Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door Hoontje »

Hallo allemaal,

In dit draadje wil ik mijn bouwavonturen delen rondom de eigenbouw van een

NS Manschappenverblijfswagen van de ongevallentrein Eindhoven

Dit op basis van een Minitrix Plan E Restauratierijtuig. Deze heb ik toevallig pas 2 in 'mint-condition' over kunnen nemen, maar je vind ze maar al te vaak in rommelbakken op Houten of bij H@NS in zijn winkel!

Het idee komt vanaf het buurforum. Hier gaat het echter om een H0-variant. Ik denk dat het in N ook mogelijk moet zijn! ;)

Aan de hand van foto's neem ik jullie mee door de bouw.

Alleerst het grote voorbeeld:

Afbeelding
©M. Haman

Tekeningen van de ombouw van de 1:1 Plan E's.

Afbeelding

Het rijtuig wat ik ga gebruiken is de echte oude Minitrix versie van de Plan E, die met gegoten dak etc.

Afbeelding

Er zal nog veel moeten gebeuren! :D

Inhoudsopgave:

Inleiding
De kap
Het interieur
Stuurstand


Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door Hoontje »

De kap

Voor het rijtuig is het noodzakelijk om de kap behoorlijk te bewerken. Hiervoor gebruik ik styreenplaat (0,3mm dik) en allerlei vijltjes etc.
Om eraan te kunnen werken, moet het rijtuig volledig uit elkaar gehaald worden.

Afbeelding

Aan beide zijden zit een lipje waarmee de kap vastzit aan het onderstel. In het midden van het rijtuig zit ook nog een klein schroefje wat de twee delen aan elkaar houdt.

Afbeelding

Het rijtuig haal je gemakkelijk uit elkaar, dit zijn alle losse onderdelen...

Afbeelding

Aan de kopzijde moeten de kleine raampjes dichtgemaakt worden. In dit model zitten meegegoten raamlijsten, die schuur je eerst vlak met de rest van het rijtuig.
Een van de raampjes heeft een middenscheider, deze snijd je er gemakkelijk uit met een scherp mesje. Ook weer even goed schuren daarna.

Afbeelding

Het eindresultaat na schuren en wegsnijden van de middenscheider.

Afbeelding

Ook 2 grote ramen dienen gesloten te worden. Dus schuren en wegvijlen van de raamlijsten en middenscheiders.
Om me niet te vergissen maak ik met potlood aantekeningen op het rijtuig om te zorgen dat ik de juiste ramen bewerk...

Afbeelding

En ook hier even een eindresultaat...

Afbeelding

Nu wordt het tijd om de ramen dicht te maken. Zoals je hier ziet, kun je het 'glas' voor de ramen ook verwijderen. Dat zie je hierboven.

Afbeelding

Ik snijd uit het geheel het ´glas´ voor de 2 ramen uit die ik dicht wil maken. Let hierbij wel op dat het plastic ligt zoals op de foto hierboven. Het is namelijk geen gelijk deel. Bij de grote deuren zit een ribbel waarmee je het glas vastzet. Als je hem verkeerd om legt, past alles niet meer! :( Én snijd je de verkeerde stukken uit het geheel :(

Afbeelding

Dus niet zo!

Afbeelding

Maar zo!

Als je dan het juiste deel eruit gesneden hebt, plak je dit terug met wat druppeltjes superlijm. Ik vijlde het eerst nog wat korter, zodat later de rest van het glas er makkelijker omheen schuift.
Op het glas kun je dan een stukje styreen plakken. Probeer dit zo goed mogelijk passend te maken in het raamkozijn. Eventueel met plamuur bijwerken!

Afbeelding

Het styreen is te dun bij mij om in één keer te passen. Dus ik plak 2 stukjes op elkaar.

Afbeelding

Even een close up van de dichtgemaakte ramen. Ook zie je dat ik een van de kleine raampjes gemaakt heb. Natuurlijk sneed ik dat vormpje eruit voordat ik het op het 'glas' erachter plakte ;)

Afbeelding

Eindresultaat. Het tweede stukje styreen is iets te hoog om gelijk te passen met de rest van de kap. Dus dit vijl ik af tot het passend is...

De grote ramen gaan hetzelfde, zie de foto's hieronder:

Afbeelding

'Glas' uitsnijden. Wel weer opletten of je de rest goed hebt liggen t.a.v. de rest van het rijtuig...

Afbeelding

Eindresultaat. Ook hier moest een klein raampje gemaakt worden. Hier ligt het nog vol met stof van het vijlen...

Nu dat allemaal gebeurd is, is de kap eigenlijk zover dat de juiste kleuren erop kunnen. Ik heb geen airbrush, dus ik heb spuitbussen met primer & verf van de ACTION en HEMA gebruikt.

Afbeelding

De afgeplakte kap. Het dak is vastgegoten en moet dus afgeplakt worden...

Afbeelding

De primer aangebracht. Wat opvalt hier is dat ik de ramen nog niet geplamuurd heb. Ik was ongeduldig en wilde kijken of het zo ook ging. De primer legt de kieren precies bloot. Dus heb een en ander nu aangesmeerd met plamuur, opnieuw geschuurd en glad getrokken om daarna opnieuw in de primer te zetten...

Afbeelding

De eerste laag NS Geel zit erop. Het is wat te dik en gaan druppen, dus als alles droog is, schuur ik hem kaal en doe ik het opnieuw.

Inmiddels zijn de decals bestelt bij KleiNSpoor. Dit zijn afwrijftransfers, dus heb een dubbel setje bestelt. Zodra dit binnen is, ga ik verder met de kap...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door Hoontje »

Het interieur:

Omdat ik ook van het interieur een tekening heb, ga ik proberen dit te bouwen. Helaas is dit type model van Minitrix alles behalve precies 1:160, dus er moeten veel concessies gemaakt worden.
Het hoofddoel is dat, als je door de ramen kijkt van het rijtuig, je iets van een interieur ziet.
Achter de kleine raampjes zit in de 1:1 versie de omkleed- en wasruimte. In mijn model komt dit er niet in. Het is immers niet zichtbaar. Ook kan het dak er niet af, dus vond ik dat zinloos te maken.
De keuken, verblijfsruimte, toilet en commandoruimte zullen wél zichtbaar zijn.
Dus opnieuw met styreen aan de slag.
Als basis gebruik ik een interieur van een Duits rijtuig uit de sloop/rommelbak. Helaas heb ik er geen artikelnummer meer van.

Afbeelding

Op een stukje styreen plak ik enkele stoelen en maak ik een tafel. Zo is de commandoruimte ingericht...

Afbeelding

Het eindresultaat. Over de kleur beraad ik me nog...

Afbeelding

De toilet. De toiletpot komt uit een styreenset voor maquettebouw. Hij is 1:110, dus er kan 'royaal' gebruik van worden gemaakt :D

De keuken is een bewerkelijker onderdeel. Van styreen profiel werd de façade van keukenkastjes gemaakt. Het hokje waarin de keuken zit komt eveneens uit het Duitse rijtuig...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele plaatjes van het keukenblok...

Na het keukenblok heb ik de verblijfsruimte aangepakt. Helaas valt deze precies over de schroefverbinding met de kap, dus het midden van de banken wordt uitgeboord met een boortje 1,5 mm...

Afbeelding

Op de foto is het gat nog niet gemaakt. Een en ander moet vervolgens ook nog een halve millimeter afgevijld worden, anders past de kap niet meer...
Hieronder enkele foto's van de eerste proefpassing, door sommige ramen is het interieur te zien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik geen passende Preisertjes/Nochjes om dit rijtuig te bezetten. Dus is het ledig.

Qua techniek weet ik ook nog niet hoe ik het moet doen qua verlichting. Eerst maar eens de front- en sluitseinen inbouwen.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door Hoontje »

De stuurstand

Het rijtuig werd uitgevoerd als stuurstandrijtuig. Aan 1 zijde werd het gekoppeld aan een stalen D, de andere zijde stond de trekkracht, een NS DE2400.
Omdat het een stuurstand is, heeft men bij de verbouwing van het rijtuig in 1:1 een kopwand gesloten en hier nieuwe front- en sluitseinen aangebracht.
Ook hiervan is een tekening, dus hoef ik het wiel niet 'zelf' uit te vinden. :D

Afbeelding

De originele kopse kant van het Minitrix Rijtuig. De balg (dat zwarte ding) wordt losgebroken hiervan. Dat gaat gemakkelijk, want hij zit maar vast met 4 kleine plasticl ipjes...

Afbeelding

De losgebroken balg...

Afbeelding

Uit de losse hand proberen om de gaten (1mm) te boren, ging niet heel lekker zoals je ziet...

Afbeelding

De zijkanten moeten herstelt worden, dus heb ik uit styreen een mal gemaakt. En daarmee weer opnieuw 2 passtukken voor op de kopsekant. Mét 2 juist geboorde gaatjes voor de seinbeelden...

Afbeelding

De kopsekant aangekleed met styreen laat gelijk al een stuurstand zien. Echter zijn de gaten voor de seinbeelden niet echt mooi te noemen. Daarnaast is het topsein op foto's een opstaande buis met een lamp. Hier een gat, dus dat smoelt nog niet goed...

Afbeelding

Met messingbuis 0,3 mm. smoelt het gelijk een stuk beter!

Afbeelding

Hier zie je het topsein goed naar voren komen...

Afbeelding

Het passen van het 'glas' lukt niet meer, omdat de buisjes te ver doorsteken. De buisjes zitten muurvast, dus haal ik gewoon het 'glas' aan de kopse kant weg. Alles past dan weer 'als vanouds'...

Nu de kap spuiten, dus de techniek voor de verlichting en het inbouwen van de LED's gebeurt op een later moment...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door JohanN »

Tip van de dag: spuit alles wat geel moet worden eerst wit. Dan pas krijg je het mooi dekkend.

Grt, Johan.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door WilcoV »

Extra tip, gebruik voor het spuiten een beetje lakplamuur bij de diverse naden en schuur dat goed vlak, daarmee kan je de naden nog beter wegwerken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door CC72000 »

En nog een tip, als de verf niet mooi is opgebracht: niet daarna schuren, maar een nachtje in de mr muscle overreiniger doen. Verf is er dan makkelijk af te borstelen en krijg je geen extra krassen


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door sjoef »

en nog een tip.......koop een kant en klare kap..... :D

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... we#p183732


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door WilcoV »

sjoef schreef:en nog een tip.......koop een kant en klare kap..... :D

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... we#p183732
Even geduld nog denk ik, staat helaas nog niet in de shop.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door Hoontje »

@ allen, dank voor de tips. Maar wat vinden jullie er tot nog toe van?

Het model van Bouwe weet ik van, hij tekende hem terwijl iemand op mijn Facebook reageerde enkele weken geleden..

Ik wil eerst proberen of dit lukt. :)

Groetjes

Hoontje



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door TonN »

Ik zou altijd een vlak horizontaal leggen als ik hem ga schilderen. Wordt veel mooier. Met spuiten heb ik geen modelervaring, maar denk dat het dan ook makkelijker is, tenzij je het echt in de vingers hebt.



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Minitrix Plan E RD als Manschappenverblijfswagen

Bericht door Bouwe »

Hoontje schreef: Bouwen
Oei ;)
Hoontje schreef: Ik wil eerst proberen of dit lukt. :)
Lukt jou vast wel ;) Het begin ziet er veelbelovend uit!

@Wilco,
Klopt, maar ben van plan om hem binnenkort online te zetten. Zit nog te dubben om wel of niet de gaatjes voor de nokjes op de kopse kanten dicht te maken.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie