Stuurstand ICR

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Het stuurstandrijtuig van de ICR stond al een tijdje op mijn wensenlijstje. Na de tekening te hebben ontvangen en een begin te hebben gemaakt liep ik vast op de rondingen van de kop. Met grandioze hulp van Frits Westers, welke voor mij een geweldige aanzet voor het rijtuig heeft geleverd (in feite is het gewoon een gezamelijk project). Maar eens het eerste plaatje.

Afbeelding
Kapje met baanschuiver

Afbeelding
[url=https://flic.kr/p/2hU3eHS]Afbeelding

De bodemplaat

Afbeelding
De plaat met stoeltjes

Ik had nog meer plaatjes, maar Flickr heeft even geen zin meer.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ipio »

Ziet er mooi uit Bouwe, maar is nog niet helemaal correct.
Het Casco gedeelte (met kleine zijraam) is van een Bds en de plaat (Interieur) met stoeltjes is van een Bs.

Mvg.,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ad_M »

Gaaf Bouwe

Compleet setje
Word steeds completer en op het niveau van de grote merken zo

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ronald2016 »

Gaaf, zo is het beter dan de losse kop en gaan zagen in een icr rijtuig.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stuurstand ICR

Bericht door WilcoV »

Dit is denk ik wel de Benelux stuurstand als ik het goed zie. Of is die tussenstijl alleen voor de ondersteuning bij het printen.
Echter wel met de aansluitingen voor hoogspanning van de ICR
De ICR stuurstand had geen gedeelde frontruit. De Benelux had iets andere aansluitingen.
Ook lijkt het dak boven de cabine een knik te hebben, dat is niet correct, het dak is afgerond.
Verder ziet het er weer veelbelovend uit.
Zie detail verschillen.


Afbeelding
De Benelux stuurstand

Afbeelding
De ICR stuurstand


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Nou Marc, ik had gehoopt dat ik even wat langer kon genieten van iedereen op het verkeerde been te zetten door een andere bodemplaat (inderdaad voor de Bs) te plaatsen :) Hopelijk bevalt deze wat beter:
Afbeelding

Wilco, in het grote cabine raam zit geen stijl. Wat je ziet is een wit lijntje wat aangeeft waar aan de binnenzijde de buiging van de kap begint. Ik heb in het tekenprogramma de optie aangezet om de detaillering aan te zetten met een wit lijntje zodat alle details beter zichtbaar zijn in de tekening. Nadeel is dat dit ook de plaatsen markeert waar een nieuw vel is geplaatst (kort gezegd is de kap gebouwd uit vellen. Te vergelijken met vellen papier waar je het model mee in elkaar zet en daarna de wanddikte dikker maakt). Dit heeft dus ook het lijntje op het cabinedak als gevolg. Hier ziet het programma twee vellen tegen elkaar aan. Klopt ook, echter zie je dit niet terug in de print.

Vandaag in Houten ook even gekeken wat een ICR rijtuig van Minitrix zoal doet....net of zit er goud in.
Ik zit er aan te denken om ook de draaistellen te tekenen en deze middels een boutje en moertje te bevestigen aan de bodemplaat. Blijven over de ramen, wielen en de koppeling. Ramen zijn te maken uit transparant styreen en een koppeling en wielen zijn wel te plukken van een oud goederenwagonnetje/rijtuig of los te bestellen. De plaat waar de koppeling in kan worden gestoken heb ik inmiddels ook getekend. Zelfde systeem als een ICR van Minitrix.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ipio »

Hoi Bouwe,

Inderdaad deze is veel beter getekend. Maar op de kop van de Bds, ga je aan de andere kant ook nog een ophanging van de
Hoogspanning aansluiting maken, net zoals op de foto van Wilco van de Bds.
Maar hij wordt wel mooi.

Mvg.,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stuurstand ICR

Bericht door WilcoV »

Top Bouwe, duidelijk.
Wat betreft de ramen, nu Minitrix weer ICR rijtuigen gaat produceren, zou je in principe de ramen ook als los onderdeel moeten kunnen bestellen. Hetzelfde zou mogelijk moeten zijn met de draaistellen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Stuurstand ICR

Bericht door robert »

Hoi Wilco,

Humor, minitrix en onderdelen :D
Draaistellen bestelde ik altijd van de koploper, en je raad het al, niet meer leverbaar. Zal m.i. ook een tekenklus worden.Ramen zelfde verhaal.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stuurstand ICR

Bericht door WilcoV »

Heb je die koploper draaistellen ooit besteld toen de koploper nog in productie was?
Onderdelen worden over het algemeen alleen geleverd als de modellen nog in productie zijn.
Je kan hier kijken wat leverbaar is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Stuurstand ICR

Bericht door robert »

Hoi Wilco,

Repareer al jaren n spoor. Minitrix geeft bijna altijd problemen omdat onderdelen niet (meer) leverbaar zijn. Mij ervaring met onderdelen van rijtuigen is matig. Net even gekeken naar de nieuwe poprijtuigen en er staan geen leverbare ersatzteile. Ach, het went en er zijn alternatieven.En om antwoord te geven op je vraag, draaistellen besteld toen koploper al tijden uit productie was(ook de peking eend). M.i. zijn ersatzteile bedoeld voor reparatie ook al is het wat ouder materiaal, minitrix/trix/marklin denken er tegenwoordig anders over. Maar er schijnt een besef te komen dat het anders zou kunnen(volgens importeur). We dwalen af, weer terug naar de stuurstand(en)


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Rick »

Je hebt gewoon de hele voorraad Koploper-draaistellen van Minitrix al opgekocht. ;)
WilcoV schreef: 09 dec 2019 09:55Wat betreft de ramen, nu Minitrix weer ICR rijtuigen gaat produceren, zou je in principe de ramen ook als los onderdeel moeten kunnen bestellen. Hetzelfde zou mogelijk moeten zijn met de draaistellen.
Alleen de ramen voor de Bs, voor de gerenoveerde ICR zijn er geen kloppende ramen. Volgens mij zitten dezelfde draaistellen ook onder de Minitrix SNCF Corail- en de SBB Eurofimarijtuigen maar die moet je ook nog ergens vandaan halen.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stuurstand ICR

Bericht door WilcoV »

Klopt Rick je hebt helemaal gelijk, als je een ICR Bs of een gerenoveerde ICRm wil maken moet je deels andere ramen hebben, zonder bovenlicht, op een enkel raam na dat als noodventilatie moet kunnend dienen (meestal 1 per kant). De Benelux Bs had dan weer wel gedeelde ramen.
Een lijkend draaistel vinden is denk ik nog wel te doen. Helaas ben ik bang dat dit bij de Minitrix versie die komend jaar uitkomt wel niet zal gebeuren. Daar zullen wel de oude gedeelde ramen in zitten en niet de correcte ongedeelde ramen.
Wellicht met deze actie hier gelijk kijken of iets goeds voor vervanging van die ramen te regelen is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stuurstand ICR

Bericht door WilcoV »

Rick schreef: 10 dec 2019 07:57 Je hebt gewoon de hele voorraad Koploper-draaistellen van Minitrix al opgekocht.
Was het maar waar, soms moet je misschien met een vooruitziende blik inderdaad zo een gekke actie doen :lol: :lol:

Maar nu terug naar de Bs. voor zover ik kan terughalen had de ICR Bs (dus niet de Benelux) inderdaad per kant 1 gedeelde ruit. Die was en is door het personeel in noodgeval met de rijtuigsleutel te openen als noodventilatie. Formeel is het overigens aanvankelijk de BDs (Bs was de Benelux stuurstand).
ik zie op de diverse foto's rekenend vanaf de stuurstand (als voorzijde gezien) links het 2e raam na de balkondeur en rechts het laatste raam voor het achterste balkon met bovenlicht, alle andere ramen zonder bovenlicht.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

De eerste prints zijn inmiddels gearriveerd:

Afbeelding
De bodemplaat, stoelplaat en de koppelingshouder worden als 1 geheel geprint, verbonden middels afbreekstaafjes. Dit om kosten per onderdeel te besparen.

Afbeelding
Het kapje.

Afbeelding
De koeienvanger en vouw-/buisbalg worden in het kapje meegeprint en kunnnen middels de breekstaafjes eruit worden gehaald.

Ben niet geheel tevreden, verbeterpunten:
- de adapter op de koppelingshouder is toch te flexibel om de standaardkoppeling goed vast te houden. Het werkt wel, maar vermoed dat bij langdurig gebruik de koppeling er toch uit wordt getrokken. Oplossing is om de koppeling te tekenen en deze vaste mee te printen aan de koppelingshouder.
- de bevestiging van de bodemplaat doe ik anders. Werkt nu wel maar niet optimaal
- de bevestiging van de koeienvanger ga ik anders aanpakken

Tot zover de update.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Riem »

Zelf wil ik in de toekomst ook nog is een BDs en Bs toevoegen aan mijn collectie, moet mij dan alleen wel gaan verdiepen in spuiten, detaillering en verlichting.
Ben benieuwd hoe hij er gespoten uit ziet. Ik vind nu de ruimte tussen de cabinedeur en het eerste raam namelijk nog wat groot lijken.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=18590.0
Ben ook benieuwd of er nog een oplossing komt voor de ramen. Vind zelf een icr rijtuigen slopen alleen voor de ramen wat zonde.
Zijn er ook andere rijtuigen welke deze ramen gebruiken? Net als de draaistellen bij sncf rijtuigen.
Ben je toevallig naast het NS BDs model ook van plan een Benelux Bs te maken qua kap?
Laatst gewijzigd door Riem op 25 dec 2019 17:07, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Stuurstand ICR

Bericht door WilcoV »

Ziet er in ieder geval veelbelovend uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Pjotr »

Een tijdje geleden heb ik dit model als prototype voor mezelf ontwikkeltraject gestart op basis van mijn BKD. Die koppelingen vormen inderdaad een complex probleem. Ik zou daarom niet proberen om de Minitrix constructie na te maken, maar zelf een alternatief te ontwikkelen dat met de materialen van ShapeWays is te combineren.

Dat geldt overigens ook voor de ramen. Met de huidige printtechnieken krijg je dat vooralsnog niet goed genoeg.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Stuurstand ICR

Bericht door robert »

hoi,

De kortkoppelmechanieken kosten bij fleischmann 1,90-2,65. Misschien een alternatief https://www.fleischmann.de/en/service/s ... sp=0038800


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Voor de koppeling ben ik aan het kijken naar de Peho 005. Zal hier eerdaags wat van bestellen. De bodemplaat zal ik dan hierop aanpassen.
Wat de vraag betreft over de Bs, eerst maar eens de BDs afronden.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

In afwachting op de koppelinghouders van Peho (Martin was zeer rap met verzenden, tante Post doet het wat rustiger aan) heb ik mij even bezig gehouden met de draaistellen. Ik heb de Minitrix ICR draaistellen als voorbeeld genomen en er is wat uitgerold:

Afbeelding
Let niet op het grote blok achter de scheenplaten, deze is ter referentie en om de scheenplaten goed te plaatsen.

Om de draaistellen te bevestigen aan de bodemplaat heb ik een variant van de bevestiging bedacht op basis van de Piko G1206 (deze ooit eens getekend voor het 2200 project). Om de wielen in het draaistel te bevestigen heb ik gekeken naar de Piko Hondekop. Zoals Minitrix de punten van de asjes in aslagers laat vallen gaat helaas niet lukken ivm printbaarheid.

Tot zover deze update.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Stuurstand ICR

Bericht door sven-tramfabriek »

Ziet er allemaal goed uit! Zo jammer dat Minitrix ons zo lang laat wachten op moderne geel/blauwe rijtuigen. Lijkt me dat daar ondertussen alweer een redelijke markt voor is.



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Over de draaistelbevestiging bleef het wat spoken in mijn hersenpan, meestal een teken dat er gezocht moet worden naar een betere oplossing. En inderdaad. Bij het bekijken van mijn voorraad schroefjes, boutjes en moertjes kwam ik een heel klein schroefje met moertje tegen. Afmeting M2,5 x 8mm (volgens mij komt deze bij Praxis vandaan). Daar kunnen we wat mee. Een uitsparing voor het moertje getekend zodat deze in de bodemplaat kan worden geklemd/gelijmd.
Afbeelding

De draaistellen zijn zo goed als af. De draaistellen zelf wil ik net als de bodemplaat en stoeltjesplaat in WSF laten printen. De scheenplaten zijn apart getekend en kunnen op de draaistellen worden geplakt. Deze wil ik in een hoger resolutie materiaals zoals FXD laten printen. Het klepje ontbreekt hier op de afbeelding ;)
Afbeelding

De buffertjes zijn als losse onderdeeltjes gemaakt. Bij de testprint bleek dat deze graag wil afbreken.
Afbeelding

Nu alle tekeningen omzetten naar een printbestand en dan even wachten op het schip met geld om nieuwe prints te bestellen.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Bouwe »

Het wordt weer tijd voor een kleine update van de kap. Frits Westers heeft voor mij de vouw uit het dak van de cabine gehaald en hij heeft gelijk wat mooie renders gemaakt van de kap.

Afbeelding
Links het kapje met vouw in het dak, rechts zonder vouw.

Nog wat renders:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover!

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stuurstand ICR

Bericht door Ronald2016 »

Ziet er mooi uit.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Plaats reactie