NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Hube »

Na een blauwe NS 1100 botsneus en een bruine NS 2400 wil ik een rode DE 1 bouwen. Op het forum zag ik veel discussie over de draaistellen, met name de asafstand. Tussen mijn 30 jaar oude meuk zat nog een Roco VT 485 en laat die nu exact de juiste asafstand van 18,8 mm te hebben. Deze donor is echter een stuk korter dan de DE 1. Op de foto is de status van dit project te zien. Met de draaistellen die Pieter op mijn verzoek in 3D gemodelleerd heeft. De komende tijd zal ik meer foto’s van de opbouw van mijn DE 1 plaatsen.
Bijlagen
4CEEC9C2-C54F-415E-B0DF-98D05296404B.jpeg
4CEEC9C2-C54F-415E-B0DF-98D05296404B.jpeg (100.62 KiB) 5088 keer bekeken


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Hube »

Om als basis voor de DE 1 gebruikt te kunnen worden moet het chassis van de VT 485 met 31 mm verlengd worden. Ik heb dit chassis doormidden gezaagd. Ik heb de bodemplaat van de DE 1 van SpoorObjecten dusdanig bewerkt zodat deze de 31 mm opvult en de beide chassis helften voldoende ondersteunt om, met seconden lijm, een stevige verbinding te kunnen maken . De schortplaten van de bodemplaat kwamen daarmee onder het gedeelde chassis van de VT 485.
Het verlengde VT 485 chassis
Het verlengde VT 485 chassis
IMG_3742.gif (93.61 KiB) 4976 keer bekeken
Het Roco motortje werd op de bodemplaat gelijmd en de cardanassen werden met buisjes verlengd.
Motor met aangepaste cardanassen
Motor met aangepaste cardanassen
IMG_3741.gif (96.36 KiB) 4976 keer bekeken
Met hier en daar wat bijfrezen paste de DE 1 kap, ook van SpoorObjecten, op het verlengde chassis.
De DE-1 kap past
De DE-1 kap past
IMG_3739.gif (92.08 KiB) 4976 keer bekeken


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Hube »

Onder de bodemplaat is ruimte om een decoder in te bouwen. In dit geval een Kuehn N45.
De Kuehn decoder tussen de schortplaten
De Kuehn decoder tussen de schortplaten
IMG_3765.gif (87.44 KiB) 4870 keer bekeken
Op het chassis worden 4 zelfklevende koper plaatjes gebruikt om het e.e.a. te kunnen aansluiten.
Bedrading aan de bovenkant
Bedrading aan de bovenkant
IMG_3764.gif (93.5 KiB) 4870 keer bekeken
De draaistellen van de donor moeten aangepast worden. De buffers en de koppeling worden verwijderd. Het trapje van het draaistel blijft omdat deze nagenoeg op de juiste plek zit van het grote origineel. De draaistellen kunnen nu vrij draaien onder de bodemplaat van SpoorObjecten.

Vervolgens proefdraaien. De DE-1 zoeft voor het eerst over de baan;
https://youtu.be/Vq4-ig2zFfc

De stroomafname is niet altijd perfect. Daarom worden de anti-slip bandjes verwijdert. De bijwagen van het VT 485 stel zorgt voor de nodige onderdelen.

De ledjes voor de front- en sluit lichten zullen op het Roco chassis gemonteerd worden. Om het licht, op de juiste plek, bij de lichten van de DE-1 te krijgen zullen lichtgeleiders gebruikt worden; 1,5 mm voor de frontlichten 0,75 mm voor de sluitlichten. Om te voorkomen dat het licht verstrooid wordt door de kap wordt in de kap, achter de ruimte voor de machinist, een tussenschot gelijmd. De lichtgeleiders gaan dan door de cabine naar de ledjes op het Roco chassis daarachter.
Het tussenschot achter de cabine
Het tussenschot achter de cabine
IMG_3767.gif (93.27 KiB) 4870 keer bekeken
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Chris83 »

Mooi bezig, vooral die plek aan de onderkant om de decoder in te zetten vind ik leuk gevonden.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Hube »

Met veel “probeer en fout” de decal snorren uiteindelijk laten printen.
Valt mij niet tegen.

Omdat ik nog geen definitieve oplossing voor de ramen heb vordert het project nogal traag.
Opties voor de ramen zijn:
- snijplotten, 1 test gedaan. Het passend krijgen en vastzetten zonder vlekken is moeilijk
Het snijplotten van 0,2 mm kozijnen is wel gelukt
- 3D printen, 1e poging mislukt, de 2de poging is in bestelling bij shapeways. Dit zijn losse ramen van 1 mm dik.
- doorzichtige folie achter de ramen; eenvoudige maar lelijke oplossing

Grts., Gerard
Bijlagen
DE1 met snor
DE1 met snor
2E872B67-E4EA-4C3E-803A-D9EC641CEDC2.jpeg (84.43 KiB) 4657 keer bekeken


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Hube »

Ik heb de transfers aangebracht en de Roco motor, die toch wel veel en onnatuurlijk lawaai maakte, vervangen door een minitrix motor uit een TEE Ram.
Voor een Roco donor zijn de rijeigenschappen nu heel behoorlijk.
Dus eigenlijk is de rode DE 1 nu klaar:
DE-1
DE-1
IMG_3981.JPG (120.32 KiB) 4289 keer bekeken

En dan komt het gevoel om weer helemaal opnieuw te beginnen.........

groetjes,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Redskin »

Mooi bezig Gerard! Maar waarom de motor uit een RAm TEE? Dat is júist een slechte motor. Zoek maar eens op het forum hier naar wat ervaringen :roll:
Misschien beter een Mashima-motor of eentje met vliegwielen -als dat past- voor een extra zijdezachte loop.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Hube »

Ja, ik weet het, de motor van minitrix doet het slecht in de TEE RAm. Ik had hem nog liggen omdat ik een mashima motor in mijn TEE RAm heb ingebouwd. Voor mijn DE 1 voldoet het. Maar ik ben er mee eens dat een mashima motor evt met vliegwielen het beter zal doen. Kan altijd nog.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco

Bericht door Hube »

Pjotr schreef:Gerard,


Jouw oplossing ziet er uiteindelijk goed uit. Als ik met het modelleren van de NS1000 kap klaar ben, dan ga ik mij eens op een DE1 of DE2 storten. Ik zie wel wat verbeterslagen rondom draaistellen en ramen in combinatie met de door jou aangedragen donor.

Hoe loopt het motortje overigens van jouw Roco-donor ?


Groeten,
Pieter
@Pieter,
De roco motor maakt erg veel lawaai en is eigenlijk net iets te groot. Daarom heb ik deze vervangen door een minitrix motor die ik over had ik. Voor de TEE RAm is dit motortje niet krachtig genoeg maar voor de DE-1 is die prima. De motor heb ik gewoon op het chassis gelijmd. Het zou mooier zijn als er een 3d chassis beschikbaar is waar, bijvoorbeeld een Mashima motor in past.
De keuze voor de Roco VT 485 donor is gemaakt omdat ik deze toch had liggen. En het is Roco; veel plastic en het valt vanzelf uit elkaar. Ideaal om veel in te zagen en te frezen en het weer in elkaar te lijmen. Bovendien heeft deze donor exact de juiste as-afstand in de draaistelen en een cardan aandrijving die makkelijk te verlengen is. Want deze donor moet wel zo'n 20 mm verlengd worden. Maar er zijn uiteraard meer opties voor de donor die de juiste as-afstand hebben en mischien wel beter geschikt zijn.

groetjes,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie