Oersik

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Oersik

Bericht door modelschuur »

Leuk modelletje.

En met de huidige kortingsactie van Shapeways in huis voor 3 tientjes!


Met vriendelijke groet,

Rieko

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Bedankt Rico!
Ben benieuwd naar foto's van de bouw!

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Oersik

Bericht door modelschuur »

Ik moet nog wel twee van die asjes zien te scoren.


Met vriendelijke groet,

Rieko
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Oersik

Bericht door RieX »

Erg leuk modelletje, net besteld met 25% korting en gratis verzending. Let op bij de afrekening dat je de gratis verzending aanvinkt want hij staat standaard op de standaard verzending. Ben erg benieuwd.
Groet Rieks


Groet Rieks

N scale, what else?

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Oersik

Bericht door Thalys »

Ik heb er 3 besteld, waarvan er 2 doorgaan naar andere. Nu alleen de asjes nog scoren.

Bouwe heb je wat maten van de rola asjes??

Diameter wielband, diameter flens en as lengte??

Alvast bedankt,

Gr

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Diameter asje 1.5 mm
Diameter flens 4.8 mm
Diameter wiel 3.1 mm

Bij de oersik zitten ook 4 reserve buffertjes, zijn als het goed is niet nodig, maar je weet maar nooit ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Oersik

Bericht door Thalys »

Dankjewel, heb je ook de lengte van de as nog?? Dan kan ik hier in de onderdelenbak gaan snuffelen.

Alvast bedankt,

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Lengte as max. 12 mm
tussen de wielen 6.5 mm, maar van het chassis kan nog wat worden afgeschaafd.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Oersik

Bericht door Oscar »

@Wesley,

Zoeken in je onderdelenbak zal weinig opleveren tenzij je er al een rola in hebt liggen.
Andere wielen ga je er ook niet inkrijgen, want dan lopen ze aan.
Bouwe heeft niet voor niks deze wielen gekozen.....

Dus loop op Houten een rondje en scoor zo'n kar voor een schijtprijs (lukt onder de €15,-) en je bent voorzien voor 4 sikjes!

Groet,
Oscar



Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Oersik

Bericht door Haes2006 »

Erg leuk model geworden Bouwe,
Voor de liefhebbers van metaal: er was een metalen model van de Oersik te verkrijgen bij Schiffer design
http://www.schiffer-design.de/. Ik zie hem niet meer op de pagina maar misschien kan je een mail sturen met de vraag of deze ongemotoriseerde versie nog te koop is.
ikzelf heb twee van deze modellen met op verzoek verschillende bedrijfsnummers.(moet er een nog bouwen :) )

groet, Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Dat zeg je goed Hans, was ;). Daarom heb ik hem ook in 3D getekend ;)

Inmiddels heb ik nog een versie getekend van een oersik welke ik ook wel grappig vond, met een uitlaatpijp voor de cabine langs welke uitkomt op het dak.
Afbeelding

En geprint ziet hij er zo uit:
Afbeelding

Voor de liefhebber zal ik deze vanavond online zetten bij de bekende printboer. Daarnaast zal ik onderstaande versie eveneens online zetten. Verschil met de andere versies: de lampunits ;) Klein detail, andere smoel.

Afbeelding

Uiteraard past het losse chassis hier ook op, wel zelf zorgen voor de asjes :)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Oersik

Bericht door modelschuur »

modelschuur schreef:Leuk modelletje.

En met de huidige kortingsactie van Shapeways in huis voor 3 tientjes!
Vandaag is mijn bestelling van Shapeways binnengekomen. Het modelletje ziet er perfect uit. De verfjes zijn besteld bij Phildie.

Mijn vraag is: kan ik van iemand 2 passende wielsetjes overnemen?


Met vriendelijke groet,

Rieko

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Oersik

Bericht door Thalys »

Ook hier zijn de oersikjes binnengekomen. En wat zijn ze klein :D :D zijn mooie locjes. Op dit moment staan de 3 exemplaren in de primer. Alleen wat is de goede volgorde voor het spuiten. Eerst de standgroen en dan zwart of andersom???

Alvast bedankt


Gr

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Oersik

Bericht door RieX »

@ Wesley, ik zou eerst met groen beginnen en daarna zwart. Groen is tov. zwart de lichtere kleur.


Groet Rieks

N scale, what else?

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Je mag helemaal zelf weten welke kleur je als eerste spuit, ligt er maar net aan wat je prettiger vind om af te plakken. Zelf heb ik eerst groen gedaan en daarna het zwarte.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Oersik

Bericht door Oscar »

Zie ik in je shop ook de Hollandia Schroot variant, leuk!
Heb mijn eerste oersikje nu ook binnen, vind em erg geslaagd.

Oscar



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Klopt Oscar, goed gezien. Had alleen nog niet online te bestellen mogen zijn omdat ik het proefprintje nog niet binnen heb. :D

Maar voor wie niet kan wachten, hieronder alvast plaatjes van de tekening van de verbouwde Hollandia schroot oersik.
Afbeelding
Afbeelding


Daarnaast de verbouwde Spoorijzer oersik ook getekend, vooral verschil in de huif (verhoging, omdat anders de nieuw geplaatst GM motor niet zou passen en de uitlaat. Ook de apparatenkast aan de achterzijde is verdwenen.
Afbeelding
Ook hiervan een proefprintje besteld en als dat naar wens is zal ook deze beschikbaar komen bij de bekende printboer.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Oersik

Bericht door Oscar »

Owww, maar hij is wel errug leuk!

Oscar



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Het werd tijd om verder te bouwen aan de eerste oersik. Van 0.3 mm staaldraad heb ik 8 hendeltjes op maat geknipt (van te voren wel even in de primer gezet). Daarna heb ik de gaatjes waar de hendels moeten komen van onder uitgeboord met een boortje van 0.35 mm. De gaatjes zijn wel voorgeprint, maar moeten wel even uitgeboord worden om alles soepel te monteren.
Afbeelding

De hendeltjes heb ik in het kapje vastgezet met een druppeltje secondenlijm. Het hendeltje wat in het kapje laten zakken zodat hij door de bodem steekt, heel klein beetje secondenlijm op het puntje aangebracht met een sateprikker. Hendeltje omhoog getrokken tot ie goed zat. Even wachten en hij zat bij mij vast :)

Afbeelding
Hendeltjes zwart geschilderd.

Mvg,
Bouwe
Laatst gewijzigd door Bouwe op 11 aug 2017 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Ook weer een leuk pakketje mogen ontvangen met 3 versies van de oersik:
Afbeelding
Afbeelding
De Hollandia schroot oersik waar een cabine omheen is gebouwd. De kast achter de cabine is verdwenen en op de motorhuif is een uitbouw geplaatst.
Bij de firma Spoorijzer is de oorspronkelijke benzinemotor vervangen door een GM motor. Om deze motoren te laten passen in de huif, is deze huif gedeeltelijk verhoogd.

Afbeelding
Afbeelding
Een oersik verbouwd door Spoorijzer, als basis voor de tekening heb ik de oersikken van de IJsselcentrales te Zwolle en Hengelo als voorbeeld genomen. Deze oersikken kregen omstreeks 1983 een nieuw jasje, nl geel en grijs. De oersikjes werden toen niet voorzien van nummers en andere bestickeringen.
Ook bij deze oersikjes zijn de bakken achter de cabines verdwenen en is de motorhuif verhoogd voor de nieuwe motor.
Zie ook de uitlaat voor de cabine langs.

Als laatste de oersik met andere lampen:
Afbeelding

Nog een foto met alle tot nu toe getekende oersikken op een rijtje:
Afbeelding

Mvg,
Bouwe
Laatst gewijzigd door Bouwe op 11 aug 2017 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Oersik

Bericht door Bouwe »

Jammer genoeg heeft Photobucket ook dit draadje voorzien van hele leuke plaatjes :(
Zal kijken of ik de plaatjes nog ergens heb en kan vervangen.

In de tussentijd heeft Shapeways haar prijsbeleid ten aanzien van FUD en FXD aangepast. Gelukkig voor kleine prints is het wat goedkoper geworden. Desondanks heb ik de tekeningen wat aangepast waardoor het nog wat goedkoper kon.

mvg,
Bouwe

PS, waar blijven de foto's van de gebouwde oersikjes? :D


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie