Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

Iedereen kent wel de Minitrix TEE Ram treinstellen. Een erg mooi model met een erg belabberde motor..... Veel hebben hem al vervangen voor een Mashimo motor maar ik heb er nu een vervangen met een kitje van SB Modelbau voor een nog beter resultaat. Het werkje is voor een klant die gelijk de wens had er ook geluid in te hebben. Een leuk project die niet alleen voor de gevorderden is maar ook voor een beginner erg goed te doen. Ik wil graag hier de ombouw wat tekst en uitleg geven!

Afbeelding
De TEE Ram van Minitrix

Een mooi treinstel welke in de motorwagen is voorbereid voor een decoder. Maar die verrekte motor, hetzelfde als bij de koploper, na verloop van tijd rijdt hij langzamer, en langzamer tot hij er echt mee stopt. Slechte productie geweest op een blauwe maandagochtend na het oogstfeest in Ermelo.

Ik heb het model voorzien van een Motorkit van SB Modelbau. Hiervoor dien je wel de originele motor op te sturen aan hun voor het overzetten van de twee vliegwielen. Maar dan krijg je wel een kant-en-klare motor terug die je echt letterlijk zo in het chassis kan leggen en vastlijmen met Olba industrielijm of twee componentenlijm.

Afbeelding

De inbouw was een eitje, letterlijk erin leggen en vastlijmen. Wel even goed uitlijnen zodat de motor mooi recht in het chassis ligt.

De volgende stap was het inbouwen van sound. Dat is wel wat meer werk maar nog steeds zeer goed uit te voeren. De gebruikte spullen:

1x ESU LokSound micro v4.0 decoder 54800
1x Luidspreker 50321
2x SMD-weerstand 0603 of 1206 met een waarde van 470 Ohm

Stap 1
Voor de decoder ingebouwd kon worden heb ik eerst de printplaat onder handen genomen. De sparing van de voorbereide aansluiting heb ik langer gemaakt tot net voorbij
de motoraansluitingen. Ook aan beide zijden de sleuf een 0,5mm verbreedt zodat de decoder mooi in de printplaat kan liggen.

Stap 2
De draden van de motor soldeer je rechtstreeks aan de motor en de twee voedende draden op de twee achterste veercontacten. het maakt niet uit welke kleur je waar plaatst. vergeet niet om tussen het motorhuis en de aansluitpennen een stukje tape te doen om contact te vermijden.

Stap 3
De sporen van de verlichting zijn waarschijnlijk beschadigd en dat is niet erg want we gaan de lampen direct aansluiten op de draden naar de led print.
De aansluiting FL (grijs) soldeer je los en die verbindt je met een 470 Ohm weerstand aan de witte draad
De aansluiting FR (geel) soldeer je los en die verbindt je met een 470 Ohm weerstand aan de gele draad
De twee overgebleven draden geel en grijs soldeer je los en die verbindt je met de blauwe draad.

Niet vergeten alle drie de aansluitingen te verkrimpen met een krimpkous. Je kan ook een paar sporen op de printplaat isoleren en gebruiken om te verbinden.
Deze weerstanden samen met de blauwe draad (i.p.v. massa normaal) gaven mij een veel mooiere lichtsterkte dan het origineel. Bonuspunten!!!!!

Stap 4
Dit deel is nu gereed en nu rest enkel de luidspreker. Dat is een lastiger verhaal omdat voor een vol volume er wat aangepast moet worden. Als eerste plaats je de grote klankkast luchtdicht met secondelijm op het doorzichtige ring aan de onderzijde van de speaker. Dus niet de kant waar de twee contacten zitten. hele belangrijk is dat hij luchtdicht is voor maximale klank.

Stap 5
Vervolgens monteer je hem met secondelijm op de plaat waaronder de koppeling zit. De opstaande randen op die plaat snij je weg met een scherp mes. Dan komt het want de kap past echt net niet meer nu. Om het goed passend te maken snij je aan de binnenzijde het frame van de ramen weg. Niet uitbreken want je wilt dat het imitatieglas blijft zitten. Enkel hetgeen onderdeel is van het frame zodat de binnenwand glad is. Bij de speaker snij/frees je ook aan de zijkanten zoveel mogelijk weg zonder door de klankkast of de speakerwand te komen. Daar moet je wel je best voor doen hoor voor het te laat is maar pas bij twijfel eerst even of de kap past.

Nu eerst natuurlijk testen of alles werkt en dan kan je de kap sluiten om met stap 6 aan de slag te gaan.

Stap 6
De stuurwagen moet natuurlijk ook digitaal worden. Ik ben persoonlijk erg fan van de Doehler & Haass functiedecoder omdat deze zich gewoon goed laat programmeren. Iets wat bij de Digikeijs nog wat te wensen over laat.

Wat ik wel heb gedaan is de interne printplaten verwijderen en de draden gewoon op de plekken solderen waar ze horen. Hierbij heb ik ook 470 Ohm smd weerstanden gebruikt voor de verlichting. Dat deel van de verlichting is exact hetzelfde als bij de motorwagen, met als enige maar: Draai wit en geel om, scheelt je programmeren.

Die functiedecoder is niet erg spannend dus is het tijd voor een filmpje:

Klik hier voor het eindresultaat

Ik ben erg tevreden over de resultaten van deze ombouw, zo erg dat mijn eigen exemplaar ook zo wordt omgebouwd. En wat ik vooral leuk vind is dat dit naast de Fleischmann Taurus wederom een vrij eenvoudig uit te voeren sound ombouw is!!!

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Debvd »

Interessant.... Wat zijn de kosten van de motor en ombouw door hun van de vliegwielen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

De motor kost € 91,-

Eventueel kan ik de motor voor je versturen naar hun voor ombouw.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Debvd »

Hoi Martin,

Waarschijnlijk krijg je tzt de hele set wel om te bouwen....vind me zelf nog niet goed genoeg om deze zelf om te bouwen..

gr. Bjorn



Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Rem_Brand »

Mooie ombouw, ik wil ook ooit wel zo'n mooie TEE maar goed, altijd goed om wat te dromen te hebben :)


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Peter »

De 2e versie van Minitrix is met geluid! De motor is van dezelfde kwaliteit... nou ja, kwaliteit.. :?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

waterkroket
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018 09:45

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door waterkroket »

Ik heb een minitrix TEE 12224 gekocht en die reed helemaal niet. Daar kwam ik pas later achter. De oorzaak is niet de motor maar vervuiling van de wormwiel en de tandwielen voor de aandrijving van de wielen. Goed reinigen van dat systeem is mi heel belangrijk. Ook het fenomeen dat de motor in de tijd slechter gaat presteren duidt mogelijk meer op vervuiling van die tandwielen dan om slijtage van de motor. Zo'n motor is eigenlijk een heel eenvoudig robuust ding, waarom zou daar het probleem in zitten?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

Deze type motoren worden lui, door warmte slijten de lagers te snel en gaan ze stroever lopen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

waterkroket
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018 09:45

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door waterkroket »

Toch ben ik geneigd het probleem van oorzaak en gevolg anders te bekijken.
De vervuiling van het systeem van worm en tandwielen maakt het draaien van de motor zwaarder.
Daar wordt de motor heel snel enorm heet van. Als je die vervuiling meer kan beperken dan draait die motor veel soepeler en gaat het misschien langer goed.

Over welke rij-tijden heb je dan bij die slijtage van de motor. Gaat dat heel snel?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

Als je de motor eruit haalt draaide hij ook veel langzamer dan hij hoort te doen.

Rijtijd is verschillend. Ik heb ze wel eens gehad met maar 15 uur, maar ook met 60 uur.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

Oud draadje, nieuw leven;
Bij welke decoders is er geluid van de TEE Ram te krijgen?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door FidOo »

ESU LokSound micro v4.0 decoder 54800

Zie het eerste bericht boven stap 1.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

FidOo schreef: 01 sep 2020 10:56 ESU LokSound micro v4.0 decoder 54800

Zie het eerste bericht boven stap 1.
Ja, zijn er nog meer en wat minder dure opties?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door FidOo »

Als je het originele sound er bij zoekt. Nee. Een sound decoder kost ergens tussen de 85 en 110 euro. En elk mekr heeft zijn specifieke passende geluidsfiles beschikbaar. Ik denk dat esu voor dit treinstel de enige is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

Alleen ESU heeft de TEE Ram soundfile, overigens is de LS4 niet meer verkrijgbaar maar heb je nu de LS5 micro nodig. klik hier

Sound ombouw is echt simpel, hoge klankkast past achterin zonder aanpassingen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

martindomburg schreef: 02 sep 2020 09:12 Alleen ESU heeft de TEE Ram soundfile, overigens is de LS4 niet meer verkrijgbaar maar heb je nu de LS5 micro nodig. klik hier

Sound ombouw is echt simpel, hoge klankkast past achterin zonder aanpassingen.
Martin, bedankt voor de info.
Ik zie dat de ESU LS5 alleen met een next18 te krijgen is, evt met een verloop naar een andere aansluiting.
Kom ik daardoor niet in ruimte gebrek in de TEE Ram?

Na wat gezoek zag ik dat Zimo ook een TEE Ram sound file levert. Is dit dan een beter optie?
En zitten er grote verschillen tussen de sound files van de verschillende fabrikanten?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

De LS5 wordt geleverd met een bedrade next18 adapter.

De Zimo heeft minder geluidsfuncties volgens mij. Maar dat weet ik zo niet zeker.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

martindomburg schreef: 02 sep 2020 20:37 De LS5 wordt geleverd met een bedrade next18 adapter.
De Zimo heeft minder geluidsfuncties volgens mij. Maar dat weet ik zo niet zeker.
Ok, dus ik kan de connector eraf knippen en de draadjes van de decoder gewoon solderen?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

De connector op de print van de loc neem ik aan? Ja dat kan, je kunt de draden ook op een 6pins stekker solderen en die dan op de print steken. Maar bedraden is beter, de stekkers van Minitrix zijn eigenlijk alleen echt geschikt voor de pinnen van D&H en Zimo


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

Ja, het liefste soldeer ik alles,
Ik zal de Zimo en de Esu eens proberen te vergelijken.
Ik heb een voorkeur voor de Zimo sound decoder, simpel omdat ik er al zo een heb,

Bedankt en groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

Zijn absoluut goede decoders de Zimo, en mijn persoonlijke ervaring, sterker en stabieler als ESU. Maar dat is een persoonlijke mening. Met de ESU nooit problemen gehad in dit model.

Let wel op bij de ESU LS5, ondanks dat next18 niet polariteit gevoelig zou moeten zijn werkt de LS5 maar op 1 manier in de adapter, draai je hem om gaat hij snel stuk. Bij navraag bij ESU blijkt dat de LS5 next18 stekker wel polariteit gevoelig is. De vuistregel, draden die uit de adapter steken van de decoder weg, niet onder de decoder door.

Heel raar, kreeg geen verdere uitleg, alleen dat deze wel polariteit gevoelig is. Heeft een aantal rookpluimen gekost helaas.

De Zimo heeft dit probleem niet.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

Ik heb mijn minitrix TEE Ram open gemaakt;
TEE.jpg
TEE.jpg (23.81 KiB) 3710 keer bekeken
Er is al door een vorige eigenaar een decoder ingebouwd. Ik denk een Kuehn N25.
Zelf heb ik er later een Mashima motor in gebouwd.

In de uitsparing van de print plaat zal de Zimo MX649 net niet passen. Daar komt ik, in de lengte, 2 mm te kort, maar dat is eenvoudig aan te passen.
De ESU micro V5 past precies !

Ik zie nu ook dat er de printplaat nog een aantal overbodige componenten zitten, nl: 2 spoelen, een 3x3, en een aantal condensatoren.
Deze zal ik bij de ombouw meteen verwijderen. Het stel rijdt al prima maar dan misschien nog iets beter.

Eerst nog even uitzoeken of ik een ESU of Zimo decoder wil inbouwen.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door martindomburg »

Die pasgrootte is niet zo'n probleem, de LS4 is groter en die paste ook, er is best veel ruimte tussen de pcb en de kap. De componenten liggen dan in de sparing.

Verwijder wel even de spoelen (zwarte kokers) en maak draad ruggen. Hetzelfde geld ook voor dat groene ptc component met een H of X erop. De condensator kan je gewoon verwijderen. Dan reageert de decoder mooier.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

Na wat grasduinen op internet lijkt mij de ESU loksound 5 de beste optie.
Bij Zimo wordt de sound file voor de TEE RAm gekarakteriseerd als “basic” met minder mogelijkheden en is in 2013 ontwikkeld.
De ESU sound file heeft de laatste update in 2019 gehad en heeft ook meer functies.
Nu nog even de bankrekening checken....

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwen met Sound

Bericht door Hube »

Toch nog een alternatief gevonden.
Dietz heeft waarschijnlijk in het verleden een VT-RAm CH/NL sound file gemaakt voor een Uehlenbrock of Tams sound module.
Bij Uehlenbrock is deze blijkbaar nog steeds te krijgen:
F3C79FE3-801D-40D5-8731-2673C0E4C326.jpeg
F3C79FE3-801D-40D5-8731-2673C0E4C326.jpeg (47.97 KiB) 3562 keer bekeken
Straks toch even naar luisteren,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie