Stuurstand ICR

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Mg1982nl »

Thanks Rick. Toevallig ook het partnummer van de koppeling en de wielen? 😊



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Rick »

Nee, helaas. Deze kwam ik toevallig tegen toen ik op zoek was naar andere draaistellen. De assen zijn standaard Minitrix assen, iedere winkelier zal deze wel kunnen leveren en ik denk dat dat met de koppelingshouder ook wel moet lukken. Dit zin trouwens standaard draaistellen die Minitrix ook onder SNCF en SBB rijtuigen heeft zitten, die zijn als donor wel te vinden.



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Inmiddels staat de Elegoo Saturn hier een paar weken lekker te printen en ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van de printer.
Het interieur en de bodemplaat heb ik als een testje geprint en hierbij wat detailfoto's:

Afbeelding
De onderzijde van de bodemplaat, de ribbels zijn zeer goed gelukt. Alhoewel, als deze op de baan staat, dan zie je ze niet :D

Afbeelding
De stoelplaat, ook deze komt mooi uit de printer.

Afbeelding
De kop van de ICR BDs ook even getest en ben zeer :Thumb

Deze prints zijn geprint in Phrozen 4K grey. Qua gedetailleerdheid ben ik zeer tevreden, echter vind ik het resin nog te flexibel. Maar zoeken naar een harde resin welke geschikt is voor bodemplaten. Iemand suggesties?

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Pjotr »

Hoi Bouwe,


Zelf print ik de laatste tijd veel met ePax Hard Resin. Is minder flexibel dan de standaard Grey Resin van Elegoo.
Klein nadeel: Het is vooralsnog alleen in de USA verkrijgbaar. Bijvoorbeeld via Amazon.com Een liter kost dan met invoerrechten al snel € 60,-
Maar dan heb je ook wel wat.

Als alternatief zou je ook Siraya Tech kunnen gebruiken. Deze is veelal via de Britse Amazon verkrijgbaar. Ondanks Brexit vielen de verzendkosten en invoerrechten mij best mee. (een half jaar geleden)

Vervorming van zijwanden bij grotere objecten als rijtuigen kan ook nog later optreden bij resin prints. Het beste is om dit constructief te ondervangen. Zelf zorg ik bijvoorbeeld dat een interieur of een onderbak de wanden permanent op z'n plaats houden, zodat ze niet naar binnen of naar buiten kunnen buigen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ad_M »

Zien er heel mooi uit Bouwe, ben ook heel benieuwd naar de antwoorden en ervaringen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Bedankt heren!

Ik vond ook nog deze resin van Liqcreate, alleen behoorlijk prijzig.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Stuurstand ICR

Bericht door ns1200 »

De draaistellen zijn wel gelukt, maar de bevestigingsschroefjes zijn helaas niet leverbaar. Zodra de hobbywinkels weer normaal open gaan moet ik maar eens naar een hobbywinkel om te sneupen naar geschikte schroefjes. En dan de draaistellen aanpassen aan deze schroefjes.

Mvg,
Bouwe
[/quote]
Bouwe, kijk eens bij een bevriende opticièn. die hebben ook diverse opties qua schroefjes en moertjes.

Zijn de onderstellen wel al te bestellen.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Mg1982nl »

Vandaag alle de 3 de versies klaar kunnen maken.
Uiteindelijk toch maar gekozen voor een minitrix onderstel omdat ik de geprinte onderkant erg korrelig vond.

De kleuren van de zuurstok op het gevoel gemengd met Vallejo verf.

Afbeelding



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Super Marcel! _o_


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Pjotr »

Die zien er zeker heel mooi uit. Het zou jammer zijn als deze kappen niet meer in een kwalitatief goed materiaal verkrijgbaar zijn bij Shapeways.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie