Kleine projecten van Rick

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Ad_M »

Rick schreef: 13 jul 2020 20:29 En er wordt rustig verder gewerkt aan de Wadlopers:
De airco's en baanruimers voor het tweede stel moet ik nog bij Shapeways bestellen, maar dat houdt de rest van de bouw gelukkig niet op.
Rick, waar weet jij dan nog betaalbare setjes te vinden op Sh$peways?
Laatst dat ik zocht waren ze zo onbetaalbaar geworden dat ik zat te overwegen het wiel opnieuw uit te vinden :roll:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Nou op Shapeways. :mrgreen: Ik heb aan Frits een bericht gestuurd of de onderdelen misschien goedkoper in een set zijn. Voor mijn eerste DH-1 heb ik zo'n 25 euro ervoor betaald en nu kom ik op 43.

Vorige keer vergeten mee te plaatsen:
De gele kleur van de laatste uitgaves van de Fleischmann Plan W stond me al tijden niet aan, deze vond ik te licht vergeleken met het andere NS-materiaal (en de verflaag zelf was ook dramatisch, waar de oude versie een gele bak heeft waarop de blauwe baan en opschriften zijn gespoten/gedrukt, heeft de nieuwe versie een blauwe bak waarop de rest is aangebracht. Dat levert dus een vaag stippelpatroon op als je van dichtbij kijkt).
Afbeelding
Van boven naar beneden een originele Fleischmann, de aangepaste Plan W met Kleinspoor geel, een Minitrix ICR van de laatste uitgave en een ICR van de eerste uitgave. Op de foto is het verschil dramatischer dan met het blote oog, qua kleur past het goed bij de nieuwe ICR.


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Spoor010 »

"Dat levert dus een vaag stippelpatroon op als je van dichtbij kijkt."

Dat vond ik ook toen ik deze wagons in de winkel wilde kopen.
Maar volgens de winkelier waren er al heel wat verkocht en zagen hun niks vreemds aan de wagons. 7(8)7
Heb ze daarom ook niet gekocht.

Groet, Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door FidOo »

Dit stippelpatroon is omdat fabrikanten tegenwoordig steeds vaker digitale druktechnieken gebruiken in plaats van zeef of tampondruk. Voordeel is dat ze veel goedkoper (al merken wij daar maar weinig van) en veel gedetailleerdere opdrukken kunnen maken. Voor zo'n simpele gele band is dit juist eerder nadelig omdat het dus net wat minder dekkend is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Precies, en dan ook nog een lichte kleur op een donkere ondergrond plakken.

Al een tijdje ligt hier een Fleischmann BR 23 van de DB te wachten op een decoderinbouw, van het weekend heb ik dat maar eens gedaan. De ombouw heb ik gedaan met het voorbeeld op 1zu160, versie 2 want die uitvoering heb ik ook. Tijdens de inbouw heb ik weinig foto's gemaakt, dat staat toch allemaal bij de buren.

De decoder vindt een plekje op de motor onder de koleninzet, ik heb deze met een stukje dubbelzijdig plakband vastgezet. De Kuehn N45 past net aan niet in de open ruimte dus heb ik links een stukje van de tender weggehaald. Met een Roco zaagje en een tangetje was dat in vijf minuten gedaan:
Afbeelding
Op 1zu160 worden de grijze en oranje draad op het 'printplaatje' gesoldeerd, bij mij brak dat ding natuurlijk doormidden dus heb ik de draden direct aan de koolborstelhouders vastgemaakt. Voor de verlichting moet een draad onder de ketel door naar de voorzijde van de loc en een nieuwe verbinding gemaakt worden aan de tenderzijde. Ik had geen zin om de ketel van de loc te halen, er mist al een trapje, en verlichting achter vond ik niet nodig dus de gele en witte draad heb ik afgeknipt. De frontseinen branden nu permanent, voor een museumloc is dat prima.

En zo ziet het eruit als de decoder op zijn plaats zit:
Afbeelding
De koleninzet past net niet, daar moet aan de binnenzijde nog wat worden weggesneden maar tijdens het rijden valt dat niet op.

En hoezo geen detail in N:
Afbeelding
Voor de klinknageltellers, Talbot heeft de schilderdatum verkeerd om gezet (06 87 zoals eronder staat).



Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Ipio »

Hallo Rick,

Op die foto met die Plan-W's en ICR's, staat een ICR model op met de markerings strepen van een 1 klas
maar de klasse nummering is 2 i.p.v. 1, ben je daar nog mee bezig om die bak te veranderen van 2 naar 1?

Mvg,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door FidOo »

Hoi Rick, mocht je zo'n 23er nog eens om willen bouwen kan ik je een ombouwkit van 1001-digitaal aanraden, hierdoor past er een DH05C direct in de motorhouder en hoeft er niets gefreest of gezaagd te worden. En de rijeigenschappen blijven prima. Er is zelfs wat ruimte om wat lood toe te voegen.
En met minimaal vijlen kan er dan zelfs een Zimo Sounddecoder in.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Dat is een goed idee, alleen is de baanspanning hier te hoog voor een DH05C en van het enige ombouwsetje dat ik heb ingebouwd (in een V100) was ik niet zo onder de indruk. :) Misschien dat het later wel van pas komt, ik heb nog Minitrix 189'ers en 6400'n waarvan de motoren niet geweldig meer zijn (of gewoon stuk).

@Ipio Ha, iemand die het ziet. Dat project is van heel lang terug en het is al af. Het is iets heel anders, namelijk het versterkingsrijtuig voor de IC+-stam, zie hier bijna onderaan.
Afbeelding
Zo te zien ziet er zelfs een '2' teveel op.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Even wat stof wegblazen hier.

Ondertussen is er vooruitgang geboekt bij de open wagens, de eerste tien wagens zijn voorzien van hun nieuwe opschriften gemaakt door Jos:
Afbeelding
Drie wagens met oranje deuren voor speciaal vervoer van aluminium, een Railion-wagen voor het vervoer van schroot naar HKS in de Westhaven, drie wagens voor bietenvervoer (rechtsonder) en drie gewone wagens (linksonder).

nog wat close-ups:
Afbeelding
dat is ook een soort van speciaal vervoer..
en de bietenwagen met bijbehorende loc:
Afbeelding

Wie denkt dat dit genoeg is heeft het mis. Er liggen nog drie wagens te wachten tot ik de opschriften aanbreng en uit Duitsland komen nog tien extra wagens. Het aanbrengen van de opschriften is trouwens vreselijk leuk. 8)7


Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Hanspoor »

Hi Rick,

Kun je mij vertellen welk merk en evt. typenummer dat seinhuis is, het is namelijk precies het soort seinhuis wat ik zoek.

Bij voorbaat dank.
Afbeelding



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Die is van Auhagen, het artikelnummer heb ik niet. Let op dat het wel een TT model is, dus eigenlijk iets te groot voor ons.

Onlangs heb ik wat leuke dingetjes besteld op Shapeways, waaronder LED-lichtschermen voor de Fleischmann 16/17/1800'n. Daarvan heb ik er nu twee ingebouwd in een 1738, van de ombouw heb ik enkele foto's gemaakt.
Als eerste zijn de schermen zwart geverfd om lichtlekkage te voorkomen. De twee schermen links zitten nog aan elkaar vast maar zijn al voorzien van de nodige weerstanden, het rechterscherm is al voorzien van rode en gele 0603 SMD-LED's die zijn vastgezet met Krystal Klear.
Afbeelding

In de loc moeten enkele aanpassingen gedaan worden om de draden aan te kunnen sluiten. De LED's heb ik in een kringetje aangesloten zodat er in totaal vier draden van het schermpje afkomen. Aan de decoder zijn twee extra draden gesoldeerd om de AUX1 en 2 aansluitingen te kunnen gebruiken. Ik had geen zin om moeilijk te doen met het aansluiten van de draden dus heb ik het oude contactje voor de gloeilamp doormidden gezaagd zodat er twee contacten ontstaan. Hierop kunnen de draden voor de verlichting worden aangesloten (nu wit voor cabine 1 en geel voor cabine 2) waarbij de sluitlichten op de AUX-uitgangen komen.
Afbeelding

Na testen of alles goed zit kunnen de draden worden ingekort en kan de kap weer op de loc gezet worden. De massa loopt via de loc terug en niet via de blauwe decoderdraad, dat scheelde me weer wat soldeerwerk aan de decoder en het werkt net zo goed.
Afbeelding

en de 1738 met sluitlichten:
Afbeelding
op de foto valt de lichtlekkage meer op dan op de baan, ook moeten er nog lichtgeleiders in de loc komen maar de juiste maat had ik niet liggen. Zonder die ziet het er echter ook goed uit, dus dat wordt een klusje voor later. Eerst de tweede loc maar eens aanpassen voor een trek/duwdienst. :)


Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Hanspoor »

Vandaar dat ik het niet kon vinden. Eerlijk gezegd valt het niet op dat het een TT model betreft. Ik denk dat ik er toch maar voor ga.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Het is niet allemaal Nederlands wat er gemaakt wordt. Roco heeft \de 1e, 2e, 1/2e klasse en restauratierijtuigen uitgebracht (met verschillende rijtuignummers) dus om voldoende bagageruimte in de OBB IC-stam te hebben moest zelf een bagagerijtuig gemaakt worden. Op basis van een 3D print en een DB-rijtuig als donor kwam dit eruit:

Afbeelding

Afbeelding

alleen de opschriften moet ik nog laten maken maar ik wou het rijtuig al inzetten dus die komen er later nog op.



Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Ipio »

Als de opschriften erop zitten, dan is het net een rijtuig van Roco. Heel mooi Rick


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Pierre »

Heel knap gedaan Rick ... ziet er geweldig uit. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Bedankt, hij valt ook niet uit de toon tussen de Roco-rijtuigen dus ik ben er wel tevreden mee.

De 1312 heeft ondertussen gezelschap gekregen van de 1307 met eenbeenstroomafnemers:
Afbeelding
Ik zie Piko de komende jaren nog niet met een 1300 komen dus deze ombouw durfde ik wel te doen. Nu nog plan E om erachter te hangen. :mrgreen:



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Vrijdag kwam de 2456 van Piko hier binnen, deze is inmiddels aangepast naar een beter inzetbare variant:
Afbeelding
Met Cif zijn de oude opschriften verwijderd door rustig te poetsen, de neuzen zijn opnieuw geschilderd en daarna konden de nummers van Kleinspoor worden aangebracht. Het kleine vlekje op de neus komt door de lichtval. :)



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Laatst heb ik van @Raymond wat aluminiumslijpsel ontvangen om als lading in enkele open wagens te gebruiken. Hiervoor heb ik rechthoekjes styreen op de juiste maat uitgesneden en deze zilverkleurig geschilderd. Na droging is er een laag houtlijm bovenop gegaan waar het slijpsel in is gestrooid. Toen ook deze droog was kon het losse slijpsel eraf worden geschud, wat rest is de hoeken nog even bijwerken:
lading1.jpg
lading1.jpg (116.66 KiB) 685 keer bekeken
lading2.jpg
lading2.jpg (120.29 KiB) 685 keer bekeken


voorlopig gaat dat nog niet gebeuren, de treinbaan is momenteel afgebroken:
treinbaan.jpg
treinbaan.jpg (76 KiB) 685 keer bekeken



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door tv_man »

Die wagonladingen met aluminiumslijpsel zien er heel overtuigend uit. Zou zelf wel minstens drie keer dubbelchecken of er echt geen slijpsel los kan komen want ik kan me voorstellen dat dat niet goed is voor tandwielen en andere bewegende delen wanneer dat daartussen komt!

De ombouw van de 1300's is ook goed gelukt. Vreemd dat dat drie jaar terug niemand was opgevallen!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Leuk Rick dat aluminium!
Bij de e-tjes staat het ook mooi👍🏻
Die 2501 vind ik ook wel interessant (mede omdat ik die nog heb zien rijden), is dat niet heel lastig om te vernummeren?
Je hebt de ns vleugel ook helemaal moeten weg halen.....
Vandaar opnieuw geschilderd?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Pjotr »

Mooie oplossing Rick. Absoluut een verbetering t.o.v. het origineel.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

tv_man schreef: 31 dec 2023 10:25 Die wagonladingen met aluminiumslijpsel zien er heel overtuigend uit. Zou zelf wel minstens drie keer dubbelchecken of er echt geen slijpsel los kan komen want ik kan me voorstellen dat dat niet goed is voor tandwielen en andere bewegende delen wanneer dat daartussen komt!

De ombouw van de 1300's is ook goed gelukt. Vreemd dat dat drie jaar terug niemand was opgevallen!
Bedankt, bij het bijwerken wil ik nog wat verdunde houtlijm over de lading druppelen zodat loszittende delen alsnog vastgezet worden.
Raymond schreef: 31 dec 2023 16:12 Leuk Rick dat aluminium!
Bij de e-tjes staat het ook mooi👍🏻
Die 2501 vind ik ook wel interessant (mede omdat ik die nog heb zien rijden), is dat niet heel lastig om te vernummeren?
Je hebt de ns vleugel ook helemaal moeten weg halen.....
Vandaar opnieuw geschilderd?
Bedankt voor de grote zak met slijpsel. ;)
Het omnummeren was niet zo lastig, de oude opschriften zijn te verwijderen met Cif/Jif en Kleinspoor heeft transfers voor de 24/2500. De neus is opnieuw geschilderd omdat het origineel dat op de foto ook heeft:
Afbeelding
Pjotr schreef: 31 dec 2023 21:41Mooie oplossing Rick. Absoluut een verbetering t.o.v. het origineel.
Ten opzichte van lege wagens is het snel een verbetering. :D Dit zijn de Eanos van Hobbytrain, als ik die van Fleischmann binnen heb zal ik die ook nog aanpakken.



Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Ah dank voor de info Rick!!!
Wist niet dat de neus van de 2501 opnieuw geschilderd was.
Is dat aan beide zijden?
En zo te zien op de foto is er opnieuw geschilderd vanaf de eerste 2 deuren met roosters, klopt dat?
Vind dit wel heel erg leuk, mede omdat ik hem in het echt zo gezien heb!
Heb ik straks toch nog een nieuw model in 2024 van piko ( doet Piko het niet doe ik het zelf wel😁)

P.s.
Er zit wel een foutje in jou 2501, namelijk het zwaailicht op de foto is het rood en jou model is het blauw😱

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Het zwaaiicht moet nog eens aangepast worden, net als bij enkele andere locs. Succes met jouw 2501. ;)



Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Dank u!
Heb de loc en de transfers al besteld🙂
Nog bedankt voor jou tip Rick, mooi prijsje👍🏻

Groet,
Raymond


Plaats reactie