Station Elst 3d geprint

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Hube

Station Elst 3d geprint

Bericht door Hube » 30 jun 2018 18:54

Bij Bielz/3dscaleworks heb ik een 3d geprint bouwpakket gekocht van het oude station Elst, omstreeks 1960:
IMG_3984.jpg
Station Elst, omstreeks 1960
IMG_3984.jpg (106.54 KiB) 2389 keer bekeken
In de doos zitten veel grotere-, kleinere onderdelen en details, een bouwbeschrijving en tips voor de afwerking:
IMG_3985.JPG
IMG_3985.JPG (124.44 KiB) 2005 keer bekeken
Omdat het nu toch geen weer is om in een donker kamertje te gaan zitten hobbyen wil ik met eerst eens verdiepen in hoe ik het beste met een dergelijk bouwpakket kan omgaan.
- verven of spuiten?
- primer
- kleuren
- soort lijm
- ??
Er is op internet al het een en ander te vinden maar als jullie vanuit jullie ervaring tips hebben en "doen en niet doen" aanbevelingen dan hoor ik dat graag.

bij voorbaat bedankt en groetjes,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 16 jul 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast

Spoor010

Re: Station Elst 3d geprint

Bericht door Spoor010 » 01 jul 2018 07:43

Hallo Gerard,

Op de website van "Groterdam" staat een bouwverslag van station Voorthuizen.

Dit is een H0 model, maar de werkwijze zal in N niet anders zijn.

http://www.hetgroterdamproject.nl/index ... ad/1399-3d

Kun je ook wat foto's plaatsen van jouw onderdelen ?

Met vriendelijke groet,

Frank.

Onderwerp starter
Hube

Bericht door Hube » 15 jul 2018 11:59

Frank, Bedankt voor de tip. Ik zal het hiermee, samen met de bouwbeschrijving die ik bij het bouwpakket gekregen heb, moeten doen.
Blijkbaar is er op dit forum nog niet zoveel ervaring met 3d-geprinte bouwpakketten.

Dit zijn de gevels van station Elst. De ramen en deuren zijn met schilderstape tijdelijk in de gevels bevestigd.
Wat opvalt is dat kleine details in schaal N soms te klein zijn om goed in 3d te kunnen printen. Maar ja dat is sowieso een van de nadelen van spoor N.
IMG_3997.JPG
gevels van station Elst
IMG_3997.JPG (75.75 KiB) 2162 keer bekeken
Het blijkt ook dat het model is gebaseerd op de situatie van voor 1960 met veel details boven de deuren en ramen. Ook de deuren zijn van voor 1960. De ramen en deuren zijn na 1960 aangepast. Omdat ik met materieel rij van eind 60-tiger, 70-tiger jaren (vishaken), klopt dit dus niet helemaal. Of en wat ik hiermee ga doen weet ik nog niet.

Om de gevels, deuren en ramen te kunnen schilderen heb ik ze van elkaar losgemaakt.
IMG_4004.JPG
de gevels
IMG_4004.JPG (61.35 KiB) 2162 keer bekeken

De gevels heb ik met gel-seconde lijm aan elkaar gelijmd. Hierbij blijkt dat er nog een klein tekenfoutje in het model zit. De linker zijgevel is 2 mm te breed.
Dat heb ik van deze gevel afgehaald. Het lijmen met gel-seconde lijm gaat goed, soms zelf iets te snel.
De ruwbouw wordt verstevigd met "spanten" die in het model gelijmd worden.
IMG_4008.JPG
de ruwbouw
IMG_4008.JPG (72.52 KiB) 2162 keer bekeken
De ruwbouw heb ik eerst helemaal donker grijs geschilderd ( tip bouwbeschrijving) zodat er geen wit meer zichtbaar is. Dit geeft, als de volgende verflagen op sommige plekken niet geheeld dekken, een verouderings-effect.
IMG_4012.JPG
de ruwbouw donker grijs
IMG_4012.JPG (79.29 KiB) 2162 keer bekeken
Vervolgens gaat de baksteen kleur (Humbrol baksteen rood) erop.
wordt vervolgd.....

pr8 baan in een kast

Hoontje

Bericht door Hoontje » 15 jul 2018 23:04

Hey Gerard,

Hoe is bij jou de detaillering? Ik heb een goederenloods vorig jaar laten printen maar ben erg geschrokken. De bakstenen muren bevatten aan elkaar gesmolten stenen/vlekken. Ben benieuwd hoe dat bij jou is?

Met groet,

Hoontje

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 16 jul 2018 18:34

Had ik ook, begreep van John dat hij zou gaan werken met diepere voegen tussen de bakstenen. Hoop dat het hier beter is. Heb zelf een aantal items via dit procedé van 3D scaleworks, soms is de 3D print, ook van bakstenen uitstekend en soms vervaagt het detail van de print. Dit levert dan of vlakken zonder details of er vallen 'gaten' in het reliëf. Dit is dan ook een heel andere wijze van printen dan bij shapeways gebeurd, daar kan je veel meer detail behouden en bij dit soort printen vervaagt het detail bij kleinere schalen. Problem voor mij is een beetje dat voor de prijs ik meer consistentie verlang in de prints. Goede van de eigenaar van 3D scaleworks is dat er heel goed met hem te overleggen is om het beste resultaat te verkrijgen.

Dus ook ik ben wel benieuwd naar de detaillering van dit werk en dan met name de bakstenen muren.

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Hube

Bericht door Hube » 16 jul 2018 21:18

De detaillering die 3dscaleworks in schaal N probeert te halen is waarschijnlijk te hoog gegrepen. Kleine details in bijvoorbeeld raamkozijnen, deuren en ornamenten vervagen en soms zijn er draden en vliezen. Dit zal samen hangen met het materiaal en de 3d-printapparatuur. Maar het geeft wel de mogelijkheid om unieke modellen en beleving te creëren. En in schaal N moeten we wel vaker dergelijke compromissen sluiten. Ik zeker met mijn baantje van 180 x 50 cm...

Ik ben verder gegaan met de baksteen kleur van Humbrol;
IMG_4016.JPG
IMG_4016.JPG (73.25 KiB) 2007 keer bekeken
De voorgevel in detail:
IMG_4015.JPG
IMG_4015.JPG (96.57 KiB) 2007 keer bekeken
vervolgens een laag donkergrijze waterverf en weer afgeveegd:
IMG_4018.jpg
IMG_4018.jpg (126.32 KiB) 2007 keer bekeken

Wat mij betreft voldoende detaillering van de bakstenen.

Voor de volgende stap probeer ik waarschijnlijk een white wash. Daar wil ik eerst even mee experimenteren.

groetjes,
Gerard

pr8 baan in een kast

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 17 jul 2018 12:03

Valt me inderdaad nog mee, oude muren zien er vaak niet beter uit :D :D :D :D

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Spoor010

Bericht door Spoor010 » 17 jul 2018 21:59

Hallo Gerard,

De bakstenen vind ik nog wel redelijk.
Maar er zijn ook vlakken onder de bakstenen die glad horen te zijn.
Zoals Wilco al aangaf bij zijn station, zie je toch nog allemaal oneffenheden o.a. onder de bakstenen die opgevuld moeten worden.
Eigenlijk zou een station van 3Dscaleworks eens uitgeprint moeten worden bij shapeways.
De tekeningen zijn gewoon erg mooi.
Dan zullen we John gewoon netjes moeten betalen voor eenmalig gebruik van een tekening.
En wie weet is er binnenkort een beter printer filament om het wel juist te kunnen printen in N spoor.

Maar het is wel een heel leuk station aan het worden.
En de foto's op je scherm zijn vaak groter (en tonen meer foutjes) dan dat je station op je baan staat.

Ik blijf de bouw volgen.

Met vriendelijke groet,

Frank.

Onderwerp starter
Hube

Bericht door Hube » 19 jul 2018 20:20

Inderdaad, op de foto's zie je veel meer details, dus ook de foutjes en slordigheden.
Ik zal de foto's wat minder uitvergroten dan worden mijn eigen onzorgvuldigheden ook minder zichtbaar. ;)

De gevels heb ik nu bewerkt met witte verdunde plakkaatverf om de voegen meer zichtbaar te maken.
Vervolgens de ramen en deuren in de gevels gelijmd. Deze heb ik daarvoor geverfd:
IMG_4023.JPG
De DE-1 van de Betuwelijn komt al langs
IMG_4023.JPG (83.29 KiB) 1826 keer bekeken
Ondertussen denk ik na over het dak. Hiervoor heeft John stukken dakpanplaat van styreen bijgeleverd die ik nog zelf op maat en in de juiste vorm moet snijden.
Omdat het dak op een paar plekken in elkaar loopt wordt dit ingewikkeld. Ik denk dat ik eerst maar een dak van karton maak. Als dit past dan kan ik de vorm overnemen op het styreen. En dan uitsnijden.
IMG_4024.JPG
De dakplaat
IMG_4024.JPG (85.76 KiB) 1826 keer bekeken
groetjes,
Gerard

pr8 baan in een kast

Spoor010

Bericht door Spoor010 » 19 jul 2018 21:50

Hallo Gerard,

Dat van het dak vind ik dan niet bepaald netjes geleverd zo.
Je mag toch verwachten dat dit op maat is of dat er een snij / zaag sjabloon van papier bij geleverd is ?
Een proef in karton is zeker een goed idee.
Het is altijd lastig met schuine delen en hoeken.

Met vriendelijke groet,

Frank.

Plaats reactie