Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Naar aanleiding van filmpjes van onder andere Luke Towan wilde ik zelf eens Woodland Scenics Tree Armatures gaan proberen. Dus bij H@ns een zak van de middenmaat besteld en die heeft m'n moeder vandaag los getrokken. Mijn bedoeling is om hiermee 3 technieken te gaan proberen om er bomen van te maken en die ga ik in dit topic alle 3 laten zien. De proefbomen komen allemaal op bierviltjes en van iedere techniek die ik gebruik gaat er 1 boom naar H@ns als voorbeeld zodat je ook in de winkel zelf kan zien wat je met de "tree armatures" kunt voor je besluit of je ze koopt.

Ik ben eerst met de simpelste begonnen. Ik heb de skeletten van de bomen in de voeten gedrukt en in model gebogen. Daarna heb ik ze gedrybrusht met een lichte geel/grijze kleur, groen en een bruin/grijze roest kleur.
Afbeelding

Daarna heb ik er Foliage Clusters FC59 Dark Green van Woodland opgeprikt en met secondelijm vast gelijmd en vol laten zuigen. Door de chemische reactie tijdens het drogen word de kleur veel lichter en krijgt de boom verschillende tinten groen. Zoals al vaker opgemerkt gaat het tijdens het drogen flink roken en word het heel heet. Hier en daar bogen de takken wat van de hitte de boom dan even op de kop houden was de oplossing. Zet ook ramen open en/of de afzuiger aan. Ik heb op 3 bomen 3,5 flesje is bijna 25 tubetjes secondelijm gebruikt. Gezien mijn eerder ervaringen is dat niks bijzonders.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga zoals gezegd nu nog 2 technieken proberen, de eerste is dat ik grasvezels ga gebruiken voor de kleine takjes en dan gaat er fine turf van woodland over. Als alternatief zou je zelf gemaakt strooisel op basis van oasis kunnen gebruiken. Bij de 2e gebruik ik geen grasvezels maar poli fiber van woodland. Het enige waar ik even tegen opzie is het gebruik van spuitlijm en haarlak, maar daar moet ik me morgen maar even toe zetten.
Afbeelding

Later wil ik met tree armatures en poli fiber nog wat moerasbomen gaan maken met veel hangend mos.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door Pierre »

Mooie bomen geworden Michiel maar ... wat veel lijm gebruik je er voor. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Pierre, eigenlijk gebruik ik helemaal niet zoveel lijm. Als je het zelfde volume aan glas of koolstof vezel gaat verharden dan zal je ook een flinke hoeveelheid hars, lijm of wat dan ook nodig hebben. Ik wil niet dat er van alles af kan vallen als je het aanraakt dus dan moet je dat spul vol laten zuigen met iets. Houtlijm of tacky glue word veel te zwaar en droogt veel te langzaam dus dan kom je snel bij secondelijm uit.

Vandaag ben ik met de andere bomen bezig. Hierbij kwast ik de grote takken beetje bij beetje deels in met tacky glue. Daarna heb ik er bij 3 bomen lange grasvezels in gestrooid. Bij de andere 3 gaat er poli fiber overheen wat ik nu bij 1 boom gedaan heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bomen met grasvezels krijgen fine turf voor de bladeren die met poli fiber krijgen groen/geel oasis strooisel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door Pierre »

Dat zijn verdorie heel mooie boompjes geworden. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De eerste boom met poli fiber bleek erg zwak te worden en uit te willen zakken onder het gewicht van de haarlak en strooisel. De andere 2 heb ik eerst met vernis bespoten en dat scheelde een stuk. Het bleef wel instabiel maar door de vernis had het meer stevigheid en kon de haarlak minder inwerken op de tacky glue. Ik heb ze nu allemaal op bierviltjes staan en die heb ik ingestrooid met weide mix en zand. Alles staat nu te drogen, dus nu alleen even een overzichtsfoto met slechte belichting en morgen foto's van het eind resultaat.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door Nico Essers »

De 2e serie ziet er al een stuk beter uit Michiel. De structuur is meer open waardoor je takken beter zichtbaar blijven zoals bij de meeste echte bomen ook het geval is. Bij de eerste serie vindt ik het groen te compact en komt daardoor minder natuurlijk over. Zelf gebruik ik groene grasvezels, dat past beter bij de fijne turf. Ben benieuwd naar je 3e serie.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nico, op de foto van gister avond zie je alle series door elkaar. Hier volgens foto van alle 3 de versies + nog een 4e van dat oranje koord wat onder m'n werkblad hangt.

Versie 1, tree armatures met foliage clusters:
Afbeelding

Versie 2, tree armatures met 6mm grasvezel en daarover fine turf:
Afbeelding

Afbeelding

Versie 3, tree armatures met poli fiber en daarover geelgroen oasis strooisel:
Afbeelding

Afbeelding

En alles bij elkaar:
Afbeelding

Mijn mening:
Versie 1; bevalt mij het best, ik vind het uiterlijk zeer geslaagd en ze zijn ook nog eens heel stevig.

Versie 2; Ik vind het volume te klein, het zou misschien goed ogen voor kleine boompjes maar niet voor deze grote. Ik zou ze nog eens kunnen proberen met 12mm wildgras ipv 6mm wat ik nu heb gebruikt.

Versie 3; vind ik wat structuur en volume betreft het mooiste maar ze zijn wel erg kwetsbaar en vraagd veel tijd en aandacht om het stevig genoeg te krijgen zodat het niet tijdens de bouw uit elkaar zakt.

Dan nog versie 4, het skelet van koord met daarover poli fiber en daarover fine turf:
Afbeelding

En nu?, mij bevallen de tree armatures wel, ik hoef in tegenstelling tot uitgebloeide bloemen niet bang te zijn dat er wat afbreekt. Aangezien ik zelf geen koperdraad kan vlechten is dit voor mij een zeer goed alternatief. Het is natuurlijk veel duurder als gedroogde planten maar daar krijg je ook wat voor. Je kan ze ook altijd nog bij buigen als ze niet helemaal passen waar je ze hebben wilt. Een zak van 28 Medium tree armatures van 7,6 tot 12,7cm kost €19,80( bij de n-spoorstore). Ze zijn er ook nog in kleiner en groter formaat. Ik klim zo even in de mail om die andere 2 formaten ook te bestellen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vanmiddag heb ik van ieder type 1 boom bij H@ns afgeleverd, vanaf kan je ze daar dus ook in het echt zien. Onder tussen van was ook de eerste helft van mijn vervolg bestelling binnen:
Afbeelding

Ik ga verder niet uitgebreid het gebruik van iedere boom hier melden of laten zien maar ik zal wel van ieder formaat boom een voorbeeld hier posten als ik er wat mee gedaan heb.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik zou ze in het echt bij Hans moeten zien, maar ik zou van de foto's ook zeggen methode 1: snel, eenvoudig (foolproof), mooie en stevige bomen. Ben wel benieuwd hoe ze zich op den duur (een paar jaar) houden kwa kleur en of ze niet uit gaan vallen. En ik vind de prijs best meevallen. Zetten die foliage clusters op of zo?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Peter, verkleuren doen andere bomen met de zelfde strooisels ook niet zolang ze niet in de zon staan. Het enige wat verkleurd zijn de foliage clusters door de chemische reactie met de secondelijm waar ze lichter en hard van worden. Uitzetten doen ze niet, fine turf zet wel uit door secondelijm, dat verdubbeld ongeveer in volume.

Zoals ik gister tegen H@ns zei, die bomen met foliage clusters zijn heel stevig en ideaal voor mensen zoals wij. Als je ze tegen de muur zou gooien zijn ze voor 90% nog in takt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures

Bericht door neudalhausenstadbahn »



Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie