Kleine projecten van Rick
Re: Kleine projecten van Rick
Netjes gedaan, zien er als nieuw uit en inderdaad grijs is mooier !!!
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Kleine projecten van Rick
Oeh.. Dit ga ik even in de gaten houden. Met de komst van de nieuwe sounddecoder van ESU welke nog kleiner is, wil ik proberen 1 van mijn 6400en te gaan voorzien van sound. Eens kijken of het schakelbare front en sluitsein ook toepasbaar is.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Kleine projecten van Rick
De ombouw heb ik niet zelf bedacht hoor, die staat al een tijdje bij de collega's. Ik heb het natuurlijk wel moeilijker gedaan met normale draadjes aangezien ik geen lakdraad heb, maar het werkt wel met een Kuehn 045.
Re: Kleine projecten van Rick
Goed, de ombouw van mijn 6400'n met apart schakelbare verlichting. In mijn vorige post staat de link naar de handleiding die ik gebruikt heb om de ombouw uit te voeren, ik zet hier enkele foto's neer van hoe ik het heb gedaan.
Als eerste is de printplaat uit de loc met alle elektronica verwijderd, het kleine printje waar de NEM-stekker op zat blijft wel zitten. Aan de andere kant heb ik een klein stukje plastic geplaatst waarop later de draden makkelijker gesoldeerd kunnen worden. Dit is vastgezet met het originele schroefje van de oude printplaat.
Op het nieuwe 'printje' zijn vier stukjes zelfplakkend koper geplakt waarop de draden gesoldeerd worden. Blauw en groen zijn van de motor, rood en bruin komen van de draaistellen. Laatstgenoemde zijn doorverbonden met bruin en rood van het andere draaistel zodat alle assen weer meedoen met de stroomafname. Tussen de rode en zwarte draad zijn twee stukjes printbaan opengekrabd waar rood en zwart van de motor op worden aangesloten.
In de locs komen Kuehn N045 decoders, deze hebben al vier functie-uitgangen maar daarvan moeten er wel twee van draad worden voorzien. In de handleiding staat aangegeven waar deze moeten worden aangesloten, zoals ook bij de bovenste decoder zichtbaar. Voor de inbouw liet ik de draden zo lang mogelijk, dan kon er eerst getest worden of het wel werkt zoals bedoeld. Op 1zu160 staat hoe de lichtprintjes bedraad moeten worden, daar is ook dunner draad gebruikt dan ik had liggen. Om niet moeilijk te doen op de decoder heb ik de ene blauwe draad aangesloten op het andere lichtprintje en deze naar de decoder geleid.
Als het dan werkt zoals je wil kunnen de draden ingekort worden en wordt het definitief aangesloten. Met een klein stukje plakband heb ik de draden vastgezet boven de motor zodat de kap goed past. Voor de N045 heb ik de volgende CV-instellingen gebruikt:
35 op 5
36 op 10
49 op 32
50 op 32
51 op 64
52 op 64
Hiermee schakelt F1 de verlichting aan de lange huif en F2 aan de korte huif, afhankelijk van de rijrichting en heb je bij dubbeltractie dus geen last meer van seinen tussen de locs die onnodig aan staan.
Edit: voor de niet-NS rijders een soortgelijke aanpassing aan de Fleischmann Tarus:
Door het verwijderen van twee verbindingen op de printplaat (met de hand en een klein boortje op de juiste plek boren) en het plaatsen van twee draadjes heeft deze loc ook apart schakelbare verlichting, in dit geval staat CV 50 op 64 en CV 52 op 32.
Als eerste is de printplaat uit de loc met alle elektronica verwijderd, het kleine printje waar de NEM-stekker op zat blijft wel zitten. Aan de andere kant heb ik een klein stukje plastic geplaatst waarop later de draden makkelijker gesoldeerd kunnen worden. Dit is vastgezet met het originele schroefje van de oude printplaat.
Op het nieuwe 'printje' zijn vier stukjes zelfplakkend koper geplakt waarop de draden gesoldeerd worden. Blauw en groen zijn van de motor, rood en bruin komen van de draaistellen. Laatstgenoemde zijn doorverbonden met bruin en rood van het andere draaistel zodat alle assen weer meedoen met de stroomafname. Tussen de rode en zwarte draad zijn twee stukjes printbaan opengekrabd waar rood en zwart van de motor op worden aangesloten.
In de locs komen Kuehn N045 decoders, deze hebben al vier functie-uitgangen maar daarvan moeten er wel twee van draad worden voorzien. In de handleiding staat aangegeven waar deze moeten worden aangesloten, zoals ook bij de bovenste decoder zichtbaar. Voor de inbouw liet ik de draden zo lang mogelijk, dan kon er eerst getest worden of het wel werkt zoals bedoeld. Op 1zu160 staat hoe de lichtprintjes bedraad moeten worden, daar is ook dunner draad gebruikt dan ik had liggen. Om niet moeilijk te doen op de decoder heb ik de ene blauwe draad aangesloten op het andere lichtprintje en deze naar de decoder geleid.
Als het dan werkt zoals je wil kunnen de draden ingekort worden en wordt het definitief aangesloten. Met een klein stukje plakband heb ik de draden vastgezet boven de motor zodat de kap goed past. Voor de N045 heb ik de volgende CV-instellingen gebruikt:
35 op 5
36 op 10
49 op 32
50 op 32
51 op 64
52 op 64
Hiermee schakelt F1 de verlichting aan de lange huif en F2 aan de korte huif, afhankelijk van de rijrichting en heb je bij dubbeltractie dus geen last meer van seinen tussen de locs die onnodig aan staan.
Edit: voor de niet-NS rijders een soortgelijke aanpassing aan de Fleischmann Tarus:
Door het verwijderen van twee verbindingen op de printplaat (met de hand en een klein boortje op de juiste plek boren) en het plaatsen van twee draadjes heeft deze loc ook apart schakelbare verlichting, in dit geval staat CV 50 op 64 en CV 52 op 32.
Re: Kleine projecten van Rick
Als ik het zo zie heb je dan de originele print volledig verwijderd en alles rechtstreeks op de decoder aangesloten?
Heb je hierbij ook nog verschil gemerkt in de rijeigenschappen?
Heb je hierbij ook nog verschil gemerkt in de rijeigenschappen?
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Kleine projecten van Rick
Ja klopt, net als in de beschrijving op 1zu160. In de rij-eigenschappen merk geen verschil, al heb ik ze nooit heel goed vinden rijden.
Re: Kleine projecten van Rick
Afgelopen weekend heb ik de wagens type Uds-y uit Minitrix set 15089 van een kolenlading voorzien. Dit waren oorspronkelijk open wagens type Fcs, voor het vervoer van borax (wie kent het niet) werden zeventig wagens voorzien van een dak met vulopeningen. De echte wagens zijn tegenwoordig allemaal gesloopt, verkocht aan het buitenland of verbouwd tot Railpro-zelflosser danwel zelflossers type Tds, in model uitgebracht door Arnold en Fleischmann.
Het idee voor de ombouw kreeg ik toen bij aankoop een dak los in de doos lag, de daken zijn met een klein drupje lijm vastgezet in de bak. Het los klikken was zo gedaan waarna er drie open wagens voor me stonden.
Het begin van de ombouw, van onder naar boven de originele wagen, zonder dak is het al een standaard open wagen en het exemplaar bovenaan is al voorzien van een schuimlaag. Om de wagens niet helemaal vol te hoeven storten heb ik een stuk schuim uit een Roco-startset op maat geknipt en in de wagens geplaatst. Op de uiteindes is een stuk schuin weggehaald om in de bak te passen. Voor het goede kan in het midden ook nog een V-vormige inkeping worden gemaakt om over het randje in de bak te passen.
Vervolgens werd het schuim ingesmeerd met veel houtlijm, ik had er even niet aan gedacht dat het schuim de lijm zou absorberen en dat de nieuwe kwast losse haren zou hebben.
Een eerste laag kolen werd op de houtlijm gestrooid waarna met verdunde houtlijm (lijm en water met een drupje afwasmiddel) de lading werd aangestipt. Woodland Scenics heeft een aardig assortiment van fijn bruin, grijs en zwart materiaal dat hiervoor geschikt is. De grijze variant heb ik in de Fleischmann Railpro zelflossers aangebracht op de plastic ladinginzet. Hierna werd een tweede laag kolen aangebracht die weer met de verdunde lijm werd aangestipt. Dit werd afgedekt met een laatste laag kolen zodat de hele lag schuim bedekt was. Na droging kunnen overgebleven losse kolen dan uit de wagen geschud worden.
Zoals wel bekend droogt de houtlijm doorzichtig op zodat er een mooi laagje lading in de bak ligt. Zo zijn de wagens breder inzetbaar dan de oorspronkelijke Minitrix-versie. Dat de opschriften dan niet helemaal correct zijn neem ik voor lief. Als de lading niet te hoog wordt aangebracht is het nog mogelijk om de deksels weer terug te zetten en de wagens origineel in te zetten. De volgende stap is om hetzelfde te doen bij zestien DB kolenwagens type Falns.
Helaas zag ik na het ombouwen pas dat de blauwe kleur alleen is aangebracht op de Tds zelflossers met dak en de NS-kolenwagens altijd bruin zijn gebleven.
Het idee voor de ombouw kreeg ik toen bij aankoop een dak los in de doos lag, de daken zijn met een klein drupje lijm vastgezet in de bak. Het los klikken was zo gedaan waarna er drie open wagens voor me stonden.
Het begin van de ombouw, van onder naar boven de originele wagen, zonder dak is het al een standaard open wagen en het exemplaar bovenaan is al voorzien van een schuimlaag. Om de wagens niet helemaal vol te hoeven storten heb ik een stuk schuim uit een Roco-startset op maat geknipt en in de wagens geplaatst. Op de uiteindes is een stuk schuin weggehaald om in de bak te passen. Voor het goede kan in het midden ook nog een V-vormige inkeping worden gemaakt om over het randje in de bak te passen.
Vervolgens werd het schuim ingesmeerd met veel houtlijm, ik had er even niet aan gedacht dat het schuim de lijm zou absorberen en dat de nieuwe kwast losse haren zou hebben.
Een eerste laag kolen werd op de houtlijm gestrooid waarna met verdunde houtlijm (lijm en water met een drupje afwasmiddel) de lading werd aangestipt. Woodland Scenics heeft een aardig assortiment van fijn bruin, grijs en zwart materiaal dat hiervoor geschikt is. De grijze variant heb ik in de Fleischmann Railpro zelflossers aangebracht op de plastic ladinginzet. Hierna werd een tweede laag kolen aangebracht die weer met de verdunde lijm werd aangestipt. Dit werd afgedekt met een laatste laag kolen zodat de hele lag schuim bedekt was. Na droging kunnen overgebleven losse kolen dan uit de wagen geschud worden.
Zoals wel bekend droogt de houtlijm doorzichtig op zodat er een mooi laagje lading in de bak ligt. Zo zijn de wagens breder inzetbaar dan de oorspronkelijke Minitrix-versie. Dat de opschriften dan niet helemaal correct zijn neem ik voor lief. Als de lading niet te hoog wordt aangebracht is het nog mogelijk om de deksels weer terug te zetten en de wagens origineel in te zetten. De volgende stap is om hetzelfde te doen bij zestien DB kolenwagens type Falns.
Helaas zag ik na het ombouwen pas dat de blauwe kleur alleen is aangebracht op de Tds zelflossers met dak en de NS-kolenwagens altijd bruin zijn gebleven.
Re: Kleine projecten van Rick
Ha Rick,
Leuk verslag en ook erg fijn dag je er lekker veel foto’s bij hebt gedaan! Geeft meteen inspiratie voor wat lege Eanos-sen en Fals-z’s in het wagenpark alhier. Je schreef dat je ook wat Fccpps’jes had ‘bedekt’ (de kunststof vulling althans) met grind. Heb je daar wellicht ook een foto van? Ben ik we benieuwd naar. Ik heb namelijk twee setjes vergelijkbare wagens waarbij de lading per set net een andere grijze kleur heeft.
Groet! Merijn
Leuk verslag en ook erg fijn dag je er lekker veel foto’s bij hebt gedaan! Geeft meteen inspiratie voor wat lege Eanos-sen en Fals-z’s in het wagenpark alhier. Je schreef dat je ook wat Fccpps’jes had ‘bedekt’ (de kunststof vulling althans) met grind. Heb je daar wellicht ook een foto van? Ben ik we benieuwd naar. Ik heb namelijk twee setjes vergelijkbare wagens waarbij de lading per set net een andere grijze kleur heeft.
Groet! Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Kleine projecten van Rick
Links is gevuld met Woodland spul en rechts is nog origineel, ik vind dat het er een stuk beter uitziet dan het origineel (als ik het stof ook nog weg zou halen..). Bij deze wagens heb ik de inzet ingesmeerd met houtlijm, daarover de ballast gestrooid en deze wat aangedrukt. Na een nachtje drogen kan het losse materiaal er zo worden afgeschud. De inzet heb ik hiervoor uit de wagens gehaald, ik weet alleen niet meer of hiervoor de bovenbouw ook verwijderd moest worden.
Re: Kleine projecten van Rick
Bedankt voor de foto en de beschrijving! Ziet er inderdaad veel beter uit zo en de Woodland Scenics-ballast is prima op schaal zo te zien. Hoop er binnenkort ook eens tijd voor te kunnen maken... ach en dat stof op die Fccpps, die is nog van voor het stofarm lossen toch?
Groet! Merijn
Groet! Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Kleine projecten van Rick
Ja, dat klopt. Misschien moet er water over de baan heen om het stof te verminderen.
Re: Kleine projecten van Rick
De bedoeling was om de lijst met projectjes wat kleiner te maken, daarom heb ik bij Shapeways wat dingen besteld:
Van boven naar onder drie NS Hbis'n, onderdelen voor een Bakkie, wieldoppen voor een 1000, vier dwergseinen en vier hoofdseinen. In de seinen schijnen ook nog lampjes te moeten voor de leuk. :S
Van boven naar onder drie NS Hbis'n, onderdelen voor een Bakkie, wieldoppen voor een 1000, vier dwergseinen en vier hoofdseinen. In de seinen schijnen ook nog lampjes te moeten voor de leuk. :S
Re: Kleine projecten van Rick
Ik ken dat... altijd maar meer projecten aannemen
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Kleine projecten van Rick
Ik ben blij dat ik niet de enige ben, die zijn projecten wil weg werken NS Hbis'n ook eens een keer bestellen
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Kleine projecten van Rick
Ondertussen zijn de Hbis'n en twee onderstellen van een kleurtje voorzien:
De blauwe moet nog een extra laagje krijgen en het onderstel moet nog worden aangepast. De linkerwagen is op basis van de Roco-clean, de andere twee op Fleischmann-basis.
De blauwe moet nog een extra laagje krijgen en het onderstel moet nog worden aangepast. De linkerwagen is op basis van de Roco-clean, de andere twee op Fleischmann-basis.
Re: Kleine projecten van Rick
Zonder het te vragen kreeg ik gisteren van een forumgenoot al een mail dat hij voor me aan het tekenen was gegaan
Een eerste testversie zodat duidelijk is wat de blauwe versie gaat worden.
Een eerste testversie zodat duidelijk is wat de blauwe versie gaat worden.
Re: Kleine projecten van Rick
De Hbis staan nog in de wacht, met de vorige week door Jos geleverde transfers en wat bestelde onderdelen konden wat andere dingen afgemaakt worden. De Sikjes werden voorzien van de G en 65 die nog ontbraken en kregen een blauw zwaailicht van Piko. Helaas had Piko geen rode zwaailichten meer, die had ik liever gehad op de geel/grijze locs. Het Bakkie miste nog een nummer, die kon er ook eindelijk op:
Eén van de Sikjes krijgt ook nog een aandrijving, geen werkende verlichting of zwaailamp want dat wordt me te priegelig. En dan tegelijk ook maar de dummy-onderstellen zwart spuiten zodat ze minder opvallen...
Ook zijn een buffet- en restauratierijtuig in aanbouw, de eerste miste alleen nog de opschriften maar ik ben er niet geheel tevreden over. Het restauratierijtuig kwam erbij omdat ik nog een Fleischmann DB-rijtuig had liggen. Voor de eerste heb ik de kleuren van Kleinspoor gebruikt, bij de tweede komt het geel uit een spuitbus van Tamiya. Het grijs van het dak ook maar die staat niet op de foto.
O ja, de Hbis'sjes moeten ook nog.
Eén van de Sikjes krijgt ook nog een aandrijving, geen werkende verlichting of zwaailamp want dat wordt me te priegelig. En dan tegelijk ook maar de dummy-onderstellen zwart spuiten zodat ze minder opvallen...
Ook zijn een buffet- en restauratierijtuig in aanbouw, de eerste miste alleen nog de opschriften maar ik ben er niet geheel tevreden over. Het restauratierijtuig kwam erbij omdat ik nog een Fleischmann DB-rijtuig had liggen. Voor de eerste heb ik de kleuren van Kleinspoor gebruikt, bij de tweede komt het geel uit een spuitbus van Tamiya. Het grijs van het dak ook maar die staat niet op de foto.
O ja, de Hbis'sjes moeten ook nog.
Re: Kleine projecten van Rick
En de Hbis'jes zijn af:
Alles gekleurd met de verf van Kleinspoor, goederenwagenbruin, intercityblauw en NS-geel voor de hendels op de deuren. Bij de blauwe versie gaat er veel Micro Sol op de linialen om deze over de ribbels heen te krijgen, het laatste stukje krijg ik niet goed maar ik laat het zo. Bij de rechter bruine wagen is nog een beetje Kristal Klear zichtbaar waarmee het dak is vastgeplakt, het schoonmaakblokje zet ik er toch niet onder. Nogmaals bedankt aan Jos voor de opschriften, ze zijn goed gelukt. De versie met stippellijn staat ook al op de verlanglijst.
Alles gekleurd met de verf van Kleinspoor, goederenwagenbruin, intercityblauw en NS-geel voor de hendels op de deuren. Bij de blauwe versie gaat er veel Micro Sol op de linialen om deze over de ribbels heen te krijgen, het laatste stukje krijg ik niet goed maar ik laat het zo. Bij de rechter bruine wagen is nog een beetje Kristal Klear zichtbaar waarmee het dak is vastgeplakt, het schoonmaakblokje zet ik er toch niet onder. Nogmaals bedankt aan Jos voor de opschriften, ze zijn goed gelukt. De versie met stippellijn staat ook al op de verlanglijst.
Re: Kleine projecten van Rick
Daar hoort natuurlijk ook een foto bij van de wagens in dienst:
Ex-mP 3030 rijdt met een werkplaatstrein door het station, waar ook wat materieel op bezoek is dat normaal niet in Nederland komt.
Het restauratie- en buffetrijtuig zijn vrijwel klaar voor de opschriften:
Beide zijn ontstaan uit Fleischmann DB IC-rijtuigen die ooit eens gekocht waren en waar ik toch eens mee wou knutselen. De rijtuigen zijn compleet uit elkaar gehaald waarna de ramen en balgen werden losgehaald. De raamopeningen heb ik dichtgemaakt door de betreffende ramen ruim uit de raamstrip te zagen, vervolgens de randjes af te zagen en ze daarna in de opening te lijmen. Hiermee is er ruimte om de overige raampjes makkelijker terug te zetten. Na enkele keren plamuren met Humbrol Model Filler en nat schuren met korrel 600 was de zijwand mooi glad. De rest van de opschriften heb ik niet verwijderd voor de spuitplamuur gebruikt werd, dit kan eventueel van tevoren gedaan worden met ovenreiniger of schuren.
Bij Fleischmann is het onderstel een los onderdeel, dat kon direct zwart worden gespoten zonder iets af te hoeven plakken. De draaistellen zijn bij het buffetrijtuig nog origineel bruin/grijs, bij de ander heb ik ze zwart gespoten. Ook de daken zijn zonder af te plakken in de juiste kleur grijs te krijgen. Op bak is eerst geel aangebracht waarna het afplakken kon gebeuren, door eerst nog een laag geel aan te brengen voorkom je dat er blauw onder de tape doorkomt op plekken waar deze net niet goed zit (en meestal werkt dat ook wel ). Voor de bovenste gele band heb ik 0.5 mm afplaktape gebruikt, voor de onderste 10mm brede tape van Tamiya. Vervolgens kon de blauwe baan aangebracht worden, ook de raamstijlen zijn hiermee aangezet. Daarmee zien de rijtuigen er al vrij af uit, alleen de opschriften en blanke laklaag resteren nog voordat de rijtuigen ingezet kunnen worden in vakantie- of extra treinen.
Ex-mP 3030 rijdt met een werkplaatstrein door het station, waar ook wat materieel op bezoek is dat normaal niet in Nederland komt.
Het restauratie- en buffetrijtuig zijn vrijwel klaar voor de opschriften:
Beide zijn ontstaan uit Fleischmann DB IC-rijtuigen die ooit eens gekocht waren en waar ik toch eens mee wou knutselen. De rijtuigen zijn compleet uit elkaar gehaald waarna de ramen en balgen werden losgehaald. De raamopeningen heb ik dichtgemaakt door de betreffende ramen ruim uit de raamstrip te zagen, vervolgens de randjes af te zagen en ze daarna in de opening te lijmen. Hiermee is er ruimte om de overige raampjes makkelijker terug te zetten. Na enkele keren plamuren met Humbrol Model Filler en nat schuren met korrel 600 was de zijwand mooi glad. De rest van de opschriften heb ik niet verwijderd voor de spuitplamuur gebruikt werd, dit kan eventueel van tevoren gedaan worden met ovenreiniger of schuren.
Bij Fleischmann is het onderstel een los onderdeel, dat kon direct zwart worden gespoten zonder iets af te hoeven plakken. De draaistellen zijn bij het buffetrijtuig nog origineel bruin/grijs, bij de ander heb ik ze zwart gespoten. Ook de daken zijn zonder af te plakken in de juiste kleur grijs te krijgen. Op bak is eerst geel aangebracht waarna het afplakken kon gebeuren, door eerst nog een laag geel aan te brengen voorkom je dat er blauw onder de tape doorkomt op plekken waar deze net niet goed zit (en meestal werkt dat ook wel ). Voor de bovenste gele band heb ik 0.5 mm afplaktape gebruikt, voor de onderste 10mm brede tape van Tamiya. Vervolgens kon de blauwe baan aangebracht worden, ook de raamstijlen zijn hiermee aangezet. Daarmee zien de rijtuigen er al vrij af uit, alleen de opschriften en blanke laklaag resteren nog voordat de rijtuigen ingezet kunnen worden in vakantie- of extra treinen.
Re: Kleine projecten van Rick
Ha Rick,
Lekker bezig weer! Die Hbis’jes zien er goed uit. Leuk om ze ook in actie te zien op je baan. Je hebt een erg fraai materieelpark op de sporen zo te zien! Heb je daar toevallig nog meer foto’s van? Ben benieuwd. Op de achtergrond zie ik volgens mij de italiaanse interfrigowagens staan waar je eerder al mee aan de slag was. Enniehoe, leuk om te zien allemaal!
Groet, Merijn
Lekker bezig weer! Die Hbis’jes zien er goed uit. Leuk om ze ook in actie te zien op je baan. Je hebt een erg fraai materieelpark op de sporen zo te zien! Heb je daar toevallig nog meer foto’s van? Ben benieuwd. Op de achtergrond zie ik volgens mij de italiaanse interfrigowagens staan waar je eerder al mee aan de slag was. Enniehoe, leuk om te zien allemaal!
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Kleine projecten van Rick
Als ik die foto's maak heb ik ze wel, maar dat is natuurlijk zo gedaan:
Inderdaad waren in de achtergrond de Interfrigowagens zichtbaar, samen met de Minitrixversie. Het is erg vol op de baan momenteel, tijd dat er wat teruggaat in de doosjes en/of een extra opbergplank erbij. Een deel van het materieel is trouwens van mijn vader, die heeft geen baan dus rijden zijn treinen bij mij rond.
Inderdaad waren in de achtergrond de Interfrigowagens zichtbaar, samen met de Minitrixversie. Het is erg vol op de baan momenteel, tijd dat er wat teruggaat in de doosjes en/of een extra opbergplank erbij. Een deel van het materieel is trouwens van mijn vader, die heeft geen baan dus rijden zijn treinen bij mij rond.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Kleine projecten van Rick
Hey Rick, staat er links op een kopspoortje nou een NS 1500 Eloc? Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
Groetjes
Hoontje
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Kleine projecten van Rick
Inderdaad, die komt van hier. Het is normaal een dummy, ik heb de draaistellen wel rijvaardig gemaakt. De kap is oké, over de draaistellen ben ik niet zo tevreden. Het is nog wachten op de 1500 die elders op het forum ontworpen wordt.
Re: Kleine projecten van Rick
Dat exemplaar is hier te vinden, waarvan een Duitse E103 als donor gebruikt kan worden. Daarvan moet het chassis dan nog wel even flink smaller gemaakt worden. Correcte NS1500 draaistellen hiervan zijn overigens nog in voorbereiding.
Ik sluit niet uit dat er op termijn voor het Fleischmann chassis nog een inzetstuk komt voor een Chinees klokankermotortje met vliegwielen.
Voordeel van dit NS1500 ontwerp is dat losse delen, zoals dakopbouw, buffers en onderbouw los meegeprint worden, zodat de kap mooi strak is af te werken. Ook is de binnenkant optimaal voorbereid voor het plaatsen van SMD led's.
Ik sluit niet uit dat er op termijn voor het Fleischmann chassis nog een inzetstuk komt voor een Chinees klokankermotortje met vliegwielen.
Voordeel van dit NS1500 ontwerp is dat losse delen, zoals dakopbouw, buffers en onderbouw los meegeprint worden, zodat de kap mooi strak is af te werken. Ook is de binnenkant optimaal voorbereid voor het plaatsen van SMD led's.