Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door nspoorkees »

Ik wil ooit een mooie, grote dubbelspoors vakwerkbrug a la oude spoorbrug Rotterdam, geen 4 of 5 bogen, 1 is al genoeg. Er is weinig tot niets te krijgen, dus zelfbouw moet het worden. Als je echter kijkt naar dergelijke constructies dan is alles gebouwd uit repeterende stukken basisconstructie, die net iets verder gaan dan wat je aan T, I en U profielen in metaal of plastic kunt kopen. Het zijn combinaties van stukken bint, aan elkaar gezet met korte rechte stukken of kruisstukkrn etc. en uiteraard voorzien van héél veel klinknagels...

Nu zat ik te denken, als ik nou een aantal van die "basisconstructies uit bintenzooi" zou tekenen en in 3D zou printen, bijv. standaard stukken van 10cm lang voorzien van klinknagels, en die je dan zelf naar behoefte op maat knipt en monteert? Als prefab vakwerk delen? Is dat een idee of zou dat echt enorm duur worden? Of bestaat zoiets misschien al in 1:160?

Het gaat dan bijv. om de 2 soorten constructies die links en rechts te zien zijn, dus de schuine en de rechtopstaande:
Bijlagen
noordereilandrdam-011.jpg
noordereilandrdam-011.jpg (102.86 KiB) 5723 keer bekeken
Laatst gewijzigd door nspoorkees op 02 feb 2017 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door maarten »

Het is zeker mogelijk, ik denk alleen dat je schrikt van de prijs. Maar wellicht dat gieten in kunsthars een optie is? Ik weet niet of dat geschikt is qua sterke, maar misschien weet iemand anders dat wel.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door nspoorkees »

Gieten heb ik nog nooit gedaan, moet ik me dan in verdiepen. Dan zou je de constructies moeten ontwerpen en 3D printen, en daar een negatief van maken voor een mal bijvoorbeeld?
Extra sterkte kan aangebracht worden door metalen profielen, in de horizontale liggers van de brug zelf bijv. stel ik me voor. De opbouw is puur decoratief en hoeft in tegenstelling tot in het echt, geen volledig dragende functie te hebben.

Ik zal vh weekend eens kijken of ik iets kan fabrieken in sketchup, en dan uploaden naar Shapeways, dan zie ik snel genoeg hoe duur eea wordt.



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door nspoorkees »

Nee dit gaat het niet worden zo denk ik... Ik heb 10 U-binten getekend van 5x5mm, 1mm wanddikte, 10cm lang. Dat moet in FUD al meer dan 50 euro kosten. Express FUD gekozen omdat er uiteindelijk natuurlijk aardig wat details op zouden moeten komen zoals klinknagels. Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als ik iets meer realistisch maak, want deze zijn natuurlijk veel te dik. Ik weet niet hoe ze rekenen, hoe meer volume aan materiaal hoe duurder? Dan kan ik voor die 50 euro misschien wel 50 echte, veel dunnere binten tekenen, dan wordt het misschien nog interessant :)


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door maarten »

Deel 1 van de kosten is materiaal volume. Een holle knikker is goedkoper dan een massieve knikker van dezelfde grootte. Deel 2 van de kosten is de ruimte die jouw object in de printmachine inneemt. Bijvoorbeeld, van 12 lucifers kun je een 3d kubus maken. Die zou je in 1 keer kant en klaar kunnen printen. Deze kubus neemt echter veel meer ruimte in dan de 12 losse lucifers zelf.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door BenQ »

Een brug in N-spoor hoeft bijna niks te dragen, het grote probleem is, als je deze maakt van plastic profielen die je in een heleboel maten kan kopen, het stoten tegen de brug met de armen. :oops:
Ik heb 2 bruggen gemaakt en die zien er prima uit, al die klinknagels zie je toch niet.
Dus ga kijken wat voor maten je nodig hebt en ga bij een modelbouwwinkel of modelspoorwegwinkel kijken wat ze hebben.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door nspoorkees »

Ja ik zit nu ook in die richting te denken, de basis uit plastic profielen, en misschien wat typische detaildingen laten printen.
Klinknagels op ware grootte ga je niet zien, maar je kunt de dingen met printen wat groter maken zodat je toch dat vakwerk/klinknageleffect hebt, dan ga je ze wel zien. Dat lijkt me wel wat, maar niet tegen elke prijs.



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door nspoorkees »

Een combinatie van geplot styreen en geprinte pilaren zou nog best wel eens kunnen werken. Als test pilaren getekend van 2x4mm, 75mm hoog, en dat kan geprint worden in FXD zonder de hoofdprijs te hoeven betalen. In het plaatje zijn ze overigens nog te kort. Ik ga dit eens verder uitwerken.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (54.25 KiB) 5493 keer bekeken



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door nspoorkees »

Ik kwam dit tegen:

http://www.fiferhobby.com/archer-surface-detail-decals/

Dus voelbare, 3D klinknagels die je opbrengt als watertransfers.
Lijkt me een geweldige manier om toch nog wat klinknagel look&feel te krijgen op een 'gladde' styreenbrug 8-)



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door ns1200 »

nspoorkees schreef:Een combinatie van geplot styreen en geprinte pilaren zou nog best wel eens kunnen werken. Als test pilaren getekend van 2x4mm, 75mm hoog, en dat kan geprint worden in FXD zonder de hoofdprijs te hoeven betalen. In het plaatje zijn ze overigens nog te kort. Ik ga dit eens verder uitwerken.
Zo had ik wel een mooie brug van 75 cm kunnen crieèren.


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Prefab vakwerk basis elementen 3D printen?

Bericht door nspoorkees »

Ik heb inmiddels een test printje binnen van shapeways van een kolom bestaande uit 2 U profielen, aan beide zijden verbonden door stukken kruislings met klinknagels, die ik wil gaan gebruiken en dat ziet er perfect uit. Het is zelfs stevig. Zal kijken of ik er een fotootje van kan maken.


Plaats reactie