Stuurstand ICR

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ipio »

Ziet er zeer goed uit Bouwe, mijn complimenten.

Mvg.
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

In een vorige post had ik het over de nieuwe Minitrix Fyra ICRm set waar de banken wat gedetailleerder zijn. Een uurtje tekenen en de stoeltjes zijn aangepast. Tov het 1:1 model heb ik de middensteun van de banken weggelaten. De Preisertjes zouden anders in een te smalle zetel moeten reizen.

Afbeelding
De aangepaste stoelen

Afbeelding
Alle banken aangepast

Afbeelding
Beide stoelplaten. Voor de nieuwe versie, achter de oude versie

Tot zover deze update.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Zo, het heeft even geduurd maar een testprintje van de nieuwe bankenplaat en bodemplaat zijn binnen. En ik ben tevreden.

Afbeelding

Afbeelding
Kapje past perfect

Afbeelding

Afbeelding
Met originele draaistellen en koppelingshouder van een Minitrix ICR

Afbeelding
Testprint van de geprinte draaistellen en scheenplaten.

Tot zover maar weer. To be continued

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ad_M »

Dat zijn weer mooie voorveringen Bouwe :Thumb

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Riem »

Ziet er idd erg goed uit. Ben erg onder de indruk van hoe netjes laag de bak op de draaistellen staat en hoe laag de baanruimer komt. Bij Phildie vind ik dit namelijk net iets te hoog. Complimenten hiervoor.
Even 2 vraagjes uit interesse, ik zie dat je de baanruimer met buffers, opstaptreden en loopplaat los hebt gemaakt en deze vast klikt aan de onderplaat (mooie oplossing trouwens), terwijl de buffers er aan de doorloopdeur zijde later ingestoken moeten worden. Past er in het gat bij de baanruimer ook nog een standaard steekkoppeling zodat er met een andere loc gekoppeld kan worden? Anders wordt het misschien een erg leeg gat, zeker bij de benelux Bs.
Bij de benelux Bs is de onderste baanruimer er niet, als je deze weghaalt blijft het geheel dan nog steeds stevig? Of ga je voor de Bs t.o.v. de BDs een andere onderplaat ontwikkelen en de opstaptrede aan de zijkant aan de kap maken?



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de complimenten!

De losse buffers aan de zijde van de doorloopdeur heb ik met opzet los gemaakt van de bodemplaat. Ik had ze eerst aan de bodemplaat vast getekend, echter leverde dit bij een tweetal testprintjes een afgebroken buffertje op bij Shapeways. Werd keurig opgelost door Shapeways maar om in de toekomst meer problemen te voorkomen heb ik er voor gekozen om de buffertjes los te printen en daarna te bevestigen op de bodemplaat met bijv. secondenlijm.
De reden dat de baanruimer los is en met een kliksysteem op de bodemplaat wordt gemonteerd is luiheid. Scheelt aardig wat afplakken. Zou ik de baanruimer aan de kap vastmaken dan is het vrij lastig om alles goed af te plakken.
Komt ook de baanruimer van de Benelux, ook deze heb ik getekend en wordt op dezelfde manier bevestigd. Scheelt ook weer afplakken. Voor de Bs ga ik geen nieuwe bodemplaat ontwikkelen. Deze is identiek aan de bodemplaat van de BDs en door het kliksysteem van de baanruimers is het simpel wisselen. Alleen de stoelplaten verschillen behoorlijk, daar heb ik wel de BDs en Bs variant getekend.

Dan de koppeling bij de baanruimer. Hier heb ik geen voorziening voor getekend. Een koppelingshouder zoals deze aan de andere zijde zit (originele Minitrix ICR) gaat hier net niet passen. Misschien dat een vaste koppelingshouder hier gaat passen. Echter kan ik dit niet testen omdat ik deze koppelingshoudertjes niet heb.
Ik heb wel even een normale koppeling gepakt en deze door de baanruimer van de BDs gestoken. Ik heb wel het idee dat de koppeling dan te hoog zit (baanruimer zit aardig in de weg). Zelf zou ik, als ik ooit de stuurstand achter een loc plaats, een soort van haakkoppeling maken wat de oersik en ook de Köf van Arnold heeft (met bijv een stuk staaldraad wat ik in een haakvorm buig). Bij de benelux zou er een vaste koppelingshouder kunnen worden gemonteerd. Echter hier heb ik geen voorziening voor getroffen.
Ik heb eens een koppelingshouder getekend en laten printen. WSF is dan helaas niet geschikt. Het is net iets te flexibel, de koppelingshouder houdt de koppeling in het begin goed vast maar na verloop van tijd wordt het toch iets te flexibel waardoor de koppeling eruit wordt getrokken.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Stuurstand ICR

