Mijn ervaring met straatstempels en klei

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Mijn ervaring met straatstempels en klei

Bericht door EdwinB »

Ik heb deze week een tweetal straatstempels besteld van RailNscale (N9022) en daarmee ben ik gaan testen met twee soorten klei.
De bruinrode DAS klei en de Do&Dry van Creall. Het is met deze stempels even wennen wat de beste techniek is , oefenen is wel van belang. De juiste druk en aanzet zijn noodzakelijk om lelijke overgangen te voorkomen.
De stempels zijn wat rond en het is zaak om niet direct de rand in de klei te zetten want die blijf je zien en daarmee ontstaat een soort sneeuwschuif effect, de klei komt wat omhoog daar. Met beleid, gelijke druk links en rechts en de ronding goed gebruiken en dan steeds iets verder.

Dan de klei. DO&Dry was in eerste instantie wat ik wilde gaan gebruiken. Dit werkt mooi schoon en is fijn te bewerken, maar.......het is grover in structuur en de steenmotieven komen niet goed over in dit soort. Ik ben bang dat na het schilderen de boel is dicht gelopen. Jammer want het droogt mooi op en krimt nauwelijks.
De Das klei is heel fijn en neemt de structuur van de stenen mooi op, maar het gebruik is wat kliederig.

Daarnaast heb ik ook nog geprobeerd om een uurtje beide kleisoorten een beetje te laten indikken zodat er minder sneeuwschuif effect zou optreden, dat werkt niet de bovenlaag droogt harder en daardoor komt het steenmotief niet goed meer door.

Conclusie: Das klei direct uit het pak is het beste. Goed oefenen met de juiste druk en ronding alvorens voor "het echie" te gaan.

Foto's zeggen veel:

De Do&Dry klei, steenmotief komt niet fijn door:
Afbeelding

DAS klei, mooi steenmotief
Afbeelding
Afbeelding

DAS na een uurtje indikken....niet mooi
Afbeelding

Do&Dry klei na een uurtje indikken....geen succes.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Mijn ervaring met straatstempels en klei

Bericht door Bjor »

Edwin,

Dank voor je heldere verslag. Die stempels staan ook nog op mijn verlanglijstje. Ik vroeg me ook al af wat dan de beste klei zou zijn.
Het wordt Das dus.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie