Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door robert »

Hoi Michiel,

Is zeker modelbouw! Zolang jij er lol in hebt, daar gaat het hobby toch om. Volg dit draadje met interesse.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

De Belgische Beneluxlocomotief 25.5 is relatief lang voor een BoBo, en een perfect chassis in N vinden is niet evident. Zeker niet een chassis met draaistellen met bladveren, want de meeste locomotieven hebben zeer prominente spiraalveren. Uiteidenlijk heb ik gekozen voor het chassis van een ÖBB 1042; een al wat ouder model van Arnold dat nog voor redelijke prijs te vinden is. De kap van deze 25.5 is dus vrij lang, maar de overhang voor- en achteraan is ook vrij groot. Zodoende past dit chassis nog betrekkelijk goed kwa as-afstanden, hoewel tussen de draaistellen net iets meer ruimte had mogen zijn. De kap op de foto zit nog veel te hoog. Ik zal de kap langs binnen nog wat moeten aanpassen opdat het vlot over het chassis past.

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Na de afmetingen van de asafstanden te hebben opgezocht en vergeleken van tientallen types locomotieven, begin ik toch te twijfelen betreffende de keuze van het chassis. De BR 243 lijkt net iets betere afmetingen te hebben. Ik zoek dus een occasie BR 243, en mocht iemand toevallig interesse hebben in het overnemen van deze mooie ÖBB 1042 (Arnold, analoog, nieuw, nooit gereden), richtprijs is €85 (exclusief verzending). ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Modelbouwerke »

MTE gebruikte voor de ombouw Fleischmann. BR 110 of zo.
Ik ga eens kijken zaterdag in Houten voor een donor, heb ook een kap van de 25.5 liggen.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Inderdaad, Stephane (van MTE) heeft me ook de Fleischmann NS 1600 (of SNCF 7200) of eventueel een BR 111 aangeraden. Maar de asafstanden zijn toch best wel afwijkend. Vandaar dat ik verder zocht. De ÖBB 1042 is al wat beter, maar nog niet optimaal. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 673
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Michiel, ik heb deze stam ook compleet, incl Plan E post wagon van THS. Zelf heb ik de 25.5 van een onderstel voorzien van een roco BR143 23278 met vliegwielen, niet digitaal voorbereid maar wel digitaal gemaakt. Dit onderstel rijdt best goed.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Het is inderdaad een BR143, en niet 243 zoals ik met tikfout hierboven had geschreven. En een BR143 chassis hoop ik binnenkort te ontvangen. Het betreft ook het analoge model dat ik ga digitaliseren.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door DenBeel »

Hoi Michiel,
Heb je de kappen voor de hle 25.5 nog ik heb wel interesse.
Mvg

rob landgraaff


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Hoi Rob, ik heb zelf geen kappen, maar ik heb de kappen van de HLE 25.5 gekocht bij Stéphane Demaegdt, medewerker van het vroegere MTE te Blankenberge. Ik stuur je een PB met zijn coordinaten. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door DenBeel »

Hallo Michiel,

Wij hebben al eens eerder contact gehad,en je hebt mij 2 kappen voor de hle 25.5 geleverd. De loc is bijna klaar, ik heb een chassis van een vectron br 193 gebruikt. Na wat slijpen aan het frame en de kappen vind ik ze mooi bij elkaar passen. Ik wilde het je gewwon even laten weten.
Goed weekend,

Mvg
Rob Landgraaff



DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door DenBeel »

Hallo Michiel,

Wij hebben al eens eerder contact gehad,en je hebt mij 2 kappen voor de hle 25.5 geleverd. De loc is bijna klaar, ik heb een chassis van een vectron br 193 gebruikt. Na wat slijpen aan het frame en de kappen vind ik ze mooi bij elkaar passen. Ik wilde het je gewwon even laten weten.
Goed weekend,

Mvg
Rob Landgraaff (Denbeel)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Tof om te lezen dat jouw Beneluxloc bijna klaar is. Mijn Beneluxproject ligt stil sinds ik hier de modelaan in de living aan het inbouwen ben. Maar oit komt er een vervolg aan mijn project. Alvast veel plezier met jouw nieuwe, eigengemaakte en unieke locomotief!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie