Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

TonN
Berichten: 400
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door TonN »

Hoeveel mm scheelt het?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Ik heb het nog niet nagemeten, maar zo op zicht geschat is het 1, mogelijk 1,5 mm.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door ns1200 »

Voor degene die wat goed koper willen bouwen heb ik resin kappen te koop van zowel de lok als de stuurstand.

Afbeelding

Afbeelding


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Zelf heb ik beide kappen al. Dus een-ieder wie interesse heeft, sla uw slag! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Modelbouwerke »

ns1200, heb wel interesse in de stuurstand.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Vandaag ontving ik de kap de locomotief; de NMBS reeks 25.5. Na wat rondzoeken lijkt een chassis van een Arnold ÖBB 1042 een kandidaat te zijn als aandrijving. De draaistellen lijken redelijk op elkaar, met bladveren ipv de meer gebruikelijke spiraalveren.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Hoontje »

Waren deze kappen niet bedoeld voor de Fleischmann 1600'den zoals de 1657?

Daar heb ik mijn NMBS 25.5 op opgebouwd.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Pjotr »

Een onderstel voor een Arnold Plan-D kan ik binnenkort wat versneld afronden als 3D print. Voor de benodigde draaistellen zou je eventueel ook contact kunnen leggen met MCH in Hilversum. Zij leveren momenteel nog de Plan-D restauratierijtuigen van THS met zelf ontwikkelde draaistellen.
Die zien er best goed uit.

Wellicht dat je ze daar los kan bestellen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Hoontje, deze kappen worden inderdaad regelmatig met een Fleischmann 1600 chassis uitgerust. Alleen de draaistellen van deze Franse machines zijn heel apart. Vandaar dat ik naar een alternatief zoek.

Pieter, bedankt voor de tip. Ik hoop stilletjes dat Hoontje een onderstel van een plan=D beschikbaar heeft. Anders is jouw voorstel inderdaad een piste.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Pjotr »

Michiel,

Deze week heb ik een beetje geëxperimenteerd met een eerste ontwerpje. Hierbij de eerste opzet van een chassis voor een Arnold Plan-D. Nadere detaillering zal ik dit weekend nog aanbrengen. Ik heb vooralsnog geen stuurstand kap beschikbaar om verdere specifieke aanpassingen te ontwikkelen. Maar wellicht dat het voldoende is om wat materieel aan één zijde te verwijderen.

Het valt me overigens op dat het originele Arnold chassis reeds is voorbereid voor rijtuigverlichting zoals dit destijds bij de Arnold Rheingold voertuigen is toegepast. Onder het chassis zit dan een fosfor bronzen plaatje gelijmd. In de draaistellen is ruimte voor een spiraalveertje, bijvoorbeeld een veertje dat ook voor koolborstels wordt gebruikt. Dit drukt dan tussen de assen en het fosforbrons. Op zich is dit geen slechte constructie. Er zitten geen kabels aan het draaistel en de rolweerstand blijft redelijk beperkt.

Ik zal eens kijken of hierop wat valt te ontwikkelen. In de onderbak is naast het gewicht eventueel een bufferschakeling onder te brengen.
Bijlagen
Plan-D onderbouw.jpg
Plan-D onderbouw.jpg (95.13 KiB) 4203 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door robert »

hoi Pieter,

Zou een kkk mechanisme nog een optie zijn?

ps ga nog zoeken voor maten voor de D"s


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Pjotr »

Rob,

Ik heb nog geen ervaring hiermee. De versie van dit chassis is een eerste doorontwikkeling van het origineel.
Maar het is zonder meer een goed idee.
Ik zet 'm ook even onder PBN-Design bij de Kleinserie fabrikanten. Dan blijft het draadje van Michiel zuiver.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Erg mooi initiatief! Met dit soort constructieve inbreng bevuil je helemaal niets, hoor! Heel benieuwd hoe jouw project zal verlopen. Ik lees mee in het ander draadje. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

't Heeft even geduurd, maar heb ondertussen een onderstel ontvangen dat zou kunnen dienen als basis voor het stuurstandrijtuig.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Hoontje »

Blij te horen dat je een onderstel hebt weten te bemachtigen. Ik ben benieuwd naar de uitvoering/opbouw van je plan D stuurstand.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Verlagen van Fleischmann Plan W rijtuigen
De Fleischmann Plan W rijtuigen staan te hoog op de wielen. Of beter, de kast staat te hoog op de draaistellen. Dit is te verhelpen. Het is mogelijk om de kast ongeveer 1 mm lager te krijgen door de plastiek staafjes onder de kast wat in te korten. Men zal dan ook de binnenkant van de kastwanden en de buitenkant van de draaistellen moeten bijwerken opdat de draaistellen voldoende draai-vrijheid hebben.

De eerste foto toont de situatie voor de aanpassing. Let onderandere op de buffers. De kast van de Fleischmannrijtuigen staan net iets meer dan 1 mm te hoog ten opzicht van de LS-Models I4 rijtuigen.
Afbeelding

Op de volgende foto is het eerste Plan W rijtuig verlaagd. De gele lijn loopt nu vrij mooi door, en met kan zien dat het tweede plan W rijtuig een beetje hoger is. Ook is hier opvallend hoe "fout" de blauwe kleur van de LS-Models I4 rijtuigen zijn.
Afbeelding

Op deze foto met verlaagde plan W rijtuig is te zien dat de buffers bijna op dezelfde hoogte staan. De kast zou nog ietsje lager mogen, maar de bewegingsvrijheid van de draaistellen is nu al erg beperkt. Eerst testrijden en zien dat de trein niet ontspoort door de beperkte draai-vrijheid van de draaistellen.
Afbeelding

En zo ziet de reeks rijtuigen eruit na het verlagen van de Fleischmann plan W rijtuigen; een stuk homogener.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Hoontje »

Heb je toevallig een foto gemaakt van het gebied wat je aangepast hebt? Ik zit hier naar m'n plan W te kijken om aan te passen, maar begrijp niet zo goed wat je weggehaald hebt?


Dank zovast.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Een paar fotos van de werkzaamheden:
  1. inkorten van de as met 1 mm
  2. vlak vijlen van de as
  3. dunner schrapen van de zijwanden ter hoogte van de draaistellem om meer draai-ruimte te creëren
  4. de twee staafjes op het draaistel met 1mm inkorten (let op, breken snel af)
  5. de bovenkant van all draaistel-uiteinden versmallen en verlagen om meer draai-ruimte te geven
Rijtesten zullen moeten uitwijzen of er voldoende draairuimte is voor de draaistellen na montage.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Hoontje »

Dankjewel!!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

De kap van het stuurstandrijtuig is van hars (of iets dergelijks), en heeft hele dikke wanden. Met grof schuurpapier werden de wanden langs de binnenkant dun geschuurd. Het chassis werd ook een beetje aangepast opdat de kap over het chassis past. Vooral voor- en achterkanten hadden wat zaagwerk nodig. Jammer genoeg blijkt de kap een kleine centimeter te kort, maar dat mag de pret niet drukken. Maar met wat bluf en camouflagewerk zal dat wel in orde komen. Voorlopig ziet het zo uit, maar verder, schuur- en snijwerk moet het geheel onderling nog beter laten aansluiten.

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Het Minitrix onderstel dat ik gebruik voor het stuurstandrijtuig is al pakweg 50 jaar oud, uit de jaren '60. Het is vrij grof van afwerking (niet zo erg) en staat een goeie 2mm te hoog op de wielen. Dat laatste zal een hele uitdaging worden om goed te krijgen. Kan ik het chassis 2mm lager krijgen, én goed rijdend? Dat is afwachten...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Het chassis van het stuurstandrijtuig een nu goeie millimeter gezakt. Genoeg om op ongeveer gelijke hoogte te komen als de Fleischmann plan W rijtuigen. Het is nog niet helemaal in orde, want het chassis is iets naar beneden geplooid door de druk va de kast op het frame. Dat komt wel goed. Ik moet ook nog de kast met een 4-tal millimeter verlengen op één of andere manier, en dan restauratiewerkzaamheden, want de kast ziet er vrij gehavend uit...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door robert »

Hoi Michiel,

Als ik de stuurstand kap bekijk is de kwaliteit uitermate teleurstellend. Persoonlijk zou ik mij afvragen of het zinvol is om er tijd en moeite in te steken. Klinkt vervelend, maar ik bedoel het goed. Bij mij zou er onvrede ontstaan over de kwaliteit t.o.v. de rest van de stam. Pieter(pjotr) is bezig met het RD rijtuig en als ik goed begrepen heb wil hij ook een Benelux uitvoering gaan maken.Het is natuurlijk jouw project en ik volg het met interesse.Tot nu toe al netjes hoe je de fluts hebt aangepast.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door WilcoV »

Bij SpoorObjecten op Shapeways staat al een kap voor de stuurstand


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

De kap is inderdaad niet geweldig, maar dan heb je wel meteen het uitdagings-element om het toch aanvaardbaar te maken. Veel prutsen en knoeien... modelbouwen noemen we dat, en dat is leuk. "Kopen en hebben" is niet zo leuk, als jullie me begrijpen. Maar mocht ik me toch vastrijden met m'n geklungel, dat zijn er inderdaad nog de 3D-modellen. Pieter is alvast erg goed op dreef! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie