Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Een terugkerend vraagje: Zijn de wanden rondom de ramen dunner gemaakt, zodat deze wat minder diep liggen ?
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Helaas niet, de wanddikte is overal hetzelfde.
sorry
sorry
https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Wordt steeds interessanter , dit topic. 25.5 zou ik ook graag toevoegen aan de collectie.
Groeten, Peter
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Een samenvatting van de zoektocht dezer dagen. De volledige samenstelling van deze trein is te vinden in een of andere vorm. Sommige makkelijk, andere als half-fabrikaat, maar voor alle rijtuigen en de locomotief is er op z'n minst een werkbasis vindbaar.
De locomotief
Een paar kappen van de HLE 25.5 zijn voorlopig nog te bestellen via Stéphane Demaegdt, medewerker van het vroegere MTE te Blankenberge. De HLE23 kappen op Shapeways zijn niet meer beschikbaar, maar naar vermoeden zullen deze kappen via een andere producent weer op de markt komen, maar er is nog geen melding wanneer. Sporadisch zijn er nog kappen te vinden van de HLE 25.5 en HLE 23 op veilingsites, of bij collega modelbouwers, maar die zoektoch kan vele maanden duren. Hoe dan ook, een HLE 25.5 zal een vrij grote modelbouwinspanning vragen om ze klaar en rijvaardig te krijgen.
De Plan W rijtuigen
Occassies van de plan W rijtuigen zijn heel dikwijls te vinden op bekende veilingsites, voor meestal vrij redelijke prijzen. Fleischmann artikelnummer 8155 is een Benelux plan-W rijtuig in vroege uitvoering. Normaal heeft men maar twee of drie rijtuigen nodig voor een typische samenstelling.
De I4 rijtuigen
LS Models heeft twee sets uitgebracht van de I4 rijtuigen in Benelux uitvoering. Artikelnummer 72013 was de vroege uitvoering met grijs dak, en 72014 de latere uitvoering met blauw dak. Beide sets zijn uiterst moelijk te vinden en meestal onredelijk duur. Look-alikes van duitse oorsprong, omgeschilderd in Benelux livrei, kunnen mogelijk dienen als tijdelijke place-holders. vb Fleischmann rijtuigen met artikelnummers 8110 en 8111.
Het stuurstandrijtuig
Het Arnold plan-D rijtuig (artikenummer 3680-010) is in feite een plan-K. Maar het blijft een bruikbare werkbasis voor doorwinterde knutselaars. Maar dit rijtuig is wel vrij lastig te vinden aan een redelijke prijs. Op Shapeways is een interessante kap beschikbaar van het stuurstandrijtuig. Daar is natuurlijk ook wel veel werk aan om ze inzetbaar te krijgen. Voor schuchtere modelbouwers kan men bij "Bisschop Modelbouw" eens polsen voor een kant-en-klare versie op basis van de Shapeways kap.
De locomotief
Een paar kappen van de HLE 25.5 zijn voorlopig nog te bestellen via Stéphane Demaegdt, medewerker van het vroegere MTE te Blankenberge. De HLE23 kappen op Shapeways zijn niet meer beschikbaar, maar naar vermoeden zullen deze kappen via een andere producent weer op de markt komen, maar er is nog geen melding wanneer. Sporadisch zijn er nog kappen te vinden van de HLE 25.5 en HLE 23 op veilingsites, of bij collega modelbouwers, maar die zoektoch kan vele maanden duren. Hoe dan ook, een HLE 25.5 zal een vrij grote modelbouwinspanning vragen om ze klaar en rijvaardig te krijgen.
De Plan W rijtuigen
Occassies van de plan W rijtuigen zijn heel dikwijls te vinden op bekende veilingsites, voor meestal vrij redelijke prijzen. Fleischmann artikelnummer 8155 is een Benelux plan-W rijtuig in vroege uitvoering. Normaal heeft men maar twee of drie rijtuigen nodig voor een typische samenstelling.
De I4 rijtuigen
LS Models heeft twee sets uitgebracht van de I4 rijtuigen in Benelux uitvoering. Artikelnummer 72013 was de vroege uitvoering met grijs dak, en 72014 de latere uitvoering met blauw dak. Beide sets zijn uiterst moelijk te vinden en meestal onredelijk duur. Look-alikes van duitse oorsprong, omgeschilderd in Benelux livrei, kunnen mogelijk dienen als tijdelijke place-holders. vb Fleischmann rijtuigen met artikelnummers 8110 en 8111.
Het stuurstandrijtuig
Het Arnold plan-D rijtuig (artikenummer 3680-010) is in feite een plan-K. Maar het blijft een bruikbare werkbasis voor doorwinterde knutselaars. Maar dit rijtuig is wel vrij lastig te vinden aan een redelijke prijs. Op Shapeways is een interessante kap beschikbaar van het stuurstandrijtuig. Daar is natuurlijk ook wel veel werk aan om ze inzetbaar te krijgen. Voor schuchtere modelbouwers kan men bij "Bisschop Modelbouw" eens polsen voor een kant-en-klare versie op basis van de Shapeways kap.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
In vergelijking met de arnold is de 3d print al beter te lezen dunner.
Voor de rest ja wij zijn bezig met de benelux stuurstand pas een jaar of 2 achter de schermen maar gewoon te weinig tijd om echt lekker door te kunnen gaan met de kap bodemplaat en draaistellen zijn geen probleem hiervoor heb ik al wat liggen.
Wanneer wij hem kunnen aanbieden weet ik nog niet maar ik durf wel te zeggen dat hij dan in 2 varianten komt in het blauw geel en volledig geel.
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Ik heb een kap van de locomotief 25.5 bij Stephane besteld. Ik snap uit verschillende verhalen dat het nog niet zo evident is om een goed rijdend model ermee te verkrijgen. Maar ik zal m'n best doen.
In verband met de rijtuigen van Fleischmann, dat het aangepaste Silberlingen zijn, dat wist ik wel, en dat ze iets te hoog op de poten staan, daar valt wel wat aan te doen, denk ik. En, dat zal ik zeker eens proberen.
De LSM I4-rijtuigen blijken geen goede rijeigenschappen te hebben, zal ook wel een oorzaak hebben. Dat ga ik ook onderzoeken.
Ik heb een kap van een stuurstandrijtuig overgenomen. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik wacht op de ontvangst van de zending.
Ondertussen heb ik de eerste plan W van Fleischmann ontvangen. Het startsein is gegeven.
In verband met de rijtuigen van Fleischmann, dat het aangepaste Silberlingen zijn, dat wist ik wel, en dat ze iets te hoog op de poten staan, daar valt wel wat aan te doen, denk ik. En, dat zal ik zeker eens proberen.
De LSM I4-rijtuigen blijken geen goede rijeigenschappen te hebben, zal ook wel een oorzaak hebben. Dat ga ik ook onderzoeken.
Ik heb een kap van een stuurstandrijtuig overgenomen. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik wacht op de ontvangst van de zending.
Ondertussen heb ik de eerste plan W van Fleischmann ontvangen. Het startsein is gegeven.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Vandaag ontving ik een stuurstandrijtuig plan D uit hars. Ik heb het nog niet van dichtbij bekeken, maar zo van ver lijkt het heel redelijk. Er lag meteen ook een tweede Fleischmann plan W naast. Beetje bij beetje worden alle basis elementen verwacht.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
En een dag later ontving ik deze LS-Models Benelux I4 rijtuigen (72014). De kleuren zijn wat vreemd: het blauw te blauw en het geel niet gelijk tussen streep en deuren, de raamhoeken te rond, en de rijeigenschappen schijnen ronduit slecht, maar ze kosten wel 4x de prijs van een goed model van elk ander merk. Eigenlijk niet correct, maar kijk, ik heb er toch ook voor betaald. Ik ben een even grote ezel als alle andere LSM kopers om die balachelijke bedragen te blijven betalen voor ondermaatse kwaliteit. Ik denk dat dit mijn eerste en meteen laatste LSM rijtuigen zullen zijn, of ze zouden ze me aan een normale prijs moeten aanbieden.
Op de tweede foto is duidelijk te zien dat de Fleischmann plan W rijtuigen te hoog op de wielen staan, makkelijk 1 mm.
Op de tweede foto is duidelijk te zien dat de Fleischmann plan W rijtuigen te hoog op de wielen staan, makkelijk 1 mm.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
je kunt je afvragen wat het meest correct is, de Fleischmann of de LS Models. Als je een mooi homogene treinsamenstelling wilt, dan zal de airbrush uit de kast gehaald moeten worden. De Fleischmann glanst meer dan de LS, dus waar ga je vanuit? Als de stuurstand gespoten moet worden kun je gelijk de rest mee kwasten!Michiel schreef: ↑12 okt 2019 13:30 En een dag later ontving ik deze LS-Models Benelux I4 rijtuigen (72014). De kleuren zijn wat vreemd: het blauw te blauw en het geel niet gelijk tussen streep en deuren, de raamhoeken te rond, en de rijeigenschappen schijnen ronduit slecht, maar ze kosten wel 4x de prijs van een goed model van elk ander merk.
Recent heeft uitgeverij Uquilair nog een interessant boek uitgebracht: Amsterdam Brussel - De historie van de Beneluxtreinen.
Ik heb een aantal andere versies van I4: C1 en een Railtourset: die rijden echt niet slecht. Ik heb wel andere koppelingen gebruikt, omdat de originele nog wel eens willen blijven haken bij een buffer (zelfde probleem als bij de USI rijtuigen). In vaste samenstelling zijn de Peho clip koppelingen goed bruikbaar.
Laatst gewijzigd door CC72000 op 12 okt 2019 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Dat is best snel dat je de ls models rijtuigen hebt. Ik heb deze namelijk nog niet eerder aangeboden gezien.
Succes met de verdere zoek en bouw. En ik zal ook verder blijven zoeken.
Succes met de verdere zoek en bouw. En ik zal ook verder blijven zoeken.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Ronald, ik kreeg een vriendelijk tip via email, betreffende een winkel die er toevallig nog eentje in stock had. Puur geluk en ik gelukkig (toch wel )
Diederik, met deze LSM I4 rijtuigen heb ik de indruk dat het blauw van een nachttrein is. Ik voel geen associatie met het Benelux blauw. Maar ik kan het niet aantonen in absolute termen. Het is echt gevoelsmatig. Met de Fleischmannen heb ik wel een goed Benelux-gevoel. Maar ik ga niets overschilderen. Dan ben ik de belettering ook kwijt. De stuurstand en loc zullen weer een andere kleur blauw krijgen, die ik op zicht zal mengen.
En als ik ooit veel vertrouwen en moed heb, weather ik ze allemaal tegelijk, en "blenden" de rijtuigen beter samen tot een geheel.
Diederik, met deze LSM I4 rijtuigen heb ik de indruk dat het blauw van een nachttrein is. Ik voel geen associatie met het Benelux blauw. Maar ik kan het niet aantonen in absolute termen. Het is echt gevoelsmatig. Met de Fleischmannen heb ik wel een goed Benelux-gevoel. Maar ik ga niets overschilderen. Dan ben ik de belettering ook kwijt. De stuurstand en loc zullen weer een andere kleur blauw krijgen, die ik op zicht zal mengen.
En als ik ooit veel vertrouwen en moed heb, weather ik ze allemaal tegelijk, en "blenden" de rijtuigen beter samen tot een geheel.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Andere LSM-rijtuigen rijden wel goed, maar ik weet niet meer of mijn I4 ook slecht reden. Ik heb ze verkocht omdat ze niet pasten bij de Fleischmann Plan W qua kleur en hoogte. Ook de kap van de 25.5 van MTE heb ik gehad en verkocht, er zat nog veel werk aan en ik vond de afwerking en hoogte niet passen bij de LSM-rijtuigen. Ook een gietharskapje dat ik op Houten tegenkwam heb ik om die reden weer weggedaan. Dat er geen stuurstandrijtuig beschikbaar was was ook een reden om de trein weer te verkopen. Wel succes met jouw trein, ik hoop dat het beter gaat dan bij mij.
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Hoi Rick, ik heb wel vertrouwen dat het goed komt. Ik ben niet moeilijk, en ben zeker geen rivettenteller. Als het goed smoelt, en de indruk is homogeen en evenwichtig, dan ben ik heel tevreden. Dat er een trappetje fout is, of een venster niet breed genoeg, dan kan me eigenlijk een worst wezen. Mijn beneluxtrein zal allesbehalve perfect zijn, maar ik streef wel naar eentje dat goed smoelt.
Laatst gewijzigd door Michiel op 12 okt 2019 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Ja, dat had ik dus niet. Een missend trappetje of te breed raam vind ik niet erg maar de LSM I4 stonden ruim lager dan de loc en Plan W waardoor de gele baan niet mooi aansloot en qua detaillering was het ook twee uitersten. Het paste voor mijn gevoel gewoon niet goed en met de missende stuurstand kon alles wel in de verkoop. Als je dat een beetje goed krijgt staat het al veel beter, maar dat heb ik niet gedaan.
Ik heb er nog steeds een beetje spijt van dat ik lang geleden op Eurospoor niet die complete oude Beneluxset heb gekocht die te koop stond.
Ik heb er nog steeds een beetje spijt van dat ik lang geleden op Eurospoor niet die complete oude Beneluxset heb gekocht die te koop stond.
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Ik was van plan om de Fleischmann stellen iets te laten zakken, en mogelijk de LSM rijtuigen een tikkeltje hoger (hangt af van de oorzaak waarom ze niet goed rijden). Maar je hebt gelijk dat zoals het nu is, met de gele streep die verspringt en kasten met buffers op verschillende hoogte, het geen zicht is.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Ik heb het nog niet nagemeten, maar zo op zicht geschat is het 1, mogelijk 1,5 mm.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Voor degene die wat goed koper willen bouwen heb ik resin kappen te koop van zowel de lok als de stuurstand.
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Zelf heb ik beide kappen al. Dus een-ieder wie interesse heeft, sla uw slag!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
ns1200, heb wel interesse in de stuurstand.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Vandaag ontving ik de kap de locomotief; de NMBS reeks 25.5. Na wat rondzoeken lijkt een chassis van een Arnold ÖBB 1042 een kandidaat te zijn als aandrijving. De draaistellen lijken redelijk op elkaar, met bladveren ipv de meer gebruikelijke spiraalveren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Waren deze kappen niet bedoeld voor de Fleischmann 1600'den zoals de 1657?
Daar heb ik mijn NMBS 25.5 op opgebouwd.
Daar heb ik mijn NMBS 25.5 op opgebouwd.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Een onderstel voor een Arnold Plan-D kan ik binnenkort wat versneld afronden als 3D print. Voor de benodigde draaistellen zou je eventueel ook contact kunnen leggen met MCH in Hilversum. Zij leveren momenteel nog de Plan-D restauratierijtuigen van THS met zelf ontwikkelde draaistellen.
Die zien er best goed uit.
Wellicht dat je ze daar los kan bestellen.
Die zien er best goed uit.
Wellicht dat je ze daar los kan bestellen.
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Hoontje, deze kappen worden inderdaad regelmatig met een Fleischmann 1600 chassis uitgerust. Alleen de draaistellen van deze Franse machines zijn heel apart. Vandaar dat ik naar een alternatief zoek.
Pieter, bedankt voor de tip. Ik hoop stilletjes dat Hoontje een onderstel van een plan=D beschikbaar heeft. Anders is jouw voorstel inderdaad een piste.
Pieter, bedankt voor de tip. Ik hoop stilletjes dat Hoontje een onderstel van een plan=D beschikbaar heeft. Anders is jouw voorstel inderdaad een piste.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N
Michiel,
Deze week heb ik een beetje geëxperimenteerd met een eerste ontwerpje. Hierbij de eerste opzet van een chassis voor een Arnold Plan-D. Nadere detaillering zal ik dit weekend nog aanbrengen. Ik heb vooralsnog geen stuurstand kap beschikbaar om verdere specifieke aanpassingen te ontwikkelen. Maar wellicht dat het voldoende is om wat materieel aan één zijde te verwijderen.
Het valt me overigens op dat het originele Arnold chassis reeds is voorbereid voor rijtuigverlichting zoals dit destijds bij de Arnold Rheingold voertuigen is toegepast. Onder het chassis zit dan een fosfor bronzen plaatje gelijmd. In de draaistellen is ruimte voor een spiraalveertje, bijvoorbeeld een veertje dat ook voor koolborstels wordt gebruikt. Dit drukt dan tussen de assen en het fosforbrons. Op zich is dit geen slechte constructie. Er zitten geen kabels aan het draaistel en de rolweerstand blijft redelijk beperkt.
Ik zal eens kijken of hierop wat valt te ontwikkelen. In de onderbak is naast het gewicht eventueel een bufferschakeling onder te brengen.
Deze week heb ik een beetje geëxperimenteerd met een eerste ontwerpje. Hierbij de eerste opzet van een chassis voor een Arnold Plan-D. Nadere detaillering zal ik dit weekend nog aanbrengen. Ik heb vooralsnog geen stuurstand kap beschikbaar om verdere specifieke aanpassingen te ontwikkelen. Maar wellicht dat het voldoende is om wat materieel aan één zijde te verwijderen.
Het valt me overigens op dat het originele Arnold chassis reeds is voorbereid voor rijtuigverlichting zoals dit destijds bij de Arnold Rheingold voertuigen is toegepast. Onder het chassis zit dan een fosfor bronzen plaatje gelijmd. In de draaistellen is ruimte voor een spiraalveertje, bijvoorbeeld een veertje dat ook voor koolborstels wordt gebruikt. Dit drukt dan tussen de assen en het fosforbrons. Op zich is dit geen slechte constructie. Er zitten geen kabels aan het draaistel en de rolweerstand blijft redelijk beperkt.
Ik zal eens kijken of hierop wat valt te ontwikkelen. In de onderbak is naast het gewicht eventueel een bufferschakeling onder te brengen.
- Bijlagen
-
- Plan-D onderbouw.jpg (95.13 KiB) 4213 keer bekeken