Railbusje rijdend gemaakt

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door jeemka »

Al enige tijd was ik aan het worstelen met een Arnold railbusje met bijwagen. Ging wel lopen, maar trok de bijwagen niet. Bij een welbekende dioramabouwer stond een Minitrix railbusje met bijwagen, bedoeld om statisch te verwerken. Geruild dus. Lopen deed het ding niet, er was flink wat schoonmaak- en herstelwerk nodig. De koolborstels waren al flink afgesleten, zodat ik zelfs puntjes moest afknippen. Alle lagers voorzien van een pietsie olie c.q. vet. De voeding van motorwagen en bijwagen gekoppeld. Een DH10C decoder erin, de kampioen langzaam rijden. De lampjes geven goed licht, wisselen netjes met de rijrichting, geen gedoe met leds.

Nu rijdt het mooi langzaam. Wel moet er nog wat lood in, want bij lage stappen slipt-ie vaak door, en een helling is helemaal lastig. Bij onze 'preferred supplier' Action zag ik hengelsportspul, daar zitten vast loodjes bij.
Weer een stuk oud meuk van de ondergang gered! Ik ben heel blij, want een railbusje stond al lang op mijn verlanglijstje.

Afbeelding

Afbeelding

Bekijk ook het filmpje. Station Bischofsgrün gaat echt een vakwerkdorp worden!
https://www.youtube.com/watch?v=gBKN7P8yBQQ
Laatst gewijzigd door jeemka op 25 apr 2019 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door Bjor »

Die rijdt heel netjes Jaap, en dat voor een Minitrix! Ik verwachtte eigenlijk het geluid van een koffiemolen, maar hij loopt heel stil en soepel, zo te zien.
Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door maarten »

Mooi Jaap! Wil je nog een elco oid in de bijwagen plaatsen om knipperen van de lampjes extra te onderdrukken? Of ben je tevreden zo?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door jeemka »

Eerder deed het motortje het alleen analoog, aan de de decoder ging het lampje vooruit zacht branden. Kennelijk trok die teveel stroom. Toen met wasbenzine tussen de koolborstels overtollige olie verwijderd en tenslotte met de luchtbuks van Action droog geblazen. Toen deed die het prima.
Ik heb geen last van geknipper, heb immers stroomafname over 4 assen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door Hans »

Hallo Jaap,

Knap gedaan. Ik doe het je niet na.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door boumacor »

WOW !! Ziet er geweldig uit en klinkt niet slecht. Goed bezig !


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het ding rijd mooi, Jaap liet dat uiteraard zaterdag zien toen ik de Arnold bakken kwam ophalen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door Rebel »

Ziet er fantastisch uit en loopt inderdaad mooi met die DH10C !!!


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

FritsdJ
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2014 20:57

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door FritsdJ »

Jaap, ik heb ook zo’n Arnold railbus met zelfs 2 bijwagens. Ook de stroomopname verdeeld over alle Assen, maar de trekkracht was nihil, opgelost met 1 aandrijfas te voorzien met Bulfrogsnot.
Gr. frits


Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door FidOo »

Ook ik heb toevallig pas zo'n railbus van trix onder handen gekregen met de opmerking dat deze heel luidruchtig was en beroerd reedt. Hoewel deze analoog mocht blijven heb ik deze schoon gemaakt en de stroomafname doorverbonden. Hierna reedt hij weer als een zonnetje en heeft toen 2 dagen op de beurs de hele dag heen en weer gependeld op een diorama. Dit zonder problemen en reedt weer perfect.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door BenQ »

Ik ook een Minitrix railbus, was van overleden vriend, en daar zat in de bijwagen een board met een stel transistors.
Onderop stond EMS, geen idee waar dat voor staat.
De kap van de motorwagen lijkt wel brandplek te hebben, motor te heet geweest.
Heb er een decoder ingebouwd, is alweer een poos geleden, dus weet niet meer of ik deze aan de kant heb gelegd omdat hij niet wilde rijden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door jeemka »

@Ben: Het motortje was bij mij ook onwillig, moest de koolborstels eruit halen, schoonmaken met wasbenzine en een uitsteeksel van 0,5 mm afknippen. Toen de collector mooi blank maken en schoonmaken met wasbenzine. Met de luchtspuitbus van Action droog gemaakt. De lagers met naaimachineolie een drupje gegeven. Toen analoog aan de trafo even beide kanten op laten draaien. Daarna kon die ingebouwd worden. Het lijkt me dat voor jouw railbusje ook hoop is.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Railbusje rijdt nu nog mooier

Bericht door jeemka »

Het busje wilde de helling niet op, had niet genoeg adhesie. In de kap van het motorrijtuig heb ik een reepje lood geplakt, zie foto.
Ook nog eens met iTrain ingemeten. Nu wil die wel de helling op rijden! Zie het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=6CcFv-AamQA

En hartelijk dank voor alle complimenten!

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door FidOo »

Mooi werk jaap.

@BenQ minitrix heeft ooit een systeem gehad waarmee je 2 treinen analoog met 2 Trafos kon besturen. Dit systeem heet EMS. Mocht je ooit een EMS trein onder handen krijgen. De EMS componenten moeten verwijderd worden om deze gewoon analoog te kunnen aansturen. (ook als de trein digitaal gemaakt moet worden.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Railbusje rijdend gemaakt

Bericht door Jantje »

Ik ben ook met eenoude trix railbus bezig, waar heb jij de decoder geplaatst en wat bedoel je met koolborstels 0,5mm afknippen.
gr jan


Plaats reactie