Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

Het ombouwen van een analoge lok is op zich niet zo heel moeilijk maar omdat er vaak weinig ruimte is in spoor N blijf ik het uitstellen. Ik had al langer het idee om de printplaat te vervangen met een waarop eenvoudig een decoder geplaatst kan worden. Helaas zijn deze niet te koop zover ik weet maar ik verwacht dat als ze er al zijn het niet goedkoop is. Daarom ben ik zelf een poging aan het doen voor mijn koplopers van minitrix waarin de vorige eigenaar nogal slordig te werk is gegaan. En dat is zacht uitgedrukt! :(

Afbeelding

Ik wil deze laten maken bij de printplaten service OSHPARK omdat die goedkoop is bij lage aantallen. Daar hoort dan wel bij dat de print een paars soldeermasker heeft en heb ik dus in mijn preview ook gebruikt. :D

Omdat er nauwelijks iets van de originele prints in mijn koplopers over is heb ik de maten behoorlijk moeten gokken op basis van foto's die ik met google heb gevonden dus hoop dat uiteindelijk alles erin past. Ik heb een proefafdruk op papier gemaakt en uitgeprint en deze kwam perfect uit met de schroefgaten dus het lijkt wel goed te gaan. Ondanks dat het ontwerp nog lang niet af is vroeg ik me toch af wat anderen er van vinden of dit misschien ook al gedaan hebben.

Ik denk erover hetzelfde te doen voor andere modellen van Fleischmann zoals: Wadloper, NS1600 en DB V100 waarvan ik er meerdere heb om nog om te bouwen. Voor de kop- en wadlopers denk ik er nog over om verlichting en andere leuke functies toe te voegen ;)

Groeten,
Pascal


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Pjotr »

Pascal,

Mooi initiatief, ik heb zeker belangstelling. Zelf zat ik onlangs te kijken naar een Next18 adapter voor mijn koploper.
Ik zou daarom eigenlijk niet met een 6-polige NEM stekker aan de slag gaan, maar als het mogelijk is, proberen om de print met een Next18 of een Plux16 stekker uit te rusten.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door martindomburg »

Mee eens, je hebt dan de mogelijkheid om loodpads op de pcb te zetten voor v+, GND, susi en de aux uitgangen.

Als je wilt mag je hier wel een keer de originele pcb's nameten.

Kijk ook even bij smart-prototyping.com, die is ook erg goedkoop.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

Pjotr schreef: 17 sep 2019 18:12 Pascal,

Mooi initiatief, ik heb zeker belangstelling. Zelf zat ik onlangs te kijken naar een Next18 adapter voor mijn koploper.
Ik zou daarom eigenlijk niet met een 6-polige NEM stekker aan de slag gaan, maar als het mogelijk is, proberen om de print met een Next18 of een Plux16 stekker uit te rusten.
Dank je wel. De reden voor de 6 polige NEM651 was vooral omdat de connector nog redelijk handmatig te solderen is. En ik heb er ooit eens een stuk of 10 bij conrad besteld maar nooit gebruikt. Maar vooral ook omdat de Next18 niet in KiCad (de ontwerpsoftware die ik gebruik) aanwezig is en ik die zelf zou moeten toevoegen.

Andere reden is nog dat zowel Next18 als Plux12/16 net iets hoger zijn dan een NEM651 waardoor ruimte weer een probleem wordt.
martindomburg schreef: 17 sep 2019 18:43 Mee eens, je hebt dan de mogelijkheid om loodpads op de pcb te zetten voor v+, GND, susi en de aux uitgangen.

Als je wilt mag je hier wel een keer de originele pcb's nameten.

Kijk ook even bij smart-prototyping.com, die is ook erg goedkoop.
Ondanks mijn punten hierboven geeft het inderdaad wel meer uitbreidings mogelijkheden. Ik heb er wel over gedacht om meerdere socket op de print te plaatsen, in elk geval de aansluitpinnen. En dan soldeerjumpers om een keuze te maken of verlichting of iets dergelijks anders van stroom voorzien moet worden.

De grootste uitdaging is rekening houden met de hoogte en ruimte binnen een lokomotief. Nu is er in de koploper waarschijnlijk wel plek genoeg in de kop of helemaal achterin maar is meer puzzelen. Ik ben het wel eens dat dit het waarschijnlijk waard is om tijd aan te besteden overigens.

Het nameten heb ik al bij iemand 'iets' dichter bij den haag kunnen regelen, maar bedankt voor het aanbod als het nodig geweest was. Ik kan altijd nog een PDF sturen met de afmetingen voor het meer ogen principe natuurlijk ;)

Ik heb even gekeken bij smart prototyping en die zijn nog iets goedkoper zelfs, maar ik word duizelig van de vele configuratie mogelijkheden die ik nog niet volledig snap. Bij oshpark kan ik direct mijn kicad pcb uploaden en is voor nu even iets makkelijker. Maar houd ze zeker in gedachten voor later of als ik andere kleuren wil voor de pcb. Bedankt voor de link.

Groeten,
Pascal


Groeten,
Pascal

Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de Next18 connector en of er misschien toch al een bestaande library was voor KiCad maar heb het helaas niet kunnen vinden. Ik heb gisteren een start gemaakt met het tekenen van het schema component wat eigenlijk gewoon een rechthoek is met 18 pinnen die je een plekje en naam moet geven. Op zich niet zo heel moeilijk maar ik moet nog wennen aan het vreemde coördinaten systeem in KiCad wat niet werkt met mooi afgeronde milimeters.

Zodra ik de PCB weergave ver genoeg heb gekregen dat de soldeerpunten voor de Next18 zichtbaar zijn zal ik weer een plaatje toevoegen.


Groeten,
Pascal

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Nijboer »

Voor sommige N spoor modellen heeft ANW Huebsch ook pcbtjes beschikbaar.



Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

Ik heb nog eens goed gemeten en beken hoeveel ruimte er echt vrij is in de kop en was behoorlijk verrast dat een next18 adapter met decoder zelfs ruimte over heeft. In de NEM662 specificaties staan de maximale afmetingen en heel misschien past er zelfs een sound decoder in de ruimte van de kop!

Met nog wat uurtjes stoeien in KiCAD is het gelukt de Next18 connector toe te voegen en op de print te plaatsen net achter de cabine. Het gat waar de lijnen overheen lopen was bedoeld voor de Trix "stekker" in de sluitwagen maar als ik die weghaal kan ik het nog een millimeter of 2 opschuiven. Die verbinding met het draaistel moet dan maar op een andere manier en is in de motor wagen toch niet mogelijk. Ik heb de 6 polige NEM651 nog wel even laten zitten maar ga die naar achteren verplaatsen als een soort debug connector. Aan de onderkant wil ik aansluitingen maken voor SMD leds voor de binnen verlichting en misschien nog wat extra aansluitingen.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Groeten,
Pascal


Groeten,
Pascal

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door FidOo »

Dat ziet er toch al heel goed uit zeg.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door PietB »

Nijboer schreef: 25 sep 2019 18:50 Voor sommige N spoor modellen heeft ANW Huebsch ook pcbtjes beschikbaar.
Ik kan alleen H0 vinden bij http://atw.huebsch.at



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door FidOo »

PietB: http://amw.huebsch.at/AMW_Script/shop1.pl

Niet ATW maar AMW en dan in de shop: Katogorie = Tauschplatine --> Maßtab = N --> Produkten anzeigen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Pjotr »

Directe link naar de Tauschplatine voor een Fleischmann BR218:
https://amw.huebsch.at/Produkte/Decoder_Platine_218.htm

Twee jaar geleden waren er wat issues rond de pasvorm, maar dat schijnt met een nieuwe versie opgelost te zijn.
Hij staat nog op m'n verlanglijstje. (zoals zoveel dingen)


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door PietB »

FidOo schreef: 27 sep 2019 13:38 PietB: http://amw.huebsch.at/AMW_Script/shop1.pl

Niet ATW maar AMW en dan in de shop: Katogorie = Tauschplatine --> Maßtab = N --> Produkten anzeigen.
Duidelijk dankjewel.

grt Piet.



Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

FidOo schreef: 27 sep 2019 11:48 Dat ziet er toch al heel goed uit zeg.
Dank je wel! :D

Hoewel ik nog wat dingen wil nameten en controleren ben ik tot zover wel tevreden over het zelf getekende Next18 component wat ik op een volgende printplaat direct kan hergebruiken! :D
Afbeelding
Voor het effect toch ook een aantal printsporen en via's toegevoegd voor het effect dat het een echte printplaat is, maar aan de achterkant is nog helemaal leeg op dit moment. Ik heb gezien dat de kopercontacten naar de motor en verlichting in de koploper ook nog gaatjes nodig hebben om die een-op-een te kunnen solderen op deze nieuwe pcb.

Ik heb in het ontwerp net buiten beeld wel al de LED's en weerstanden voor de binnenverlichting toegevoegd en denk dat ik de afstand zoals Digikeijs ze op de ledstrips heeft zitten ga aanhouden. Misschien dat ik zelfs soldeerpunten kan toevoegen om een restant van die ledstrips hierop te kunnen hergebruiken ;)

Groeten,
Pascal


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Pjotr »

Indrukwekkend zeg.

Ik zat een tijdje geleden te denken aan een NEXT18 adapterprintje in de koplopers, maar dat zet ik even 'on-hold'.
Dit zou echt een super-oplossing zijn.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Debvd »

Zou mooi zijn als we van deze printplaten standaard zouden kunnen krijgen voor ouder locś

Ziet er goed uit, maar helaas geen nederlands verkeer

Gr. Bjorn


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door mikey »

Dit ziet er echt goed uit. Ik ben zelf van plan al mijn koplopers binnenkort flink aan te pakken met een nieuwe motor, binnenverlichting en betere stroomafname. Dit is misschien wel een toevoeging.

Ik hou dit draadje even in de gaten ;)


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Rick »

Ik hou het ook in de gaten maar vooral omdat mijn Koploper een gebroken printplaat heeft en Marklin traaaaag is met het leveren van een nieuwe. :)



Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

Bedankt voor de positieve reacties en interesse in de voortgang tot zover. Dat motiveert wel om er mee door te gaan want eigenlijk stond ik al een paar keer op het punt om het op te geven, hahaha. Hoewel ik steeds beter met KiCAD om kan gaan en ik nu zelfs de motoraansluiting als component heb toegevoegd (zie plaatje hieronder) lukt het leggen van de printsporen niet zoals ik het wil.
Misschien ben ik te perfectionistisch en moet ik het gewoon accepteren zoals het is, maar ik leg bijvoorbeeld liever niet de baanspanning onder de motor pinnen door en moet ik alles in het smalle stukje in het midden zien te proppen. Waar aan de onderkant ook nog eens LED verlichting is toegevoegd wat nu een beetje in de weg gaat zitten. :cry:

Hierbij wat plaatjes van de voortgang (helaas wil de onderkant niet goed renderen kwa belichting om de een of andere reden :( )
Afbeelding
Afbeelding

Om de frustraties een beetje te onderdrukken ben ik alvast begonnen aan de volgende vervangende PCB's voor twee andere typen lok's van Fleischmann. Het enige wat ik gedaan heb is het orgineel goed opmeten..nameten...en dat nog een aantal keren enz....en dan krijg je dus dit:
Afbeelding
Afbeelding

Grootste nadeel bij de twee nieuwe is dat er nauwelijks ruimte is om een decoder te plaatsen zonder in het frame te gaan frezen/slijpen etc. Maar dat is een uitdaging voor later en deed dit vooral om de kosten te kunnen bereken bij OSHPARK en die vallen me heeel erg mee in vergelijking met de koploper PCB! Niet heel erg verbazend gezien de prijs berekend wordt per vierkante inch (fabriek in america) en deze een stuk kleiner zijn natuurlijk.

Tot zover mijn update :)


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Ronald2016 »

Bij een fleischmann 1600 is het enkel nodig om een gat in de printplaat te maken en daar past een kuehn 45 in. Alleen de draden die je over de printplaat moet leggen zitten een beetje in de weg om het goed te doen. Vooral als je nog een digikeijs led verlichting erin gaat plaatsen.
Tevens vind ik dat ze niet lekker contact maken, elke keer als ze stil staan moet ik even de loc aanraken om hem te laten rijden.

Maar ziet er goed uit allemaal, dank je wel dat je door gaat en ook andere printplaten gaat maken.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Pjotr »

Mooi hoor.

Kun je ook een printplaat voor een Minitrix NS1127 ontwerpen ?
En deze vervolgens voorzien van aansluitingen voor LED-verlichting. Sluitlichten en Frontlichten.

Ik denk dat als je daarnaast in het midden van de printplaat een gat creëert, er mogelijkheden zijn voor een platte decoder zoals een DH10C met een NEM651 aansluiting.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door FidOo »

Ik heb gisteravond toevallig een v100 van flm gedigitaliseerd. En heb even gekeken of er een dh10c fatsoenlijk in de lengte richting in zou passen. Maar er blijft dan heel weinig pcb over aan weerszijden. Tevens zitten de lippen naar de motor behoorlijk in de weg. Als je deze met draad aan de print zou verbinden (waardoor je wel aan de koolborstelhouders moet solderen). Zou je wel meer ruimte krijgen. Tevens zou ik dan de gloeilampen vervangen voor 3mm LEDs die je dan met de pootjes aan de print kan solderen. Of als je het luxe wilt doen. Gelijk 2 printjes maken waar je smd LEDs op kan solderen waardoor je gelijk rood en wit verlichting kunt creëeren.

Mijn 2 centen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

Ronald2016 schreef: 07 okt 2019 08:41 Bij een fleischmann 1600 is het enkel nodig om een gat in de printplaat te maken en daar past een kuehn 45 in. Alleen de draden die je over de printplaat moet leggen zitten een beetje in de weg om het goed te doen. Vooral als je nog een digikeijs led verlichting erin gaat plaatsen.
Tevens vind ik dat ze niet lekker contact maken, elke keer als ze stil staan moet ik even de loc aanraken om hem te laten rijden.

Maar ziet er goed uit allemaal, dank je wel dat je door gaat en ook andere printplaten gaat maken.
Voor de loks met weinig ruimte heb ik het idee om op de vervangende print slechts een iets eenvoudigere bedrading mogelijk te maken. Dus de front en sluitverlichting als soldeer punten in plaats van een dradencircus heen en weer. Wat je precies bedoeld met dat ze slecht contact maken weet ik niet precies, ik heb drie 1600's van fleischmann die goed contact maken maar eigenlijk niet mooi rijden en onderhoud nodig hebben. Het digikeijs led setje heb ik liggen maar nog niet de tijd/zin gevonden om deze in te bouwen tot nu toe.

Dank je wel en graag gedaan. Het is zowel een uitdaging als een leer ervaring om zelf een printplaat ontwerp te maken. :D
Pjotr schreef: 09 okt 2019 15:42 Mooi hoor.

Kun je ook een printplaat voor een Minitrix NS1127 ontwerpen ?
En deze vervolgens voorzien van aansluitingen voor LED-verlichting. Sluitlichten en Frontlichten.

Ik denk dat als je daarnaast in het midden van de printplaat een gat creëert, er mogelijkheden zijn voor een platte decoder zoals een DH10C met een NEM651 aansluiting.
Dank je wel. Zelf ben ik geen fan van de NS1100 en heb deze dus niet in mijn verzameling, maar voor elk model is een printplaat te ontwerpen al gaat er wel erg veel tijd in zitten heb ik gemerkt. :lol: Een uitsparing in de printplaat lijkt inderdaad voor een aantal loks de oplossing en zelfs Arnold heeft dit gedaan met de Traxx. Het nadeel van deze methode is wel dat er aan de randen zeer weinig PCB ruimte overblijft om de printsporen te leggen langs de decoder. Al zal dat vaak alleen maar baanspanning en verlichting zijn natuurlijk en valt het wel mee misschien.
FidOo schreef: 09 okt 2019 16:52 Ik heb gisteravond toevallig een v100 van flm gedigitaliseerd. En heb even gekeken of er een dh10c fatsoenlijk in de lengte richting in zou passen. Maar er blijft dan heel weinig pcb over aan weerszijden. Tevens zitten de lippen naar de motor behoorlijk in de weg. Als je deze met draad aan de print zou verbinden (waardoor je wel aan de koolborstelhouders moet solderen). Zou je wel meer ruimte krijgen. Tevens zou ik dan de gloeilampen vervangen voor 3mm LEDs die je dan met de pootjes aan de print kan solderen. Of als je het luxe wilt doen. Gelijk 2 printjes maken waar je smd LEDs op kan solderen waardoor je gelijk rood en wit verlichting kunt creëeren.

Mijn 2 centen.
De motor plaatjes zitten inderdaad behoorlijk in de weg zelfs met mijn methode van de printplaat vervangen. Helaas zijn mijn beide fleischmann v100 in niet al te beste staat en waren het eigenlijk miskoopjes. Toch heb ik er een met solderen van draden digitaal gemaakt maar de decoder werdt na een paar minuten echt gloeiend heet! Nu weet ik dat het door de verlichting en de massa komt natuurlijk maar in die begin periode had ik dat nog niet door. :cry: . Ondanks dat werkt de decoder nog steeds maar durf ik hem niet te lang laten rijden, ook vanwege het slechte rijgedrag is het niet mijn favoriet op het moment. Ik heb nu een Minitrix V100 met sound die wel perfect rijdt maar die was dan ook helemaal nieuw ;)

Ik heb graag vervangbare decoders voor het geval het mis gaat, een ander merk wil proberen of later een geluidsdecoder wil plaatsen. Ik nogal in het ESU kamp beland en heb ik ook recent een LokProgrammer gekocht om met geluiden te experimenteren. In mijn ontwerpen houd ik dus vooral de ESU decoders in gedachten maar andere merken met dezelfde specs of afmetingen passen uiteraard ook gewoon. Ik ga de FLM V100 denk ik voorzien van een LokPilot nano die echt super klein is en hopelijk met een NEM651 socket geplaatst kan worden. Voor voor en achter verlichting heb ik al nagedacht om deze als onderdeel van de hoofdprint te maken die je kunt "afbreken". Hierdoor is het slechts 1 ontwerp met wat vreemde afmetingen die ik naar de PCB fabriek kan sturen en scheelt dat iets in de kosten. ;) Maar het kost wel weer tijd om dit aan een ontwerp toe te voegen.

Ik heb in mijn twee koplopers helaas een vervelende afwijking ontdekt in de stroom afname, de linker en rechter rail aansluiting zijn omgekeerd! Ik vergeet bij elke post dit hier na te vragen of anderen dit ook hebben. Ik had bij het nalopen met de multimeter hoe de verbindingen lopen per ongelijk de draaistellen door elkaar gehaald en elke keer kortsluiting op de baan. Hierdoor zit de "common" voor de verlichting die via het frame loopt bij de ene set aan de linker rail en bij de andere op de rechter rail. Hopelijk is het probleem duidelijk genoeg omschreven om herkenbaar te zijn ;)
Mijn oplossing was om dit via "solderjumpers" te configureren zodat het voor de decoders in elk geval correct verbonden kan woorden, maar dit neemt dan weer wel extra ruimte in op de PCB waardoor ik dus niet helemaal netjes uitkom. Mijn vraag is eigenlijk of dit nou echt heel belangrijk is dat links en rechts volgens de standaard aangesloten zijn...functioneel gezien dan. Ik denk zelf van niet maar houd me wel graag aan de juiste standaarden natuurlijk. :D

Ik heb even iets minder tijd te besteden aan deze ontwerpen helaas...maar heb wel een andere methode uitgeprobeerd van opmeten voor de wadloper. Ik heb de rijtuigen en de printplaten op ruitjes papier gelegd en meerdere foto's gemaakt. Dit zou in theorie voldoende moeten zijn voor een grove indicatie van de vorm en afmetingen die ik "sneller of makkelijker" in KiCAD kan importeren. Misschien is het ook volledig overbodig en meer werk dan gewoon met de schuifmaat opmeten ;)

Als ik wat meer resultaten heb om te delen laat ik het hier weer weten natuurlijk. :D


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Ronald2016 »

@Archer Ze rijden prima rondjes, maar eenmaal in het station stoppen en tijdje stil staan. Willen ze niet meer rijden, licht aanraken van de loc gaat ie weer rijden. Ik heb nog niet gevonden waar het probleem zit, maar ik denk dat ik er 2 ga verkopen en 2 minitrix 1855 ervoor ga omnummeren.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door FidOo »

Ik heb in mijn twee koplopers helaas een vervelende afwijking ontdekt in de stroom afname, de linker en rechter rail aansluiting zijn omgekeerd! Ik vergeet bij elke post dit hier na te vragen of anderen dit ook hebben. Ik had bij het nalopen met de multimeter hoe de verbindingen lopen per ongelijk de draaistellen door elkaar gehaald en elke keer kortsluiting op de baan. Hierdoor zit de "common" voor de verlichting die via het frame loopt bij de ene set aan de linker rail en bij de andere op de rechter rail. Hopelijk is het probleem duidelijk genoeg omschreven om herkenbaar te zijn
Is dit niet gewoon een kwestie van je 2 assen in het draaistel 180 graden om te draaien. Volgens mij zitten die dan gewoon verkeerd om.
Ik ga de FLM V100 denk ik voorzien van een LokPilot nano die echt super klein is en hopelijk met een NEM651 socket geplaatst kan worden. Voor voor en achter verlichting heb ik al nagedacht om deze als onderdeel van de hoofdprint te maken die je kunt "afbreken". Hierdoor is het slechts 1 ontwerp met wat vreemde afmetingen die ik naar de PCB fabriek kan sturen en scheelt dat iets in de kosten. ;) Maar het kost wel weer tijd om dit aan een ontwerp toe te voegen
Ik zou voorzichtig zijn met uitgaan van een Loppilot Nano. Deze heeft een beperkte stroom die hij kan leveren en een beperkte spanning.
Die voor en achter verlichting zou natuurlijk wel echt een mooi upgrade punt zijn. Eventueel zou je er voor kunnen kiezen om deze zo te maken dat je de Witte en Rode verlichting via 1 uitgang kan aansturen of dat je een onderbreking maakt waardoor je de keuze hebt om deze via aparte uitgangen aan te sturen.
ik zelf heb ook overigens de Minitrix V100 (zonder geluid) ipv de FLM. Vind deze een stuk mooier rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Digitaliseren met zelf ontworpen printplaten

Bericht door Archer »

Ronald2016 schreef: 10 okt 2019 14:25 @Archer Ze rijden prima rondjes, maar eenmaal in het station stoppen en tijdje stil staan. Willen ze niet meer rijden, licht aanraken van de loc gaat ie weer rijden. Ik heb nog niet gevonden waar het probleem zit, maar ik denk dat ik er 2 ga verkopen en 2 minitrix 1855 ervoor ga omnummeren.
Ik heb een BR218 uit een digitale startset van fleischmann die zeer mooi langzaam kan rijden maar ook erg slecht contact maakt. Zelfs op schone nieuwe rails heeft ie constant een zetje nodig om verder te rijden wat best irritant is. Een van de 1600's was al digitaal gemaakt toen ik hem kocht en daar is een extra draad vanaf het draaistel gesoldeerd voor extra contact. Helaas is de decoder wat ouder en ga ik hem vervangen om gebruik te kunnen maken van RailCom detectie. De andere twee zijn nu nog analoog en heb ik nog niet lang genoeg om te kunnen zeggen of dit echt het verschil maakt.
FidOo schreef: 10 okt 2019 15:28Is dit niet gewoon een kwestie van je 2 assen in het draaistel 180 graden om te draaien. Volgens mij zitten die dan gewoon verkeerd om.
De wielcontacten zitten nogal vreemd in elkaar en hebben aan een kant een lipje om de stroom door te geven aan een printplaat aan de onderkant met een schakkelaar voor bovenleiding of rails. Of het omdraaien van de wielen gaat helpen weet ik met deze constructie niet maar misschien wel als ik die nu voor zit omwissel met de achterste! Ben ik niet eens opgekomen maar als het werkt laat ik het direct weten!! :shock: :lol:
FidOo schreef: 10 okt 2019 15:28 Ik zou voorzichtig zijn met uitgaan van een Loppilot Nano. Deze heeft een beperkte stroom die hij kan leveren en een beperkte spanning.
Die voor en achter verlichting zou natuurlijk wel echt een mooi upgrade punt zijn. Eventueel zou je er voor kunnen kiezen om deze zo te maken dat je de Witte en Rode verlichting via 1 uitgang kan aansturen of dat je een onderbreking maakt waardoor je de keuze hebt om deze via aparte uitgangen aan te sturen.
ik zelf heb ook overigens de Minitrix V100 (zonder geluid) ipv de FLM. Vind deze een stuk mooier rijden.
Ik lees bijna elke keer dat N spoor motoren niet meer dan 200mA gebruiken en de nano kan 500mA motorstroom leveren dus in theorie zou het geen probleem moeten zijn. Eigenlijk was de nano voor een nog kleine lokje bedoeld bedacht ik me later, maar in elk geval wil ik een NEM651 connector proberen te gebruiken of Next18 als het in de cabine ruimte past.
Ik wil de aansluiting die bedraad moeten worden tot een minimum beperken en denk dat 3 draden voldoende is voor LED verlichting te laten wisselen met de rijrichting. Dus aan beide zijden van de printplaat zitten dan 3 aansluitingen voor de verlichting en die worden met printsporen verbonden aan de juiste uitgangen. Draden van voor naar achteren zijn dan niet meer nodig denk ik ;)


Groeten,
Pascal
Plaats reactie