Kleine projecten van Rick

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ondertussen is er weinig veranderd maar de rails zijn (al een tijdje) weer aangesloten zodat er ten minste rondjes gereden kunnen worden. Strukton komt langs met een sleep zelflossers om ballast te storten:
Afbeelding

Op de perrons komen ook nog de pas uitgebrachte CTA's van Markenburg, alleen ben ik er nog niet uit welke bestemmingen erop komen. Sowieso komt er Haarlem op spoor 3 te staan, voor spoor 2 twijfel ik tussen Zandvoort en IJmuiden, spoor 5 wordt waarschijnlijk Maastricht (ja, voor de oude IC-treinen met ICR) en spoor 6 iets als 'Extra trein' of 'Niet instappen' voor de verandering. En bij één bestemming breng ik natuurlijk een rood lijntje als extraatje aan omdat er vertraging is. :mrgreen:



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Dat zijn een hoop sporen naast elkaar Rick!👍🏻
Waar heb jij je perrons van gemaakt?

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

De perrons komen ook van Markenburg. ;)


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Ha Rick,
ziet er leuk uit. Mooie sporen!
Grt, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Bedankt voor de info Rick!👍🏻

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

En de bordjes die her en der tussen de sporen staan zijn van Artitec, mocht je die ook wille. ;)

De Sprinter op Minitrix Pendolino-onderstel krijgt een elektrische verbinding tussen de bakken vanwege het af en toe nukkig rijden, hier nog even tijdelijk aangebracht voor wat testritjes:
Afbeelding

Op het forum zitten mensen die dit soort treinen leuk vinden, dus:
Afbeelding
Merijn schreef: 13 mei 2020 21:07 Ha Rick,
ziet er leuk uit. Mooie sporen!
Grt, Merijn
Bedankt, ik vind het leuk om lange treinen hun weg te zien zoeken door de wisselstraten en dat gaat hier aardig.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

De Sprinter is inmiddels voorzien van ingekorte draden en rijdt nu een stuk beter over de baan.

Tussendoor heb ik een aantal locs voorzien van andere nummers:
Afbeelding
De Piko 1202 is vernummerd tot 1215, de Minitrix 6433 en 6503 zijn de 6427 en 6403 geworden (of andersom, ik denk dat ik de kapjes ergens heb verwisseld 8)7 ). Dat zijn alle drie locs die mijn vader op de foto heeft gezet, wat nu toch een belangrijk ding aan het worden is bij treinen in mijn verzameling. De oude nummers heb ik, voor zover nodig, verwijderd met fijn schuurpapier waarna de Kleinspoor/THS transfers zijn aangebracht.

Het bekende stoomlocje van Fleischmann heeft een groen jasje gekregen, voor inzet als een soort NS-museumloc:
Afbeelding
Het rode onderstel is zwart geworden, de drijfstang is zwart ingelegd en de ketel krijgt nog een nieuwe zwarte verflaag. Helaas heb ik bij het proefrijden de motor niet goed ingebouwd waardoor het tandwiel in het frame is weggevreten, dat wordt een donoronderstel kopen.

Deze goederenwagen is uit elkaar gehaald voor een nieuw project, iemand een idee wat het moet gaan worden?
Afbeelding

Afgelopen week zijn ook transfers van Jos voor onder andere de Wadlopers aangekomen dus het wordt tijd om met deze verder te gaan. Het onderstel moet van de tweede Wadloper nog worden ingekort en voorzien worden van een decoder, de kappen zelf zijn in het stadium van schuren en plamuren.


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Leuke vorderingen weer!
Rick schreef: 30 mei 2020 20:17 Deze goederenwagen is uit elkaar gehaald voor een nieuw project, iemand een idee wat het moet gaan worden?
Een blauwe DSM-kunstmestonderlosser? :?:

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ja, dat klopt :mrgreen:

Afbeelding
Een tussendoortje naar aanleiding van een mailwisseling met Kleinspoor, de ombouw gaat sneller dan verwacht al is het een probeersel. En ja, de letters DSM staan een beetje scheef maar dat hoort zo.


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Dat is tof! Ik had gezien dat Kleinspoor daar een setje transfers voor heeft maar nog nooit zo’n ombouw in het wild gezien. Erg leuk dat je deze maakt nu! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Het scheve logo is echt een gaaf detail ;)
Weer een mooi project!


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ja, hou het er maar op dat dat expres is gedaan. :lol:

De wagon is bijna af, de buffers moeten nog gedaan worden en de verschillende opschriften op de bak ontbreken nog. Ik denk dat er nog een paar exemplaren bij komen als ik donorwagens kan vinden. Een versie met alleen het DSM-logo en een compleet blauwe zodat er wat variatie in de trein zit, en misschien ook nog de NS Cargo variant:
Afbeelding

Ook aan de Wadloper is nog wat gedaan, de onderstellen zijn doorgezaagd, een beetje geschuurd en weer aan elkaar geplakt om een DH-1 te vormen. De twee stukken zijn via het ballastplaatje aan elkaar verbonden:
Afbeelding

Daarna konden de motor en het interieur weer geplaatst worden. Ik heb geen idee hoe ik het interieur gezaagd heb maar er ontbrak opeens een stuk, dus iga ik dat maar gebruiken om de decoder een plek te geven:
Afbeelding

De eerste test om te kijken of alles werkt zoals het hoort, er zit een N045 in waarbij de extra functie-uitgangen gebruikt worden voor de front- en sluitseinen van de andere cabine. De printplaat is niet direct herbruikbaar omdat deze zo'n 2 mm te kort is. Ik heb deze daarom doorgezaagd en de stroomafname met twee draadjes doorverbonden. Met twee stukjes styreen zijn de helften aan elkaar geplakt:
Afbeelding

Verrassend genoeg zat het direct goed en netter dan de eerste DH-1. De instellingen daarvan heb ik niet opgeschreven dus nu kan ik opnieuw de CV-waarden uitvogelen om de verlichting apart te bedienen :mrgreen: :
Afbeelding

Zo wordt het weer tijd om met de kappen verder te gaan:
Afbeelding

En dit schijnt tegenwoordig ook te kunnen op het forum:


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Ha Rick, leuk filmpje! En die DSM Tads is ook mooi geworden. je zou naast de rode NS Cargo-versie ook nog deze gele versie kunnen overwegen:



Hopelijk werkt de link. Afbeelding komt van de zeer interessante Flickr pagina van Hans Nahon maar die ken je misschien al lang.
Ter inspiratie!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Peter »

Rick schreef: 02 jun 2020 20:44 Ja, dat klopt :mrgreen:

Afbeelding
Een tussendoortje naar aanleiding van een mailwisseling met Kleinspoor, de ombouw gaat sneller dan verwacht al is het een probeersel. En ja, de letters DSM staan een beetje scheef maar dat hoort zo.
Mooi hoor! Leuke foto ook. Heb jaren in het DSM kantoor op de achtergrond gewerkt.
Welke wagon gebruik je als donor?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

@Merijn De Flickr-pagina en de gele versie zijn bij mij bekend ja :) de gele versie is wel aardig maar de blauwe en rode passen meer in mijn tijdperk, al zie ik dat gele in 1988 er nog waren.

@Peter De donor is een Roco 25200 (of een ander van dat type) die 2,5 cm is ingekort.


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Tss, ik zie nu je het hebt gezegd pas dat je de wagen hebt ingekort. Ik snapte al niet wat dat lange bruine frame onder jouw vers gespoten blauwe bovenbouw deed... 8)7


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Tussendoor deze loc zo goed als afgemaakt (er moest nog verlichting in, leuk die SMD ledjes op de juiste plek krijgen en de draadjes aansluiten..) :
Afbeelding



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Die NS 1000 ziet er heel mooi uit Rick!!!
Zelf gespoten enzo?

Grpet,
Raymond



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door tijdperk3 »

Hij lijkt wel een beetje op de 1000 van N -Specials.


Groeten, Peter

Marti-N
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:48

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Marti-N »

Rick schreef: 12 mei 2020 20:01 Ondertussen is er weinig veranderd maar de rails zijn (al een tijdje) weer aangesloten zodat er ten minste rondjes gereden kunnen worden. Strukton komt langs met een sleep zelflossers om ballast te storten:
Afbeelding

Op de perrons komen ook nog de pas uitgebrachte CTA's van Markenburg, alleen ben ik er nog niet uit welke bestemmingen erop komen. Sowieso komt er Haarlem op spoor 3 te staan, voor spoor 2 twijfel ik tussen Zandvoort en IJmuiden, spoor 5 wordt waarschijnlijk Maastricht (ja, voor de oude IC-treinen met ICR) en spoor 6 iets als 'Extra trein' of 'Niet instappen' voor de verandering. En bij één bestemming breng ik natuurlijk een rood lijntje als extraatje aan omdat er vertraging is. :mrgreen:
Hallo Rick,

Ik was benieuwd welke perron breedtes heb je gebruikt.
Wat is de afstand tussen de sporen bij het linker perron en bij het rechter perron?

Groet, Martin



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

@Marti-NDie zijn 55 en 80 mm, ik heb de standaardperrons van Markenburg gebruikt.

Raymond schreef: 28 jun 2020 21:01Die NS 1000 ziet er heel mooi uit Rick!!!
Zelf gespoten enzo?
Ja, een 3D-kapje van hier op het forum op een Arnold-onderstel en belijning van Jos. Er moeten nog een paar details gedaan worden maar de loc rijdt ondertussen al prima zijn rondjes met wat Plan K rijtuigen.
tijdperk3 schreef: 29 jun 2020 18:23Hij lijkt wel een beetje op de 1000 van N -Specials.
Met wat ik eens gezien heb van N-specials is dat niet echt een compliment. :lol:



Marti-N
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:48

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Marti-N »

Oke top, dank voor de info!



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

En er wordt rustig verder gewerkt aan de Wadlopers:
Afbeelding
Van de week ga ik de reclamebanen afplakken en kijken of daar nog verf van op voorraad is, dan kunnen de nummers en naam erop. De airco's en baanruimers voor het tweede stel moet ik nog bij Shapeways bestellen, maar dat houdt de rest van de bouw gelukkig niet op.

Omdat de beurzen dicht zijn heb ik wat ombouwdonoren van Ebay gehaald:
Afbeelding
De graanwagens liggen al uit elkaar voor ombouw tot kunstmestwagen-V2.
De open wagens zijn van Arnold en worden omgekliederd tot NS wagens. De wagen rechts is op proef al in goederenwagonbruin geschilderd en voorzien van een NS-logo. De andere drie heb ik gekocht zonder te weten of de proef zou lukken en twee dagen erna bood een andere verkoper nog zes van deze wagens aan dus heb ik die ook direct maar aangeschaft. Als het maar goed gaat. :lol:

Roco en Marklin waren zo vriendelijk om deze wagens in H0 uit te brengen, de opschriften daarvan heb ik schaamteloos overgenomen voor mijn wagens. Uiteindelijk worden het vier echte bietenwagens en vijf normale open wagens. De zesde krijgt een speciale uitvoering...



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ondertussen heb ik op Ebay de meeste E'tjes van Arnold wel gekocht:
Afbeelding
Na het maken van de foto werden nog vier wagens bezorgd door de pakketjesman, inmiddels zijn deze allemaal NS-bruin. Op de foto staat ook één van de grote voorbeelden voor de wagens met het opschrift 'BIETEN VERVOER'. Een wagen is door de vorige bezitter voorzien van lading, deze moet er nog uitgehaald worden maar deze zit muurvast gelijmd.

De Wadlopers zijn inmiddels klaar om de opschriften te krijgen:
Afbeelding

De Piko 1152 is hier ook aangekomen, een familiefoto met de Minitrix-uitvoeringen:
Afbeelding



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Raymond »

Wat een verschil he maar ja de Minitrix 1100 is ook uit de jaren 70 toch?
Wat mij opvalt is dat de Minitrix ook veel ruimte heeft tussen de rode balk en het frame....
Niet dat het mij stoort.....ben allang blij dat Piko zo'n mooie 1100 heeft gemaakt!!!

Groet,
Raymond


Plaats reactie