Bericht door ns1200 »

Bouwe.
Zijn de draaistellen zo gemaakt als de tomix onderstellen of als de trix? Zoek nl nog een paar trix draaistellen voor mijn dummy koplopers.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

De onderstellen zijn helaas niet geschikt voor koplopers. Bij de bodemplaat ben ik uitgegaan van de originele Minitrix onderstellen van de ICR. De andere bodemplaat heeft een eigen constructie middels een schroefje en boutje.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: Stuurstand ICR

Bericht door DenBeel »

Zijn deze rijtuigen al te koop?.

Mvg,

Rob Landgraaff _o_



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Stuurstand ICR

Bericht door ns1200 »

Bouwe schreef: 24 nov 2020 15:23 De onderstellen zijn helaas niet geschikt voor koplopers. Bij de bodemplaat ben ik uitgegaan van de originele Minitrix onderstellen van de ICR. De andere bodemplaat heeft een eigen constructie middels een schroefje en boutje.
Dus de bodemplaat is wel geschikt voor ICR kappen.
Daar heb ik er ook nog 4 van. Komt mooi uit.
Print je ze zelf of moeten we naar SW toe?

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

ns1200 schreef: 05 jan 2021 15:09 Dus de bodemplaat is wel geschikt voor ICR kappen.
Nee, de bodemplaat is specifiek ontworpen voor de stuurstand. Alleen de draaistellen en 1 ! koppelinghouder van een Minitrix ICR worden gebruikt in de bodemplaat.

De stuurstand en bodemplaat zijn nog niet beschikbaar bij Shapeways. De computer waar de tekeningen opstaan staat momenteel in opslag tbv een vrij tijdrovende verbouwing. Of deze nog beschikbaar komt bij Shapeways, daar twijfel ik nog over. De prijzen zijn de laatste tijd daar behoorlijk gestegen en om nou te zeggen dat de kwaliteit ook is gestegen...ik merk steeds weer verschil in printkwaliteit.
Daarnaast zit ik te twijfelen of ik zelf een resinprinter ga aanschaffen. Zit met een schuin oog te kijken naar de Elegoo Saturn of de Elegoo Mars Pro 2. Maar dat is iets voor als de verbouwing klaar is.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Thalys »

Als je tussen die 2 printer moet kiezen zou ik als ik jouw was gaan voor de Elegoo Saturn. Die is voor rijtuigen gewoon de betere optie, gezien deze volledig vlak op de buildplate passen en in de mars pro 2 niet. En het aantal wat je in 1 keer kan printen is een stuk hoger dan in de pro 2 Daarin kan onder een hoek maar 1tje geplaatst worden en in de Saturn kan je er 5 tot 6 naast elkaar printen.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Mg1982nl »

Mochten ze beschikbaar komen ben ik geïnteresseerd in de Benelux variant



Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Riem »

Op marktplaats en op het forum zie ik ook andere hobbyisten zelf ontworpen onderdelen / modellen printen en te koop aan bieden. Eventueel is dit een idee als je besluit om een eigen printer aan te schaffen. Eventueel kan je de prijzen vergelijken met wat het jou kost om het te printen t.o.v. Shapeways en kan je daarna een leuk prijsje maken voor jezelf en de klant. Ik denk dat er voor de Bs en BDs wel animo is.



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

De Elegoo saturn is een leuke printer, helaas is deze momenteel niet te krijgen. Is even afwachten wanneer hij weer geleverd wordt. Andere optie zou de Anycubic Photon Mono X zijn. Nog maar een paar maandjes over slapen ;)D
Belangrijk voor mij is dat de kwaliteit voor de aantallen gaat.
Hier op het forum heb ik een eigen hoekje waar ik enkele items aanbied (via de shop van Shapeways). Marktplaats oid zie ik momenteel niet zitten.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Weer een kleine update. De kogel is door de kerk en de Elegoo Saturn is inmiddels besteld. Levering hopelijk volgende maand.

De beide stuurstanden (de benelux en de BDs) heb ik voorlopig online gezet bij Shapeways na diverse verzoeken.
De bodemplaten heb ik ook online gezet, maar dan enkel de bodemplaten waar de donordraaistellen van een Minitrix ICR rijtuig komen.
De schroefjes welke ik had gebruikt voor de geprinte draaistellen blijken uit het assortiment te zijn gehaald......

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Riem »

Erg bedankt voor het op shapeways zetten van de 2 stuurrijtuigen. Ik heb ze beide aangeschaft en hierbij dus mijn eerste 3d print bestelling gedaan. Volgende stap is het spuiten uitvogelen (of iemand vinden). Nu zag ik dat je ook meteen lichthouders hebt mee geprint, zijn deze gemaakt voor een specifieke led? Ik zag namelijk bij Digikeijs leds met weerstand welke zouden kunnen passen, maar dan moet er nog wat bij denk ik. Of zijn er ook standaard kits om front/sluitseinen in stuurrijtuigen te kunnen maken?



Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Mg1982nl »

Afbeelding

Ik ben er ook blij mee.
Jammer dat de onderstellen niet lukt maar gelukkig mogelijk om een minitrix onderstel te gebruiken.



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Stuurstand ICR

Bericht door ns1200 »

Hoe rollen de draaistellen met metalen wielen?
Zoek nog altijd draaistellen voor oa de koploper, de virm em de ddm.
Mocht je er tijd voor hebben.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Mg1982nl »

Weet iemand of er (bij minitrix) losse complete draaistellen te bestellen zijn?
Vind het zonde om voor alleen de draaistellen een icr rijtuigen als donor te gebruiken.



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Riem schreef: 14 apr 2021 08:50Nu zag ik dat je ook meteen lichthouders hebt mee geprint, zijn deze gemaakt voor een specifieke led?
SMD 0402, er is geen verdere kit voor de verlichting.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Mg1982nl schreef: 14 apr 2021 23:54
Ik ben er ook blij mee.
Jammer dat de onderstellen niet lukt maar gelukkig mogelijk om een minitrix onderstel te gebruiken.
Leuk om foto's te zien!

De draaistellen zijn wel gelukt, maar de bevestigingsschroefjes zijn helaas niet leverbaar. Zodra de hobbywinkels weer normaal open gaan moet ik maar eens naar een hobbywinkel om te sneupen naar geschikte schroefjes. En dan de draaistellen aanpassen aan deze schroefjes.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Mg1982nl »

misschien een stomme vraag, maar kunnen de icr draaistellen van minitrix niet los besteld worden bij de importeur? heeft anders iemand een nummertje van de onderdelen?



Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Riem »

Voor zo ver ik weet is dat niet mogelijk. Tevens heb je van het donorrijtuig ook de ramen nodig. Hiervoor heb ik minitrix gemaild ten tijde van het uitkomen van de zuurstok variant, maar toen was het los kopen van de ramen niet mogelijk. Zelf heb ik 2 icr liggen welke iemand had ge-airbrush waarbij iets mis was gegaan waardoor de laklaag beschadigd is. Deze ga ik als donor gebruiken, hierdoor is het minder zonde. Misschien is zoiets zoeken een idee? Beschadigde rijtuigen kosten meestal ook minder.



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Rick »

Mg1982nl schreef: 23 apr 2021 11:05 misschien een stomme vraag, maar kunnen de icr draaistellen van minitrix niet los besteld worden bij de importeur? heeft anders iemand een nummertje van de onderdelen?
Niet direct de hele voorraad opmaken: https://spur-n-teile.de/minitrix-waggon ... uware.html


Plaats reactie