TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleide)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleide)

Bericht door Michiel »

Bij de eerste productiereeks van het model BR 92 (KPEV T13) heeft Fleischmann een ergerlijke fout over het hoofd gezien. De locomotief wankelt op de aandrijfas, waardoor dit model slecht rijdt. Het neemt slecht elektrisch contact en het wankelen zorgt optisch voor een lelijk rijgedrag. Wanneer men de loc ter herstelling naar Fleischmann stuurt, blijkt deze "onherstelbaar", en wordt zonder herstelling teruggestuurd. Velen modelbouwers klagen, een paar modelbouwers hebben liggen klooien met het aandrijfsysteem, maar het wankelen werd nooit opgelost.

Wanneer men aandacht kijkt naar de oorzaak van het wankelen, dan blijken de aangedreven wielen met anti-slipbandjes te groot, en de hele loc wankelt op deze twee wielen. Het is duidelijk dat ofwel de as te laag is, of dat de wielen te groot zijn. Het gaat om een paar tienden van een millimeter.

Ik heb de voor de hand liggende test gedaan om de antislipbandjes te verwijderen. Maar dat leidt tot het verplaatsen van het probleem. De loc wankelt niet meer, maar de koppelstangen zijn niet ontworpen om de aandrijfkracht over te brengen naar de andere wielen, waardoor de loc schokkerig gaat rijden door de speling op het stangenstelsel. Ook door de overhangende wielranden (zonder bandjes) zorgt de loc voor kortsluiting op wissels.

Daarom ben ik eens gaan kijken in de schuiven ter inspiratie, en vond krimpkous van 6mm diameter. Ik heb een ringetje afgesneden, en meteen bleek dat de krimpkous een dunnere wand heeft dan de anti-slipbandjes van Fleischmann.

Ik heb de ringetjes krimpkous op de drijfwielen aangebracht, en de loc een paar rondjes laten rijden. De loc rijdt weer rustig, zonder schokken, en wankelt niet meer. Op electrofrog (Peco) wissel heb ik geen enkel probleem genoteerd. Enkel op insulfrog wissels (ook Peco) heb ik een keer een kortsluiting gehad.

Het is geen ideale oplossing, meer voor een modelbaan met electrofrog wissels is de oplossing met 6mm krimpkous als anti-slipbandjes een merkbare verbetering. Ik ben er blij mee, want deze locs worden voor een fractie van de nieuwprijs gedumpt.

Het betreft de eerste productiereeks van alle varianten van de Fleischmann BR 92, onder artikelnummer 7092xx (xx is het sub-nummer van een variant: 01, 02,...). De latere reeksten hebben dit probleem niet.

Afbeelding
links de twee originele anti-slipbandjes, rechts een ringetje krimpkous.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleid

Bericht door maarten »

Slim gevonden Michiel! Heb je de krimpkous ook laten krimpen met een föhn, of past ie zo al goed genoeg?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleid

Bericht door MadSeven »

Mooie tip! Zou het een optie zijn om het met Bullfrog te proberen? Door met laagjes te werken zou je de ideale dikte moeten kunnen bepalen?
Nu nog een doos van die lokjes vinden.... :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleid

Bericht door Michiel »

@Maarten, normaal gaan er 7mm anti-slipbandjes op. Ik heb 6mm krimpkous genomen, en dat spant erover zonder te hoefen krimpen (want dat zou toch niet evident zijn).

@Max, ik heb hier geen snot, dus dat was geen optie (heb er wel aan gedacht, maar heb het niet in huis). Het lijkt me wel onhandig om telkens een laagje snot heel voorzichtig en gelijkmatig aan te brengen, laten drogen, en dan te testrijden of het al dik genoeg is.

Ik ben ondertussen bezig met het aanbrengen van een film jachtlak over de buitenflens, in de hoop dat ook insulfrogwissels probleemloos bereden kunnen worden, zonder kortsluiting te maken. Het is 24 uur wachten opdat de lak droog is. Dan kan ik testrijden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleid

Bericht door Michiel »

DEEL 2: aanpassing van loc voor insulfrog wissels (Peco)

Met de vervanging van de oorspronkelijke anti-slipbandjes door krimpkous wankelt de loc niet meer, en rijdt veel beter. Maar ze veroorzaakt soms kortsluiting op Peco insulfrog wissels. De buitenste wielrand raakt het nabije spoor aan bij het puntstuk. Deze heeft een tegengestelde polariteit, en pats!

Ik heb de buitenflens van de wielen met de anti-slipbandjes geïsoleerd met een laagje jachtlak (zie rode aanduiding op de foto). De rijtesten deze avond verliepen vlekkeloos, over alle wissels. Wat een verbetering!

De vraag is nu natuurlijk: hoe lang duurt de euforie? Hoe slijtvast is die laklaag? Hoe lang houdt de krimpkous het uit? Veel rijden zal het uitwijzen...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleid

Bericht door MadSeven »

Michiel schreef: @Max, ik heb hier geen snot, dus dat was geen optie (heb er wel aan gedacht, maar heb het niet in huis). Het lijkt me wel onhandig om telkens een laagje snot heel voorzichtig en gelijkmatig aan te brengen, laten drogen, en dan te testrijden of het al dik genoeg is.
Dat valt heel erg mee; mijn eerste poging had "nogal wat" dikte verschillen, maar na een poging of drie gaat dat eigenlijk vrij goed. Ik heb bij 1 van de loks 3 of 4 dagen op rij een nieuw laagje aangebracht om de juiste dike te bereiken; loopt nu prima.
Mocht je willen proberen dan zou ik een NOG kleiner potje moeten zoeken dan het origineel en dat naar je opsturen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleid

Bericht door Michiel »

Dat is erg vriendelijk aangebonden, Max, maar voorlopig doe ik het zonder snot. Maar toch bedankt. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleid

Bericht door MadSeven »

Michiel schreef:Dat is erg vriendelijk aangebonden, Max, maar voorlopig doe ik het zonder snot. Maar toch bedankt. ;)
Helemaal prima hoor, zodra ik 1 van die "goedkope tweedehandsjes" heb gevonden, zou ik wellicht...


Plaats reactie