hoontje
Strak plan maat

Draadjes: je moet er sowieso twee kathode hebben en 1 anode om de lampen om en om te laten schakelen. Dat zijn 3 draadjes plus de twee van de boom.

Dat betekend dat je op de paal in de lampen deel met de soldeerbout moet gaan werken.

Weet niet of dat zo verstandig is. Maar ik zit erover na te denken :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door Ngineer »

Diep respect, want die rare hagelslagjes aan elkaar smelten en er dan licht uit krijgen dat is echt niet mijn ding. Ik kom niet verder dan een rookgeneratortje voor eenmalig gebruik.

Voor wat het waard is: ik heb ook een setje verkeerslichten met ruimte voor SMD-ledjes ontworpen op verzoek van een Amerikaan die het ook wilde proberen, en uiteindelijk heeft een Duitser er zelfs een tutorial van geschreven. Hij kreeg het voor elkaar 3 werkende verkeerslichten aan één paaltje te bouten. In het Duits natürlich maar dat mocht mijn pret niet drukken.

Belangrijk leerpunt: eerst de 3D geprinte delen zwart verven zodat er zo min mogelijk licht op de verkeerde plaatsen zichtbaar is.

Afbeelding



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door ns1200 »

Voor het ontvetten is een ultrasoon een prima werktuig.
Hoeft niet perse met gedistileerd water.
Deze week nog gedaan.

Electonica heb ik ook meer moeite mee.
Mss een van knutsel project ruilen.
Mijn baan ligt al stil toen ik er aan begon dus nu maar steeds scenery aan het doen.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door Bouwe »

Suc6 Martin, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door martindomburg »

Ik ook!!

Ik heb vandaag een nieuwe ahob binnengekregen (die wel ineens 6 euro duurder was dan de vorige :evil: )
Onderweg uit Engeland is geleidende verfpen waarmee ik de geleiding naar de led's ga tekenen !!!!!

Dus een boom zonder zichtbare bedrading op de boom zelf!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door BenQ »

Martin,
Als je nou meteen een verfpen met weerstandsverf had laten komen had je daar de weerstandjes mee kunnen tekenen. :lol: :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door martindomburg »

BenQ schreef:Martin,
Als je nou meteen een verfpen met weerstandsverf had laten komen had je daar de weerstandjes mee kunnen tekenen. :lol: :roll:
De weerstanden komen niet op de boom maar onder de baan


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door Bouwe »

martindomburg schreef:(die wel ineens 6 euro duurder was dan de vorige :evil: )
Dat is vreemd, heb nl de prijzen niet aangepast ;) Soms scheelt het een paar centen ivm wisselkoers dollar/Euro. Of, had je de eerste AHOB bestelt tijdens de actie gratis verzenden bij Shapeways?

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door Ngineer »

Bouwe schreef:
martindomburg schreef:(die wel ineens 6 euro duurder was dan de vorige :evil: )
Dat is vreemd, heb nl de prijzen niet aangepast ;) Soms scheelt het een paar centen ivm wisselkoers dollar/Euro. Of, had je de eerste AHOB bestelt tijdens de actie gratis verzenden bij Shapeways?

mvg,
Bouwe
Misschien in FXD besteld ipv FUD?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mijn eerste 3D knutselwerkjes

Bericht door martindomburg »

Nee heb de bestelling gewoon opnieuw gedaan.
Maar ik heb niet goed gekeken, in de shapeways shop staat hij inclusief BTW en op de factuur exclusief BTW.

Dara ging ik nat :lol:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie