VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door bisschop »

Hoi hoi,

Zaterdag 17 juli is er weer een beurs in Houten.
Wij zijn er bij en hebben de obelix set bij ons om te laten zien.
Ook is er nog plaats om een bestelling te plaatsen.

Groetjes en misschien tot zaterdag.
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Hi Ad,

Door o.a. je reacties op het draadje "Delft" (station), maar ook de beurs in houten ben ik op de Obelix gestuit. Werkelijk waar wat doen jullie (Rob en jij) dit schitterend mooi. Wat een detail, wat een werk. Ik blijf dit volgen en ga zeker de extra wagon erbij bestellen.

Btw de Obelix is reeds besteld!!

Gr. John



johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Hi Ad/Rob,

Nog een vraag, waar kun je de diesel loc die er voor hoort kopen?

Gr. John


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

johnnie schreef: 06 aug 2021 07:28 Hi Ad/Rob,

Nog een vraag, waar kun je de diesel loc die er voor hoort kopen?

Gr. John
Dank je wel John, altijd fijn om de passie van mooie modellen te delen :D

Ben bang dat Cris nog moeilijk nieuw te vinden is
Maar hier moet je naar zoeken: Fleischmann 721105 N VolkerRail

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ipharra »

Bij Harlaar staat er nog een op de website


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Gents,

Thanks, zonet gelijk besteld!! Ben er helemaal klaar voor om de Obelix te ontvangen :D :shock: ….

Gr John



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door erik-n-fan »

Join the club John! Er zit al een groepje te wachten op dit prachtige model 😉


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Ik ben graag onderdeel van de club :D



Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Marco66 »

Hoi, bij Harlaar zijn er nog een aantal te koop. Voorraad op de website is niet correct. ( Info Harlaar in de winkel).

( tekst aangepast 12 augustus)
Laatst gewijzigd door Marco66 op 12 aug 2021 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten Marco

johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Beste Allen,

Inmiddels de loc binnen (van Harlaar) en controleer net die bij de Koploper (gewoon nieuwsgierig, maar die is er niet meer).
Superblij ermee, binnenkort digitaliseren en dan wachten tot ........yep..... Helemaal geweldig.

Een fototje:
Afbeelding

John


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

Fijn dat je nog een nieuwe te pakken heb kunnen krijgen John :D :Thumb

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

Het mooie van vakanties is dat je eindelijk eens rustig kan zitten en eens kan passen, zeker als je dochter (nog) niet het geplande land in mocht... |:(
De eerste proefprint in elkaar kunnen zetten en kijken wat fout is en verbeterd moet worden en wat al goed is

Nog zat te verbeteren... :roll: , daar is een proefprint voor, maar de basis van de Gbs staat er:

Afbeelding

De railing en trapjes zijn printbaar!!
Kijken hoe ver ik kan komen om een stabiele wagen te maken die mijn eisen door komt :twisted: , ook er eens lekker uit met de kinderen ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Hi Ad,

Schitterend wat je doet!!

Een vraagje, bij mij trekken de wanden redelijk snel krom. hoe krijg jij het voor elkaar dit detail te halen zonder kromtrekken en/of vervormen?

Gr. John


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

johnnie schreef: 10 aug 2021 17:16
Een vraagje, bij mij trekken de wanden redelijk snel krom. hoe krijg jij het voor elkaar dit detail te halen zonder kromtrekken en/of vervormen?

Gr. John
Goede vraag, ik heb natuurlijk ook met veel interesse jouw draadje zitten volgen bij de buren hierover
Ik heb er zeker ook last van en gehad, en heb veel zitten zoeken naar een oplossing, dus als iemand ook ervaring hiermee heeft en oplossingen gevonden heeft
Deel ze hier gerust!!! :D

Ik heb ook het juiste antwoord (nog) niet helemaal, maar ik ben wel ver gekomen met vallen en opstaan!

Verschillende resins uitgeprobeerd, kwam er ook achter dat dat hier ook gigantisch veel maat verschil tussen zit EN detail verlies
Spelen met waarden qua belichtingstijd, met die mono en 4K schermen is hier ook veel in veranderd
Te lange belichtingstijden dan lever je ook in aan detail en sommige resins trokken al krom voordat de printer klaar was...

Ik ben blijven hangen op twee resins hierdoor, die zo gedetailleerd mogelijk printen en minder krom trekken; Phrozen 4k aqua grey en Elegoo standaard Black (geen waterbasis, en is soms wat maat onstabiel bij een niet 4K (we praten hier over tienden van een millimeter))
Belichtingstijden rond de 2,8 seconden (ja, dat is best lang voor een 4K) en 8s voor een standaard Elegoo Mars
Ik weet nog niet wat de Mars 3 4K gaat doen, die krijg ik eind van de maand (Aug.) binnen, maar kan je nu al vertellen dat elke printer anders is per resin

Om het daadwerkelijk kromtrekken tegen te gaan probeer ik al rekening te houden binnen mijn designs
Vooral proef printen en weer aanpassen d.m.v. de meest massive massa bijvoorbeeld te verleggen, extra hoeken of keggen toevoegen
Ook binnen de print hoeken zit verschil of iets gevoelig(er) wordt voor krom trekken en detail
Sluit dit alles uit, nee

Mijn gewichtswagen heeft zo'n dun dek, dat was de eerste waar ik dit probleem ondervond qua krom trekken en werd ook opgemerkt / aangereikt door de forum leden
Dit is goed te ondervangen door het model zo lang mogelijk in zijn supports te laten zitten na een "fast cure" en voor het raam te zetten voor een week of zo (niet in de volle zon)
Zorg wel dat je een voet plaat heb die massief / gesloten is
Ook aan de onderkant heb ik extra support / materiaal toegevoegd zodat je harmonie krijgt

Dus NIET dit, daar ging ik ook mee op mijn plaat:
Afbeelding
De bodem van je supports MOET uit een stuk zijn, zodat je tegendruk creëert terwijl het model langzaam uithardt

Mijn Volker modellen staan in een vitrine met UV-werend plexiglas, we zijn al maanden verder, allen zijn nog acceptabel recht bij mij hierdoor en bovengenoemde :mrgreen:

Dat zijn mijn bevindingen tot nu toe..

@Panzer-Shop Kevin, kan jij hier nog wat over toevoegen vanuit jouw ervaring?
Iedereen is natuurlijk welkom om zijn ervaring te delen, juist fijn dat we elkaar kunnen helpen hiermee!!!

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 10 aug 2021 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Panzer-Shop »

Hoi,

Tja, krom trekken blijft een dingetje met Resin. Echter, als je model is uitgehard en hij is niet krom dan gaat hij dat ook niet meer doen, tenzij je wel hele gekke fratsen uit haalt.

-Hoe steiler het model staat ten opzichte van je build plate hoe minder snel hij krom trekt.

-Hoe meer supports een model heeft hoe sneller hij krom trekt. Geen idee wat de theorie erachter zou moeten zijn, maar als ik een loop van 0,7mm print zonder supports trekt hij nooit krom, met supports bijna altijd.

-Print je lange, Platte dingen zoals die wagons? Hou ze op de supports tijdens het curen. Niet een fast cure of wat dan ook, door en door uitharden.

-Heeft alles gefaald? Pak dan meneer verfbrander en warm het model iets op. Onder de warme kraan kan ook, of de föhn van de vrouw. Als de resin warm word, word het flexibel. Houd hem nu in de juiste houding en laat het model even afkoelen. Tadaa, het model is weer recht. Dit proces kan je herhalen als het niet goed is. Echter, test dit even goed uit met jouw Resin, want het kan dat het na verloop van tijd toch weer krom trekt.

-Een model trekt graag krom naar de kant waar het meeste UV licht op komt. Gebruik je zo een nagelstudio om je modellen uit te harden? Leg je model dan met de onderkant naar boven toe. Het mooist is natuurlijk iets waarmee je een model evenredig kan curen zoals een fatsoenlijke zelfbouw-curestation of van die Wash & Cure dingen.

Dat is al het nuttigs dat ik erover te zeggen heb :)



johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Hoi,

Top hoe hierop wordt gereageerd :Thumb en het klopt bij de buren hebben we soortgelijke vragen/afstemming, fijn dat we elkaar zo snel kunnen helpen. Ik was al op andere fora aan het zoeken maar die gaan meestal over figuren en veel minder over lange vlakken...op dit soort fora heb je het in ieder geval over soortgelijke "bouw uitdagingen".

Samengevat:
  • Resin is belangrijk, die van Anycubic (groen en grijs), geven met de nodige ondersteuning tijdens uitharden redelijk tot goed resultaat; Phrozen 4k aqua grey en Elegoo standaard Black (geen waterbasis) geven ook goede resultaten
  • Hoe steiler het model staat ten opzichte van je build plate hoe minder snel hij krom trekt
  • Belichtingstijden hebben invloed en moeten per printer en proefondervindelijk worden vastgesteld, ervaring cijfers: 2,8s bij 4K en 8s bij lagere resolutie printers
  • Probeer in het ontwerp rekening te houden met mogelijk kromtrekken
  • de voet van de supports is belangrijk, uit een stuk
  • gebruik iets waarmee je een model evenredig kan curen zoals een fatsoenlijke zelfbouw-curestation of van die Wash & Cure dingen
  • Cure met supports en laat deze zo lang mogelijk zitten
  • supports, wisselende ervaringen: kan kromtrekken in de hand werken, strategisch plaatsen van supports kan juist helpen, sommige printen direct op de build plate zonder supports
  • herstel met verfbrander/föhn/warm-heet water, dit kan per resin verschillen
Wellicht vinden jullie dit overzicht handig, dan zou ik zeggen pas aan/vul aan. Dan hebben we straks een tabel met praktische ervaringen....

gr. John



Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Marco66 »

Hoi, tekst van de Volkerrail “Cris” aangepast, Harlaar heeft er nog een aantal op voorraad ipv de 1 stuk zoals de website vermeld.
( Info Harlaar in de winkel).

https://www.modeltreinen.nl/a-65221808/ ... escription


Groeten Marco

Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Arjan »

Dank je, ik heb er ook een kunnen bestellen.


Met vriendelijke groet,
Arjan

johnnie
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 jul 2021 19:11
Locatie: Zaltbommel

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door johnnie »

Marco66 schreef: 12 aug 2021 13:17 Hoi, tekst van de Volkerrail “Cris” aangepast, Harlaar heeft er nog een aantal op voorraad ipv de 1 stuk zoals de website vermeld.
( Info Harlaar in de winkel).

https://www.modeltreinen.nl/a-65221808/ ... escription
Ah top, perfect!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

Het is een tijdje stil geweest hier vanwege werk en familie omstandigheden, maar ben hard bezig geweest met ontwikkelen en de modellen toekomst vast te maken
Zodat ze naar een jaar en meer nog steeds mooi zijn :D

De bugs/foutjes zijn er nu uit bij de Gbs / werkwagen, de ruitjes zijn nu nog geprint, maar worden in de toekomst mooi transparant gegoten
En de boel is printbaar in een kwaliteit waar ik akkoord mee gaat en blij van wordt ;)
Ik ben nu tevreden, zo gaat ie worden (hopelijk wel met een Volker kleurtje :P )

Afbeelding

Afbeelding

En het is natuurlijk eerste kerstdag, naast lekkers, iets moois in een stal lang geleden, een dikke gast in rood gejat van Sinterklaas en heruitgevonden door Coke..ola ergens over een sloot, een boom uit een lichtfeest, heb ik ook wat moois mogen ontvangen:

Happy camper hier met zijn Strukton Krol (leuk om te superen op een slome dag!!) :D

Afbeelding


Fijne feestdagen iedereen!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Peter »

Hoi Ad, fijn om weer iets van je te lezen!

Ik sprak Rob tijdens Houten Digitaal. Daar heb ik het geheel "live" kunnen aanschouwen. Knap staaltje werk!
Rob gaf aan dat er problemen met de "platte" wagon waren, deze trekt scheef. Is dit inmiddels opgelost?

De nieuwe wagon ziet er ook weer schitterend uit! Mooi hoor!!!!

Zelf recent ook weer verder gegaan met het 3d printen. Veel experimenteren, maar o zo leuk om te doen.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

Hoi Peter,

Dank voor je berichtje
Ik heb de afgelopen tijd dat het hier stil was niet stil gezeten, heel veel testen/proberen en afwachten
Flessen met resin zijn er door gegaan, ik neem zelf ook geen genoegen met een model dat krom trekt, dus kan dat ook niet naar derden toe!!!

Het fijne van dit forum is dat er hier ook producenten zitten die ook met dit probleem te maken hebben (gehad)!!!

Zij hebben hun ervaringen gedeeld en ik heb het positief kunnen toepassen

Dus ja, het krom trekken is / lijkt nu getackeld 😊
Kreeg helaas daardoor weer met andere tegenvallers te maken met de manier waarop geprint moet worden
Dus heb letterlijk stapels met test prints

En ook dat lijkt nu getackeld 😋
Nadeel van nieuwe technieken, het is vallen en opstaan
Dus ik dank voor iedereen zijn geduld, ik hoop ook dat alles naar iedereen zijn tevredenheid mag / kan zijn
Rob krijgt dus ook binnenkort nieuwe onderdelen aan geleverd die goed zouden "moeten" blijven

Maar heb een wereld aan ervaringen kunnen opdoen en van elkaar mogen leren/samenwerken
Alles bij elkaar maakt het de hobby verschrikkelijk leuk!! 😃

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Pjotr »

Hoi Ad,

Klein vraagje: Blijven de geprinte hekjes en relingen op de langere termijn ook heel ?

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

Pjotr schreef: 29 dec 2021 09:33 Klein vraagje: Blijven de geprinte hekjes en relingen op de langere termijn ook heel ?
Groeten,
Pieter
Hoi Pieter,

Dit draadje loopt nu al weer over de 2 jaar, ik claim geen super expert te zijn, ik leer nog steeds dagelijks (met vallen en opstaan :lol: )

Maar wat ik ervaar is dat de dunne hekjes "gewoon" geprint kunnen worden voor bepaalde omstandigheden (als het te complexe vormen worden)
Wel zo recht mogelijk printen, goed uitharden en dan meteen spuiten!
Print je ze plat (in de richting van de plaat), dan gaan ze "op krullen" met de tijd...

Door de verflaag kan het UV licht er niet meer bij en blijft de resin "stabiel"
Doe je dat niet (afhankelijk hoe hard je resin is), dan worden ze brozer door de tijd heen en breken ze af bij de eerste aanraking!!

Ik heb ook gelezen dat je kan gaan mixen (nog geen ervaring mee) met resins of add-ones, zodat de boel flexibel blijft of zelf flexibeler wordt
Tot nu to merk ik wel dat het ten koste gaat van het detail niveau wat je resin aan kan (wordt minder)

Voor handgrepen / simpel recht toe aan spul, adviseer ik om gewoon nieuwzilver 0,2 mm nemen ofzo en op maat buigen, veel steviger!!
Zeker met de wat grovere handen onder ons, is dat nog steeds het meest stevige voor nu! (komt ooit wel ik de toekomst, kan niet anders met 8K prints)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: VolkerRail Kirow KRC 1200 - Obelix

Bericht door Ad_M »

PS,

Afbeelding
Dit test model is nu een jaar oud en heeft een combinatie van resin hekjes en nieuwzilver (extreme closeup!!)
De resin hout korf heeft onderdelen van 0,12 mm!!!
Het is nog steeds recht en stevig (expres niet gespoten als test) :D

(Solderen op dit niveau heb ik van forum lid Andy (Gek op stoom) geleerd, mijn dank daarvoor!)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie