Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Bericht door Jantje »

Ik heb een Roco 23257 , digitaal gemaakt en uitgerust met ledverlichting.

Het ombouwen ging niet zonder slag of stoot, analoog liep de loc goed, maar na het inbouwen van de decoder wilde het ineens niet meer, na controle bleek het motortje om onverklaarbare wijze stuk, op ebay voor een redelijke prijs een ander gevonden en gemonteerd, toen zat het weer tegen want onbelast liep het motortje als een speer maar op de baan leek het wel of er een zwaar punt o.i.d in zat , nader onderzoek wees uit dat de tandwieltjes op de vier asjes gebroken waren, deze ook vernieuwd, en nu loopt het weer als een speer zonder bijgeluiden. Hierbij wat foto's van het binnenwerk met decoder en de ledverlichting. De led verlichting die ik gebruikt heb kwam van een kerstboom verlichtingstrip van de action die ik gewoon van de strip afgeknipt heb.De decoder is een D & H DH10C.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Bericht door FidOo »

Herkenbaar. Mijn v200 van roco heeft ook defecte tandwielen. Hoe ben jij aan vervanging gekomen?

Ik snap alleen niet waarom je er led verlichting in gebouwd hebt. De originele verlichting is toch prima?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Bericht door Pjotr »

Die kapotte tandwielen zijn een herkenbaar euvel bij de oudere modelletjes. Ik kon vijf jaar geleden nog een nieuwe as bij Harlaar in Badhoevedorp bestellen. Was geen probleem. De loc liep daarna weer als nieuw.

LED-verlichting is natuurlijk altijd beter dan gloeilampen. Je bespaart tenslotte digitale stroom en LEDs produceren nagenoeg geen warmte. Zelf heb ik de vervangingsprint van Arnold Huebsch destijds gemonteerd.

https://amw.huebsch.at/Produkte/Decoder ... e_V200.htm
Kost niet veel en werkt super.

Ik zit nog wel voor de toekomst aan wisselende front en sluitverlichting te denken, maar dat is bij dit model een uitdaging.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Bericht door Michiel »

Een rede waarom men leds wilt gebruiken ter vervanging van de gloeilampen, is ook om geen cabineverlichting meer te hebben wanneer de frontseinen aan gaan. Ik zou dat toch willen proberen. Heb toevallig gisteren m'n eerste V200 ontvangen. Dit draadje komt mooi van pas ter verkenning van de obstakels bij het digitaliseren. Ik heb m'n model nog niet open gemaakt. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Bericht door Jantje »

De tandwieltjes bij mijn modelspoorwinkel besteld , heeft er waarschijnlijk nu nog 6 liggen want ze worden per 10 geleverd, ik was voor een goeie 5 € klaar Roco nummer is 86505 en de winkel is WSUM in Waalwijk.



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Bericht door Jantje »

Oh ja FIdOo, als je de tandwielen gaat vervangen doe dit dan eerst bij één asjes dan kun je bij de andere asjes kijken hoever dat het tandwieletje er op moet om de juiste afstand te hebben, en de led verlichting was gewoon een probeersel wat gelukt is .



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Roco 23257 V200 met ledverlichting.

Bericht door FidOo »

Dank je voor de tip Jan.

En ja het scheelt inderdaad wat stroom. Maar ik ben van mening dat dit wel te verwaarlozen valt.

En Michiel dit geldt natuurlijk alleen als je de led verlichting niet op exact dezelfde plaats maakt als de originele verlichting anders heb je dat euvel nog steeds.

Overigens is die print van anw hübsch handig maar zeker niet noodzakelijk. Een dh10c past zonder enige freeswerk gewoon boven op de originele print en daarna kun je alles gewoon aansluiten op bestaande soldeer eilandjes. Volgens mij is dit dezelfde printplaat als de v320 en die heb ik eergisteren nog gedaan.

Ook mijn v200 van roco is digitaal en reedt tot voor zijn tandproblemen zeer goed.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie