Utrecht CS

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Utrecht CS

Bericht door TonN »

Hi
Ik begin altijd aan veel te grote projecten. Het is een handicap. Dus maar kijken wat er van komt. Ooit met Utrecht CS begonnen. Het is nog niet rijdend, maar het is een leuke bezigheid.
En laatst kreeg ik zin met de overkapping te beginnen.
Een groot project op zich. Maar het eerste tussenresultaat is best al grappig.


Afbeelding



Nu heb ik geen 3d printer of plotter oid en ik besloten dat die er ook niet komt. De hobby heeft ook als doel om wat minder achter de pc te zitten. Dus het probleem was dus: Hoe maak je portalen die ook op elkaar lijken? De oplossing was om een tekening op de pc te maken die te printen en met houtlijm op polystyreen te plakken. Met een scherp mesje begin je dan te snijden. Tegen de tijd dat je alles een keer gehad hebt, begint het papier los te laten, tenslotte houtlijm op polystyreen is niet denderend. Dan voorzichtig alles uitsnijden en bijwerken.

Ik heb er nu 8 en hoef er maar 44. Van dit type dus.

Hoe lijkt dit?
Laatst gewijzigd door TonN op 26 jan 2024 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door Bjor »

Ton,

Dit lijkt op het werk van iemand die prima zonder snijplotter of 3D printer kan en die met vaste hand ware kunstwerkjes kan maken :lol:
Dat is prachtig werk. Zoals je zelf al zegt: dat wordt een heel groot en ambitieus project, maar dat is net als het opeten van een olifant: stukje voor stukje en met het meest waardevolle stuk gereedschap uit je gereedschapskist: GEDULD ;) .
Ik schuif graag bij je aan; dit moet ik zien! :P :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door TonN »

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er geweldig uit Ton. Gelukkig zijn het er maar 48.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door TonN »

Zelfs maar 44. En als je telt zie je dat ik nog al eentje heb. Natuurlijk zijn er ook nog de overkappingen van het perron. En alle tussenstukjes. Dus waar praten we eigenlijk over. :)

Ik ben nu begonnen met postimage, maar ik wil grotere foto's in de berichten. Hoe doe jullie dat?


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door Frank_N »

Dat is gemakkelijk te doen, als je in je map op die site een afbeelding plaatst kun je aanvinken waar die afbeelding voor bedoeld is.
Er staat een mogelijkheid bij met "geschikt voor Fora" ofzoiets. Try it ;)
Beetje experimenteren en je bent er zo uit 8-)
De vraag is ook nog: is dat nodig? Zoals je ze nu gepost hebt kun je erop klikken, en je krijgt dan een vergroting te zien.

*ik heb ergens gezien dat men op bepaalde fora daar niet blij van word, waarom weet ik niet.

Je werk ziet er trouwens fantanties uit, Chapeau!


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door Nico Essers »

Inderdaad 44. 😴

Bij Flickr kun je de grootte van een foto aangeven voor het plaatsen. Ik neem aan dat Postimage ook zo’n functie heeft.
Scheelt veel extra klikken als de foto’s groter zijn dus dat wordt zeker gewaardeerd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door TonN »

Nico Essers schreef: 21 sep 2019 17:38 Scheelt veel extra klikken als de foto’s groter zijn dus dat wordt zeker gewaardeerd.
Ik ga dat even bekijken.

Zoiets?

Afbeelding

Het leuke aan dit project is dat je de werkelijkheid moet vereenvoudigen om iets te kunnen maken. Alle verbindingen tussen de bogen hebben ook weer een vakwerk motief. Te klein om na te maken. Ik heb er één geprobeerd en vind hem niet mooi genoeg. En het moet nog kleiner. Niet te doen.

Afbeelding

Het dichte dak laat ik ook achterwege. Ik wil mijn treinen wel kunnen zien.

Ik heb mijn werk vergeleken met de Faller perronoverkapping 222127 . Ik denk dat ik een vergelijkbare detaillering haal.



Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door TonN »

Even een ander experimentje.
Er moeten ook nog palen komen voor de lage overkappingen. Mijn eerste poging hiervoor is met beuken hout. Ik heb een staafje gekocht van 4mm diameter.
Afbeelding
Dan de boormachine misbruikt om te houtdraaien.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door Bjor »

Ton,

Knap "draaiwerk" :o . Ik heb zoiets ook wel eens geprobeerd. Ik vond het heel lastig om paaltjes met gelijke proporties te maken, maar die van jou zijn goed gelukt! Hoe heb je de staafjes in de boormachine bewerkt? Met een vijltje?

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door tv_man »

Oei dat ziet er allemaal gelikt uit man! Had bij de bogen aan het begin helemaal geen idee wat het materiaal was op basis van de foto's. En zoals gezegd kan je met geduld een heel eind komen. Volgens mij gaan we nog het een en ander aan interessante technieken tegenkomen hier!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door Folkert van Wijk »

Ontzettend wat knap en wat een geduld!
Ik vindt het nu al mooi.



Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door TonN »

Bjor schreef: 08 okt 2019 21:52 Ton,

Knap "draaiwerk" :o . Ik heb zoiets ook wel eens geprobeerd. Ik vond het heel lastig om paaltjes met gelijke proporties te maken, maar die van jou zijn goed gelukt! Hoe heb je de staafjes in de boormachine bewerkt? Met een vijltje?

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Ben
Ik heb een 5 keer vergrote tekening gemaakt en één tekening 1 op 1. Daar kan ik dan tijdens het draaien mee vergelijken.
Het bewerken doe ik met een stanley mesje en met een vijltje. Het is even puzzelen hoe je het mesje vast moet houden. Mesje gaat sneller dan vijl. Je kan ook niet teveel kracht zetten, want dan ligt het paaltje op de grond.
Ik had ook even een grenen sateprikker in de boormachine gezet, maar die brak af.
Het is weer een hapje van de olifant. :)
tv_man schreef: 09 okt 2019 06:30 Oei dat ziet er allemaal gelikt uit man! Had bij de bogen aan het begin helemaal geen idee wat het materiaal was op basis van de foto's.
De bogen zijn van 0.5 mm polystyreen. Ik heb ook 0.3 mm geprobeerd, maar dat is me toch wat te fragiel. Dat zou ik op kunnen lussen door er weer styreen tegenaan te plakken om een soort t-profiel te krijgen, maar dat heeft meerdere bezwaren. Afgezien dat het meer werk is, misschien niet strak genoeg wordt ben ik bang dat het teveel materiaal wordt. Je moet er wel doorheen kunnen blijven kijken.
(Vergelijk maar met https://www.arjandenboer.nl/2014/perron ... vervolg-1/)

Ben trouwens begonnen met het verzamelen van wat broodzak-afsluit-klemmetjes. Het lijkt me handig om daarmee de bogen te fixeren voordat ik er de tussenstangen tussen lijm.
tv_man schreef: 09 okt 2019 06:30 Volgens mij gaan we nog het een en ander aan interessante technieken tegenkomen hier!
Ik heb decennia geleden eens een bovenleiding portaal voor emplacementen gesoldeerd op een wijze die voor iedereen haalbaar is. Die ga ik binnenkort eens laten zien. (Disclaimer: Ik ben niet aansprakelijk voor schade aan kleren of vingers tijdens het solderen.)
Nog wel meer rare dingen gedaan trouwens om te delen. Leuk voor de lange koude winter avonden.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Overkapping Utrecht CS

Bericht door tv_man »

Inderdaad is 0,3mm erg dun. Wordt vaak wel stevig als alles aan elkaar geplakt is maar de bouwfase is lastig. Is het mogelijk om bij de constructie kant en klare T-profielen (of L-profielen) te gebruiken? Bestaat er eentje die net geschikt is?

Ben benieuwd naar de bovenleidingportalen. Lastig om te solderen zoiets, vooral als je er een heleboel nodig hebt die er hetzelfde uit moeten zien...


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Bovenleiding Utrecht CS

Bericht door TonN »

De hobby heeft weer een hele tijd stil gelegen, maar ik ben weer bezig. En ik doe steeds zoveel mogelijk waar ik zin in heb en ik wou nu eens proberen een bovenleidingportaal zelf te maken. Ik ben gek van de meersporige portalen die vroeger standaard waren op de stations in die geleidelijk verdwijnen.

Afbeelding

Afbeelding

(Ik heb dus al tijden geen plaatjes geplaatst, dus ik hoop dat dit goed gaat.)

De paal is 1,5 x 1,5 mm H. Bovenkant 1,5 x 1 mm half-U. De rest is 0,5 rond.



Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Utrecht CS

Bericht door TonN »

Ik kan even geen plaatje uploaden maar ik hoop dat ik het kan uitleggen.

Ik ben ballast aan het strooien. (Noch 09167) Leg via een lepel iets neer en dan met kwast netjes verspreiden. Tot dan gaat het goed. Dan breng ik met kwastje water met houtlijn en wasmiddel aan. Gaat ook goed. En als het dan droog is blijkt dat ik te weinig grind heb gebruikt. Het slinkt dus. En hetzelfde stukje rails moet ik meerdere keren doen.

Wat doe ik fout?



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Utrecht CS

Bericht door Raymond »

Hoi TonN,

Allereerst moet je de lijm/water niet met de kwast aanbrengen maar met een pipet of flesje ( indrupellen) en heb je wel eerst het ballast nat gemaakt?
Als eerste moet je het ballast in spuiten (plantenspuit of een oud parfumflesje) met water/afwasmiddel.
Dan moet het goed gaan🙂
Mooi project trouwens👍🏻
Succes!!!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Utrecht CS

Bericht door TonN »

Ik bracht in 1 keer de combinatie water/wasmiddel/lijm aan. De lijm doet het goed, want de steentjes zitten goed vast. Ik snap alleen niet waarom het volume zo gigantisch afneemt.

Afbeelding

Op het plaatje valt het niet eens zo op.



Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Utrecht CS

Bericht door TonN »

Wat oude foto's
Afbeelding

Afbeelding

Er moet heel wat ballast gestrooid worden.
Maar iemand zei laatst dat ik de dezelfde moet gebruiken als de manier waarop je een olifant op eet. Stukje voor stukje.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Utrecht CS

Bericht door tv_man »

Wauw. Imposant.
Het is vast totaal onnodig om dit te zeggen maar met zoveel wissels waar je in de buurt met lijm en steentjes gaat knoeien héél voorzichtig en stukje bij beetje werken en altijd wanneer een stukje gedaan is testen of alles elektrisch en mechanisch werkt zoals het hoort. (rijden er al treinen?)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Utrecht CS

Bericht door TonN »

Nee, er rijden nog geen treinen. De wissels moeten ook nog aandrijving krijgen.
Ik heb tussen de rails en ondergrond plastic liggen, dus zonder al te veel breken, zou ik een wissel weer los moeten kunnen krijgen.
Een hoop wissels moeten ook nog gerestaureerd worden. Sommige zijn al 30 jaar oud. Ik heb laatst besloten dat alle tongen een gesoldeerde elektrische voeding moeten hebben. De engelsmannen hebben dat al.
Ondertussen ben ik ook aan het programmeren. Alles digitaal maken betekent mijn faillissement, dus verzin ik wel wat.
Dit houdt me wel van de straat, ongeveer tot 2044.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Utrecht CS

Bericht door WimC »

TonN schreef: 29 jan 2024 21:48
Dit houdt me wel van de straat, ongeveer tot 2044.
:lol: Succes!


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Utrecht CS

Bericht door Hoontje »

Hoi TonN ,

Wat is dit een imposant project! Gaaf
Qua aansturing, alles digitaal maken is erg duur zeg je... Wellicht is het DINAMOsysteem van vpeb.nl, een optie? Hierop rijden analoge en digitale treinen gezamenlijk door elkaar heen.

Groetjes

Hoontje



Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Utrecht CS

Bericht door Jettuh »

Wow, gaaf zeg!


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Plaats reactie