Inbouw verlichting personen wagons

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stevan69
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2016 14:07

Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door Stevan69 »

Hallo n spoorders

Hier even een vraag over zelf inbouw verlichting in personen wagons.

Ik wil mijn pw voorzien van verlichting cq sluit verlichting voor digi cq analoog,
1: kan dit beide, ( sluitlicht en binnen licht, analoog en digi)
2: welke onderdelen heb ik nodig en met welke waarde, V, amp, ohm, etc.
3: ik weet dat ze kant en klaar tekoop zijn maar dat is mij te duur dus heb ik een boodschappenlijstje nodig voor digi en analoog, (wie o wie)

Nu heb ik al weerstandjes met verschillende waarde en ledjes los en ketting.
De ledjes op de strip zijn per 3 met een zwart blokje er tussen ( kunnen deze per 3 blijven of moeten deze aan de gehele strip blijven?)
Zijn er leden die dit al een keer hebben gedaan?

Mvg stefan


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door Overdijk »



Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Ik bouw regelmatig in personenrijtuigen verlichting in. Maar tja, zelf maken en kant en klaar??? Kijk eens bij Domburg Train Support, daar heb je zo'n VVP pakketje, dat is niet echt duur. En inbouw technisch erg goed.
Verder heb je Digikeijs strips, alleen ja daar moet je de slepers zelf weer bij kopen.

Ben wel benieuwd wat je er van maakt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Dick
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2017 07:03

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door Dick »

Ik gebruik zelf weerstanden van 1 kilo ohm en een condensator van 200 uf, niet te vergeten een gelijkrichter mb6s. Daarbij een rol leds bij aliexpres €4,90 voor 5 meter. Kun je heel wat wagens mee beplakken. Eerst plaats ik de gelijkrichter, dan de condensator. Vervolgens in de minpool de weerstand van 1 kilo ohm. De slepers maak ik uit heel dun latoen koper.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door Pjotr »

Ik heb mijn rijtuigen van verlichting voorzien volgens deze YouTube instructie.

https://www.youtube.com/watch?v=1KfQi15j1Gc

Is een beetje knutselen, maar dat is de charme. De gebruikte LM334 chip is op Aliexpress voor niet al teveel geld te vinden.
Geeft een mooi resultaat, heeft een laag stroomverbruik en er is nagenoeg niets van te zien.

Als buffer gebruik ik drie op elkaar gesoldeerde SMD-condensatoren van 100uF elk.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Mickdeg
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:15

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door Mickdeg »

Hey!

Zelf inbouwen van verlichting is misschien best wel te doen, en kostenbesparend.
Als je maar weet hoe ;) . Bij de action verkopen ze ook 3M plak ledstrips van 1 meter, die deelbaar zijn en warm wit.
Deze branden op 3 penlites AA, Geplaatst in een doosje. In dat doosje zit een klein printje en een weerstand zo te zien. 3x 1,5 volt dus. Verder zit er niets bij. Zouden deze ledstrips ook geschikt te maken zijn voor plaatsing in wagons op de digitale modelbaan? Wat moet je doen om ze er geschikt voor te maken?
Welke onderdelen/zaken moet je nog meer kopen? En ook niet onbelangrijk, waar koop je de ontbrekende benodigdheden?
Is daar ergens info over te vinden op dit forum of ergens anders op het internet?



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door TonN »

Je moet eerst even de stroom weten die ongeveer door de ledstrip moet gaan voor een mooie verlichting.
Dan koop je een brugcel, een kleine elco en een lm317 en een weerstand.
Als je aan deze informatie voldoende hebt om het uit te vogelen, ga dan verder. Als je het te ingewikkeld lijkt, dan alleen een brugcel kopen en weerstand om stroom te begrenzen.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 92_ONS.pdf
Figure 23 voor het schema van de lm317 en de regelweerstand.
De electronica kost 1 a 2 euro per wagen. (exclusief de ledstrip)

Afhankelijk van de wagen kan je grootst mogelijke elco kopen die je kwijt kan in de wagen. Ik heb een wagen meegenomen naar de winkel en we hebben zitten passen. Verkoper vond het een leuke speurtocht. Vaak hobbyisten in die winkels.



Ruudjoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2017 14:51

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door Ruudjoo »

Ik lees nou maar steeds over gelijkrichten; N spoor is toch bij alle merken altijd gelijkstroom?
Ruud


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Inbouw verlichting personen wagons

Bericht door BenQ »

Het gaat over een digitale baan, daar zit geen gelijkstroom op.
Die moet je dus gelijkrichten.
Als je een analoge baan hebt kan de stroom van a > b lopen, maar als je de trein de andere kant laat oplopen loopt de stroom van b > a.
Dan zullen de leds niet branden, die branden alleen als de stroom van a > b loopt.
Om dit probleem dus op te lossen bouw je een gelijkrichter in.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie