Kleine projecten van Rick

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Dat zijn weer goede berichten zo in de donkere dagen voor kerst. Ben heel benieuwd hoe die gaat worden de gele gerenoveerde DE 2, sta vooraan om hem ook te bestellen zodra hij beschikbaar is. Er kunnen bij mij geen DE 1 en 2 's of combi's genoeg rijden in diverse uitvoeringen op mijn baan.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

@Pjotr Een DE-2 staat hier ook in de planning dus ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Voorlopig zal ik de DE-1 dan maar raamloos laten, met KK of een strookje doorzichtig styreen erachter is ook niet alles. De verschillende radstanden negeren we dan maar. :)

@Ipharra De Interfrigowagens zijn door een gebruiker (Frank /plejades) van 1zu160.net getekend, ik heb ze bij Shapeways laten printen nadat ik de 3D-ontwerpen van hem heb ontvangen. Het onderstel komt van de Roco/Fleischmann Gbs en is zonder aanpassingen te gebruiken, de kap is erop aangepast. Ik kan je de bestanden wel doorsturen als je deze wilt.

Ondertussen zijn de Hbis en Interfrigowagens ook af. De Hbis bij het seinhuis:
Afbeelding

en de vistrein op weg naar Italië:
Afbeelding

ooit komt er een mooi aangeklede baan, geen woestijnplaat...


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Ronald2016 »

De Hbis is mooi geworden, zo 1 moet ik ook meer eens versieren op 1 of andere manier. Tijd is momenteel het issue.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Bedankt, de Hbis is in ieder geval redelijk snel en simpel te doen. ;)


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Ipharra »

Ziet er weer goed uit, heb zeker belangstelling voor de Interfrigo koelwagens, zie PB. Inderdaad de Hbis is niet de moeilijkste om te maken, alhoewel t.o.v. de 1903, de 1910 en 1940 versie nog iets makkelijker zijn vanwege het aanbrengen van de stippellijn op de 1930.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Twee vlugge foto's tussendoor van waar aan gewerkt werd en wordt:

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Mooie projecten weer, Rick! Zag ook nu pas weer je blauwe Hbis en de koelwagens. Ook erg mooi!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Mooi Rick!
Welk onderstel heb jij gebruikt voor de 1000?
Ik de arnold e19 maar dat ding loopt voor geen meter....

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Nog gefeliciteerd trouwens. ;)
Er zit een E17 onder, analoog liep die redelijk maar nu geeft de decoder een kortsluiting aan (terwijl vorige week rondjes rijden met een VAM-trein geen probleem was...). Dat wordt weer eens nakijken wat er mis is.


Naast de geel/grijze 1100 wou mijn vader graag nog een blauwe 1100 zonder botsneus dus vorig jaar zijn er twee Minitrix 1100'n gekocht. Nu komt Piko dus met die versie uit...



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Dankjewel Rick😊

Ik ga maar eens opzoek naar een nieuwe 2e hands E17/E19 of zijn deze weer nieuw te krijgen bij Arnold?
Nu is het alleen niet te hopen dat Piko er dan over een paar jaar mee uit komt met de NS 1000😄

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Volgens mij staan ze niet meer in het programma, ik heb een tweedehands voor een aardige prijs op Ebay gekocht. Erg moeilijk te vinden zijn ze gelukkig niet.
En ik denk niet dat Piko met een 1000 zal komen, in ieder geval niet in de komende jaren. ;)



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Bedankt Rick voor je antwoord!

Ik ga de volgende beurs maar weer eens opzoek naar een nieuwe 2e hands😊
Maar euh je weet maar nooit met Piko, ik had ook nooit verwacht dat ze met een 2400 zouden komen😊

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Er was een vraag naar de biezen van de 1000 dus even een vlugge foto tussendoor:

Afbeelding



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Langzaam gaat het hier ook wat verder:

Afbeelding
Het meetrijtuig is voorzien van raampjes van Krystal Klear in de kop en doorzichtig styreen in de zijwanden. Misschien komt er nog verlichting in maar daarvoor moet ie nog op een eigen onderstel komen, nu zit er een geleend onderstel van een plan K onder. En per se nodig is het ook niet, de 6400 kan er net zo goed voor.

Afbeelding
Afbeelding
Het buffet- en restauratierijtuig zijn ook eindelijk af (het missende NS-logo zag ik pas op de foto :oops: ). Ze zijn aardig maar ik ben er niet helemaal tevreden over, misschien maak ik ze ooit nog eens op basis van Arnold/Roco/Minitrix rijtuigen en niet van Fleischmann.

Via dit forum is het volgende project ook al aangekomen:
Afbeelding
Zo kwam het niet binnen maar ik heb de Wadloper al uit elkaar gehaald om te kijken of alles wat ik nodig had nog aanwezig was. Nu nog wat rekenen, tekenen en zagen, het wordt wel iets speciaals.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Hoontje »

Hey Rick, welk type rijtuig is die buffet wagen? Of is dat een 3D/resin zelfbouw kap?

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Dat is een Fleischmann IC-rijtuig (Bm-235 of iets in die richting) waar nog ouderwets de raampjes zijn dicht geplamuurd en geschuurd, ik heb geen verpakking meer dus ook geen nummer. Als je het donkerblauwe Buffetrijtuig van een paar pagina's terug bedoelt, dat is de LIma 336. ;)



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

De Wadloper ligt inmiddels in verschillende stukjes te wachten op wat komen gaat:
Afbeelding
Omdat ik al een normale DH-2 en gerenoveerde DH-1 heb is het de bedoeling om van deze Wadloper een Wadfietser te maken. Net als de andere stellen krijgt ook deze apart schakelbare front- en sluitseinen, bij gekoppelde treinen branden er dan geen lampjes tussen de stellen. Maar eerst moet ik nog kijken hoe ik de eerste DH-1 ook al weer in elkaar heb gekregen. :lol:

Uit Duitsland kwamen deze rijtuigjes van Jagendorfer:
Afbeelding
Met groene, oude zijlijnwagentjes van de OBB kan ik weinig tot niks, maar deze worden in een andere uitvoering gebruikt bij de VSM en dat is een goed excuus om ze toch te kopen.

Afbeelding
Als eerste werden de rijtuigen uit elkaar gehaald. De bakken zitten op de hoeken vastgeklikt en komen vrij soepel los, let op dat de hekjes op de balkons niet afbreken. Het dak zat steviger vast maar bleek ook vastgeklikt te zijn en kon dus los. De ramen zijn helaas vastgelijmd in de bak, met een schroevendraaiertje zijn deze voorzichtig los te halen. Daarna werd de bak afgeplakt om de primer en crème band rond te ramen aan te kunnen brengen:

Afbeelding

De oude opschriften heb ik niet verwijderd, netter krijg ik die er toch niet op. De VSM-nummers heb ik nog niet uitgezocht maar die zijn simpel aan te brengen. Na het drogen zien de wagens er dan zo uit, met de VSM 65 018 onderweg op de oude fotodijk:

Afbeelding



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Leuk Rick👍🏻
Heb je mooi gedaan!
Ik heb ze ook deze rijtuigen....ik heb ze alleen in öbb uitvoering gelaten😊

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Bedankt, er komt nog een tweede set bij om de complete VSM-stam na te maken. :)

Op het forum lees ik (ook net nog) wel eens over software om een baan te ontwerpen. Ik heb dat nooit gebruikt, gewoon de rails op de plaat leggen met een vaag idee hoe het moet en dan wordt het wel iets. Afgelopen week had ik een idee om de wisselstraat bij het station aan te passen en dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Is het een zooitje? Ja.
Is het wat ik wil? Nee.
Verander ik het terug naar de oude situatie? Misschien wel.



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Ik zou in ieder geval wel die Fleisschmann 3wegwissel eruit halen en een minitrix of Roco 3wegwissel erin zetten, dat staat veel mooier!😉

Succes veder met twijfelen Rick😂

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Dat zou inderdaad mooier staan, alleen past een Roco/Minitrix driewegwissel niet in hun eigen railplan door de wisselaandrijvingen. :/
Maar nu bedenk ik me dat Minirix die ook heeft zonder aandrijving dus dat wordt zoeken.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door TonN »

Rick schreef: 01 mar 2020 12:32 alleen past een Roco/Minitrix driewegwissel niet in hun eigen railplan door de wisselaandrijvingen
Klinkt als een ander leuk projectje voor Rick. Je kan de aandrijvingen omdraaien en verlagen. Dan iets lijmen aan de aandrijfstangen om weer verbinding te maken tussen aandrijving en wissel.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Alleen kan ik dan niet bij de bediening want die zit onder de baan en ik gebruik geen servo's of iets dergelijks. :)
Minitrix 14949 is wat ik nodig heb, voor het laatst geproduceerd in 1995.


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Robert_N-Nm »

Kan evt wel kijken of ik die 3-weg wissel van minitrix nog heb liggen. Heb er ooit eentje gekocht in een vaag verleden, maar echt gebruik heeft hij nooit gezien.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Als je die nog kan vinden zou dat mooi zijn, laat het maar aan me weten.


Plaats reactie