Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Michiel
Contacteer:

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel » 14 okt 2019 16:37

Vandaag ontving ik de kap de locomotief; de NMBS reeks 25.5. Na wat rondzoeken lijkt een chassis van een Arnold ÖBB 1042 een kandidaat te zijn als aandrijving. De draaistellen lijken redelijk op elkaar, met bladveren ipv de meer gebruikelijke spiraalveren.
Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Hoontje

Bericht door Hoontje » 14 okt 2019 20:06

Waren deze kappen niet bedoeld voor de Fleischmann 1600'den zoals de 1657?

Daar heb ik mijn NMBS 25.5 op opgebouwd.

Pjotr

Bericht door Pjotr » 14 okt 2019 21:22

Een onderstel voor een Arnold Plan-D kan ik binnenkort wat versneld afronden als 3D print. Voor de benodigde draaistellen zou je eventueel ook contact kunnen leggen met MCH in Hilversum. Zij leveren momenteel nog de Plan-D restauratierijtuigen van THS met zelf ontwikkelde draaistellen.
Die zien er best goed uit.

Wellicht dat je ze daar los kan bestellen.

Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Michiel
Contacteer:

Bericht door Michiel » 15 okt 2019 18:46

Hoontje, deze kappen worden inderdaad regelmatig met een Fleischmann 1600 chassis uitgerust. Alleen de draaistellen van deze Franse machines zijn heel apart. Vandaar dat ik naar een alternatief zoek.

Pieter, bedankt voor de tip. Ik hoop stilletjes dat Hoontje een onderstel van een plan=D beschikbaar heeft. Anders is jouw voorstel inderdaad een piste.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Pjotr

Bericht door Pjotr » 18 okt 2019 17:52

Michiel,

Deze week heb ik een beetje geëxperimenteerd met een eerste ontwerpje. Hierbij de eerste opzet van een chassis voor een Arnold Plan-D. Nadere detaillering zal ik dit weekend nog aanbrengen. Ik heb vooralsnog geen stuurstand kap beschikbaar om verdere specifieke aanpassingen te ontwikkelen. Maar wellicht dat het voldoende is om wat materieel aan één zijde te verwijderen.

Het valt me overigens op dat het originele Arnold chassis reeds is voorbereid voor rijtuigverlichting zoals dit destijds bij de Arnold Rheingold voertuigen is toegepast. Onder het chassis zit dan een fosfor bronzen plaatje gelijmd. In de draaistellen is ruimte voor een spiraalveertje, bijvoorbeeld een veertje dat ook voor koolborstels wordt gebruikt. Dit drukt dan tussen de assen en het fosforbrons. Op zich is dit geen slechte constructie. Er zitten geen kabels aan het draaistel en de rolweerstand blijft redelijk beperkt.

Ik zal eens kijken of hierop wat valt te ontwikkelen. In de onderbak is naast het gewicht eventueel een bufferschakeling onder te brengen.
Bijlagen
Plan-D onderbouw.jpg
Plan-D onderbouw.jpg (95.13 KiB) 468 keer bekeken

Groeten,
Pieter

robert

Bericht door robert » 18 okt 2019 19:34

hoi Pieter,

Zou een kkk mechanisme nog een optie zijn?

ps ga nog zoeken voor maten voor de D"s

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Pjotr

Bericht door Pjotr » 18 okt 2019 19:55

Rob,

Ik heb nog geen ervaring hiermee. De versie van dit chassis is een eerste doorontwikkeling van het origineel.
Maar het is zonder meer een goed idee.
Ik zet 'm ook even onder PBN-Design bij de Kleinserie fabrikanten. Dan blijft het draadje van Michiel zuiver.

Groeten,
Pieter

Onderwerp starter
Michiel
Contacteer:

Bericht door Michiel » 21 okt 2019 08:45

Erg mooi initiatief! Met dit soort constructieve inbreng bevuil je helemaal niets, hoor! Heel benieuwd hoe jouw project zal verlopen. Ik lees mee in het ander draadje. ;)

Onderwerp starter
Michiel
Contacteer:

Bericht door Michiel » 31 okt 2019 22:18

't Heeft even geduurd, maar heb ondertussen een onderstel ontvangen dat zou kunnen dienen als basis voor het stuurstandrijtuig.
Afbeelding

Hoontje

Bericht door Hoontje » 31 okt 2019 22:54

Blij te horen dat je een onderstel hebt weten te bemachtigen. Ik ben benieuwd naar de uitvoering/opbouw van je plan D stuurstand.

Plaats reactie