SD Modellbau ontkoppelaar in een Minitrix NS 6400 inbouwen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

SD Modellbau ontkoppelaar in een Minitrix NS 6400 inbouwen

Bericht door Hoontje »

Inbouw van de SD Modellbau Entkupplung in een Minitrix NS 6400

Afbeelding

eindresultaat...

Benodigdheden:
1x Locomotief met NEMschacht
1x ZIMO MX622N decoder
2x een SD Modellbau Entkupplung set (per zijde heb je 1 set nodig)
Kristal Klear

Zo nodig:
Decoderdraad (als je net als ik een steekdecoder koopt en vervolgens de stekkerverbinding uit je loc sloopt)
Dubbelzijdige foamtape (max. 1mm) om de decoder vast te zetten.
Loep(bril)

Gebruikte gereedschappen:
1x soldeerstation met een soldeerbout met fijne punt/stift
1x soldeertin met harskern
1x puntige pincet
1x striptang
1x platbektangentje
1x kniptangentje
1x satéprikkers (voor de Kristal Klear op te brengen)
1x programmeerspoor + programmeersoftware, ik gebruik het gratis DecoderPro met een SprogIIv3.

Inleiding:
Na Houten Digitaal 2017, kreeg ik voor mijn hulp bij Domburg Trainsupport een digitale ontkoppelaar van SD Modellbau.
Op mijn [Modulebaan Oosterhout Vijf Eiken] moeten locs hun goederenwagons kunnen rangeren en om kunnen lopen. De Kroiskoppelingen kunnen dit al jaren, alleen vind ik ze erg kostbaar en 'lastig' in te bouwen. Dat ligt aan mijn ombouwskills, niet aan het product van Krois. ;)

Dit is een koppelingshaak, bediend door een magneetje welke je gewoon in het NEMschachtje van de locomotief drukt. Simpeler kan haast niet! :mrgreen:

Daarna de 2 draden door het onderstel richting decoder leiden, solderen en klaar is Hoontje met het feitelijke ombouwen.
Ik heb niet hoeven boren, frezen of andere enge dingen met de kap/onderstel hoeven doen. Er zijn genoeg gaten om de draadjes doorheen te leiden. Ikzelf heb gekozen voor de route via de draaistellen. Dat is even priegelen, maar met een geleide-draad/hulpdraad kom je een heel eind!

Decoder:
De decoder die ik gebruik in deze ombouw is de ZIMO MX622N steekdecoder. De loc is voorbereid op digitaal bedrijf, dus is het een kwestie van insteken. Helaas bleek deze loc dusdanig stuk te zijn dat ik de stekker verwijderd heb en de decoder bedraad gesoldeerd heb op de printplaat. Werkt ook en is nog eens minder storingsgevoelig.

Instellingen, CV's etc:
Het instellen van de ZIMO is even uitzoekwerk. Het programma om te ontkoppelen, voor- en achteruit te rijden zit al in de decoder voorgeprogrammeerd. Je moet het alleen even 'inschakelen'. Dit doe je met de CV's 125 t/m 132, deze stel je in op waarde "48". Het is even uitzoeken welke CV je precies moet hebben. Bij mij zijn het CV127 en CV128.

De koppeling mag niet langer dan 10 sec. bekrachtigd worden. Ook dit zit dus in de ZIMO geprogrammeerd; doormiddel van CV 115 en CV116 kun je dit prima instellen.
Ik heb CV115 op "60" staan, wat zoveel betekend als: bekrachtig de ontkoppelaar maximaal 2 seconden. CV 116 staat vervolgens op "165" wat zoveel betekend als: Rijdt maximaal 2 seconden 'weg' bij de te ontkoppelen wagon op decoder stap 4. Hier kun je dus veel in finetunen. Voor een tabel zie hier en dan pagina 32.

Foto's:

Afbeelding

Hier zit normaliter dus de stekker voor de decoder. Helaas was dat bij deze loc te gammel en is het hele ding eruit gesloopt. Vervolgens komen er, zoals te zien op deze foto, mooie duidelijk gescheiden koperbanen te voorschijn die zich makkelijk laten vertinnen.

Afbeelding

De ZIMO MX622N is echter een steekdecoder. De pinnen solderen lukt wel, maar dan laten ze los van de decoder. Of je moet de warmte weg kunnen leiden. Mij lukte dat niet, dus heb ik er draadjes aangezet. Zie hierboven het resultaat.
Let wel, de draden voor de ontkoppelaar zitten hier dus nog niet aangesloten!

Afbeelding

En zo zit de decoder dan op zijn plaats. Uiteraard meet en testte ik voordat hij op het programmeerspoor ging, of ik niet stiekem een paar draadjes aan elkaar had zitten die niet bij elkaar hoorden. Gelukkig is dat niet het geval gebleken.
Dus kon de loc ingesteld worden. Daarna begint eigenlijk pas de inbouw van de ontkoppelaar.

Afbeelding

De ontkoppelaar klikt in de NEMschacht vast. De twee draadjes lopen hier naar boven en via de overbrenging van het draaistel door de bodemplaat heen. Eventueel kun je de draadjes in de hoekjes fixeren met een druppeltje lijm en/of Kristal Klear. Let dan wel op dat je voldoende speling houdt, zodat de koppeling mee kan bewegen in de bochten. Dat doe je al, door een soort "S" te maken tussen hoekje en ontkoppelaar, in plaats van de draadjes in een strakke, rechte lijn naar de hoek te trekken vanaf de ontkoppelaar richting bodemplaat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je de zwarte draad van de ontkoppelaar naast de stroomopneemdraad (rood) door de bodemplaat lopen. Als je goed kijkt zie je tussen bodemplaat en draaistel de zwarte draad zijn route volgen richting voorzijde loc. De foto is sterk ingezoomd, de draad zie je in werkelijkheid amper lopen.
Met behulp van wat geduld, finesse en een goede, puntige pincet was het leiden van de draad geen grote uitdaging. Let wel, de hulpdraad steek je bovenlangs in, dan langs het wielstel leiden met je pincet. Soldeer de hulpdraad aan de draad die je erdoorheen wilt leiden en klaar...

Afbeelding

Totaaloverzicht van de gedane arbeid. De 2 zwarte draden die links en rechts de foto aflopen, zijn van de ontkoppelaar. Tip, neem nu ff pauze ;)

Afbeelding

De draden zijn veel te lang. Soldeer ze de eerste keer met deze overlengte aan je decoder. Dit gaat ook uitzonderlijk goed. Soldeerstation met een fijne punt op +/- 350 graden Celcius. Iets vertinnen, zachtjes aantikken en vast is de draad op het loodpad van de decoder.
Voordat je hem op de baan gaat testen, weer even 'piepen' met de multimeter of de 4 draden elkaar niet stiekem raken. Nee? Mooi, testen dan maar!
Ik gebruik hiervoor dus een SprogIIv3 met DecoderPro. Hierin kun je zelfs een tabblad openen waarin de ontkoppelaar gewoon benoemd staat, echter kun je ook via het CV-tabblad direct de CV's installeren. Zie hierboven voor de instellingen.

Als je een en ander test zou er hetzelfde moeten gebeuren als op het filmpje; klik HIER.

Nog enkele foto's ter afsluiting:


Afbeelding

De koppeling is iets slanker dan de gewone huis-tuin-keuken-koppeling die op veel wagons zit. Dit blijkt nuttig, want bij het opklappen, glijdt hij daardoor gemakkelijker uit de koppeling van de wagon...

Afbeelding

Afbeelding

In vergelijking met de NS 6400, ook van Minitrix, hier links, zie je dat de onkoppelaar slechts een halve millimeter verder uitsteekt. Als kortkoppeling dus niet geschikt, maar persoonlijk stoort het me niet...

Veel succes met je eigen ombouw!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: SD Modellbau ontkoppelaar in een Minitrix NS 6400 inbouw

Bericht door Krab »

Hoi Alwin ,
lijkt het zo op de foto maar mis je een buffer op de 6503 ?

Mooi gedaan de ombouw met die koppelingen . ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: SD Modellbau ontkoppelaar in een Minitrix NS 6400 inbouw

Bericht door Hoontje »

Nee dat is zo. Mis 2 buffers... :Cry:


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: SD Modellbau ontkoppelaar in een Minitrix NS 6400 inbouw

Bericht door Krab »

Hoi Alwin ,
zijn het zwarte dan denk ik dat die nog ergens liggen bij mijn een doosje .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: SD Modellbau ontkoppelaar in een Minitrix NS 6400 inbouw

Bericht door Hoontje »

Jup, zijn zwarte, vierkante buffers.
Wat wil je ervoor hebben?
Groetjes

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: SD Modellbau ontkoppelaar in een Minitrix NS 6400 inbouw

Bericht door erik-n-fan »

Sow wat een geknutsel op 1:!60 :D Ikzelf heb gekozen voor de Dapol koppelingen. Ik vind ze mooi, makkelijk te vervangen... nu nog een oplossing voor de - naar mijn smaal - te lange magneet op het spoor. Juist op dat punt is jou ontkoppelaar natuurlijk veel en veel netter!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie